Referat fra Almen ledersektionsbestyrelsesmøde den 13. juni 2023
Deltog: Peter, Diana, Annika, Tor
Afbud: Marialise, Kit, Jacob
Mødeleder: Tor
Referent: Lisbeth
1. Dagsorden godkendt
2. Referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde den 18. april 2023 er godkendt og lagt på LFS hjemmeside
3. Udkast til velkomstpjece til LFS almen ledere
Ad.3. Diana fremlagde det reviderede udkast til velkomstpjece til LFS almen ledere. Pjecen er klar til evt. sproglige rettelser og opsætning. Diana skriver til Kirsten med forespørgsel om, om ”hvem og hvordan” velkomstpjecen udsendes til nyansatte ledere – og om LFS kommunikationsafdeling kan være behjælpelige med opsætning, logo og evt. sproglige rettelser. Hvis der kan laves et layout som matcher LFS øvrige velkomstpjecer, så er det fint. Det er tanken, at pjecen også lægges på LFS hjemmeside under Almen ledersektion.
4. Forberedelse af møde indkaldt til den 26. juni 2023 med fagdirektør Gitte Lohse og Nina Hemmersam
Ad. 4 Ledersektionsbestyrelsen aftalte formøde den 26. juni kl. 9.30 – Diana sender outlook kalenderinvitation.
Pointer til brug for mødet:
- Ledersektionsbestyrelsen har brug for et forventningsafstemt kommissorie – dialog og strategisk sparringsrum uden referat
- Tillidsbaseret rum for strategisk og fortrolig dialog.
- Strategisk og kommunikativ trykprøvning tidligt i proces.
- Se på ledersektionsbestyrelsen som samarbejdspart, kommunikativ kultur og respektfuld tone indenfor rammerne af Kodeks for god ledelse – Charter for arbejdsfællesskaber – MED aftalen og professionel uenighedskultur
- Overvejelser internt LFS kunne være strategisk formødekoordinering med LFS FU/Kirsten og med almen områdeformand Martin.
5. Evaluering af almen ledersektions årsmøde
Ad.5 Overordnet set evaluerede årsmødet som et godt og konstruktivt møde, fint fremmøde, gode fysiske rammer for årsmødeafvikling, positiv opbakning til ledersektionens arbejde.
Fremadrettet vil ledersektionsbestyrelsen udarbejde et årshjul med vedtægtsbestemte og praktiske guidelines, huskelister, køreplan, mv. for ledersektionens aktiviteter, årsmøde i ulige år og generalforsamling i lige år. Tanken er at kunne være på forkant med dagsorden, oplægsholdere, tovholdere på fagpolitiske emner i ”fremtidigt arbejde”, beretning mv. forud for årsmødet.
Med hensyn til fysisk mødelokale – intentionen er at kunne afholde årsmødet i LFS mødesal A
Årsmødet ytrede ønske om at årsmødet fremadrettet indledes og afsluttes med en sang – hvilket ledersektionsbestyrelsen kvitterer positivt for.
I indkaldelsen for de fremadrettede generalforsamlinger og årsmøder skal der informeres om, at der på mødet skal foregå en valghandling og at evt. kandidater til bestyrelsesposterne opfordres til at reservere et par timer i deres kalender i forlængelse af mødet/generalforsamlingen med henblik på at ”hilse på” og indkitning i ledersektionsbestyrelsen såfremt valg opnås.
Fremadrettet er det vigtigt at ledersektionsbestyrelsen er tydelige i forhold til rammesætningen af forventningerne om ”god tone”, respekt for holdninger, professionel uenighedskultur på årsmøde/generalforsamlingen. Ledersektionsbestyrelsen arbejder for det store flertal og har samtidig respekt for mindretalsudsagn.
Opsamlingen fra årsmødets gruppearbejder behandles på næstkommende ledersektionsbestyrelsesmøde. Der følges i den sammenhæng op på udsagnet om at KKFO’erne har for lille stemme i skolen. Overførsel af økonomi fra KKFO til skole drøftes principielt og strategisk i dialog med LFS FU
6. Udkast til oprettelse af et internt BUF vikarkorps for BUF-ledere
Ad.6 Ledersektionsbestyrelsen første behandlede det konstruktive og fine udkast til investeringscase for oprettelse af et internt vikarkorps for BUF-ledere, som Diana har rundsendt og som Maria har kommenteret.
Ledersektionsbestyrelsens dokument lægges på Share point til videre drøftelse og kommentering.
Det undersøges om der kan indhentes data på lederomsætningen (pædagogiske ledere og klyngeledere) i BUF. Hvor mange lederstillinger er der konstitueret i aktuelt. Diana forespørger LFS formand om LFS kan få oplysningerne fremsendt. Data kan muligvis anvendes til kvalificering af baggrunds strategien og missionen med investeringscasen.
Når ledersektionsbestyrelsen har færdigbehandlet sit udkast fremsendes det til LFS FU og almenområdets formand med henblik på drøftelse og videre behandling i LFS HB.
7. Politisk forslag om nednormering pba. ledige lokaler
AD. 7 På dialogmødet mellem almen ledersektionsbestyrelsen og fagdirektør Gitte Lohse blev ledersektionsbestyrelsen bedt om at forholde sig til principperne for ”ledige lokaler”.
Pointer i ledersektionsbestyrelsens brainstorm:
- Paradoks: Merindskrivning kontra udnyttelse af ledige lokaler/m2
- Paradoks: udflytterinstitutioner kontra pengene kan blive brugt på højkvalitets institutioner.
- Kan skoletjenestens ledige lokaler og naturområder benyttes mere optimalt som alternativ til udflytterinstitutioner?
- Kunne man forestille sig en udbygning af minibus muligheden, således at hver klynge fik x-antal minibusser, som kunne sikre at børnene kom ud i naturen som alternativ til udflytterinstitutioner og leg på legepladsen.
- m2 fysisk og arkitektonisk kvalitet, arbejdsmiljø for pædagogiske medarbejdere og børnemiljø
- Ledersektionsbestyrelsen er nysgerrige på hvad mener BUF om bæredygtige institutioner – hvilke principper og kriterier – økonomiske såvel som fysiske/m2, pædagogiske og ledelsesmæssige?
8. Nye punkter til næste ledersektionsbestyrelsesmøde
Ad.8
Videre drøftelse og evt. beslutning om investeringscase budgetforslag om oprettelse af kommunalt vikarkorps for pædagogiske ledere og klyngeledere i BUF – Kan pengene bruges bedre, billigere, mere effektivt, dynamisk, kvalitets sikret – også set i et arbejdsmiljøperspektiv for fastholdelse og rekruttering af ledere i BUF.
Opsamlingen fra årsmødets gruppearbejder – men henblik på ledersektionsbestyrelsens fremtidige arbejde
Indledende drøftelse af årshjul for ledersektionsbestyrelsens arbejde
9. Næste møde den 18. august kl. 9-12.00