Referat fra almen ledersektionsbestyrelsesmøde 3. februar 2020
Deltog:Pia, Diana, Helle, Annika, Marialise.
Afbud:Jens, Michael.
Referent:Lisbeth.
1.Godkendelse af referater 9.12.2019 og 13.01.2020
Ad 1.
Referaterne blev godkendt og lægges på LFS hjemmeside.
2.Direktions- og koordinationsmøder
Ad. 2.1
Dagsorden til koordinationsmøde d. 20. februar 2020.
Samtaleformer: Hvad skal erstatte den opsagte BUF vejledning om ”samtaleformer”? Hvilke værdier, retningslinjer og samtalepraksisser vil vi fortsat gerne fremme i BUF rent personalepolitisk i stedet for direktionens opsigelse af HSU/HovedMED besluttede ”samtaleformer” og centralisering til KS/jura? ( Der vedhæftes tidligere udsendt vejledning udformet af Kirsten Buck i Økonomiforvaltningen.) – Punktet er efter aftale udsat fra koordinationsmøde den 23.01.2020
Status og opfølgning på administrationsfællesskaber. Serviceniveau på tværs af alle områder og administrationsfællesskaber. Hvad er snitfladen for de opgaver som ikke er placeret i de administrative fællesskaber? Hvem løser de administrative opgaver der er tilbage? Administrationsfællesskabers formål og funktion er/var bl.a. at frigive tid til faglige ledelse. Det halter med tilbagemeldinger på opgaver sendt til AF, - der efterlyses en tilbagemeldingsprocedure.
Mange ledere oplever et paradoks og forskel på mulighederne for administrativ understøttelse af ledelsesopgaven i BUF, se f.eks. stillingsopslag til administrativ skolesekretær stilling, vedhæftet fil. Systemer skal understøtte opgaveløsningen. - Punktet er efter aftale udsat fra koordinationsmøde den 23.01.2020
Kvantum – budgetværktøj: Problematisk at refusioner kommer så sent. Kan der gøres noget som sikrer et bedre budget overblik?
Ad. 2.2
Dagsordenpunkter til møde med direktionen.
Understøttelse af ledere der er udsat for f.eks. utilfredse forældre og digital chikane i situationer hvor forældre er udfordret i deres afstemning af forventningerne til samarbejdet, (hvilket der kan være forskellige årsager til). Hvor går grænsen i ft. hvad man skal/må finde sig i som offentlig ansat? Aktuelt er ledersektionsbestyrelsen vidende om, at forældrene ikke føler, at handleplaner og håndtering fra institutionernes side/ledelsens side er tilfredsstillende. Den gode dialog og tilliden mellem forældre og ledelse bliver udfordret på en trist måde. I den aktuelle såvel som tidligere ”sager” ses eksempler på, hvor pædagogiske ledere og klyngeledere havner i et krydspres mellem forældre og den tavshedspligt, de er bundet af i forbindelse med f.eks. personalesager.
Vi kender til facebookgrupper, hvor det er muligt for alle - om man kender til sagen eller ej - at byde ind og her også går personligt efter de kommunale ledere. Det er en ny og trist tendens med situationer, som selvfølgelig skal forebygges og ageres professionelt og korrekt i. Ledersektionsbestyrelsen ønsker en drøftelse med direktionen om hvordan BUF tager hånd om lederne og ikke mindst sikre, at lederne har redskaber samt opbakning til håndtering af disse udfordringer. I den forbindelse vil det være nyttigt med en konkret handleplan.
Marialise skriver til direktionen - og sender endvidere en information til alle klyngeledere med oplysning om at ledersektionsbestyrelsen er i tæt dialog med direktionen og LFS’s ledelse i forhold til de konkrete sager. Marialise opfordrer på vegne af ledersektionsbestyrelsen til at klyngelederne drøfter håndteringen af forældresamarbejde, når det er svært, håndtering af klager osv. på klyngeledermøderne i områderne sammen med områdeledelsen – og opfordrer klyngelederne til en tæt dialog med de pædagogiske ledere i klyngerne. Det er vigtigt at have klare rammer for kommunikationen med forældrene, inddragelse af TRIO og LokalMED samt alle medarbejdere i de udfordringer der opstår.
Marialise informerer direktionen om at ledersektionsbestyrelsen udsender en mail til alle klyngelederne. Direktionen får en kopi af informationsskrivelsen til orientering.
3.Understøttelse af LFS-ledermedlemmer. Hvordan sikrer vi, at lederne ikke bliver skydeskiver?
Ad. 3
Ledersektionsbestyrelsen drøftede den aktuelle institutionssag og besluttede følgende:
- Marialise skriver til direktionen (se referatets punkt 2.2).
- Marialise sender endvidere en mail til alle klyngeledere med oplysning om at ledersektionsbestyrelsen er i tæt dialog med direktionen og LFS’s ledelse i forhold til de konkrete sager. Marialise opfordrer på vegne af ledersektionsbestyrelsen til at klyngelederne drøfter håndteringen af forældresamarbejde, når det er svært, håndtering af klager osv. på klyngeledermøderne i områderne sammen med områdeledelsen – og opfordrer klyngelederne til en tæt dialog med de pædagogiske ledere i klyngerne. Det er vigtigt at have klare rammer for kommunikationen med forældrene, inddragelse af TRIO og LokalMED samt alle medarbejdere i de udfordringer der opstår.
4.Møde med fritidsinstitutionsleder og KKFO-ledere
Ad. 4
Det er aftalt at mødedato for møde med de kommunale og selvejende fritidshjemsledere afventer nærmere planlægning og afholdelse.
5.Samtaleformer – er der oplevet ændring i praksis efter direktionen har opsagt BUF-vejledningen vedr. de 3 samtaleformer?
Ad. 5
Lisbeth orienterede om, at der siden 1. januar 2020 har været flere forskellige gradbøjninger af den kendte men opsagte samtaleformpraksis. De faglige sekretærer og FTR har videreformidlet de konkrete eksempler til LFS’s FU. De konkrete eksempler peger i retning af et stort behov for en erstatning for den opsagte vejledning – (se referatets punkt ad.2.1).
6.Invitation til 2-dags klyngelederseminar arrangeret af klyngelederne på Nørrebro
Ad. 6
Godt initiativ med spændende ledelsesfagligt indhold. Klyngelederseminaret afholdes i Snekkersten. Klyngelederne på Nørrebro og Område Nørrebro har inviteret alle klyngeledere på tværs af områderne. Diana og Helle deltager
7. Generalforsamling
Ad. 7
Generalforsamling i almen ledersektion afholdes som tidligere besluttet den 27. maj 2020 i sal A i LFS. Københavns Kommunes kommunikationschef Martin Hein inviteres til at holde 1 times oplæg og debat om kommunikation. Marialise kontakter Martin Hein.
Nærmere planlægning af generalforsamlingen aftales på kommende ledersektionsbestyrelsesmøde.
8.Dato for næste ledersektionsbestyrelsesmøde samt dato for jule/sommerfrokost
Ad. 8
Næste ledersektionsbestyrelsesmøde: 17. marts kl. 13-15.30.
Jule/sommerfrokost: 28. maj kl. 15 - ?