Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 11. april 2014
Tilstede: Kathrina, Pia, Fransiska, Grethe.
Afbud: Poul, Niels.
Referent: Lisbeth.
a. Godkendelse af referat fra sidst
Ad. a. Referat fra 21. marts 2014 er godkendt og lægges på LFS hjemmeside.
1. Opsamling/aftaler
a. Opfølgning fra sidst: ”Fremtidige udpegninger af ledere til BUF arbejdsgrupper. Frem til næste ledersektionsbestyrelsesmøde sendes en mail til Kathrina om, hvilke arbejdsgrupper bestyrelsesrepræsentanterne er udpeget til aktuelt. På næste møde med direktionen orienteres om ”hvem” i ledersektionen der er politiske ansvarlig/tovholder på hvilke politikområder.
Niels og Poul arbejder fortsat med et udkast til udpegningsstrategi jf. beslutningen på generalforsamlingen i 2012, hvor ledersektionsbestyrelsen fik til opgave at gøre sig nogle overvejelser om ”demokratiske udpegninger” (for at undgå ”loge”) og arbejde konstruktivt med videndeling og ledermedlemsinddragelsesstrategier.
Såfremt et ledersektionsbestyrelsesmedlem inviteres til møder i forvaltningen som individuelle ledere ansat i BUF og ikke som ledersektionsrepræsentanter, - så er det den enkeltes opgave/ansvar at få tydeliggjort og præciseret overfor BUF at man ikke repræsentere ledersektionen”
Ad.1 a. Frem til generalforsamlingen 22. maj færdiggør Niels og Poul udkast/oplæg til udpegningsstrategi, som skal præsenteres på generalforsamlingen. Kathrina sender en reminder mail til Niels og Poul.
2. Orientering om budget/regnskab v. Grethe
Ad. 2. Grethe orienterede om det budget- og regnskabsmøde som siden sidste bestyrelsesmøde har været afholdt mellem Grethe, Kathrina og LFS bogholderi. LFS bogholderi udarbejder et revideret budgetforslag som følger budgetår 01.06 – 31.05 hvert år.
Budgetforslaget rundsendes til ledersektionsbestyrelsen efter godkendelse hos Grethe.
3. Orientering om møde vedr. kompetenceudvikling med HR/direktion v. Kathrina
Ad. 3. Kathrina orienterede om mødet mellem almen ledersektionsbestyrelse (Kathrina, Grethe og Poul) og BUF-HR / direktion / koordinerende områdechef vedrørende strategi for kompetenceudvikling for pædagogiske ledere.
Det var et konstruktivt og meget positivt møde. Der var stor lydhørhed for ledersektionens synspunkter. Der påtænkes nedsat en tænketank som forankres i BUF HR/org med 10 pædagogiske ledere (2 pædagogiske ledere fra hvert område i BUF, heraf 2 fra almen ledersektionsbestyrelse).
Referatet fra mødet rundsendes til bestyrelsen når det er godkendt af mødedeltagerne.
4. Hoved MED v. Pia
Ad. 4. Pia orienterede fra HovedMED uddannelsesdag, herunder goddagmøde med Børne- og Ungdomsborgmester Pia Allerslev og HovedMED mødet den 4. marts 2014.
Punkterne på HovedMED dagsordenen var:
- Administrative pejlemærker
- Orientering om Folkeskolereformen
- Budget 2015 - herunder effektiviseringsstrategi
- Drøftelse af budget 2015 (punktet udgik da ingen BUU-medlemmer var til stede)
Pia rundsender referat og slides fra HovedMED og HovedMED uddannelsesdagen til ledersektionsbestyrelsen.
5. Pouls beslutning – hvad gør vi med HB-mødet den 28.4.14
Ad. 5. Poul har efter rigtig mange års dygtigt og konstruktivt fagpolitisk bestyrelsesarbejde i LFS besluttet sig for at trække sig fra LFS Hovedbestyrelse, hvor han er udpeget som almen ledersektions HB-repræsentant. Det betyder at almen ledersektionsbestyrelse skal udpege en ny leder HB-repræsentant til HB-mødet den 28. april 2014.
Ledersektionsbestyrelsen besluttede at udpege Kathrina Dauscha til almen ledersektions-bestyrelses HB-post frem til den ordinære generalforsamling 22. maj 2014 og konstituering i den nye ledersektionsbestyrelse.
6. På forkant
a. Kommende generalforsamling – hvem gør hvad?
Ad. 6. Bestyrelsen godkendte udkastet til generalforsamlingsindkaldelse og dagsorden, - og det lægges på LFS hjemmeside og udsendes via leder nyhedsmail.
Praktisk:
Sted: Korsgadehallen
Mødetid: Ledersektionsbestyrelsen mødes kl. 8:00 for at gøre klar til generalforsamling, tjekke mikrofoner mv.
Indskrivning i Korsgadehallen: Grethe og ?
Indskrivningslister: Lisbeth fremskaffer medlemslister fra LFS medlemsadministration.
Valgblanketter: Lisbeth bestiller nummererede valgblanketter.
Dirigent: Lisbeth foreslås som dirigent.
Vedrørende beretning: Katia opfordres til at skrive og fremlægge beretning for det første år af sin formands valgperiode frem til juli 2013. Kathrina aflægger beretning for den resterende generalforsamlingsperiode.
Ledersektionsbestyrelsen bidrager med skriftligt beretningsmateriale (for de medlemsarrangementer og repræsentationer de er/har været tovholdere på fra maj 2012 til nu), herunder HB og HSU/HovedMED, LFS arbejdsmarkedspolitisk udvalg mv., og fremsender dette til Kathrina, som samler de skriftlige bidrag.
Vedrørende fremtidigt arbejde: Bestyrelsen skal udarbejde et forslag til ”fremtidigt arbejde 2014-2016” som skal fremlægges og besluttes på generalforsamlingen
Bestyrelsesmødet den 9. maj bruges primært til generalforsamlingsforberedelse, beretning og fremtidigt arbejde.
Pia fremlægger ledersektionsbestyrelsens oplæg vedr. leder-TR valg på generalforsamlingen, således at der kan tages endelig beslutning om valg/ikke-valg af leder-TR
Grethe fremlægger regnskab og budget.
b. Koncernservice definition af ”ledelsesrummet”
Ledersektionsbestyrelsen har modtaget henvendelser fra ledere (pædagogiske ledere såvel som klyngeledere) der oplever en stramning og indskrænkning af ledelsesrummet efter personalejura og forhandling er centraliseret i Koncernservice. Spørgsmålet er om Koncernservice’s medarbejdere er introduceret for BUF’s Hvidbog for klynger og kompetencesnittet?
Spørgsmålet dagsordenssættes og rejses på næste møde mellem ledersektionsbestyrelsen og direktionen
c. Udtalelser i børnesager
På næstkommende møde mellem ledersektionsbestyrelsen og direktionen eksemplificeres og drøftes det tunge og tidskrævende samarbejde mellem Statsforvaltningen og institutionslederne i forbindelse med Statsforvaltningens ønsker om udtalelser i børnesager (forældreret).
Ledere oplever ofte at sidde i telefon kø som nr. 80 (op til 1 times ventetid i telefon kø). Det er utilfredsstillende, ineffektivt, frustrerende og opleves som spild af dyrebar ledelsestid og at kommunale ledere skal anvende samme telefonindgang til Statsforvaltningen som almindelige borgere.
Spørgsmålet er om BUF direktion evt. kan rejse spørgsmålet overfor Statsforvaltningens administration.
7. Eventuelt
Intet til referat
8. Næste møde
9. maj 2014 kl. 9:00-13:00 i LFS