Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 12. januar 2017
Tilstede: Kirsten, Søren, Grethe, Jens, Diana, Pia B., Pia L.B,
Afbud: Marialise
Referent: Lisbeth
1. Bekræftelse af godkendelse af referat
Ad.1 Referatet bekræftet godkendt og det lægges på LFS hjemmeside
2. Direktions/koordinationsmøder herunder:
2.1. Strategi og koordinering af Direktionsmødet 20. januar og
2.2. koordinationsmødet 13. januar.
Ad. 2.1 Ledersektionsbestyrelsen forberedte dagsordenspunkterne til direktionsmødet 20. januar.
- Brug af data, investeringscase: - fokus på faglighed og mening, tidsforbrug, test og leg
- Status på leder APV: - Lytte og spørge ind til direktionens tilbagemelding. Der er ikke udsendt bilag til punktet
- Indledende drøftelse vedr. Budget 2018: - Lytte, - og tilkendegive prioriteret ressourcemæssigt fokus på 0-3 års området. Digitalisering, - sikker kommunikation / alle på BUF mail kræver tilført ressourcer.
- Modtagemodel (flygtningebørn): - såfremt bilag fremsendes, så vurderer Jens om der skal indkaldes til formøde i ledersektionsbestyrelsen
- Københavnermodellen: - prisværdigt at ledersektionen inddrages tidligt i drøftelserne. Det undrer ledersektionen at 0-6 års området ikke er nævnt. Der skal findes en effektivisering. Reduktion af integrationsvejledere får ingen betydning for 0-6 års området, da det er institutionerne selv der laver arbejdet.
Ud fra det forelagte oplæg peger almen ledersektion på scenarie 1.
Ad. 2.2 Ledersektionsbestyrelsen forberedte dagsordenspunkterne til koordinationsmødet d. 13. januar.
- Mulige modeller for organisering af administrative opgaver i de kommunale enheder: Der er iværksat en erfaringsopsamling og evaluering af pilotprojekt. Diana deltager i arbejdsgruppen som består af repræsentanter fra klyngeledere, administrative medarbejdere i klynger, skoleledere, administrative medarbejdere på skoler, samt repræsentant fra administrativt ressourcecenter ARC.
Der pågår evaluering af administrativt samarbejde / administrativt fællesskab på tværs af klynger-skoler. Pilotprojektperioden har været forholdsvis kort.
Spørgsmålet er om der kan påvises en administrativ effektivisering i fællesskabsmodellen i forhold til brug af selvbetjeningsløsninger.
Bekymring for om fællesskabsmodellen kan komme til at virke som et fremskudt koncernservice.
Klyngeledelsesret over administration skal præciseres.
Specialist versus generalist skal afdækkes.
Hvad skal fællesskabsmodellen kunne?
Hvad er opgaven for de pædagogiske ledere?
Hvordan sikres ensartethed i administrativ praksis?
3. Fremtidigt arbejde - Status på medlemsaktiviteter og/eller arbejdsgrupper. - herunder følgende:
Ad. 3.1 Opfølgning på Leder-APV v/ Pia B. og Maria:
Intet nyt. Leder APV er på som punkt på direktionsmødet. Ingen bilag udsendt. På næste
ledersektionsbestyrelsesmøde samles op på de statusinformation der tilgår bestyrelsen fra
direktions- og koordinationsmøderne.
Ad 3.2. Ensartet support i områderne v/ Diana og Jens
Arbejdsgruppen fremlagde det reviderede udkast til strategi- og handleplan for ”ensartet support i områderne”. Ledersektionsbestyrelsen drøftede den fremlagte plan.
Diana færdiggør strategi- og handleplanen og fremsender via mail til ledersektionsbestyrelsen. Skriftlighed gennem aktiv kommunikation: Hvad er det vi ønsker …. Den reviderede strategi- og handleplan behandles og besluttes på næste ledersektionsbestyrelsesmøde.
Ad. 3.3 Adgang til forskellige it systemer v/ Jens
Jens fremlagde sit reviderede skema/ analyse af de forskellige adgange til it-systemer.
- Jens færdiggør dokumentet.
- Eksemplificerer det med med 3 hverdagsfortællinger/cases,
- samler de nuværende BUF retningslinjer, procedurebeskrivelser mv.
- Udarbejder udkast til tekst/præsentation af ledersektionens ønske til dagsordenspunkt til næste koordinationsmøde.
- Anmode om at der deltager en tekniker og en jurist i drøftelsen af punktet. - med henblik på en kvalificeret drøftelse af: hvad er teknisk muligt og hvad er juridisk lovligt?
- Pia L.B. arbejder videre på at få svar på mail fremsendt med spørgsmål om: - hvad det koster at oprette alle medarbejdere med en BUF mail, - og om det er ”tilladt” at oprette alle?, - og om der er sikkerhedsmæssige barrierer?
Ad. 3.4 Kbh overgang - orientering om projektet v/Søren
De 6 læreplanstemaer skal være omdrejningspunkt for spørgsmål om overgang med henblik på helhedsvurdering af skoleparathed.
Ad. 3.5 Opsamling fra lederkonferencen, - skal vi arrangere noget for både PL og KL v/Kirsten
Ledersektionsbestyrelsen besluttede at Kirsten bliver almen ledersektions tovholder på det tværgående lederarrangement på tværs af de 3 ledersektioner i LFS med henblik på en fælles lederkonference.
Tema, oplægsholder og dato besluttes i den tværgående arbejdsgruppe.
Ad. 3.6 Investeringscase - Bedre ferieplanlægning v/ Søren og Pia L.B.
Ledersektionsbestyrelsen drøftede notatet og besluttede at arbejdsgruppens repræsentanter sendte en formel bemærkning til BUF’s tovholder om at man forudsatte at BUF’s fortolkning af ministeriets svar omkring ”udflugter” er i juridisk overensstemmelse med gældende lovgivning og regler om sommerferielukning.
Ledersektionsbestyrelsen er enige i at der er en effektiviseringsgevinst i smartere ferieplanlægning - dog er man bekymret for om det er et realistisk tidsperspektiv og et rimeligt krav at stille, at forældre skal give bindende tilsagn om sommerferiepasning allerede i januar mdr.
Ad. 3.7 Arbejdspladsen i fokus
Ledersektionsbestyrelsen er nysgerrige på om hvordan forløb/projekter understøttes økonomisk. I øjeblikkes bindes der tilsyneladende forholdsvis stor økonomi til finansiering af interne konsulenter i BUF faglig center. Hvordan sikres der åbenhed om hvordan politisk afsat økonomi til ”Arbejdspladsen i fokus” projekter/forløb i videst muligt omfang kanaliseres til klyngerne og understøtter klyngeprojekterne - og at der er åbenhed omkring de tre kriterier:
- Kan selv
- vil gerne men kan ikke selv uden bistand
- er ikke obs på at der er brug for hjælp
Gode ideer og forløb/processer skal vidensopsamles, vidensdeles og i spil
Ad. 3.8 Sammen om matematik - tilbagemelding fra mødet mellem BUF og LFS v./Kirsten
Kirsten gav en kort orientering fra mødet mellem LFS og BUF vedrørende ”Sammen om matematik”.
Jan Hoby og Kirsten har rettet BUF’s opmærksomhed på, at 0-6 års området allerede i dag har matematisk opmærksomhed i pædagogisk praksis og binder det sammen med krop og leg. Matematik i børnehøjde, former, farver, mængder, tal, vægt, størrelser mv. bruges som inspirationsmateriale og supplement til faglig, pædagogiske praksis, hvor det giver mening - og ikke en fast metodebeskrevet skal-implementeringsopgave.
Der skal være et naturligt helhedsfokus på barnet og udvikling, dannelse, læring, livsduelighed og chancelighed.
BUF tilkendegav at de ville revidere oplægget ”Sammen om matematik”.
4. Punkter til næste møde som afholdes i LFS 6. februar kl. 12-15.
- Investeringscases - Status på ”Arbejdspladsen i fokus”
- Ensartet support i områderne v/ Diana og Jens
- Årsmøde i almen ledersektion (herunder evaluering af sidste årsmøde), - fastsættelse af dato, tid og sted
- Lederkonference på tværs i LFS - almen ledersektions ideer til konferenceindhold.
- Orientering fra FOA Kongres og LFS repræsentantskabsmøde
- FOA lederlandsmøde 28. februar (Pia Bah og Søren deltager)
5. Udtrådt af almen ledersektionsbestyrelse
Ad. 5 Kathrina Dauscha er efter mange års dygtigt fagpolitisk bestyrelsesarbejde udtrådt af Almen ledersektionsbestyrelse og suppleantrollen til LFS Hovedbestyrelse den 1. januar 2017 på grund af andet arbejde som pædagogisk konsulent i Københavns Kommune.
6. Eventuelt
- Jens orienterede om at han er blevet udpeget til arbejdsgruppen om Netbutik.
- Jens gjorde opmærksom på at der muligvis er flere PL’ere der endnu ikke har fået erfaringstillæg for 3 og 6 års erfaring jf. den nye forhåndsaftale for pædagogiske ledere. Lisbeth tjekker op det med Britt.
- BUF site kører langsomt efter kl. 17. Problematikken rejses overfor BUF på koordinationsmødet den 13. januar, med opfordring til at opdateringer sker efter kl. 20.