LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • Bestyrelser, sektioner, udvalg
  • De 3 ledersektioner i LFS
  • Almenområdets ledersektion
  • Referater
  • Bestyrelsesreferater fra før 2019
  • 28.11.2016 Bestyrelsesmøde
 

Sidemenu

  • 16.11.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.10.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.6.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 16.4.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 19.3.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 19.2.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 22.1.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 3.11.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 2.10.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 6.9.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 1.6.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 2.5.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 3.4.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.3.2017.: Bestyrelsesmøde
     
  • 6.2.2017 Bestyrelsesmøde
     
  • 12.1.2017 Bestyrelsesmøde
     
  • 28.11.2016 Bestyrelsesmøde
     
  • 10.11.2016: Bestyrelsesmøde
     
  • 9.9.2016: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.3.2016: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.2.2016 Bestyrelsesmøde
     
  • 2.10.2015 Bestyrelsesmøde
     
  • 14.9.2015 Bestyrelsesmøde
     
  • 12.6.2015 Bestyrelsesmøde
     
  • 16.4.2015 Bestyrelsesmøde
     
  • 20.1.2015 Bestyrelsesmøde
     
  • 11.12.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.11.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.10.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 1.9.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 30.7.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.6.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.4.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 21.3.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 28.2.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 22.1.2014 Bestyrelsesmøde
     
  • 3.12.2013 Bestyrelsesmøde
     
  • 8.11.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.10.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.9.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 12.4.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 15.3.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.2.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.1.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 14.12.2012 Bestyrelsesmøde
     
  • 12.11.2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 27.8.2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 17.8.2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 12.6.2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 24.5.2012: Generalforsamling
     
  • 5.3..2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 10.2..2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 26.1.2012: Bestyrelsesmøde
     
  • Bilag til referat 26.1.2012: Bemærkninger til revison af hvidbog
     
  • 18.8.2011: Bestyrelsesmøde
     
  • 9.6.2011: Bestyrelsesmøde
     
  • 10.3.2011: Bestyrelsesmøde
     
  • 10.2.2011: Bestyrelsesmøde
     
  • 18.1.2011: Bestyrelsesmøde
     
  • 16.12.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 16.9.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 31.8.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 24.6.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.6.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 19.5.2010.: Generalforsamling
     
  • 16.4.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 24.3.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 2.3.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 10.2.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 21.1.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 29.9.2009: Bestyrelsesmøde
     
  • 7.9.2009: Bestyrelsesmøde
     
  • 25.6.2009: Bestyrelsesmøde
     
  • 4.6.2009: Bestyrelsesmøde
     
  • 31.10.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 23.10.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 18.9.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 23.6.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 4.6.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 22.5.2008: Generalforsamling
     
  • 30.4.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 14.2.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 25.1.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 29.11.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 1.11.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 28.9.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 21.8.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.6.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 7.5.2007: Årsmøde
     
  • 16.4.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 20.3.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 18.12.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 21.11.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 14.9.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 22.6.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 25.4.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 17.5.2006: Generalforsamling
     
  • 14.3.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 30.11.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.11.2005. Ex.ord. bestyrelsesmøde
     
  • 11.10.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 15.8.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 9.6.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 1.6.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 28.4.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 14.3.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 2.2.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 20.12.2004: Bestyrelsesmøde
     
  • 23.11.2004: Bestyrelsesmøde
     
  • 25.5.2004: Generalforsamling
     
  • 13.1.2003: Stiftende generalforsamling
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
23.1.2017  | Almen  
  
 

Referat fra Almen ledersektions bestyrelsesmøde 28. november 2016

Tilstede: Marialise, Kathrina, Kirsten, Søren, Grethe, Pia B., Pia L.B, Jens, Diana.

Referent: Lisbeth.

1. Bekræftelse af godkendelse af referat

Ad.1 Referatet bekræftet godkendt og det lægges på LFS hjemmeside.

2. Direktions/koordinationsmøder herunder evaluering af sidste møde

Ad.2.1 Ledersektionsbestyrelsen evaluerede sidste koordinationsmøde som et rigtig godt, struktureret og velforberedt møde.

Ledersektionsbestyrelsens møde- og kommunikationsstrategi med tovholder/ordfører på de respektive punkter til drøftelse virkede rigtig godt. God dialog mellem parterne og samlet tilbagemelding fra ledersektionsbestyrelsen suppleret med bemærkninger uden ”at stikke ud”.

Punktet ”sammen om matematik” som BUF ikke havde udsendt bilag til, - blev skudt til hjørne på selve mødet pga. ledersektionens manglende mulighed for at kunne forberede sig på at give BUF en saglig, faglig og velovervejet konstruktiv tilbagemelding. Ledersektionsbestyrelsen lyttede til BUF’s præsentation – og fik tilsagn om at få projektudkastet tilsendt til evt. skriftlig kommentering. BUF’s slides er efterfølgende modtaget.

Ledersektionsbestyrelsen besluttede ikke at sende skriftlige bemærkninger til udkastet. Kirsten Løth deltager, som repræsentant for LFS sammen med Jan Hoby i møde i HNG med BUF’s projektgruppe ”sammen om matematik” den 29. november – og vil i den forbindelse inddrage ledersektionens bemærkninger. ”

Sammen om matematik” – matematik i børnehøjde, former, farver, mængder, tal, vægt, størrelser mv. kan bruges som inspirationsmateriale og supplement til faglig, pædagogiske praksis, hvor det giver mening – og ikke en fast metodebeskrevet skal-implementeringsopgave.

3. Fremtidigt arbejde – Status på medlemsaktiviteter og/eller arbejdsgrupper. Herunder følgende

Ad.3.1 Opfølgning på Leder-APV v/ Pia B. og Maria:

Der afholdes møde mellem BUF, LFS og ledersektionsbestyrelsen den 1. december. Pia B. og Maria er tovholdere på ledersektionsbestyrelsens tilbagemelding på resultaterne i leder APV ud fra generelle udfordringer på tværs af områder – og lokale/områdevise udfordringer.

Generelle bemærkninger:

Det er meget positivt at samtlige 39 klyngeledere og 96 procent af de pædagogiske ledere i dag- og fritidsinstitutioner har besvaret spørgeskemaet.

Leder APV resultaterne bekræfter, at både klyngeledere og pædagogiske ledere er påvirket af den store omlægning af klynger og fritidstilbud. Det samlede billede af ledernes trivsel ligger på en pæn middelscore, men der er en vis spredning fra klynge til klynge.

Leder APV giver en pejling på at der er plads til forbedringer, når det handler om rammer og vilkår for ledelse, indflydelse på beslutninger og rettidig information i forbindelse med organisationsændringer

Leder APV giver en pejling på at der i klyngerne er høj grad af social kapital og arbejdsglæde, oplevet tillid, retfærdighed og evne til at samarbejde og relationer i klyngerne. Der er også generelt tilfredshed med både udviklingsmuligheder og tilbud om efteruddannelse, og selvevalueringen viser, at mange oplever at have de rette kompetencer til at løse deres opgaver.

Ledersektionens prioriterer i sit møde med BUF og LFS om opsamlingen på Leder APV, at have særligt fokus på:

Pkt. 5: Den store organisation dvs. rammer og vilkår for ledelse i BUF.
Pkt. 7: Kommunikation og effektivitet.
Pkt. 8: Min trivsel som leder.

Maria og Pia vil på vegne af ledersektionsbestyrelsen indgå i dialog med følgende pointer:

Ledersektionen er nysgerrige på hvilke tanker resultaterne af leder-APV’en har sat i gang i BUF, - og hvilke handlinger I tænker det giver anledning til at igangsætte.

Ledersektionens fokus er, det mere generelle på tværs af områderne.

Vi kan se at der især skal sættes ind omkring punkterne 5, 7 & 8.

Det er bekymrende at oplevelsen af at bidrage til at kvalificere beslutningerne der træffes i BUF er så lille.

Der kan med fordel tænkes i inddragelse af praksis i forhold til at kunne løse opgaver på en hensigtsmæssig måde. Beslutningen om tillidsdagsordenen handlede også om at sikre en bottom-up proces, som skulle sikre en bedre opgaveløsning og herunder også udformning af relevante redskaber som understøtter de behov lederne har i praksis.

De systemer som skal understøtte lederne, fylder for meget i praksis. Vi kan ikke blive ved at drøfte KAS, der er brug for at det fungerer og at der tages mere håndfaste initiativer for at sikre dette.

Der er brug for fokus på OM vi får det vi har brug for, når vi har brug for det, ifht. FAC, osv. Bliver lederne serviceret eller skal vi servicere.

Både pædagogiske ledere og klyngeledere oplever ikke, at de har indflydelse på mængden af opgaver. Hvad handler det helt konkret om? BUF, KS eller?

Der er for mange opgaver omkring byggeri og vedligeholdelse mm. som havner på leder hænder. Der bør være professionelt personale som sikre koordinering og understøttelse, frem for den oplevelse for mange ledere har i samarbejdet med bl.a. KEID.

Der gives tydeligt udtryk for at der ikke er balance mellem de krav der stilles og de ressourcer vi har til rådighed til at løse dem. Det er ikke holdbart. Området har brug for ledere som trives i deres arbejde og som kan bevare overblikket til at højne pædagogikken og sikre arbejdsmiljøet på vores institutioner. Mangler der administrative medarbejdere, sekretærbistand eller? Her er der behov for såvel inddragelse af området i praksis som handling fra BUF´s side.

Ugepakken/Min lederside skulle være redskaber som gav mere overblik og sikrede at lederne fik orientering på rette tid og havde adgang til såvel relevant viden som redskaber som understøtter opgaverne. Årelange problemer som ikke sikres løst, presser lederne, hænger ikke sammen med den kommunikationsstrategi.

Lederne er ikke trygge i deres ansættelse! Hvad tænker I, at BUF kan gøre for at give den tryghed der er brug for oven på flere omstruktureringer som har skabt denne usikkerhed.

Ledersektionen kan desværre genkende problemerne og frustrationerne omkring BUF´s måde at håndtere administration på institutionerne i de tidligere APV´er der er udarbejdet helt tilbage fra 2008. Der er brug for at tænke ind i løsninger som faktisk har den effekt der er brug for. Her især fokus på den kompleksitet en klyngestruktur også er.

Ledersektionen ser gerne, at der, omkring administration og andre gennemgående emner der skal tages op, sikres dialog mellem alle klyngelederne, områdecheferne og direktionen. Fælles problemer som går igen på tværs af områderne og som skal håndteres i BUF tænker vi med fordel kan løses samlet. Her bliver der måske også anledning til at drøfte om der er ting som kan organiseres bedre i vores områder, når vi får et kig ind til hinanden. Måske kunne man med fordel løse opgaver og uddannelse på tværs af områder også.

Ad 3.2. Ensartet support i områderne v/ Diane, Kathrina og Jens

Arbejdsgruppen fremlagde første udkast til strategi- og handleplan for ”ensartet support i områderne”. Ledersektionsbestyrelsen drøftede den fremlagte plan og supplerede med følgende bemærkninger:

- Support skal give mening og gøre det muligt at blive nysgerrige og kloge på hinandens praksis på tværs af klyngerne og områderne i hele BUF.

- Support skal gives kollektivt såvel som individuelt

- Gennemsigtighed i supportfunktioner og muligheder

- Lederarbejdsfællesskabstænkningen skal integreres i strategi- og handleplan

Jens færdiggør strategi- og handleplanen og Diana supplere med tekst omkring lederarbejdsfællesskaber.

Ad.3.3 Adgang til forskellige it systemer v/ Jens

Jens fremlagde sin analyse af de forskellige adgange til it-systemer. Skemaet uddybes med dokument ”Almen ledersektion foreslår”:

- alle medarbejdere oprettes med (outlook) adresse/konto
- sikker kommunikation
- gratis for klyngerne at oprette
- ledersektionsbestyrelsen vil arbejde for at der oprettes en kommunikationsplatform som kan benyttes af alle medarbejdere i institutionerne, - jf. MED-aftale
- det undersøges hvor meget det koster at oprette x-antal bruger ident, som sikrer ligeværdig kommunikation og behandling af lærere såvel som pædagogisk personale

Jens færdiggør dokumentet.

4. Frikøb af formand

Ad.4 Ledersektionsbestyrelsen bekræftede generalforsamlingens beslutning om budget 2016/17 om finansiering af frikøb af formand i 7 timer ugentligt i 40 uger årligt.

5. Punkter til næste møde - Rammesætning af evt. temadiskussioner

Investeringscases - Arbejdspladsen i fokus
Kbh. overgang – orientering om projektet v/Søren
Orientering fra FOA Kongres og LFS repræsentantskabmøde

6. Eventuelt

Praktisk ”hvem gør hvad” omkring ledersektionsbestyrelsens julefrokost 2. december.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/12278 Loadtid: 0.156 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/12278 Loadtid: 0.156 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/12278 Loadtid: 0.156 sek.
Download logo