Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 11. juni 2010
Tilstede: Katia, Leif, Søren, Martin, Poul, Marianne
Afbud: Grethe
Referent: Lisbeth
1. Godkendelse af referat
Ad. 1
Referat godkendt
2. Konstituering af bestyrelsen – arbejdsudvalg mv.
Ad. 2
Bestyrelsen udpegede Martin til kasserer
Poul blev udpeget til LFS forhandlingsteam vedr. lederløn, - og Katia deltager i de kommende forhandlinger som sparringspart til Poul
Søren og Leif fortsætter som lederrepræsentanter i HSU
Poul og Leif fortsætter i fællesrådet for fritidshjem og klubber
Martin, Marianne, Katia, Søren og Leif fortsætter i BUF resultatforum
3. Bestyrelsens arbejdsgrundlag og arbejdsforståelse (hvordan kommunikerer vi udad osv) v/Søren
Ad. 3
Bestyrelsen besluttede at referatet fra ledersektionsbestyrelsens arbejdsseminar den 24.-25. september 2009, samt Martins power point oplæg indgår som inspirationspapir i forhold til bestyrelsens drøftelse på næste bestyrelsesmøde vedrørende bestyrelsens rolle- opgave og funktion jf. en drøftelse om forventningsafstemning, kommunikation, åbenhed, tillid, inddragelse, respekt. Ledersektionens mission er at være høre- og talerør og politikudvikler for LFS ledermedlemmer.
I bestyrelsens drøftelse om arbejdsgrundlag og kommunikationsstrategi indgår også Lisbeths rolle som sekretær for bestyrelsen, bl.a. hvilke møder deltager Lisbeth i? - og hvor mange på årsbasis?
Lisbeth videresender inspirationsdokumenterne til bestyrelsen.
Ledersektionens kommunikationsstrategi indadtil og udadtil drøftes på næste bestyrelsesmøde.
Bestyrelsens arbejdsgrundlag er besluttet på generalforsamlingen den 19. maj jf. Fremtidigt arbejde. Generalforsamlingen gav markant opbakning til en offensiv faglig strategi ”set med lederbriller”. Martin foreslog at ledersektionsbestyrelsen afholdte et 2-dags strategiseminar med henblik på implementering af fremtidigt arbejde i ledersektionens handleplaner. Bestyrelsen overvejer forslaget, - og der tages beslutning om dette forslag på næste bestyrelsesmøde.
Bestyrelsen drøftede et forslag om at lave en lukket mailgruppe evt. på g-mail. Dette for at adskille institutionsmail og bestyrelsesmail.
Søren orienterede bestyrelsen om at han havde fået ca. 75 henvendelser fra ledermedlemmer som roste generalforsamlingsudtalelsen som udover at være sendt til BUU og pressen, også er lagt på LFS hjemmeside.
4. Hvad mener ledersektionen om demokratiet i LFS ?
Ad. 4
Poul videresender LFS Hovedbestyrelsesreferater til ledersektionsbestyrelsen. Ledersektionsbestyrelsen ønsker mere indflydelse på de fagpolitiske beslutningsprocesser i LFS.
Ledersektionsbestyrelsen vil planlægge en møderække med samarbejdsmøder med LFS forretningsudvalg og Almen bestyrelsen med henblik på at øve maksimal indflydelse
5. Logegruppens møderække – referater herfra og diskussion af det videre forløb. v/Søren
Ad. 5 Søren, Martin og Marianne refererede fra ”logegruppens” møderække som ikke havde været problemfrit.
Britt deltog i bestyrelsens drøftelse af punktet fra kl. 12.15. Britt vil på ledermødet den 15. juni i Nørrebrohallen give en status på hvad vi/LFS ved om klynger, - og vil forsøge at aflive myter, fejlopfattelser mv. Britt vil endvidere gennemgå LFS strategi i ft. både de individuelle og kollektive ansættelsesretlige aspekter for LFS ledelsesmedlemmer i forbindelse med omstruktureringen. Britt vil gennemgå ”hvad er anden passende stilling” set med LFS briller. Britt ville også high-lighte ”enhedernes” fortsatte pædagogiske autonomi i klyngen. Klyngen er ikke fællesnævner for standardisering og ensretning af pædagogikken.
Ledersektionsbestyrelsen gav Britt mandat til at fremlægge et forslag om at anvende 1,25% af ledernes lokalelønsum jf. lederoverenskomsten, - til anvendelse til ligelig fordeling i kraft af et engangstillæg til alle ledere – på ledermødet i Nørrebro Hallen den 15. juni.
6. Medlemsmøde vedr. erfaringer med områdeledelse og klyngeledelse. Evt. oplæg fra psykolog Søren Schmidt. v/Poul
Ad.6
Bestyrelsen besluttede at afholde et medlemsmøde om erfaringer med ændrede ledelsesstruktur og organisering f.eks. klyngeledelse, områdeledelse eller netværksledelse for ledersektionens medlemmer. Ledersektionen vil gerne samarbejde med almen bestyrelsen vedrørende medlemsmødet med henblik på at favne hele LFS medlemsgruppe på almenområdet. Søren kontakter formanden for almen bestyrelsen for at afklare om almen bestyrelsen vil være medarrangør af medlemsmødet. Hvis almen bestyrelsen ikke ønsker at samarbejde om medlemsmødet afholder ledersektionen mødet alene, - og dermed for ledersektionens egne medlemmer. Datoforslag er den 4. august kl. 19.00. Poul, Leif og Katia deltager fra ledersektionsbestyrelsen. Søren Smith foreslås som oplægsholder. Bestyrelsen afsætter ca. 15.000 kr. til oplægsholder. Herudover skal der påregnes udgifter til lokaleleje og forplejning.
7. Ledersektionens samarbejde med LFS Almen bestyrelse. v/Poul og Søren
Ad. 7
Søren orienterede bestyrelsen om at han på baggrund af generalforsamlingsbeslutningen om udvidet samarbejde med almen bestyrelsen, havde kontaktet Kirsten Annette formand for almen bestyrelsen med henblik på at arranger et fælles bestyrelsesmøde. Kirsten Annette har meldt positivt tilbage og har foreslået at bestyrelserne mødes den 23. juni kl. 15-17. Dette mødetidspunkt umuliggøres på grund af ledersektionens møde med direktionen samme dag. Søren kontakter Kirsten Annette med henblik på alternative mødeforslag.
8. LFS budgetgruppe vedr. ny budgetmodel. – Skal ledersektionsbestyrelsen have en vagthund i budgetgruppen? v/Søren
Ad. 8
Ledersektionsbestyrelsen besluttede at stille et ultimativt krav til forretningsudvalget om at ledersektionsbestyrelsen får en plads i LFS budget forhandlingsgruppe. Bestyrelsen foreslår at bestyrelsens budgetgruppe repræsentant er Leif. Leif vil kunne kvalificere budgetmodel oplægget med sin viden og erfaring fra det gamle UU område. Resten af ledersektionsbestyrelsen er back-up sparringsgruppe for Leif i forhold til mandatgivning.
Britt deltog i bestyrelsens drøftelse fra kl. 12.15. Parterne aftalte at Leif indtræder i LFS budgetmodel forhandlingsgruppe, - med henblik på at kvalificere budgetmodelarbejdet med UU erfaring.
Britt meddelte at budgetmodel gruppen ikke kommer til at arbejde på en sådan måde at der skal indhentes mandater i ledersektionen i forhold til forhandlingsstrategi. Hvordan ledersektionsbestyrelsen selv vil organisere sparring og mandater til Leif, vil Britt naturligvis ikke blande sig i.
På ledermødet den 15. juni vil foreslå Britt at der nedsættes flere forskellige ad-hoc sparringsgrupper hvoraf én skal forholde sig til ny budgetmodel. Ledersektionen er enige i denne ad-hoc gruppe strategi. Såfremt ingen ledere ønsker at indtræde i arbejdsgrupperne, - så gav ledersektionsbestyrelsen tilsagn om at indtræde som samlet bestyrelse i det videre arbejde med at kvalificere forhandlingsarbejdet vedrørende rammer, vilkår og indholdet i den nye ledelses- og institutionsstruktur.
9. IT-systemer i Københavns Kommune.
Ad. 9
Det er en kendsgerning at IT-systemerne i forvaltningen ikke ”snakker sammen”. Dette IT problem er en bureaukratisk tidsrøver og vanskeliggør det administrative arbejde. Bestyrelsen besluttede at udarbejde en case på en fiktiv ansat ”Ole”. Marianne udarbejder et udkast til case, som sendes til sparring via mail i bestyrelsen. Tanken er at forlægge casen for direktionen og Børne- og Ungdomsudvalget.
10. BUF’s lederuge 2010
Ad. 10 Hvis det er BUF der betaler lederugen 1.-5. november, så finder ledersktionsbestyrelsen det problematisk i en sparetid. Spørgsmålet om ”lederugen” rejses overfor direktionen den 23. juni – og i HSU
11. Ansættelsesstop for ledere, souschefer, afd.ledere den 23. juni 2010?
Ad. 11
Det forventes at BUU på udvalgsmødet den 23. juni træffer beslutning om at indføre ansættelsesstop for ledere, souschefer og afdelingsledere. Af hensyn til ledelsesgruppens psykiske arbejdsmiljø er det vigtigt at fastholde kravet om konstitution i de evt. vakante ledelsesstillinger. Såfremt alternative løsningsmodeller fremsættes fra institutionsniveau skal LFS inddrages som forhandlingspart på overenskomstens bestemmelser vedr. ledelse. Lønprovenûet skal fastholdes på institutionsniveau.
12. Ledersektionens fremtid 1. januar 2011. Nye vedtægter, struktur, nye medlemmer, ny organisering, ny forankring evt. i en underafdeling af FOA . v/ Poul
Ad. 12
Poul problematiserede det mulige scenarie, at almen ledersektion efter 1. januar 2011 som følge af ændret institutions- og ledelsesstruktur ” klyngeledelse” i BUF kom til at bestå af 70-96 klyngeledere. Ledersektionens fremtid, med hensyn til medlemsandel, afhænger af om både ”enhedsledere og klyngeledere” fremadrettet er omfattet af lederoverenskomsten og dermed af LFS ledersektions vedtægter. Det er LFS forhandlingsudspil til BUF, at både ”enhedsledere og klyngeledere” er omfattet af lederoverenskomsten.
Som faglig strategi for at forhindre udmeldelser af LFS på grund af debatten og stridighederne mellem lederne og LFS omkring klyngeledelse, foreslog Poul, at Lisbeth undersøgte i FOA hvordan ledersektionen kunne forankres som en selvstændig enhed under FOA..
Lisbeth opfordrede bestyrelsen til selv at rejse problematikken overfor LFS forretningsudvalg ved et hastemøde mellem parterne. Lisbeth meddelte, at hun ikke ønskede at undersøge andre organiseringsmuligheder i FOA regi, - og opfordrede Poul og Martin til at rejse diskussionen i LFS Hovedbestyrelse. Lisbeth opfordrede ledersektionsbestyrelsen til at søge maksimal indflydelse på politikudviklingen i LFS ved at bruge de allerede aftalte demokratiske spilleregler og kompetencer som er tillagt ledersektionen jf. repræsentantskabsbeslutninger.
13. evt.
Ad. 13
Ledersektionsbestyrelsen har møde med direktionen den 23. juni kl. 15-17. Formøde på Rio Bravo (aftales nærmere via mail)
14. Næste møde
Ad. 14
Den 24. juni kl. 9.30 – 13.00 i LFS. Lisbeth bestiller morgenbrød og frokost.