Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 14. september 2015
Deltagere: Marialise, Kathrina, Søren, Pia B, - senere Grethe og Pia L.B.
Referent: Lisbeth
1. Godkendelse samt evt. opfølgning på referat
Ad. 1 Referat godkendt
2. Prioritering samt godkendelse af dagsorden
Ad. 2 Dagsorden blev godkendt og prioriteret
3. Evaluering af sidste møde med direktionen og opfølgning på bl.a. KAS og adm.
Ad. 3 Sidste møde med direktionen var et positivt, lyttende og reflekterende dialogmøde. Der er skabt et positivt og respektfuldt dialogrum for samarbejdet mellem ledersektionsbestyrelsen og direktionen til gavn for LFS ledermedlemmer og kerneopgaven.
Ledersektionsbestyrelsen strammer op på tovholder/ordførerfunktionen på de enkelte fokuspunkter bestyrelsen rejser overfor direktionen således at budskaberne bliver strategiske, tydelige og præcise og tager højde for at balancere i forhold til ledernes mangfoldige stemmer.
Punktet KAS fyldte meget på mødet. Ledersektionsbestyrelsen præsenterede ønsket om en snarlig implementeringsløsning med håndholdt sparring i forhold til KAS, administrativt system support således at KAS kan udfoldes og bruges optimalt.
Implementeringsløsningen skal endvidere have et håndholdt uddannelsesfokus, - KAS support af folk der kender arbejdstidsaftalerne og har det nødvendige slutbrugersigte. Kan der evt. arbejdes med en model med én superbruger pr. klynge. Det er ikke en medarbejderopgave hverken at taste eller administrere KAS.
PL’erne skal være fortrolige og skarpe på arbejdstidsreglerne. HK’erne taster det PL’erne beder dem om.
Administration er en nødvendig dimension af ledelse, - men det skal kompleksitetsminimeres og det skal give mening.
Der udarbejdes en pixi-bogs vejledning i arbejdstidsaftalen. Alle PL’ere skal certificeres til at arbejde i KAS.
Ledersektionsbestyrelsen er inviteret til møde med Anders Snedker, Jens B. og Jakob Juhl fra BUF vedrørende KAS. Marialise meddeler BUF hvem der deltager fra ledersektionsbestyrelsen.
I alt for lang tid er PL’ernes og KL’ernes arbejdsmiljø blevet belastet af komplekse systemproblematikker – det skal der rettes op på bl.a. gennem håndholdt sidemandsoplæring, support og teknisk brug af KAS.
Ledersektionsbestyrelsen har fra day one påtalt problemer med KAS, - desværre anerkendes det først nu som reelle problemer.
Status på Netbutik:
Marialise skriver til Anders Snedker, Jakob Juhl samt Bettina Bergmann og anmoder om et møde vedrørende Netbutik. Ledersektionsbestyrelsen vil fortsat gerne byde ind med praksiserfaring, sparring, slutbrugerfokus og de udfordringer der kan være i forbindelse med brug af netbutik systemet samt indkøbsaftaler i netbutikken.
Ledersektionsbestyrelsen vil gerne anmode om en status på det igangsatte arbejde i forbindelse med udarbejdelse af dokumentet ”Rettigheder og Pligter”. I den forbindelse ønskes der en status på optimering og finansiering af antallet af administrative log-in til netbutikken og hvilke krav der stilles til ledere/medarbejdere og hvilke forbedringer der er lavet i systemet.
Ledersektionsbestyrelsen har tidligere været inddraget i arbejdet omkring netbutikken, - og vil gerne fortsætte dette samarbejde som tilsyneladende er gledet ud i forbindelse med omorganisering i HNG/BUF.
Forretningsgange og administrative systemer
Anders Snedker rykkes for en status på ”interne afregninger”.
4. Fremtidens Fritid – Ny organisering klynger – Ny ledelsesstruktur – Status og vores opgaver. Britt deltager i behandlingen af dette punkt
Ad. 4 Høringsprocessen er igangsat med deadline den 9. oktober.
Samtaleprocessen vedr. fritidslederne er påbegyndt.
Klyngeledere er indkaldt til 1:1 samtaler/LUS samtaler med deres områdechefer.
LFS og områdecheferne har haft møde bl.a. angående LFS’s ønske om en ensartet områdeproces og parterne har drøftet saglige og objektive kriterier til vurderingsgrundlag for de kommende klyngelederansættelser. Kriterierne er endnu ikke udsendt og Britt har ikke set den endelige udgave af områdechefernes kriterier for klyngelederudvælgelse. Kriterierne udsendes via ugepakken
Klyngelederne er inviteret til klyngeledermøde i LFS den 18. september kl. 12-14.30
De pædagogiske ledere, KKFO-ledere og klubledere er inviteret til møde med LFS fredag den 2. oktober kl. 9-12 vedr. bl.a. ledelsesspænd i de nye klynger og fritidscentre, de nye ledelsesteam, ledelsesstruktur, rum til ledelse/ledelsesrum decentralt i de nye klynger, - herunder proces og indflydelsesmuligheder i forbindelse med udarbejdelse af den nye klyngeledelsesprofil. Mødet afholdes i Amager Bio
5. Høringssvar på Ny organisering klynger mm.
Ad. 5 Ledersektionsbestyrelsen drøftede fokuspunkter til brug for afsendelse af ledersektions høringssvar vedr. ny organisering af klynger mv.. Pia Bah skriver et udkast til høringssvar og rundsender det til kommentering og godkendelse i resten af bestyrelsen.
Marialise er tovholder på høringssvaret og sørger for at fremsende det til ”Bliv hørt” når det er godkendt via mail fra hele ledersektionsbestyrelsen. Råudkastet præsenteres mundtligt for klyngelederne på klyngeledermødet den 18. september. Eventuelle nye vinkler og input fra klyngeledermødet indtænkes i ledersektionens høringssvar efter godkendelse i ledersektionsbestyrelsen.
Fokuspunkter:
- afsæt i tidligere høringssvar fra ledersektionsbestyrelsen
at ny justering og organisering af klynger bliver langtidsholdbar og sikrer fokus på faglig ledelse og kerneopgaven
- at nye klynger sikres langtidsholdbar bæredygtighed økonomisk, ledelsesmæssigt og fagligt
- at nye kommunale klynger ”fødes” med sund økonomi
- HR/exitstrategi for overtallige ledere
- dato for opstart af nye klynger
- bydækkende proces og udpegning af klyngeledere jf. saglige, objektive og oplyste kriterier
- behov for sikring af nødvendig administrativ understøttelse af lederne i de nye klynger og fritidstilbud, således at tid til faglig ledelse prioriteres
- sikring af øget decentralt ledelsesrum
6. Hvordan går det med lederne, sager, forebyggelse? Hvad hører vi? Hvad ser og oplever vi?
Ad. 6 Marialise skriver til Tobias Stax at ledersektionsbestyrelsen får mange henvendelser fra klyngeledere som efterlyser områdechefernes bydækkende og objektive vurderingskriterier for udpegningen af de klyngeledere der fremadrettet skal varetage klyngelederopgaven.
Usikkerheden påvirker det psykiske arbejdsmiljø. Marialise præsentere Tobias for ledersektionsbestyrelsens forslag om prioritering, etablering og iværksættelse af HR/exitstrategi til håndtering af overtallige ledere.
7. Klyngerledermøde fredag den 18/9 i LFS
Ad. 7 Punkter til dagsorden:
- opsamling på punkter fra sidste klyngeledermøde vedr. overskud/underskud
- ikrafttrædelse af nye klynger? Januar 2016 eller august 2016
– eller snarrest muligt i 2016
- Bydækkende udvælgelsesproces på baggrund af saglige og objektive kriterier
- Kriterier for udpegning af de fremtidige klyngeledere
- tjenestemænd/overenskomstansatte ansættelsesretlige regler i forbindelse med overtallige klyngeledere
- HR/exitstrategi
- orientering om status på lønforhandlinger/genforhandling af leder forhåndsaftaler
8. Eventuelt
Intet.