Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 27. august 2012
Tilstede: Poul, Katia, Niels, Pia, Leif, Fransiska, Grethe og Kathrina
Referent: Lisbeth
1. Godkendelse af referat fra 17. august 2012
Ad. 1
Referat godkendt med ændringer til punkt 2, 5, 6 og punkt 7.
2. Godkendelse af dagsorden til direktionen jf. referatet fra bestyrelsesmødet 17. august pkt. 8
Ad. 2
Bestyrelsen godkendte at følgende dagsordenspunkter fremsendes til BUF direktion:
- Kort præsentationsrunde (første møde mellem direktionen og den nye ledersektionsbestyrelse).
- Referat fra sidst.
- Nepotismesagen og sagerne (2011 og 2012) om KL, PL og KKFO lederes misligholdelse af institutionsøkonomi. BUF’s redegørelse, hvilke initiativer påtænker direktionen? – og hvilke bud har LFS ledersektion på forebyggelse af lignende sager: f.eks. lederuddannelse (en form for uddannelse og support ”til tiden til opgaven” til KL såvel som PL og øvrige institutionsledere i BUF), klare retningslinjer, vejledninger og evt. pixiudgaver.
- Status på BUF’s arbejde med Hvidbog for klynger.
- Sygefravær.
Ledersektionsbestyrelsen aftalte at private holdninger ikke skulle fylde på mødet med direktionen. Ledersektionsbestyrelsen er talerør for alle LFS almen ledermedlemmer og det er i dét regi ledersektionsbestyrelsen mødes med BUF direktion.
3. Orientering fra LFS HB-møde mandag 20. August 2012 v./ Poul
Ad. 3
Pouls forslag, foranlediget af ledersektionsgeneralforsamlingens beslutning jf. ”Fremtidigt arbejde” vedr. ønsket om åbne referater fra LFS HB-møder, blev vedtaget.
Hovedbestyrelsesreferaterne lægges fremadrettet på LFS hjemmeside.
LFS HB var enig i at styrke medlemsdemokratiet og styrke medlemmernes oplevelse af medejerskab af den fagpolitiske udviklingsdiskurs og sammenhængskraften mellem de 3 områder i LFS, de respektive faggrupper og sektioner via åbne HB-referater.
Poul orienterede ledersektionsbestyrelsen om at hans dagsordenspunkt vedr. LFS mediestrategi varede ca. et par timer.
Det var primært en diskussion der udspandt sig mellem LFS formand, næstformand, Poul, Kirsten Løth. Konklusionen på diskussionen blev at LFS ikke ændrer organisationens nuværende mediestrategi.
Ledersektionsbestyrelserne i LFS har selvstændig udtaleret til medierne/pressen jf. LFS vedtægter og love.
Under diskussionen blev det besluttet at nye ledermedlemmer i LFS inviteres til et goddag og velkommen i LFS og LFS ledersektion møde.
Ledersektionen afventer det skriftlige referat fra HB-mødet, - og henviser i øvrigt til referatet fra HB-mødet vedr. dette punkt
4. Forslag om Klynge lederkonference i januar 2013
Ad. 4
Katia, Poul, Niels og Pia orienterede fra mødet med Kate Obeid og repræsentanter fra den koordinerende klyngeledergruppe (Jimmi Munk, Marialise Rømer, Martin Rosenquist og Mark Burvad). Katia havde forud for ledersektionsbestyrelsesmødet udsendt referatet fra planlægningsmødet.
Det tværgående bydækkende klyngelederseminar påtænkes afholdt den 15.-16. januar 2012.
Næste møde i planlægningsgruppen er den 7. september 2012.
Efter en lang diskussion i Ledersektionsbestyrelsen besluttede bestyrelsen, set i lyset af intentionen om et brobyggende klyngeleder initiativ mellem LFS, BUF og koordineringsgruppen af klyngeledere udenfor LFS, og intentionen om dannelsen af et netværk for klyngeledere på tværs af områderne, at LFS ledersektionsbestyrelsen vil være medarrangør af klyngeseminaret.
Spørgsmålet om LFS ledersektion skal være medfinansierende er dilemmafyldt og derfor ikke afklaret eller besluttet. En medfinansieringsmodel a la den der er brugt på skolelederområdet blev drøftet.
Økonomispørgsmålet tages med på planlægningsgruppemødet den 7. september.
LFS ledersektions klyngelederrepræsentanter i klyngelederseminar planlægningsgruppen deltager som medskaber af et bydækkende klyngelederseminar med hver især arbejdskraft og ideer, men som repræsentanter fra LFS ledersektionsbestyrelse – og dermed indenfor rammerne af det generalforsamlingsbesluttede ”Fremtidige arbejde”, HB-beslutninger og Repræsentantmøde beslutninger.
Fremadrettet ønsker ledersektionsbestyrelsen at arrangere et brobyggende lederseminarer på tværs af områderne og på tværs af LFS ledermedlemmernes ledertitler f.eks. klyngeleder, pædagogisk leder, KKFO leder, klubleder, heldagsskole leder, institutionsleder osv.
Forslaget drøftet på ledersektions 2-dags arbejdsseminar i oktober.
5. Fremtidige møder- Grethe
Ad. 5
Mødeplanspunktet blev udsat til næste møde på grund af tidsnød.
6. Referat fra møde i strategisk forum
Ad. 6
Punktet blev udsat til næste møde på grund af tidsnød.
7. Fremtidige møder og indhold i HSU
Ad. 7
Punktet blev udsat til næste møde på grund af tidsnød.
8. Dato for næste møde
Ad. 8
2-dags internat. Ledersektionsbestyrelsens arbejdsseminar den 25. -26. oktober.
Den nedsatte planlægningsgruppe finder mødested og udarbejder forslag til indhold på arbejdsseminaret – med fokus på bestyrelsens arbejde og implementering af ledersektionens ”fremtidige arbejde”.
9. Eventuelt
Ad. 9
Katia orienterede om at hun som formand for almen ledersektion var inviteret til et interview med Elisabeth Lange fra LFS Nyt vedr. hendes og ledersektionens holdning til nepotismesagerne. Katia tager udgangspunkt i bestyrelsens godkendte referat punkt 2 fra bestyrelsesmødet den 17. august. Interviewet bringes i næste nr. af LFS Nyt.
Bestyrelsen ønskede at Katia rundsender artiklen til gennemsyn i ledersektionsbestyrelsen inden den bliver bragt. Deadline for artiklen er den 31. august.
Punkter til et kommende møde i ledersektionen:
- Forretningsorden for bestyrelsesmøder i ledersektionen
- Hvordan håndterer ledersektionsbestyrelsen uenighed?
- Ledersektionsbestyrelsens referater – principper for referatskrivning, referentens beføjelser, skal ledersektionsbestyrelsen fremadrettet have et åbent referat til LFS hjemmeside og et lukket referat til eget brug?
Referatet fra ledersektionsbestyrelsesmødet den 27. august 2012 er godkendt af bestyrelsen via den 6. september 2012