Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 16. april 2007
Tilstede: Niels, Dorte, Henrik, Maria, Britt kl. 9.30
Afbud: Poul, Lene, Lorraine, Martin
Referent: Lisbeth
1. Referat fra sidst
ad.1 Godkendt med rettelse til pkt. 5. Dorte Munk udleverede ændringsforslag til tekst, ”Mødet mellem FU og ledersektionsbestyrelsen var ønsket af begge parter, på baggrund af et referat fra BUF HSU mødet den 23. januar 2007 pkt. 1. udmøntning af besparelser, Bilag 5. konkrete besparelser, hvor Dorte Munk havde sagt : ” Tænk over udvikling i stedet for besparelser, eks. områdeledelse – hér kunne ligge gode udviklingstiltag”, - og på baggrund af ….”. Bestyrelsen var 100 % enige i ændringsforslaget.
- Niels kontakter Martin mht. referat fra Kolle-kolle
2. Temadag og årsmøde – praktisk og indholdsmæssig planlægning af temamødet "fremtidens daginstitutionsledelse" - og årsmødedagen 7. maj 2007
ad.2 Der udarbejdes et kort følgebrev med pointer fra Niels’s oplæg om "fremtidens daginstitutionsledelse". Dorte udarbejder forslag til gruppespørgsmål, som via mail sendes til godkendelse i bestyrelsen. Lisbeth sætter følgebrev og tilmeldingsblanket op – med tydelig angivelse af ændret mødested. Følgebrev sendes ud via LFS leder-post til almen-ledernes privat adresser, - og tilmeldingsblanketten lægges på LFS hjemmeside/forsiden, - med en særlig OBS ! om ændret mødested.
- organiseringen af mødet er alfa og omega, - bestyrelsen mødes ca. ½ time før mødestart den 7. maj mhp. sidste nyt, samt detaljeplan for mødet, - herunder gruppe-tovholder rollen.
- pointer for bestyrelsens evt. input under debatten:
- hvad giver mening ? – og hvordan skabes bedre trivsel og engagement i en organisation præget af omstilling ?
- fremtidsscenariet i ft. succeskriterier for god ledelse anno 2007/08 i København – hvad er det ?
- hvilke ledelsesformer matcher succeskriterierne ?
- budget 2008 besparelsesdagsorden, - vi/daginstitutionslederne i København vil være med til at præge udviklingen !
- hvordan sikres MUS med den nuværende chef-struktur ? Daginstitutionerne vil ikke samtale om kompetenceudvikling og MUS med de pædagogiske konsulenter, - MUS og kompetencesamtaler kræver en samtale med en chef, der har kompetence til at lede og træffe beslutninger.
- kontraktsamtaler ? – og med hvem ?
- netværksledelse ? – hvad mener vi ? – er det det samme som selv-ledelse ?
- en god sag, men ingen gode løsninger, - ikke noget der bliver ”bedre”, - men det bliver ”anderledes”. – Har vi / lederne et bud på et fremtidsscenarium ?
3. Temadag om konsensuscamp - udpegning af repræsentanter
ad.3 Britt, Henrik og Maria ønsker at deltage. Bestyrelsen indstillede de tre repræsentanter i en prioriteret rækkefølge (Britt, Henrik og Maria), såfremt ikke alle kunne deltage i FOA’s konsensuscamp. Niels giver Ulla Baggesgård besked.
4. Arbejdsgruppe i forbindelse med omorganisering af teknisk personale
ad.4 Henrik vil gerne være repræsentant i arbejdsgruppen, - såfremt der ikke må være personsammenfald mellem styregrupperepræsentanter og arbejdsgrupperepræsentanter, - så trækker Henrik sig fra styregruppen, på grund af vigtigheden i at lederne har en repræsentant i arbejdsgruppen.
5. Projekt arbejdsmiljøledelse v/ Olaf Christensen
ad.5 Olaf gav et kort oplæg om Projekt arbejdsmiljø-ledelse. Ledelse af attraktive arbejdspladser. Et pilotprojekt i arbejdsmiljø-ledelse der iværksættes på tværs af BUPL Forbund og FOA Forbund/LFS. Der er info-temadag for projektdeltagerne den 12. juni 2007. Målgruppen er ledelsesteam (leder, souschef og afd.ledere) i 0-6 års institutioner og 7-21 års institutioner. LFS skal finde 2 institutioner indenfor, 1 pr. målgruppe.
Maria undersøger om Dronens ledelsesteam er interesseret, - og Henrik undersøger om Radisens ledelsesteam ønsker at lægge billet ind på projektet. Tilmeldingen vil være bindende, - og omfatter intro-temadag den 12. juni 2007, temadage den 27. september, 15. november 2007 samt den 6. februar og den 17. april 2008.
Olaf udleverede et bilag om proces – systematik – strategi og struktur
6. Orientering
ad.6 Niels er udpeget som lederrepræsentant til bedømmelsesudvalget i fm. ansættelse af ny chef til BUF kontoret for pædagogik og læring.
7. Kommende møde - tidspunkt og indhold
ad.7 Næste bestyrelsesmøde : 13. juni kl. 13 - ? (pga. sommer-spisning efter mødet)
Punkter til næste møde: Opsamling på års- og temadagen, budget 2008.
Lisbeth deltager i bestyrelsesmødet fra kl. 15.30 pga. af undervisning i LFS
8. evt.
ad. 8 intet til referat