Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 2. maj 2017
Tilstede: Marialise, Diana, Kirsten, Grethe.
Afbud: Jens, Søren, Pia B., Pia L.B.
Referent: Lisbeth.
1. Bekræftelse af godkendelse af referat
Ad.1
Godkendt referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde 3. april 2017.
2. Forberedelse af årsmøde
Ad. 2
Der er via mail fra ledersektionen rundsendt en reminder til LFS ledermedlemmer om
ledersektionens årsmøde - og årsmødet er annonceret i LFS Nyt samt på LFS hjemmeside.
Årsmødet afholdes i Bibliotekets mødesal på Rentemestervej mandag den 15. maj kl. 13-16.
Maria mindede tovholderne på de prioriterede ”fremtidigt arbejde” emner om at udarbejde og fremsende en kort skriftlig status ( f.eks. i form af 3 bullits) vedrørende status på udfoldelsen af emnet fra generalforsamlingen til nu - samt det fremadrettede perspektiv. Maria sammenskriver årsmødeoplæg/statusoplæg på fremtidigt arbejde.
Ud fra det reviderede skema vedrørende tovholderfunktion i forbindelse med implementering af ”fremtidigt arbejde” blev følgende 4 fokusområder prioriteret som de vigtigste at fremhæve på årsmødet:
• God administration i BUF, - herunder opgaveportalen
• Arbejdsplads i fokus - investeringscase - herunder tidlig indsats
• Leder-APV
• Pædagogisk tilsyn - kvalitet/support
Herudover gives en kort status på:
- KAS
- KBH Barn
- Sprogarbejde / sammen om matematik
- Indkøbsaftaler / netbutik
- Bedre ferieplanlægning
- Bedre support / sammenhængskraft - arbejdsfællesskaber
- Klyngeledelsesprofil
- HovedMED
- Den allerede afholde lederkonference for pædagogiske ledere
- Lederkonference på tværs af de tre ledersektioner 06.10.17
- Fælles medlemsmøde for ledersektion og almen området: ”Livsfarlig ledelse”
Der gives endvidere en status på de afventende fokusområder:
- Lederløn
- Ny budgetmodel
- Flere lokale ledermedlemsmøder
Maria holder statusoplæg, - men de enkelte tovholdere skal byde ind med supplerende input.
Det er vigtigt at prioritere god tid til dialog med almenområdets ledermedlemmer på årsmødet. ”Hvad understøtter - og hvad forstyrrer ledelsesopgaven - eller er der passende forstyrrelser?” versus ”ro på forandringer for at give plads til ledelsesopgaven” - ”Klyngeledelsesprofilen - opleves der fælles handling i ledelsesarbejdsfællesskabet?”. ”Understøtter klyngeledelsesprofilen ledernes trivsel og kerneopgave?”
Der er bestilt kaffe/te, kage, frugt og isvand til arrangementet.
Husk at ledersektionsbestyrelsen mødes til bestyrelsesmøde kl. 10-12 samme dag på Rentemestervej. Mødet afholdes i Biblioteket. Der er bestilt morgenbrød, kaffe/te til bestyrelsesmødet samt sandwich til frokost.
Der er indskrivning til årsmødet. Til dette formål er der bestilt medlemslister i LFS administration.
3. Direktions/koordinationsmøder herunder opfølgning på leder-APV
Ad.3
Ledersektionsbestyrelsen er blevet opfordret til at udpege ledere til arbejdsgrupper i
forbindelse med udarbejdelse af handleplaner samt implementering af indsatser på konkrete problemfelter i leder-APV. Ledersektionsbestyrelsen meddeler BUF at følgende er udpeget:
- Marialise/KL og Grethe/PL udpeges til arbejdsgruppen omkring KAS
Ledersektionsbestyrelsen har tidligere meddelt BUF at:
- Marialise/KL er udpeget til arbejdsgruppen omkring kommunikation med KS opgaveportal og ugepakke mm.
- Diane/KL og Kirsten/PL er udpeget til arbejdsgruppe om kvalitetsrapport
Diana og Kirsten
- Pia Bah/KL og Maria/KL er udpeget til arbejdsgruppe om leder-APV.
4. FOA-ledertræf den 11.-12. september 2017 i Vingstedcentret
Ad.4.1
I lighed med tidligere år har ledersektionsbestyrelsen besluttede at deltage i FOA’s ledertræf i Vingstedcentret den 11.-12. september 2017.
Der udsendes mail til hele bestyrelsen, og Lisbeth tilmelder de bestyrelsesrepræsentanter der har mulighed for og ønsker at deltage. Der er afsat økonomi til deltagergebyr samt transport i ledersektionens budget.
5. Klyngeledermøde
Ad 5
Ledersektionsbestyrelsen besluttede i samarbejde med Britt at genoptage
mødevirksomheden med ”gå-hjem dialogmøder” for klyngeleder. Der indkaldes til klyngeledermøde i LFS den 16. juni kl. 12:30-14:30.
Foreløbig dagsorden til klyngeledermødet:
- De nye og større ledelsesteam - udfordringer og problemstillinger. Er der særlige udfordringer, der hvor klyngen dækker 0-18 år?
- Pædagogiske ledere og individuelle lønforhandlinger - er der rød tråd i udmeldingerne. Hvilke problemstillinger står I med? Er der særlige problemstillinger i forhold til nyansættelser?
- Personalejuridiske sager - i klemme mellem KS og LFS? Hvordan takler vi det vi det bedst muligt?
- Evt.
6. Møde for pædagogiske leder 0-6 års samt fritidsinstitutioner/fritidscentre samt KKFO
Ad.6
Ledersektionsbestyrelsen har modtaget flere opfordringer til at afholde et snarligt møde for de pædagogiske ledere - og helt konkret for de pædagogiske ledere i fritidsinstitutioner og fritidscentre hvor kompleksiteten i ledelsesopgaven er stor bl.a. pga. de fysiske rammer og mange matrikler herunder samarbejdet med flere skoler og klynger.
Der rejses også et spørgsmål om størrelse af klynger, - er der f.eks. en øvre grænse for størrelse af klynger og antal af ledere i bæredygtige ledelsesteam? Hvad er den fremadrettede strategi?
- Der opleves en tendens, hvor der sker meransættelser i HNG samt områdeforvaltningerne versus krav om besparelser, moderniseringer samt effektiviseringer på institutioner og skoler
- Der opleves en tendens til nyansættelser af interne proceskonsulenter for projektmidler - hvilket rejser spørgsmålet om strategi og status på intern kompetenceudvikling samt status på brug af ressourcer til eksterne konsulenter
Ledersektionsbestyrelsen drøfter mødeindkaldelse samt tidsperspektiv for et snarligt medlemsmøde, på bestyrelsesmødet den 15. maj forud for årsmødet.
7. Evaluering af midler til mere pædagogisk personale i dagtilbud samt fremtidig fordeling - Finanslovspædagoger
Ad.7
Børne- og Ungdomsudvalget har dagsordenssat evaluering af midler til mere pædagogisk personale i dagtilbud samt fremtidig fordeling, på BUU mødet den 10. maj.
Ledersektionsbestyrelsen besluttede at udarbejde og fremsende en skriftlig udtalelse/anbefaling til det politiske udvalg forud for udvalgsmødet.
Ledersektionen i LFS anbefaler entydigt at den nugældende model fortsætter, - og at finanspædagogerne dermed fortsat ansættes i områderne og bruges i de institutioner og klynger, der er på faglig handlingsplan og til en målrettet sprogindsats i henholdsvis vuggestuer og børnehaver.
Den politiske henvendelse skal rumme følgende væsentlige pointer som også bliver high lightet i evalueringsrapporten:
- den nugældende model udnytter ressourcerne bedst og har været forholdsvis ukompliceret.
- det er afgørende at finanslovspædagogernes rolle, opgave og funktion er tydelig for alle.
- finanslovspædagogernes arbejde skal være koblet til supporten fra området.
- en opskrivning af de sociale normeringer svarende til 25 finanslovspædagogers årsværk vil ikke kunne løse målrettede udfordringer, da det vil være det samme som at ”smøre ressourcerne tyndt ud” over flere institutioner.
På vegne af ledersektionsbestyrelsen udarbejder Maria, Diana og Kirsten et udkast til den politiske henvendelse som fremsendes så snart udvalgsdagsordenen bliver kendt.
8. Kommende møder
ad. 8
Næste møde 15. maj kl. 10-12 - og derefter årsmøde kl. 13-16 på Rentemestervej.