Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 21. marts 2014
Tilstede: Kathrina, Pia, Fransiska, Grethe, Niels, Poul
Referent: Lisbeth
1. Godkendelse af referat fra sidst
Ad. 1
Referat fra 28. februar 2014 er godkendt og lægges på LFS hjemmeside.
2. Opsamling/aftaler
Ad. 2
Punktet udsættes til bestyrelsesmødet den 11. april
3. Endelig godkendelse af regnskab v./Grethe
Ad. 3
Grethe fremlagde ledersektionens regnskab, - og det blev godkendt.
Grethe, Kathrina, Lisbeth og LFS bogholderi mødes inden næste bestyrelsesmøde med henblik på udarbejdelse af et budgetforslag for kommende generalforsamlingsperiode.
4. Kommende fyraftensmøder i samarbejde med LFS almen bestyrelse: Mødet med Børne- og Ungdoms borgmester Pia Allerslev, og mødet vedr. ”Den moderne institutionsleder”
Ad. 4
Det praktiske og indholdsmæssige i fm. fyraftensmødet med deltagelse af Pia Allerslev koordineres mellem Kathrina og almen bestyrelsens fmd. Thomas Enghausen. Man kunne forestille sig et kort indlæg set fra medarbejdervinkel og fra ledervinkel. Pia Allerslevs sekretær har f.eks. forespurgt om ”hvem” fra LFS holder et kort oplæg.
Det er uklart hvor mange repræsentanter der deltager fra ledersektionsbestyrelsen, - men det opfordredes til deltagelse i begge arrangementer. Husk tilmelding via lfs.dk
5. Dialog møde mellem LFS-fmd. Britt og ledersektionsbestyrelsen
Ad. 5
a) Herunder drøftelse af lederløn, lønpolitik, lønudvikling og lønstrategi – og spørgsmålet om udmøntning af lederløn som følge af størrelse/pointberegning: løn for normering eller konkret belægning?
Britt orienterede om de igangværende forhandlinger om ny pointberegning til grund for lederløn. Britt orienterede om at der gennem flere år (helt tilbage fra FaF-tiden) har pågået drøftelser mellem LFS og BUF omkring administrativ forenkling og gennemsigtighed i forhold til pointberegning for lederløn.
Målet har været en forenkling af pointberegningen og øget synlighed af løndannelsen. Alle ledere skal kunne udregne sin egen løn.
Der er tale om en nulsums-løsning, dvs. ingen nye lederlønspenge på bordet. Dog vil det nye pointsystem ikke få negativ betydning for den enkelte. Parterne er enige om at anvende ”personlig ordning”, hvis der f.eks. i den nye pointberegning bliver tale om at den enkelte leder i kraft af nyt pointsystem ville skulle gå ned i løn.
Kontorchefen for BUF ”kapacitet” har deltaget i forhandlingerne sammen med BUF-BUR og LFS. Kapacitet er de der til daglig styrer børnetal og evt reguleringer af børnetal i opad og nedadgående retning, - og Kapacitets up to date viden om klyngernes, enhedernes og institutionernes virkelighed, skulle kunne sikre at alle ledere fremadrettet får korrekt løn i ft. størrelsen af institutionen / klyngen og i ft. den korrekte børnesammensætning (alder).
Ny pointberegning vil være gældende pr. 1. maj 2014, - og Koncernservice skal håndtere implementeringen af ny pointberegning.
Individuelle lederlønsløntillæg skal fortsat kunne forhandles i den enkelte klynge af klyngens budget, jf. en lønpolitik/lønstrategi for ledere. Det er vigtigt at være obs på BUF’s udmeldte kompetencegrænser i forbindelse med lokale lønforhandlinger.
Det er LFS' opfattelse at klyngeledere skal kunne forhandle løntillæg til pædagogiske ledere såvel som øvrige ansatte.
Prioriter drøftelse af lønstrategi og lønpolitik i klyngeledelsen. Fortsæt med at professionalisere lederlønsforhandlingerne, sikre redskaber, værktøjer, uddannelse og vidensdeling om f.eks. lederlønpolitik og lønstrategi. Vigtigt at sikre åbenhed, rimelighed og retfærdighed om lederløndannelsen. Det er fortsat LFS opfattelse at ”dobbelt ledelse” skal honoreres lønmæssigt, - et princip/krav der gælder ved ”dobbelt ledelse” for såvel klyngeledere såvel som pædagogiske ledere. Ledere der bliver bedt om at påtage sig ”dobbelt ledelse” bør fortsat kontakte LFS med henblik på råd- og vejledning i lønkrav for den ekstraordinære opgave/ansvar i fm ”dobbelt ledelse”.
Britt er LFS hovedforhandler vedr. lederløn. Ledersektionsbestyrelsens 2 udpegede lederrepræsentanter (Poul og Grethe) er med-forhandlere i forhandlingsteam med Britt.
b) Samarbejdet mellem Britt og ledersektionen frem til generalforsamlingen 22. maj 2014.
Britt ser det som en fortsat samarbejdsstrategi mellem LFS FU og ledersektionsbestyrelsen, at ledersektionsbestyrelsen inddrages i alle anliggende og fremadrettede strategier som har betydning for almen lederne, - hvilket i øvrigt også er vedtægtsbestemt
Britt orienterede i den forbindelse om at der som noget nyt er blevet etableret kvartalsvise møder mellem LFS FU og områdecheferne i BUF, - og at det første møde har været afholdt marts 2014. Målet er ”den røde tråd” , synlighed og åbenhed, fair, demokratisk og retfærdig personalepolitik/personaleledelse/klyngeledelse og videndeling på tværs af områderne i BUF.
Britt orienterede endvidere om at LFS FU, BUPL Hovedstaden, Københavns Forældre Forening KFO, har deltaget i et inviteret dialogmøde med Børne- og Ungdomsborgmester Pia Allerslev.
Ledersektionsbestyrelsen orienterede Britt om sine seneste møder mellem ledersektionsbestyrelsen og direktionen, - og om det kommende sparringsmøde mellem repræsentanter fra ledersektionsbestyrelsen og BUF HR og BUF akademi om en temakonference for de pædagogiske ledere.
c) Britts overvejelser om en evt. fremtidig opdeling/strukturering af ledersektionen.
Ledersektionsbestyrelsen redegjorde for sine overvejelser om organiseringen af lederinteressevaretagelsen og bad i den forbindelse Britt om at give sparring på en organiseringsstrukturmodel hvor almen ledersektion fortsat jf. vedtægterne består af én samlet ledersektion bestående af 4 klyngeledere og 4 enhedsledere valgt af og blandt lederne på generalforsamlingen 22. maj 2014.
Ledersektionsbestyrelsen påtænker endvidere at foreslå generalforsamlingen at der oprettes faggrupper af f.eks.: klyngeledere, pædagogiske ledere, KKFO-ledere, klubledere, osv., De enkelte faggrupper refererer i sit daglige virke til ledersektionsbestyrelsen, generalforsamling, repræsentantskabsmøde, og LFS HB-beslutninger, - men er i øvrigt initiativtagere på medlemsaktiviteter målrettet den enkelte faggruppes lederinteresser. Denne faggruppestrategi ville kunne sikre mere målrettede medinddragende medlemsaktiviteter samt værdifuld sparring og politikudvikling set med lederbriller i en ledersektions- og ledersektionsbestyrelses kontekst.
Britt tilkendegav positiv holdning til ledersektionsbestyrelsen forslag, - og tilkendegav samtidig vigtigheden af at de forskellige lederfaggrupper får en åben diskussion af hvornår og hvordan det sikres at det er legitimt at have holdninger og meninger om hinandens lederroller, kompetencer, snitflader og ledereudfordringer, arbejdsmiljø mv., - når man agere som fagforening/ledersektion for LFS almen ledermedlemmer uanset hvilken lederfaggruppe man individuelt tilhører. Det er vigtigt at det fremstår tydeligt, at det er det organiserede fællesskab af ledere (ledersektionsbestyrelsen) der agerer styrket og samlet på LFS ledermedlemmers vegne i ft. al interessevaretagelse overfor BUF såvel som internt i LFS.
Hvad er fælles på tværs af lederrollerne/lederkompetencerne og hvad er forskelligt – og hvornår og hvordan skal det skilles ad.
Det er vigtigt at ledersektionsbestyrelsen agerer proaktivt og sikrer almen lederne den medindflydelse- og medbestemmelse på LFS politikudvikling som love- og vedtægter sikrer lederne i LFS. Ledersektionen skal i højere grad end det der er kendetegnene i dag være konstruktive med- og modspillere til LFS FU og LFS Hovedbestyrelse og LFS Repræsentantskab.
Ledersektionsbestyrelsen bad endvidere Britt om at tilkendegive sin holdning til om, om formanden for ledersektionen skulle være et klyngeledermedlem?
Hertil svarede Britt, at det i hendes optik ikke er afgørende om hvilken stillingstitel en kommende formand for ledersektionsbestyrelsen har. Det afgørende er, om det er en leder der har viljen og lysten til det fagpolitiske arbejde, som vækker ledernes tillid, som kan samle organisatorisk og skabe retning i forhold til opbygning af en samlet og styrket ledersektion for LFS almen ledermedlemmer.
På det kommende ledersektionsbestyrelsesmøde drøftes den videre strategi frem til generalforsamlingen
6. Fremtidige udpegninger af ledere til BUF arbejdsgrupper
Ad. 6
Frem til næste ledersektionsbestyrelsesmøde sendes en mail til Kathrina om, hvilke arbejdsgrupper bestyrelsesrepræsentanterne er udpeget til aktuelt. På næste møde med direktionen orienteres om ”hvem” i ledersektionen der er politiske ansvarlig/tovholder på hvilke politikområder.
Niels og Poul arbejder fortsat med et udkast til udpegningsstrategi jf. beslutningen på generalforsamlingen i 2012, hvor ledersektionsbestyrelsen fik til opgave at gøre sig nogle overvejelser om ”demokratiske udpegninger” (for at undgå ”loge”) og arbejde konstruktivt med videndeling og ledermedlemsinddragelsesstrategier.
Såfremt et ledersektionsbestyrelsesmedlem inviteres til møder i forvaltningen som individuelle ledere ansat i BUF og ikke som ledersektionsrepræsentanter, - så er det den enkeltes opgave/ansvar at få tydeliggjort og præciseret overfor BUF at man ikke repræsentere ledersektionen.
7. Forberedelse af sparringsmøde - kompetenceudvikling for pædagogiske ledere samt opsamling på forslag om afholdelse af temadag/konference for pædagogiske ledere i LFS-regi
Ad. 7
Ledersektionsbestyrelsen besluttede at Kathrina, Grethe og Poul deltager i dialog- og sparringsmødet med BUF HR (Gitte) om kompetenceudvikling af pædagogiske ledere, - evt. afholdelse af en konference for de pædagogiske ledere om bl.a. personaleledelse
Sideløbende med initiativet i BUF HR regi arbejder ledersektionsbestyrelsen videre med eget forslag om afholdelse af en temadag for pædagogiske ledere i fm. udarbejdelse af forslag til generalforsamlingen om ”Fremtidigt arbejde”.
8. Status på forhandlingerne om de kommende 2 arbejdstidsregelsæt som følge af folkeskolereformen
Ad. 8
Ledersektionsbestyrelsen er orienteret om at LFS forhandlinger med Københavns Kommune er afsluttet, - og at de pt. afventer at BUPL Hovedstaden får deres forhandlinger færdiggjort. Herefter vil der i LFS/BUF-regi blive afholdt orienteringsmøder for ledere såvel som TR, - og der vil blive udarbejdet fyldestgørende information til alle LFS medlemmer. Hold øje med LFS hjemmeside.
9. Kommende generalforsamling
Ad. 9
Generalforsamlingen afholdes den 22. maj i Korsgadehallen.
Lisbeth udarbejder udkast til indkaldelse til generalforsamlingen og rundsender forslaget til kommentering i bestyrelsen og endelig beslutning på bestyrelsesmødet den 11. april, - hvor der i øvrigt også tages stilling til fordeling af arbejdsopgaver i bestyrelsen om alt det praktiske og organisatoriske i ft. udarbejdelse af beretning, budgetforslag, fremtidigt arbejde osv.
Poul tilkendegav at han pga. anden mødevirksomhed den 22. maj desværre ikke kan deltage i generalforsamlingen og at han ikke genopstiller til ledersektionsbestyrelsen eller LFS Hovedbestyrelse.
10. Næste møde
Ad. 10
Næste møde afholdes den 11. april kl. 9-13 i LFS mødesal D, 2. sal
11. Eventuelt
Ad. 11
Intet til referat