Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 19. februar 2018
Tilstede:Diana, Kirsten, Grethe, Pia B., Maria.
Afbud:Jens, Pia L.B.
Referent:Lisbeth.
1.Bekræftelse af godkendelse af referat
Ad.1 Referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde 22. januar blev godkendt
2.Direktions-/Koordinationsmøder herunder:
Ad. 2.1. Orientering fra direktionsmødet den 24. januar
Et meget relevant, godt, kort dialog møde med direktionen. Ledersektionsbestyrelsen havde en oplevelse af at der var stor lydhørhed for ledersektionens synspunkter.
Skriftligt referat endnu ikke udsendt til mødedeltagerne. Såfremt leder-APV ikke fremgår i referatet, så rykker Maria for en status på leder-APV handleplan. Direktionen bedes præciseres ”hvem” i BUF der har ansvar/forpligtelsen på at leder-APV bliver fulgt til dørs?
Ad. 2.2Administrationsfællesskaber, status på politisk forslag og tilbagemeldinger fra lederne.
Der er indkaldt til møde på rådhuset den 6. marts (i Marialises ferie), derfor deltager Diana som ledersektionsbestyrelsens repræsentant, sammen med LFS formand Britt Petersen og LFS næstformand Jan Hoby.
Ad. 2.3. Forberedelse af dagsordenspunkterne til koordinationsmødet den 23. februar
Kirsten og Diana deltager i koordinationsmødet.
Ændring af Dagtilbudsloven
– BUU skal tage stilling den 14. marts. Mindst mulig administration i forhold til deltidstilbud, - bedst mulig kvalitet for børn.
- Hvor mange deltidspladser pr. institution?
-m2, det fysiske rum, arbejdsmiljø og børnemiljø
- hvordan budgetteknisk? – er det a la plus plads i udvalgte institutioner?
- ledersektionen ønsker fuld pladspris til deltidspladserne
- hvordan håndtering af konflikt mellem forældre ønsker og barnets tarv i forhold til institutionens pædagogiske praksis.
- hvordan sammenhæng mellem book en plads og ”frit valg”/deltidsplads?
Sygefravær/fraværstal
- Der er fald i sygefravær for både pædagoger, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter og pædagogiske ledere.
- svarer budgetreduktionen til faldet i sygefravær?- eller er der sket en for kraftig økonomireduktion i forhold til det beregnede måltal?
- Det handler ikke om sygefraværstal men om hvad personalet er syge med
- hvordan opsamles/registreres arbejdsrelateret sygefravær? Statistik?
- fritstilling i forbindelse med opsigelse/ fratrædelsesaftaler for sygemeldte registres ikke. – er det en strategi BUF/direktionen ønsker?
Handlingsplaner i dagtilbud
FAC udkast til drøftelse – eftersendes inden mødet.
- Tidlig indsats og sociale normeringer, handleplaner
3.Generalforsamling, beretning, fremtidigt arbejde
Ad. 3
Punktet udsættes til næste møde. Forberedelse til Almen ledersektions generalforsamling i Arbejdermuseet den 24. maj 2018 kl. 8.30- ca. kl. 12.30 sættes på dagsordenen til næste bestyrelsesmøde 19. marts med henblik på konkret opgavefordeling, igangsættelse af proces vedrørende beretnings skrivning samt udarbejdelse af fremtidigt arbejde, regnskab samt budgetforslag.
Praktisk forberedelse – hvem gør hvad?
Hvem genopstiller ?
Evt. udarbejdelse af forslag til generalforsamlingen i forhold til størrelsen af ledersektionsbestyrelsen samt fordelingsnøgle mellem klyngeleder og pædagogiske ledere/KKFO-ledere/fritidstilbud/fritidscenter-ledere.
4. Næste ledersektionsbestyrelsesmøde er den 19. marts kl. 12-15 i LFS
Ad.4Lisbeth bestiller frokost fra kl. 11.30 i kantinen. Afbud fra Diana.
5. Punkter til næste møde
Ad. 5
Udover de faste punkter til dagsorden, - se da punkt 3 i dette referat vedr. forberedelse af generalforsamling i LFS Almen ledersektion 24. maj 2018
6.Eventuelt
Intet til referat.