Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 20. januar 2015
Tilstede: Marialise, Pia L.B., Pia B., Niels, Kathrina.
Afbud: Grethe, Helle, Søren.
Referent: Lisbeth.
1. Godkendelse samt evt. opfølgning på referat
Ad 1.
Referat fra bestyrelsesmødet den 11. december 2014 blev godkendt med en lille rettelse til punkt 4. Det godkendte referat lægges på LFS hjemmeside.
2. Prioritering samt godkendelse af dagsorden
Ad 2.
Dagsorden godkendt.
3. Nyhedsbrev fra bestyrelsen v/ Maria
Ad 3.
Ledersektionsbestyrelsen gennemgik og finredigerede udkastet til almen ledersektions ledernyhedsbrev som Maria havde udarbejdet og udsendt forud for mødet. Det blev besluttet at udsende nyhedsbrevet via mail og lægge det på LFS hjemmeside.
4. Ledelse, hvad vil vi med det? v/Maria
Ad 4.
Maria gav en kort orientering fra mødevirksomhed hun havde deltaget i. Ledersektionsbestyrelsen besluttede at sætte punktet på dagsordenen på ledersektionens arbejdsseminar den 9.-10. februar, med bl.a. følgende fokus: synlig ledelse – tydelig ledelse, er der en grænse for hvornår stort er stort nok?
5. Høringssvar til Fremtidens Fritidstilbud
Ad 5.
Ledersektionsbestyrelsen udarbejdede ledersektionens høringssvar, som udsendes via ledermail, lægges på LFS hjemmeside til inspiration for andre, og på Københavns Kommunes ”Bliv hørt” portal den 21. januar.
Høringsbrevet underskrives af Maria Lise Rømer som formand for Almen Ledersektion på vegne af ledersektionsbestyrelsen.
Høringssvaret lyder således:
"Fremtidens fritidstilbud.
Høringssvar fra Almen Ledersektionsbestyrelse i LFS.
Vi har i klyngerne arbejdet hårdt, både som pædagogisk personale og som ledelse for at give klyngerne form, struktur og indhold.
For os har det været spændende og lærerigt at tænke ind i en sammenhængende pædagogisk praksis fra 0 – 18+ år.
Vi kan se målbare og positive resultater opnået i den nye klyngestruktur.
Her tænker vi bl.a. på:
- Mere sikker økonomistyring
- Højere faglighed
- Pædagogisk sammenhæng og læring på tværs af alder
- Mere professionel ledelse
- Fremtidssikring af ledelsesudviklingen
- Bedre udnyttelse af ressourcer såvel personaleressourcer, forældresamarbejde som fysiske rammer
- Bedre udnyttelse af drift og uddannelse på tværs i klyngen
- Bedre udnyttelse af kompetencer, internt i klyngerne, til gavn for kerneopgaven
- Skabt sammenhænge og overgange 0 – 18 + år
- Som det er konkluderet i klyngeevalueringen af ny institutionsstruktur, skabt plads til mangfoldighed på alle felter
Almen Ledersektionsbestyrelsen i LFS peger på:
- At fastholde og videreudvikle institutions- og ledelsesstruktur, organisering og pædagogikken i klynger - som kommunale klynger
- At fastholde det vigtige pædagogiske arbejde i alderen 0 – 18 + år i klynger, forankret i Serviceloven
- At sikre os jobsikkerhed og professionel retning, så fokus på området bliver udvikling af den vigtige kerneopgave
- At sikre der sker hurtigst mulig indfasning af den beslutning der træffes
- At alle KKFO’er bliver en del af en klynge
- At 1:1 ledelse sikres ligeværdighed ved at tænke klyngeleder/skoleleder
- At alle fritidshjem/fritidstilbud forankres i kommunale klynger
Vi vil endvidere påpege nødvendigheden af, at der kommer en høringsrunde 2, hvor alle får mulighed for at kvalificere de endelige organisatoriske og strukturelle løsninger.
Her anbefaler vi at områdets ledere og medarbejdere inddrages, omkring de konkrete lokale løsninger.
Det er LFS´s ledersektionsbestyrelses opfattelse at fritidshjem og klubber og dermed børn og unges fritidsliv, sikres bedst i kommunale klynger."
6. Sygefraværspolitik, måltal og ledersektionsbestyrelsens holdning til det
Ad 6.
Punktet udsat til næste møde
7. Ledersektionsbestyrelsens 2-dags arbejdsseminar, - drøftelse af program
Ad 7.
Ledersektionsbestyrelsens 2-dags arbejdsseminar afholdes den 9.-10 februar 2015 på Vilvorde kursuscenter, Vilvordevej 70, 2920 Charlottenlund.
Praktisk: Kursuslokalerne er ledige den 9. februar fra kl. 9:00. Afrejse den 10. februar kl 15:30 senest. Der er morgenkaffe/brød ved ankomst.
Indhold: Status og implementering af Almen ledersektions ”Fremtidigt arbejde”, Bestyrelsens forventningsafstemning samt intern bestyrelsesdrøftelse af samarbejde, politikudvikling og intern tone i ledersektionsbestyrelsen - herunder professionel uenighedskultur
8. Klyngelederløn
Ad 8.
Punktet sættes på dagsordenen og drøftes på næstkommende klyngeledermøde i LFS hvor LFS fmd. Britt deltager.
9. Status på ledermedlemsarrangementet: ”Lederne og LFS – paneldebat” v/Kathrina
Ad 9.
Kathrina gave en status på arrangementet: Lederne og LFS – paneldebat. Forberedelserne kører planmæssigt.
Paneldebatten profileres i ledersektionens nyhedsbrev som udkommer den 22. januar 2015 – dvs. i god tid inden ledermedlemsaktiviteten. Håber på stort deltagerantal.
Lisbeth arbejder videre med mødested til ca. 200 personer (gerne IDA konferencecenter på Kalvebod Brygge. Lisbeth sørger for at der bliver oprettet en elektronisk tilmeldingsblanket på LFS hjemmeside – tilmelding efter ”først til mølle” princip
10. Eventuelt
Intet.