Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 21. januar 2010
Tilstede: Katia, Leif, Søren, Martin,
Afbud: Poul
Referent: Lisbeth
Dagsorden:
1. Godkendelse af referat
Ad. 1. Referat godkendt
2. Fremadrettet arbejde med de kritiske ledere – hvad gør vi? (Britt deltager under punktet)
Ad. 2. Britt deltog i behandlingen af dette punkt og refererede fra mødet med ledergruppen i distrikt Vesterbro/Kgs.Enghave.
Bestyrelsen diskuterede de forskellige vinkler som de kritiske ledere havde rejst på mødet.
Som introduktion til bestyrelsens drøftelse high-lightedes ”Hvem er LFS” ? : - en fagforening for både ledere og øvrige pædagogiske medarbejdere – men hvor lederne tilbydes noget særligt organisatorisk, strukturelt og ledermedlems”service” i kraft af at der er vandtætte skodder mellem LFS sagsbehandling for ledere og øvrige medlemmer.
LFS repræsentantskab har ved oprettelsen af ledersektionerne i begyndelsen af 2000 besluttet at lederne har egen sagsbehandler, for at sikre legitimitet i sagsbehandlingen.
Der vil ”altid” være dilemmaer forbundet med at organisere både ledere og ansatte i samme fagforening, - og det er en udfordring for både ledersektionsbestyrelsen og LFS.
Èn af de udfordringer der kunne tages fat i på et ledermøde/fyraftensmøde var f.eks. dilemmaet om at have en svær/alvorlig ansættelsessag med én af institutionens ansatte. Set med lederbriller og set med fagforeningsbriller. Hvilke krav kan lederne stille til forvaltningen om sparring på den ”svære” samtale, ansættelsesretlige konsekvenser mv.?, - hvilken rådgivning, sparring og vejledning kan lederne få fra LFS ledersagsbehandler?, - og hvor langt kan LFS gå i sin rådgivning af lederne?
Ledersektionsbestyrelsen tænker tanker frem til generalforsamlingen i forhold til om bestyrelsen i fremtidigt arbejde vil foreslå at der fremadrettet afholdes f.eks. 4 fyraftensmøder årligt for ledere med aktuelle emner så som: SU/løn/overenskomster/områdeledelse/ytringsfrihed/Loyalitet/lederuddannelse mv. mv.
3. Mulighed for valg af TR for lederne – Britt deltager
Ad. 3. Britt orienterede bestyrelsen om muligheden for valg af TR for lederne jf. lederoverenskomsten. Bestyrelsen drøftede forskellige scenarier – f.eks. valg af én TR for hvert distrikt, - eller ledersektionens bestyrelse eller bestyrelsens formand vælges som TR. Punktet drøftes på næste møde
4. Indkøbsordningen – evaluering, hvad gør vi og hvordan?
Ad. 4. Ledersektionen har på flere af hinanden følgende møder diskuteret behovet for evaluering af indkøbsordningen. Ledersektionsbestyrelsen rejste spørgsmålet overfor direktionen på det sidste dialogmøde. HSU har i efteråret 2009 krævet evaluering af indkøbsordningen. Ledersektionsbestyrelsen har via Maria Rømer (mens hun var formand) rettet skriftlig henvendelse til direktionen vedr. behovet for evaluering af indkøbsordning, - samt kravet om ledernes involvering i evalueringsprocessen. Status er nu at: Forhandlingsgrundlaget er udarbejdet af Københavns Kommune uden medinddragelse af de ledere der er udpeget til forhandlingsgruppen. Martin er af distrikt Valby udpeget til arbejdsgruppen om øko-mad
Ledersektionsbestyrelsen holder fast i strategien og kravet om evaluering af indkøbsordning og rejser kravet i HSU, repræsentantskaber og overfor direktionen (opfølgning på Marias henvendelse til direktionen)
5. Pengeløse institutioner – ref. fra HSU
Ad. 5. Søren orienterede om punktets behandling på HSU. Direktør Lars Øbing ser ingen problemer i ”pengeløse institutioner” – og ser ikke de samme eventuelle problemstillinger som HSU B-side og ledersektionens repræsentanter i tale satte på HSU mødet vedr. sammenblanding mellem institutions økonomi og privat økonomi. Søren argumenterede på HSU bl.a. ud fra de særlige fokuspunkter og juridiske dilemmaer ledersektionsbestyrelsen drøftede på sit møde 11. december 2009. (se referatet)
6. It og koncernservices nye betaling for servicen - ref. fra HSU – laver vi nye tiltag?
Ad. 6. Intet nyt siden sidste behandling af punktet den 11. december 2009
7. Klubber – Omstrukturering – kom klub forum op at stå?
Ad. 7 Klubforum er gennem massivt påvirkningsarbejde fra ledersektionsbestyrelsen og klubberne genopstået . Valgt er: Jørgen fra Rødbyvej, Ove fra Brydes Allé, Maria fra Dronen, Jesper Buch fra Brønshøj.
Leif reagere på forvaltningens/Morten Smedegaards svarbrev til klublederne, - og skriver en artikel til LFS Nyt som sendes til sparring via mail til bestyrelsen inden afsendelse.
Maria kontaktes med et forslag om at nedsætte en sparringsgruppe af klubleder i forbindelse med ny klubstruktur, organisering og budget. LFS opfordres til at afholde møde for klubledere og TR.
8. Leder APV - Hvad gør vi herfra?
Ad. 8. Distriktsprocessen i ft. behandling af de enkelte distrikters leder APV er i fuld gang. Distriktsprocessen løber frem til april 2010. Repræsentantskaber og AMU inddrages. Ledersektionen følger processen tæt og har status på leder APV på som fast punkt på sine fremtidige møder.
9. Tiden op til generalforsamlingen i maj – strategi for synlighed, praktiske opgaver mm.
Ad. 9. Ledersektionsbestyrelsen vil fortsætte synligheds- og kommunikationsstrategien ved at benytte sig af muligheden for spalteplads i LFS Nyt. Leif skriver næste klumme/artikel vedr. klubberne. Martin vil skrive om indkøbsordning og madordning. Øvrige bestyrelsesrepræsentanter tænker over forslag til artikel og nyhedsstof – og melder ind. Status på punktet på næste møde.
10. Punkter til næste møde.
Ad. 10.
TR for lederne
Madhuset
11. Næste møde
Ad. 11. 10. februar kl. 12-16