Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde20.12.2004
Tilstede: Niels, Dorte, Poul, Lene, Martin, Maria, Lorraine fra kl. 12.45
Afbud: Michael, Tine
Referent: Lisbeth
1. Formalia
- Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt med tilføjelse af punkt 1.b – Leder Nyt
- Godkendelse af referat
Referat godkendt dog med følgende bemærkning til referatets punkt ad. 8: Ledersektionsbestyrelsen stiller spørgsmålstegn ved bestyrelsens beslutning. Sagen drøftes videre i 2005.
Leder Nyt:
Bestyrelsen drøftede form og indhold i første nr. af Leder Nyt – og drøftede de koordinations- og kommunikationsproblemer der havde været internt i ”redaktionsgruppen” i forbindelse med udgivelsen af Leder nyt. Det er specielt ærgerligt og beklageligt at Dorte Munks indlæg om Accenture løn ikke når at komme med i bladet. Med erfaringerne fra første udsendelse i baghovedet er alle enige om at denne proces kun kan blive bedre næste gang.
Leder Nyt skal ikke være et ”halehæng” til LFS Nyt – men et nyhedsbrev med stærk lederidentitet til lederne på almen området, som synligt og målrettet profilerer ledersektionsbestyrelsens arbejde, holdninger, beslutninger og initiativer.
Ledersektionsbestyrelsens mål er endvidere at komme i dialog med nogen af de ledere man pt. ikke er i dialog med – og som vi ved er kritiske overfor LFS.
Beslutning: Bestyrelsen nedsatte en arbejdsgruppe bestående af Niels og Dorte som fik til opgave at udarbejde et oplæg vedr.: information – nyhedsbrev – hjemmeside til næste bestyrelsesmøde.
2. Orientering om sidste nyt fra forvaltningerne – møde i FaF
Ledersektionen på FaF området har været til et positivt
2 timers møde med direktionen vedr.:
- tomme pladser
- hvordan kan lederjobbet gøres mere attraktivt?
Direktionen var meget lyttende i forhold til ledersektionens argumenter angående behovet for målrettet uddannelse af lederne – samt argumentet om uddannelse med fokus på det personlige lederskab. Forvaltningen udarbejder referat af mødet.
3. Sidste nyt fra LFS – Repræsentantskabsmødet
Bestyrelsen evaluerede meget kort rep.mødet som et godt møde der ikke ændrede afgørende ved ledervilkår. Stor tilfredshed med de indlæg bestyrelsen havde på rep.mødet. 80 % af debatten på rep.mødet drejede sig om almenområdet.
Godt at der blev truffet rep.møde beslutning om at ledersektionsbestyrelsen bliver involveret i den fagpolitiske strategi om afregning for tomme pladser ”vippe modellen” - på lige for med almen bestyrelsen.
Udpegning p.b.a. rep.møde beslutning: Bestyrelsen udpegede Niels som ledersektionens repræsentant til LFS’s organisatoriske arbejdsgruppe om fusion FOA/PMF
4. Lederkonferencen i januar 2005
Program for lederkonferencen sendes ud i uge 1, incl. spørgsmål til deltagerne ”Hvordan påvirker udviklingen dig i dit lederjob?”
Der sendes brev til adm. direktør i U&U og FaF samt LFS’s formand med opfordring og at bidrage med et input til konferencen med deres syn på udviklingen på området samt forventninger til ”fremtidens” ledere. Niels/Lisbeth effektuerer beslutningen.
Bestyrelsen er enig i at der ikke skal arbejdes efter program om aftenen på konferencen.
Bestyrelsen dækker workshop grupperne mht. tovholderfunktion. Dvs. fordeler sig på workshops og sørger for at tage et kort referat af hovedlinier og pointer i debatterne i workshoppen til brug for bestyrelsens videre arbejde med konferencens tema.
LFS Nyt dækker konferencen med journalist, interview, fotograf mv.
Rigtig mange ledere har fået afslag på deres ansøgning om konferencedeltagelse, - det forpligter bestyrelsen til tænke tanker på en opfølgning på konferencen. Ideer til opfølgning kunne være: En LFS beslutning om én årlig lederkonference uden max. deltagerantal (evt. med brugerbetaling) over temaet - på vej mod ny institutionsstruktur?.
En anden mulighed kunne være en ny 2-dags konference sammen med BUPL over samme tema. En tredje kunne være en konference hvor leder, souschef og afd. leder var sammen om temaet. Ideer er der mange af… drøftes sammen med evalueringen af januarkonferencen på første bestyrelsesmøde efter konferencen.
5. Plan for 2005
Mødeplan for ledersektionsbestyrelsen - første halvår 2005:
Tirsdag den 08. februar kl. 8:30 – 15:30
Mandag den 14. marts kl. 8:30 – 15:30
Torsdag og fredag den 28. og 29. april. 2-dags seminar
Onsdag den 18. maj kl. 8:30 – 15:30 - Årsmøde
Onsdag den 1. juni kl. 8:30 - ? incl. sommerfrokost
I prioriteret rækkefølge blev følgende tema’er udvalgt til bestyrelsens planlagte indsatsområder i perioden:
Fast punkt på bestyrelsesmøder: Overenskomst 2005
Opfølgning på lederkonferencen
Opfølgning på ledertemadag – ”samtaler er mange ting”, LFS’s tilbud til lederne i LFS.
Nyhedsbrev – Information - Hjemmeside
Opfølgning på lederregistrering
Samarbejde med BUPL – hvad vil vi samarbejde om?
Ledernes arbejdsmiljø – vilkår for ledelse – psykisk arbejdsmiljø
FOA fusion med PMF – Debat om ledernes organisering og tilbud i LFS/FOA
Lederuddannelse – kompetenceudvikling – det personlige lederskab
Muusmanrapport – enhedsforvaltning. Oplæg v. FU ca. 1 time
Souscheferne og afd. lederne i LFS – Organisering. Analytisk tilgang til diskussionen. (afventer OK-2005 afklaring)
6 Eventuelt
Med venlig hilsen
Niels Hansen
tlf. 3527 1019
nh@sortedamskolen.dk