Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde1. juni 2005
1. Formalia - Referat fra sidst og godkendelse af dagsorden
Referat godkendt
Dagsorden godkendt med tillæg af nyt punkt 0 hvor FU/Pia Bah deltager.
0. Orientering om forhandlingsaftale mellem LFS, BUPL, PMF og Københavns kommune vedr. budgetmodel, tommepladser mv.
Pia Bah orienterede bestyrelsen om den aktuelt indgåede skabelon til aftale med Københavns kommune vedr. ny budgetmodel til regulering af børnetal. Københavns kommune har imødekommet de fleste af organisationernes krav, bl.a. sikring af ”bund og top” i forhold til afregning af pladser, styringsværktøjer og regulering eén gang årligt. Modellen tager udgangspunkt i en belægning på 95%. Forvaltningen forpligter sig til at udarbejde handleplaner for den enkelte institution eller område som evt. kommer i klemme i forbindelse med tomme pladser eller for mange børn.
Budgetmodellen sendes i høring blandt de faglige organisationer – og der afholdes leder/TR-møder i august måned hvor modellen debatteres med medlemmerne.
Bestyrelsen tog orienteringen til efterretning med kommentar om det beklagelige i at organisationerne har underskrevet aftalen uden forud indhentning af leder/TR mandat som det blev lovet på LFS, BUPL og PMF stormødet i Grøndalscentret.
Ledersektionsbestyrelsen ønsker at modtage LFS’s udkast til høringsskrivelse for derigennem at få mulighed for at kommenterer og bidrage til skrivelsen – set med lederøjne.
2.Evaluering af årsmødet
Ca. 140 ledere fra almenområdet deltog i årsmødet 18. maj. Bestyrelsen evaluerede mødet som en succes – flot mødedeltagelse og gode oplæg. Man havde haft fingeren på pulsen i forbindelse med valg af dagsordenspunkter.
Deltagerne var meget lyttende, hvilket bestyrelsen formoder skyldes behovet for refleksion over direktørernes informationer om ny struktur – ny Børneforvaltning, og usikkerheden om reel indflydelse på/i omstillingsprocessen i forbindelse med etablering af ny børneforvaltning. Lederne formulerede et tydeligt ønske at kunne se sig selv og de gode erfaringer fra daglig praksis i den ny struktur. Visionen er at få styrket det der virker og få luvet ud i det der ikke virker.
Ledersektionsbestyrelsens rolle under mødet var afbalanceret og bestyrelsen profilerede sig med gode indlæg og markeringer. Dette års erfaring fortæller os at vi skal være tidligere ude med hensyn til bestilling af lokaler til årsmødet – og arbejdsopgaverne kan ved bedre planlægning uddelegeres lidt mere.
Under anden halvdel af årsmødet blev ledersektionsbestyrelsen rost for sine initiativer og markeringer. Dog savnes en klar holdning og initiativer i forbindelse med nødvendige skridt i retning af at forbedre ledernes arbejdsmiljø.
3.Samarbejdet med BUPL – orientering fra møderne med BUPL Københavns lederråd og BUPL Forbund
Kort referat fra møde med BUPL Kbh. lederråd 12. maj 2005 hvori Niels, Lorraine, Dorte, Michael og Lisbeth deltog. Fra BUPL deltog deres lederrådsformand Vibeke Due og Karsten fra lederrådet, - samt Henriette Brockdorff og Nina Hemmingsen fra BUPL Kbh. bestyrelse.
Mødet var meget positivt. Man enedes om at samarbejde om en temadag med temaet "lederen som sin egen lønforhandler".
Som skabelon for temadagen tages udgangspunkt i Dorte og Lorraines oplæg som bestyrelsen har nikket ja til for meget længe siden. BUPL og LFS finder i fællesskab en oplægsholder. Temadagen udbydes til alle ledere i København både FaF og UU
Man enedes også om at samarbejde om fokus og markeringer vedr. APV for ledere samt en lederkonference primo 2006 - (Niels og Henriette er den foreløbige konferencearbejdsgruppe, - den kan udvides m.fl.
Den 30. maj 2005 deltog Ulla Baggesgård, Niels og Lisbeth i et møde med BUPL Forbund og Bupl København vedr. ledelsesarbejdet i de to organisationer og Forbund. BUPL Forbunds forretningsudvalgsmedlem Kitte Adler tilkendegav at BUPL forbund så FOA og ej LFS som samarbejdspart omkring ledelsesarbejdet – men opfordrede til et lokalt samarbejde mellem LFS og BUPL København.
4.Ny forvaltningsstruktur i København
Niels orienterede fra akut indkaldt møde mellem de forskellige lederfora for daginstitutioner/skoler og Københavns kommune/Peter Rasmussen vedr. ny struktur i Københavns kommune. Godt møde hvorunder ledersektionen fik lovning på en plads ved ”højbordet” under strukturprocessen henover sommeren og derefter. Der etableres 3 baggrundsgrupper og der planlægges interview med ledere, medarbejdere og faglige organisationer for at få erfaringer fra daglig praksis koblet så tæt på processen som muligt.
Den nye Børneforvaltning bliver en fusion mellem forvaltningerne U&U og FaF, og rummer ca. 17.000 medarbejderårsværker. Der skal etableres en helt ny samarbejdsstruktur. I processen får ledersektionen mulighed for at markere lederinteresser- og synspunkter.
Ledersektionsbestyrelsen udpeger Niels som bestyrelsens repræsentant til sparrings/kontaktperson gruppen.
Ledersektionsbestyrelsen besluttede en prioriteret rækkefølge af repræsentanter til interviewgruppen: 1. Dorte, 2. Poul, 3. Lene, 4. Michael, 5. Maria, 6. Lorraine, 7. Martin.
Ledersektionsbestyrelsen besluttede at invitere ledere fra dialogledergruppen, fritidshjems-, og klublederforums repræsentanter i FaF og UU til sparringsmøde mandag den 20. juni 2005 i LFS vedr. ønsker og forventninger "set med lederøjne" til ny struktur / ny børneforvaltning i Københavns kommune. Lisbeth sender invitation ud med det samme pga. det korte varsel og koloni- ferietid.
Ledersektionsbestyrelsen besluttede endvidere, at man forud for mødet med ledergrupperne ville afholde en intern afklarings-, idé- og sparringsdag vedr. Ny struktur. Mødet afholdes den 9. juni kl. 9-12 i LFS.
Frem til 18. juli er der høringsproces i UU – og inden august skal der foreligge et endeligt høringssvar til BR på strukturforslaget. Niels, Michael og Poul afholder møde om høringssvaret til U&U og kobler dette med de ønsker, ideer og synspunkter ledersektionsbestyrelsen og dialog-, fritidshjems- og klublederne har. Forslaget til høringsskrivelse sendes via mail til resten af bestyrelsen til godkendelse.
5.Planlægning af efteråret - møder og emner
Planlagte ledersektionsbestyrelsesmøder:
• 15. august kl 9 – 15.30 – på mødet skal politik og handlinger vedr. APV for ledere drøftes
• 11. oktober kl. 9 -15.30
• 30. november kl. 9 – 15.30
6. Nyt fra forvaltningerne
• FaF
• UU
Ej behandlet
7. Nyt fra Hovedbestyrelsen
Ej behandlet
8. Informationer, - og næste møde
Næste møde 15. august kl. 9-15.30 i LFS. (Afbud fra Poul)
9. Eventuelt
Ej behandlet