Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 2. oktober 2017
Tilstede:Diana, Kirsten, Maria, Pia L.B.
Afbud:Pia B., Grethe, Jens.
Referent: Lisbeth.
1.Bekræftelse af godkendelse af referat
Ad.1 Referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde 6. september 2017 blev godkendt
2.Direktions-/Koordinationsmøder herunder:
Ad. 2.1. Opsamling på koordinationsmødet den 8. september
Vedrørende punktet om delegation af tjenstlige samtaler fra klyngeleder til pædagogisk leder.
- Der er blevet lyttet til ledersektionsbestyrelsen tilkendegivelser om at det er ledersektionens opfattelse at der principielt ikke kan delegeres personalejuridisk ansvar fra klyngeleder til pædagogisk leder. BUF har eftersendt en information til LFS fmd. om at tjenstlige samtale fortsat kun afholdes på klyngelederniveau.
- Referat fra koordinationsmødet er udsendt fra BUF.
Ad. 2.2Forberedelse af dagsordenspunkterne til koordinationsmødet den 6. oktober
Vedrørende punktet om Tidlig indsats:
- Kirsten er tovholder på punktets drøftelse. Fokuspunkter i drøftelsen er det væsentlige i samspillet mellem FAC, område, klynge, institution – hvordan kan BUF centralt understøtte processer? FAC kan f.eks. bistå med idéskabende proceshjælp til involverende processer for hele ledelsesteamet i klyngen i klyngens/institutionens arbejde med tidlig indsats. Gruppeprocesser, gruppedynamik, spændende p-møder. Evaluering af effekten af aktiviteten
Vedrørende punktet om handleplaner:
- Se punkt 2.2. Det er en ledelsesteamopgave at skabe rum til både linje ledelse og breddeledelse i klyngeledelsesteamet. Vigtigt at FAC understøtter ledelsesteamet i handleplansprocesser – konkrete planer på kort og på langt sigt. Erkende at det er hele klyngen der er på handleplan (implementering af klyngeledelsesprofilens visioner). FAC kan med fordel anvende skabeloner fra Tidlig Indsats. Tiltag, effekt, evaluering.
Profilering af ”Hvem” er FAC?
Vedrørende punktet om strategi for vold og trusler:
- Fokus på hvordan forvaltningen bedst muligt kan understøtte en forebyggelsesstrategi.
Beredskabsplaner centralt i området og i hver klynge/enhed. Tilbud om konkret hjælp udmeldes via ugepakke.
Nyt punkt til koordinationsmøde dagsorden vedrørende TOPI:
Ledersektionsbestyrelsen besluttede, efter behandling af Jens’s skriftlige oplæg om TOPI, at Maria fremsender ledersektionsbestyrelsens oplæg til drøftelse på koordinationsmødet 6. oktober.
Jens er tovholder og Maria supplerer når punktet drøftes på koordinationsmødet.
Nyt punkt til koordinationsmøde dagsorden vedrørende administrationsfællesskaber:
Ledersektionsbestyrelsen ønsker forvaltningens status på administrationsfællesskaber.
Ledersektionsbestyrelsen ønsker oplyst om det er korrekt, at der tilsyneladende lægges op til at klynger skal indgå i administrationsfællesskaber og at skolerne kan fravælge administrationsfællesskaber (dog således at skolerne får den forholdsvise besparelse jf. opgørelse standardiserede processer/effektiviseringer.
Ledersektionsbestyrelsen vil bl.a. tilkendegive vigtigheden af fælles vilkår for skoler og klynger – og sikring af at der sikres mest mulig økonomi til kerneopgaven, børn- og unges trivsel, chancelighed, livsduelighed, læring og udvikling.
Maria fremsender dagsordenspunktet til BUF.
3.Leder-APV:
- Maria og Jens har deltaget i møde med BUF vedrørende centrale handleplaner om KAS og administrationsfællesskaber.
- Diana og Pia B har deltaget i handleplansmøder om byggeri
- Maria har deltaget i møde om kommunikation, opgaveportal og min lederside
Der tegner sig et billede af at der iværksættes en positiv leder-APV handleplansproces
4.Kvantum:
Kun klyngeledere og køkkenpersonale har deltaget i 4 timers Kvantum kursus/uddannelse.
- Der stilles spørgsmål omkring tidshorisont for hvornår BUF forventer at klyngerne kan sende fakturaer ud?
- Der er tilkendegivet konkret hands-on support.Telefon nummer til support fremgår af hjemmesiden. Der er erfaringsopsamlet på at konkrete problematikker håndteres hurtigt i AC.
5.Dagsordenspunkter til møde med direktionen
Maria fremsender følgende punkter til direktionsmødet:
1. ”Hvem” har ansvaret for hjemhentelse af refusioner?
2. Er direktionen enig i at KS kan kræve dokumentation/indsigt i børnesag vedrørende midlertidig ansættelse i støttetimer?
6.Lederkonferencen den 6. oktober i mødecenter IDA
Der er foreløbig 52 tilmeldte ledere fordelt på de tre ledersektioner. Der er på forhånd afbud fra lederne i Brønshøj, Vanløse, Husum og Tingbjerg pga. område lederseminar.
De to oplægsholdere, professor Lars Bo Kaspersen og professor Jacob Torfing er orienteret om lederfremmødet.
Kirsten Løth byder velkommen på vegne af de tre ledersektioner. Henrik Velin fra special ledersektionsbestyrelsen afslutter konferencen på vegne af alle tre
6.Næste ledersektionsbestyrelsesmøde er den 3. november kl. 9-12 i LFS
7.Eventuelt
- intet til referat