Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almenledersektions bestyrelsesmøde14. marts 2005
Tilstede: Maria, Dorte, Niels, Poul, Michael, Tine fra kl. 10-14.30, Lorraine til kl. 12.15
Afbud: Martin, Lene
Oplæg: Ane E. Smidt, BUPL forbund
Ref.: Lisbeth
1. Formalia
Referat fra sidst og godkendelse af dagsorden.
Referat og dagsorden godkendt
2. Ledernes arbejdsmiljø – vilkår for ledelse – psykisk arbejdsmiljø
Ane Elisabeth Smidt – Psykolog og arbejdsmiljøkonsulent i BUPL Forbund indleder ledersektionens drøftelse med et oplæg om BUPL’s APV for ledere (kl. 9-10.15)
I bestyrelsens videre diskussion indgår følgende baggrundsmateriale:
- Brev fra BUPL Københavns ledere til Københavns kommune
- Rapport om Valby forsøget,
- BUPL’s APV for ledere, samt
- Referatet/hovedtræk fra lederkonferencen.
Punktet vil blive struktureret. Konkrete initiativer diskuteres og besluttes i ledersektionsbestyrelsens UU og FaF grupper.
Drøftelsen af ledernes psykiske arbejdsmiljø – vilkår for ledelse – psykisk arbejdsmiljø, blev inspireret af et spændende oplæg af arbejdsmiljøkonsulent Ane E. Smidt fra BUPL. Ane introducerede bestyrelsen for BUPL’s nye arbejdsmiljø værktøj – APV for ledere. Ane fortalte at intentionen med udarbejdelsen af APV værktøjet primært var at handle på de mange undersøgelser bl.a. fra FTF- der konkluderer at lederne er stressede og generelt pressede på deres arbejdsmiljø. Med APV som evalueringsredskab og problemløsningsværktøj får man en mulighed for at afdække 2 hovedområder:
- ledernes arbejdsforhold, vilkår og psykiske arbejdsmiljø
- samarbejdet mellem lederen og lederens arbejdsgiver
Ideen er, at der på baggrund af denne systematiske afdækning kan skabes en struktur for ledernetværk, der giver mening og mulighed for handling, - og at der fra arbejdsgiverside bliver sat fokus på ledernes vilkår. cit.: ”Tilfredse ledere, som selv bliver ledet, leder bedre, - og sikrer et godt arbejdsmiljø for medarbejderne”.
APV’en kan også danne grundlag for en drøftelse mellem lederen og lederens leder, og det er ledersektionsbestyrelsens opfattelse at APV for ledere kan være et godt systematisk afdækningsværktøj til drøftelser i lokale ledernetværk, i decentrale enheder og på lokalcenterniveau. BUPL’s leder-APV lægger op til mange overvejelser og drøftelser der kan medvirke til at afdække mange af de problemfelter der opleves af lederne. En af APV’ens styrker er at der skal udarbejdes handlingsanvisninger på de afdækkede problemfelter.
Arbejdsmiljøloven kræver skriftlig APV på hver arbejdsplads og den skal evalueres hvert 3. år – og skal i øvrigt justeres ved enhver forandring som påvirker arbejdsforholdene på arbejdspladsen.
Lederens arbejdsforhold er også en del af den generelle APV på daginstitutionen i dag, men der gåes ikke i dybden med paradokset vedr. leder vilkåret: – dét at være noget særligt med en speciel opgave (arbejdsgiver) og dét at være en del af institutionen (medarbejder) på samme tid.
Efter Anes oplæg og bestyrelsens debat med hende, - gik bestyrelsen over til en drøftelse af øvrige bilag til punktet – for ad den vej at debattere og konkretisere problemfelterne: ”Klynker lederne eller er der reelle problemer?”. Er det en myte at ledernes arbejdsvilkår forringes og der pilles ved grundvilkår uden at vi/LFS gør noget? Er det en myte at der er forskel på vilkår alt efter om det er en stor/lille daginstitution – og om det er en FaF eller U&U institution?
Bestyrelsen og LFS skal kunne påpege og stille krav til Københavns kommune som sikrer et ledelsesvilkår, som er okay i forhold til at udføre ledelse. Hér er det vigtigt at kunne adskille det konkrete (personsagen) fra det generelle. Vi skal kunne tage højde for ledernes frustrationer og handle derefter. Vi er obs på paradokset: - at der er en masse ledersager, men vi ved også at lederne kan lide deres job. Vi skal kunne handle pro-aktivt og på så tidligt et tidspunkt så Domino-effekten undgås. LFS skal tage sig af særbehandling af den enkelte leder. Personlig ledelseskompetence skal udvikles for at give ballast for ledelse. Hér bliver det en opgave for LFS’s ledersektionsbestyrelse at være med til at sætte fokus på ledernes kompetenceudviklings behov.
Poul gav et kort input til diskussionen med hovedtrækkene fra Valby rapporten vedr. forsøg med administrativ pædagogisk konsulent. Forsøget var bl.a. blevet etableret på baggrund af BUPL ledernes henvendelse til Københavns kommune i 2001. Ledersektionsbestyrelsen drøftede Valby forsøget ganske kort. Der er enighed om at Valby modellen er spændende og kan være en løsningsmulighed. Den er brugbar i Valby – men svær at generalisere til øvrige områder i København.
Hér og nu vil bestyrelsen udarbejde et kort nyhedsbrev til lederne med hovedtræk fra bestyrelsens debat om ledernes arbejdsmiljø, og opfordre til diskussion i de eksisterende ledernetværk, samt henvise til materialet via link til BUPL’s leder-APV.
Det overvejes om ledersektionsbestyrelsens FaF og U&U repræsentanter via kortfattet brev vil rette henvendelse til forvaltningerne om leder-APV eller om det er en opgave for LFS. Spørgsmålet drøftes på næste møde. På næste møde ønskes også en debat om konklusionerne i LFS’s registrering af lederhenvendelser i efteråret 2004. Hvad kan det bruges til og hvordan kobles det til LFS’s generelle indsats omkring psykisk arbejdsmiljø. Forsøger at få FU Ulla Baggesgaard til at give et oplæg.
Ledersektionsbestyrelsen overvejer at indkalde til en temadag om leder-APV , - eks. med oplæg fra ledernetværk og forvaltning i BUPL (Skørping kommune) som arbejder med det som strategisk redskab.
I forbindelse med overenskomst 2005 er der aftalt en række personalepolitiske puljer som de faglige organisationer har mulighed for at byde ind på. Der er omkring 33 mill.kr til de personalepolitiske projekter aftalt mellem KL, Amtsrådsforeningen, Københavns og Frederiksberg, og KTO. I Projekt ”Væksthus for ledelse” er der afsat 20 mil. kr. – i projektperioden skal der afprøves idéer om offentlig ledelse i praksis, og projekterne skal omhandle generelle ledelsesmæssige problemstillinger. I BAR SOSU regi er der afsat 3,3 mil. kr. i 2006 og 4,0 mil. kr. i 2007 til projekter om stress, psykisk arbejdsmiljø og bl.a. ledelse. LFS almen ledersektion er indbudt til møde med FOA (Mogens Kristensen) for at drøfte mulighederne for at LFS kan lægge billet ind på projekterne. Bestyrelsen besluttede at tage imod mødetilbudet og udpegede Niels til at deltage i mødet sammen med Lisbeth og Olaf Christensen (arbejdsmiljøkonsulent i LFS). Mødet afholdes den 10. maj kl. 10-12 i LFS.
3. OK 2005
Referat af forhandlingerne specielt i forhold til lederne. Hvis det er muligt vil Britt deltage.
Britt gav en grundig gennemgang af overenskomstforliget og deltog i bestyrelsens debat. Britt tilkendegav at ledersektionen kommer på banen i forbindelse med koblingen mellem- og implementeringen af de nuværende forhåndsaftaler for ledere på U&U og F&A – og den ny lønmodel for ledere jf. OK-2005.
Britt vil indkalde ledersektionen til sparrings- og strategimøde kort før sommerferien 2005 med henblik på at drøfte forslag til revision og evt. sammenskrivning af nuværende forhåndsaftaler samt strategi for involvering af lederne i LFS i kravsformulering forud for forhandlingsprocessen med Københavns kommune.
Britt tilkendegav endvidere at LFS vil invitere til debat om ”ledelse” (ledere, teamledelse, områdeledelse, souschefer mv.) frem til næste overenskomst i 2008.
Ledersektionen ønskede ikke at tilkendegive en samlet holdning til JA/NEJ til OK-2005, - men lod det være op til LFS Hovedbestyrelse at anbefale medlemmerne et ja eller nej.
4. Årsmødet for ledere
Dato, indhold og materialer.
Årsmødet for ledere er planlagt til den 18. maj 2005 i tidsrummet 9-13. (med morgenkaffe og frokost). Mødet afholdes i Østerbro Medborgerhus da det ikke var muligt på Islands Brygge.
Bestyrelsen besluttede at invitere de 2 administrative direktører Grethe Munk og Poul Rasmussen til at deltage med et oplæg samt en debat med de fremmødte ledere ud fra temaet: ”Ny forvaltningsstruktur i København kommune – hvad betyder det for daginstitutionerne og ledelsen af disse?”
Bestyrelsen besluttede at detaljeplanlægningen af årsmødet foretages på næste bestyrelsesmøde den 28. april.
5. Nyt fra forvaltningerne
- FaF
- UU
Der arbejdes hen imod en ny enhedsforvaltningsstruktur.
Det bliver en opgave for ledersektionsbestyrelsen at præge udviklingen af denne struktur så den giver mening for daginstitutionerne og ledelsen af disse. Punktet dagsordensættes på næste møde
6. Informationer og næste møde
Årsmøde for ledere i FOA. Maria orienterede kort fra årsmøde for ledere i FOA-regi. Ét af temaerne på årsmødet var ledernes placering/organisering i FOA kontra Ledernes Hovedorganisation, - og hvad skal der til for at bevare lederne i FOA? Referatet fra årsmødet sendes til bestyrelsen når det er tilgængeligt på FOA’s hjemmeside.
Møde med BUPL. LFS har modtaget invitation til møde mellem BUPL Forbund og BUPL København. Bestyrelsen besluttede at Niels og Lisbeth deltager i mødet sammen med Ulla Baggesgaard. Mødet afholdes den 30. maj kl. 9-12
Næste bestyrelsesmøde: 28. april kl. 9-16 med morgenkaffe fra kl. 8.30. Mødet afholdes i LFS i A-kassens lokaler.
Herudover er der aftalt et ad-hoc arbejds/forberedelsesmøde den 29. april. Bestyrelsen havde oprindeligt planlagt et 2-dags møde den 28.-29. april, men pga. af mange afbud til den 29. april besluttede man sig for at afholde bestyrelsesmødet den 28. april men fastholde den 29. april som arbejdsgruppedag. Nærmere om planen for den 29. april i udsendelsen af dagsorden for næste møde.
7. Eventuelt
intet