Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra bestyrelsesmøde i almen ledersektion 9. september 2016
Deltager: Marialise Rømer, Søren Lisberg, Kathrina Dauscha, Pia Bah, Grethe Dehn, Pia Lund Bakke, Jens Andersen, Diana Jensen, Kirsten Løth.
Referent: Lisbeth Schmidt.
1. Godkendelse af referat
Ad 1. Ingen referater til godkendelse.
2. Prioritering samt godkendelse af dagsorden
Ad 2. Dagsorden godkendt og prioriteret.
3. Leder APV
Ad 3. BUF har udsendt leder-APV spørgeskema til alle ledere. Der er deadline for besvarelse den 21. september 2016.
Ledersektionsbestyrelsen har gennem mødevirksomhed i BUF kæmpet for at leder-APV blev en realitet i 2016, - og ser derfor med stor tilfredshed, at svarprocenten med 14 dage til deadline allerede er på 78%.
Ledersektionsbestyrelsen og BUF har en fælles interesse i at sikre så høj en svarprocent som overhovedet muligt. Med henblik på og med afsæt i APV besvarelserne at kan skabe systematisk, målrettet handling og prioritering af en retvisende arbejdsmiljøindsats overfor lederne.
Marialise udsender hurtigst muligt en reminder til alle ledere på vegne af ledersektionsbestyrelsen, - men opfordring til at besvare leder-APV spørgeskemaet.
4. Status på konference for pædagogiske ledere 13. oktober 2016
Ad 4. Kathrina gav en status på konferencen for pædagogiske ledere som afholdes den 13. oktober 2016 på IDA konference og mødecenter, Kalvebod Brygge.
Konferencefokus bliver:
- arbejdspladsen i fokus
- rollen som pædagogisk leder i ledelsesteam
- arbejdsfællesskaber på ledelsesniveau i ledelsesteams
- hvordan vil vi arbejde med arbejdsfællesskaber i BUF?
- arbejdsfællesskab med opgavefællesskab
- hvordan skabes fællesskaber i en faggruppe hvor der samtidig er ledelsesmæssig og pædagogisk autonomi?
- ledelsesdilemmaer og muligheder
- kompleksitet i lederrollen
- hvordan undgås koncerntanken og hvordan styrkes mangfoldigheden?
- håndtering af barrierer, silonedbrydning
- professionel uenighedskultur, tillidsdagsordenen og MED-aftalen set i pædagogisk lederperspektiv
- pædagogiske lederes arbejdsmiljø,
Kathrina er tovholder på konferencen og sammenskriver i samarbejde med oplægsholdere konferencetema samt invitation og dagsorden – som udsendes til alle pædagogiske ledere hurtigst muligt.
Oplægsholder: LFS næstformand Jan Hoby samt en oplægsholder fra BUF/Organisation og Ledelse
5. Koordinationsmøder mellem BUF og Almen Ledersektionsbestyrelse
Ad 5. Det er ledersektionsbestyrelsens opfattelse at koordinationsmøderne i BUF rummer det ”rigtige” mødefora med henblik på at sikre maksimal indflydelse, forandring og handling.
Koordinationsmøder sættes på temadagsordenen på ledersektionsbestyrelsens seminar 3.-4. oktober, - med henblik på en fortsat drøftelse af strategi og fremadrettet fordeling af tovholdere på dagsordenspunkter på koordinationsmøderne og strategiske ”hverdagsfortællinger”.
6. Kommende møde med Direktionen
Ad 6. Næste møde med BUF direktion er den 30. september 2016 kl. 9.30-10.30.
Det afklares via mails/outlook ”hvem” fra ledersektionsbestyrelsen der deltager i mødet.
Ledersektionsbestyrelsen fremsender følgende forslag til dagsordenspunkter til direktionen:
1. Direktionens overvejelser om hvad direktionsmøderne fremadrettet skal bruges til – formål?
2. Klyngeledelseprofilen. Hvordan arbejdes der med effektmåling - og hvordan vil/kan direktionen understøtte processen om effektmåling set i et barneperspektiv i kobling til betydningen af ledelse?
3. Direktionens bud på hvordan evidens og data bruges til at måle pædagogisk kvalitet og effekt.
4. Status på hvad direktionen har ”gang i” aktuelt og langsigtet?
7. Ledersektionsbestyrelsens opstartsseminar den 3.-4. oktober 2016
Ad 7. Ledersektionsbestyrelsens seminar afholdes i LFS’s mødelokaler. Lisbeth har bestilt forplejning i LFS til begge dage. Kathrina reservere bord til middag for bestyrelsen mandag den 3. oktober kl. 18.
Marialise og Diana er tovholdere på program og dagsorden for de 2 dage. Udkast til program udsendes til bestyrelsen. Input til bestyrelsesdagene sendes til Marialise og Diana.
Ramme/indhold for bestyrelsesdagene:
- Det generalforsamlingsbesluttede ”Fremtidigt arbejde” udfoldes – og der kobles aktiviteter, tovholdere og handling på.
- Forretningsorden for ledersektionsbestyrelsesmøderne drøftes og besluttes.
- Kommunikationsstrategi internt i ledersektionsbestyrelsen, LFS almen bestyrelse, LFS HB, LFS FU og eksternt f.eks. i forhold til HovedMED, Koordinationsmøder i BUF og møder med BUF direktion – og evt. presse.
- Koordinationsmøder i BUF – bestyrelsens drøftelse af strategi og fremadrettet fordeling af tovholdere på dagsordenspunkter på koordinationsmøderne og strategiske ”hverdagsfortællinger”.
- Fremtidige møde med BUF direktion. Analyse og drøftelse af de svar direktionen giver på dagsordenspunkterne på møde samarbejdsmødet den 30. september 2016.
- Temadrøftelse om lokale lederlønsforhandlinger – drøftelse og strategi.
8. Udtrædelse af ledersektionsbestyrelsen
Ad 8. Pædagogisk leder Sisse Skovboel har af personlige grunde trukket sig fra ledersektionsbestyrelsen. Ledersektionsbestyrelsen beklager Sisse’s beslutning, men tager den naturligvis til efterretning.
Lisbeth sørger for at Sisse’s kontaktoplysninger slettes fra ledersektionsbestyrelsens kontaktoplysninger på LFS hjemmeside.
9. Klyngeledermøde
Ad 9. Klyngeledermødet den 9. september kl 12.30 i LFS er denne gang indkaldt af LFS v/Britt. Målgruppen er denne gang kun klyngeledere.
Såfremt ledersektionsbestyrelsen fremadrettet er medindkalder på klyngeledermøder, så aftales det mellem Britt og ledersektionen.
10. Eventuelt
Intet.