Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 16. april 2018
Tilstede:Kirsten, Pia B., Maria, Pia L.B., Grethe, Diana.
Afbud:Jens.
Referent:Lisbeth.
1.Bekræftelse af godkendelse af referat
Ad.1.
Referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde 19. februar og 19. marts blev godkendt.
2.Direktions-/Koordinationsmøder herunder:
Ad. 2.1.
Orientering fra koordinationsmødet den 23. marts
Der skal følges op på punktet vedrørende tjenstlige samtaler og forløb.
Ledersektionsbestyrelsen tilkendegav at der i ledersektionens optik fortsat er 3 samtaletyper jf. de retningslinjer og beslutningsgrundlag det daværende BUF HSU traf i 2009 :
- Løsningsorienteret/vejledende samtaler (uden sanktioner)
- Tjenstlige samtaler (med mulighed for sanktioner)
- Sygefraværssamtaler
Ledersektionsbestyrelsen anerkender ikke samtaletypen ”tilrettevisende samtaler”. Ledersektionsbestyrelsen anbefaler at BUF udsender en vejledning på de 3 samtaletyper til alle ledere. Der skal garanteres løbende kurser i de 3 samtaletyper, således at der ikke hersker tvivl om kompetencer, retningslinjer og procedurer. Inden udsendelse skal BUF-vejledningerne opdateres til aktuelt 2018 niveau.
Referatet fra koordinationsmødet den 23. marts er endnu ikke udsendt af BUF.
Forberedelse af punkterne til koordinationsmødet den 20. april
Kirsten, Dianna og Maria deltager i koordinationsmødet.
Pædagogiske grundlag for institutioner på handleplan.
Kirsten er tovholder på punktet.
Der spørges ind til hvilket ”problem” strategipapiret forventes at kunne løse? – hvori er sammenhængen til det skema der blev gennemgået på koordinationsmødet den 23. marts?
Leder-APV
Maria er tovholder på punktet.
Status på konkrete handleplaner efterlyses.
Den nye ramme for styrket læreplaner
Diana er tovholder på punktet.
Synspunkter fra koordinationsmødet den 23. marts gentages:
- Hovedoverskrift for indsatsen bør være at realisere den styrkede læreplan.
- Hvis institutionerne skal lykkes med denne opgave hurtigt, så skal der sættes ind via arbejdsfællesskabet og ikke via den enkeltes uddannelse. Derfor bruge flere penge på de korte forløb.
- De ”faglige fyrtårne” skal være arbejdsfællesskabet/institutioner og ikke enkeltindivider – enkeltindividers viden og kompetencer forsvinde med dem – det skal være en fælles viden i arbejdsfællesskabet. Viden skal forankres i institutionen og ikke i den enkelte.
- Der skal fokuseres på inddragende praksisnære undervisningsmetoder, - det virker bedst for hele institutionen. Vigtigt at arbejde med vidensopbyggende metoder via uddannelsesindsatser i institutionen/klyngen, hvor der sker inhouse af viden, erfaringer og faglig indsigt.
- FAC skal være support og ikke inspiration
- FAC styring i detaljen opleves som mistillid til den pædagogiske praksis
Hvad er de vigtigste forandringer der skal implementeres?
- leg, relationer, fysiske rammer
- væk fra silotænkning om pædagogik
- fokus på ”tegn på læring”
- Læringsblomst og læringsperspektiv.
- Kompleksitetsreducering.
- ”Hvem er flere ledere som ønsker en central mappe”?
- Ledersektionen ønsker ingen skabeloner
Såfremt det indenfor den lovgivningsmæssige ramme lader sig gøre, kan ledersektionsbestyrelsen i et fremadrettet perspektiv, godt se at der kan arbejdes med en model hvor der udarbejdes én overordnet læreplan pr. klynge med krav om konkretisering af 2 læreplansmål/indsatser pr. institution.
Ad. 2.2.
Direktionsmøde den 10. april 2018
Der blev givet en kort orientering fra direktionsmøde afholdt den 10. april, hvor hovedpunkterne var:
- Børneløftet
- leder-APV
Referat fra mødet er endnu ikke udsendt.
3.Generalforsamling, beretning, fremtidigt arbejde
Ad. 3.
Ledersektionsbestyrelsen drøftede kort forberedelsen til Almen ledersektions generalforsamling i Arbejdermuseet den 24. maj 2018 kl. 8.30- ca. kl. 12.30.
Maria har udarbejdet et udkast til beretning for perioden 2016-2018 som drøftes og færdiggøres med input fra bestyrelsen på næste bestyrelsesmøde inden det lægges på LFS hjemmeside under almen ledersektions generalforsamling 2018 side.
Kirsten udarbejder et udkast til fremtidigt arbejde for perioden 2018-2020, som drøftes på næste bestyrelsesmøde inden det lægges på LFS hjemmeside under almen ledersektions generalforsamling 2018. Konceptet a la nugældende fremtidigt arbejde: - Ledersektionen vil arbejde for: …..
- 5 overskrifter
Pia B. udarbejder forslag til vedtægtsændringsforslag vedrørende § 3 og § 5 i ledersektionens vedtægter (størrelsen af ledersektionsbestyrelsen samt fordelingsnøgle mellem klyngeleder og pædagogiske ledere/KKFO-ledere/fritidstilbud/fritidscenter-ledere).
Grethe justerer i samarbejde med LFS bogholderi regnskab for perioden 2016-2018 samt budgetforslag for perioden 2018-2020. Regnskab samt budgetforslag lægges på LFS hjemmeside under almen ledersektions generalforsamling 2018.
Der skal på næste bestyrelsesmøde udarbejdes en liste over hvem der genopstiller til bestyrelsen, og hvem der ønsker at opstille til LFS hovedbestyrelse (1HB-medlem og 1 HB-suppleant).
Praktisk forberedelse – hvem gør hvad?
- Generalforsamlingsindskrivning: Grethe og Lisbeth
- Dirigent ?
- Referent: Lisbeth
4.Punkter til næste møde
Ad.4.
Udover de faste punkter til dagsorden, - se da punkt 3 i dette referat vedr. forberedelse af generalforsamling i LFS almen ledersektion 24. maj 2018.
5.Næste møde er den 14. maj kl. 12-15 i LFS
6. Eventuelt
Intet til referat.