Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 16. april 2010
Tilstede: Poul, Katia, Leif, Søren, Martin
Referent: Lisbeth
1. Godkendelse af referater
Ad. 1 Referater af møde den 21.01, den 10.02, den 02.03 og den 24.03 blev godkendt med få rettelser som blev indarbejdet på mødet, - og lægges på LFS hjemmeside
2. Generalforsamlingen 19. maj
- Økonomi: Regnskab / budget
- Forslag om valg af 2 leder TR
- Aktuelle bestyrelses valg (antal fremtidige medlemmer)
- Indskrivning (hvem deltager)
- Dirigent til GF
- Oplægsholder på generalforsamlingen
Ad. 2
Økonomi: Regnskab: Katia undersøger afregningen for Maria Rømers formandsfrikøb, - og involverer LFS bogholderi.
Budget: Der skal udarbejdes et forslag til budget for den næste generalforsamlingsperiode som skal fremlægges på generalforsamlingen. Bestyrelsen foreslår at der afsættes penge til afholdelse af et 2-dags arbejdsseminar for ledersektionsbestyrelsen samt ledermedlemmer.
Arbejdsseminaret har til formål at kick-starte ad-hoc gruppe medlemsinvolverings arbejdet i ledersektionen. Katia drøfter udkast til budget 2010-2012 med LFS bogholderi
Ledersektionen anmoder Britt om at undersøge muligheden for valg af 2 leder-TR, - og at disse 2 leder-TR er henholdsvis ledersektionens formand samt HSU/HB repræsentant.
Bestyrelsesvalg:
Følgende genopstiller: Katia, Martin, Martin, Leif og Poul.
Poul genopstiller samtidig til LFS HB. Søren genopstiller til bestyrelsen, - og opstiller til formand for ledersektionen og LFS HB-suppleant
Bestyrelsen foreslår at den fremtidige ledersektionsbestyrelse består af 7 medlemmer.
Der udarbejdes forslag til generalforsamlingen.
Indskrivning: Katia og Martin sidder i indskrivningen til generalforsamlingen. Lisbeth sørger for medlemslister.
Dirigent: Bodil Henriques foreslås som dirigent på generalforsamlingen.
Oplægsholder på generalforsamlingen. Borgmester Anne Vang og overborgmester Frank Jensen har ikke mulighed for at give et oplæg på generalforsamlingen på grund af andre aftaler. Bestyrelsen besluttede at kontakte professor Dr. Phil. Sverre Reffnsøe, CBS, (Ledelse og filosofi) med henblik på at få ham til at holde et oplæg på generalforsamlingen. Søren kontakter Sverre.
3. Har denne bestyrelse en berettigelse?
Ad. 3
Ledersektionsbestyrelsen diskuterede sin berettigelse, - og konkluderede at den har sin berettigelse om end bestyrelsen oplever en til tider uigennemsigtig struktur, organisering og sagsgang i forhold til politikudviklingen i LFS. Ledersektionsbestyrelsen mener der er uklarhed om hvor beslutninger træffes, - og hvor langt hen ad vejen LFS ledersektion har mulighed for at have særsynspunkter. Ledersektionsbestyrelsen ønsker fremadrettet at tydeliggøre ledernes stemme i forhold til LFS fagpolitik, udvikling og faglige synspunkter internt og eksternt LFS.
Ledersektionsbestyrelsen ønsker at fortsætte sine dialogmøder med LFS forretningsudvalg, - og intensivere prægningen af det fagpolitiske organisatoriske arbejde i LFS HB med ledernes stemme. Poul videresender LFS HB materiale til ledersektionsbestyrelsen. Ledersektionsbestyrelsen ønsker at indlede et fremadrettet og tættere samarbejde med almen bestyrelsen. Søren tager kontakt til Kirsten Annette, fmd. for almen bestyrelsen.
LFS ønsker at fortsætte en fagligt forankret offensiv strategi – og ønsker at medvirke til at profilere den pædagogiske faglighed set med lederbriller.
4. Evaluering af bestyrelsesarbejdet, samt udarbejdelse af beretning.
Ad.4
Bestyrelsen evaluerede generalforsamlingsperioden maj 2008- maj 2010. På baggrund af evalueringen udarbejder Søren et udkast til beretning som sendes til sparring i ledersektionsbestyrelsen. Beretningen behandles på bestyrelsesmødet den 3. maj. Beretning og indkaldelse udsendes den 4. maj 2010.
5. Klyngeinstitutioner – hvad ved vi?
Ad. 5
LFS har indkaldt til ledermøde i Kulturhuset Valby den 4. maj. Bestyrelsen har ikke været konkret involveret i strukturdebatten. På baggrund af de gisninger ledersektionsbestyrelsen har og på baggrund af de signaler der blev sendt af politikerne i Københavns kommune jf. budget 2010 om større enheder og enhedspriser, drøftede ledersektionsbestyrelsen kort sine holdninger til større institutioner. Følgende spørgsmål rejste sig: Bæredygtighed hvordan ? Hvor stor kan man være uden at være for stor? Hvad er en ”klynge”?
Taler vi om 0-6 års klynger eller 0-13 års klynger? Er klyngeledelse er ikke det samme som områdeledelse? Ledersektionsbestyrelsen ønsker sammenlægninger af 0-13 (18) års institutioner men ikke områdeledelse. Ledersektionsbestyrelsen ønsker en strategi for gældssanering af de gældsramte institutioner før sammenlægning – ellers opstår der situationer hvor de gældsramte bliver de ”sorte får” i sammenlægningsprocessen.
6. Kontokort
Ad. 6
Martin refererede fra en konkret sag om brug af kontokort, som havde affødt en mail fra chef controller til institutionsleder med cc. til distriktschef og direktør, - med krav om at institutionslederen redegjorde for brug af kontokort på en samlet indkøb på 17.000 kr. ledersektionsbestyrelsen følger sagen på sidelinjen.
7. Orientering fra fælles repræsentantskabsmøde i BUF
Ad. 7
Søren refererede fra fælles repræsentantskabsmøde den 14. april. Fokus var Københavns Kommunes økonomi. I BUF må intet udhule kerneydelsen. Skolelederne foreslog at indføre KKFO på alle skoler og dermed dobbeltudnytte skolernes fysiske rum og benytte de ledige fritidshjemsbygninger til nye vuggestuer og børnehaver. Daginstitutionslederne talte selvfølgelig imod dette forslag.
8. Punkter til næste møde
Ad. 8
Generalforsamling - behandling af udkast til beretning
Leder APV - status
Punkter til kvartalsmøde med direktionen den 18. maj
9. Næste møde
Ad. 9
3. maj kl. 12.30-15.30 (Lisbeth kan kun deltage til kl. 14.15 pga. bisidderopgave)