LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • Bestyrelser, sektioner, udvalg
  • De 3 ledersektioner i LFS
  • Almenområdets ledersektion
  • Referater
  • Bestyrelsesreferater fra før 2019
  • Bilag til referat 26.1.2012: Bemærkninger til revison af hvidbog
 

Sidemenu

  • 16.11.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.10.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.6.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 16.4.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 19.3.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 19.2.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 22.1.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 3.11.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 2.10.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 6.9.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 1.6.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 2.5.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 3.4.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.3.2017.: Bestyrelsesmøde
     
  • 6.2.2017 Bestyrelsesmøde
     
  • 12.1.2017 Bestyrelsesmøde
     
  • 28.11.2016 Bestyrelsesmøde
     
  • 10.11.2016: Bestyrelsesmøde
     
  • 9.9.2016: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.3.2016: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.2.2016 Bestyrelsesmøde
     
  • 2.10.2015 Bestyrelsesmøde
     
  • 14.9.2015 Bestyrelsesmøde
     
  • 12.6.2015 Bestyrelsesmøde
     
  • 16.4.2015 Bestyrelsesmøde
     
  • 20.1.2015 Bestyrelsesmøde
     
  • 11.12.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.11.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.10.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 1.9.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 30.7.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.6.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.4.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 21.3.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 28.2.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 22.1.2014 Bestyrelsesmøde
     
  • 3.12.2013 Bestyrelsesmøde
     
  • 8.11.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.10.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.9.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 12.4.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 15.3.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.2.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.1.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 14.12.2012 Bestyrelsesmøde
     
  • 12.11.2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 27.8.2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 17.8.2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 12.6.2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 24.5.2012: Generalforsamling
     
  • 5.3..2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 10.2..2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 26.1.2012: Bestyrelsesmøde
     
  • Bilag til referat 26.1.2012: Bemærkninger til revison af hvidbog
     
  • 18.8.2011: Bestyrelsesmøde
     
  • 9.6.2011: Bestyrelsesmøde
     
  • 10.3.2011: Bestyrelsesmøde
     
  • 10.2.2011: Bestyrelsesmøde
     
  • 18.1.2011: Bestyrelsesmøde
     
  • 16.12.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 16.9.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 31.8.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 24.6.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.6.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 19.5.2010.: Generalforsamling
     
  • 16.4.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 24.3.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 2.3.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 10.2.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 21.1.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 29.9.2009: Bestyrelsesmøde
     
  • 7.9.2009: Bestyrelsesmøde
     
  • 25.6.2009: Bestyrelsesmøde
     
  • 4.6.2009: Bestyrelsesmøde
     
  • 31.10.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 23.10.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 18.9.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 23.6.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 4.6.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 22.5.2008: Generalforsamling
     
  • 30.4.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 14.2.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 25.1.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 29.11.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 1.11.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 28.9.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 21.8.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.6.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 7.5.2007: Årsmøde
     
  • 16.4.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 20.3.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 18.12.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 21.11.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 14.9.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 22.6.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 25.4.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 17.5.2006: Generalforsamling
     
  • 14.3.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 30.11.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.11.2005. Ex.ord. bestyrelsesmøde
     
  • 11.10.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 15.8.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 9.6.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 1.6.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 28.4.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 14.3.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 2.2.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 20.12.2004: Bestyrelsesmøde
     
  • 23.11.2004: Bestyrelsesmøde
     
  • 25.5.2004: Generalforsamling
     
  • 13.1.2003: Stiftende generalforsamling
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
21.3.2012  | Almen  Lederne  
  
 

8. februar 2012

LFS almen ledersektions bemærkninger til revision af Hvidbog for klynger

Som aftalt med Direktionen i BUF fremsender LFS Almen Ledersektionsbestyrelse hermed vores generelle bemærkninger til revisionen af Hvidbog for klynger version 1.

Bestyrelsen har gennemgået Hvidbogen ud fra perspektivet om regelforenkling, afbureaukratisering, gennemsigtighed og tydeliggørelse af det maximale ledelsesrum i ledelsesstrengen – demokratiske inddragelsesprocesser og maximalt fokus på den pædagogiske autonomi og styrkelsen af kerneydelsen.

Revisionen af Hvidbogen skal koordineres med de beslutninger der i løbet af foråret 2012 træffes som følge af BUF arbejdsgruppeprocessen om oprydning, regelforenkling og afbureaukratisering. De forslag der er fremsendt fra de kommunale institutioners arbejdsgruppe er af gode grunde ikke indarbejdet i almen ledersektions bestyrelsesforslag, da de ikke er endeligt behandlet i HSU eller behandlet og besluttet i det politiske udvalg, - men vi forudsætter at de afbureaukratiserings- og regelforenklingsforslag der besluttes, og som har indvirkning på klyngernes vilkår og rammer, indarbejdes fortløbende.

Forord s. 3:

Ledersektionen mener at den politiske beslutning om formålet med klynge institutions- og ledelsesstruktur skal præciseres.

Det bør fremgå at klyngeledelse bygger på BUF principper om God ledelse, og politisk beslutning om ledelsesformer der bygger på tillid og dialogbaseret velfærdsledelse.

Det kan med fordel tydeliggøres, at der er reduceret i ledelseslagene, og der er opbygget en ny institutions- og ledelsesstruktur der bygger på demokratisk opgaveløsning, styrkelse af kerneydelsen gennem bottom-up inddragelsesprocesser og afbureaukratisering, og som via fagligt medblik fra såvel medarbejdere som ledelse på alle niveauer medvirker til aggregeret praksis- og ledelsesinformation fra kerneydelsen til det politiske niveau.

Det må meget gerne fremgå at der afholdes 4 årlige møder mellem klyngeledere og Børne- og Ungdomsudvalget, - hvoraf 1-2 af disse møder afholdes med deltagelse af de pædagogiske ledere.

Klyngeperspektivet

  1. Overordnet ansvarsdeling side 4:

I emne ”Personale”: skal der i teksten i rubrik klyngeleder stå:

- MUS/kompetenceudviklingssamtaler med pædagogisk leder

- Tjenstlige samtaler med pædagogisk leder (dette præciseres endvidere i teksten på side 7 (tilføjes i parentesen adm. personale, gårdmænd, rengøring, pædagogisk leder)

- Omsorgs- og sygefraværssamtaler med pædagogisk leder

* I bemærkningsafsnittet vedr. flytning af personale revideres afsnittet til f.eks. følgende: Personale er ansat i kommunen med tjenestested i en enhed. Klyngelederen har i samarbejde med ledelsesteamet, og efter SU drøftelse af retningslinjer og principper for flytning og omplacering af personale, inden for de retningslinjer, der er vedtaget politisk, aftale- og overenskomstmæssigt, mulighed for flytning af personale.

I emne ”Pædagogik”: skal der i teksten i rubrik pædagogisk leder stå: Ansvar for den pædagogiske kvalitet, sikkerhed, forsvarlighed og inddragelse af de pædagogiske medarbejdere i den pædagogiske praksis og udvikling i enheden.

I emne ”Merindskrivning”: skal der i teksten i rubrikken stå: Klyngelederen i samarbejde med ledelsesteamet og efter drøftelse i TRIO, SU og AMO (jf. ovenfor)

I emne ”Normeringsændring”: skal der i teksten i rubrikken stå: Klyngelederen i samarbejde med ledelsesteamet og efter drøftelse i TRIO, SU og AMO.

I emne ”Strategisk ledelse”: Der skal henvises til den politiske beslutning om tillids- og dialogbaseret ledelse

Der skal udarbejdes et nyt afsnit med kompetencesnit beskrivelse af emne ”Lønforhandlinger”

Der skal udarbejdes et nyt afsnit med emne ”SU”: Kompetencesnittet mellem klyngeleder og pædagogiske ledere skal ansvarsbeskrives og pligten til medinddragelse af medarbejderne jf. KTO SU-aftale skal nævnes (og henvisning til side 10-11 i Hvidbogen)

Der skal udarbejdes et nyt afsnit med emne ”Pædagogiske tilsyn”: Kompetencesnittet mellem klyngeleder og pædagogiske ledere skal ansvarsbeskrives og pligten til medinddragelse af medarbejderne og forældrebestyrelse og forældreråd skal beskrives jf. nyt revideret tilsynskoncept. Herunder er det muligvis en god idé at beskrive de pædagogiske konsulenters rolle.

Side 7. Afsnit 1.3. Rammer for at flytte personale …

I andet afsnit skal teksten revideres så det matcher den overordnede ansvarsfordeling i skema på side 4:

Personale er ansat i kommunen med tjenestested i en klynge med tjeneste indtil videre i en enhed. Klyngelederen har i samarbejde med ledelsesteamet, og efter SU drøftelse af retningslinjer og principper for flytning og omplacering af personale, inden for de retningslinjer, der er vedtaget politisk, aftale- og overenskomstmæssigt, mulighed for flytning af personale. Osv …..

På side 8: I afsnittet om ”Ændring af tjenestested”: Bør der henvises til overenskomsternes bestemmelser og gældende aftaler mellem BUF og de faglige organisationer om omplacering.

På side 10: ”Samarbejdsorganisationen”: Teksten skal opdateres så den afspejler den nye lokale SU-struktur aftale som blev indgået mellem de faglige organisationer og BUF sommeren 2011.

Der skal henvises til den samlede KTO-aftale om samarbejde- og samarbejdsudvalg, - og der skal linkes til SU-aftalen på Min lederside og Mit BUF.

Det skal fremgå meget tydeligt af teksten i indledningen til SU-afsnittet, at det er vigtigt at klyngeleder, pædagogisk leder, TR, AMR og øvrige SU repræsentanter orienterer sig i den samlede SU-aftale, og at § 16 og § 17 som er beskrevet i afsnittet er fritekst og udtryk for et lille men også meget vigtigt udsnit af SU-aftalen.

På side 12: ”1.8. Sommerferielukning / Lukkedage”: Teksten skal opdateres, så den matcher den nye vejledning.

På side 14: ”1.11. Ansvarsdeling i pædagogiske forhold”: I første afsnit ønskes teksten revideret til følgende:

Der er et politisk ønske om at bevare den pædagogiske mangfoldighed på institutionsområdet i den nye institutionsstruktur. Det er således klyngelederens opgave at skabe rum for medarbejdernes faglige medblik og facilitere processer i SU og forældrebestyrelse for demokratisk involvering, samt udstikke rammer som giver rum til den ønskede mangfoldighed.

Klyngelederen har det overordnede strategiske ansvar, mens den pædagogiske leder har ansvaret for at skabe rum for medarbejdernes faglige medblik og facilitere processer, i henhold til SU aftalen og aftale om forældreråd, for demokratisk involvering, samt udstikke rammer og udmønte de overordnede strategier og principper, så der sikres en høj kvalitet i det pædagogiske arbejde.

På side 19: ”2.4. optag, merindskrivning og normeringsændringer”

I øverste afsnit slettes sidste linje: Er der efterfølgende uenighed må det klares internt i klyngen.

På side 20: I afsnittet ”Merindskrivning” foreslås følgende indsat: Klyngelederen kan i samarbejde med ledelsesteamet og efter drøftelse i SU, AMO, TRIO beslutte merindskrivning. Beslutning om merindskrivning berører både klyngeledernes og de pædagogiske lederes ansvarsområder: klyngelederen har det fulde økonomiske ansvar, mens de pædagogiske ledere har ansvar for at vurdere den pædagogiske forsvarlighed i enheden. Osv……

På side 20 i afsnittet hvor de enkelte områder i BUF oplistes, - skal der foretages en opdatering så det matcher 2012.

På side 20 i afsnittet ”Normeringsændringer” foreslås følgende indsat: Drøftelser af forslag om normeringsændringer sker i dialog mellem ledelsesteamet, SU og AMO i klyngen, områdechefen og forvaltningen (Kapacitetsstyring, Drift og Anlæg).

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/7383 Loadtid: 0.142 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/7383 Loadtid: 0.142 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/7383 Loadtid: 0.142 sek.
Download logo