Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 23. juni 2008
Tilstede: Maria, Poul, Martin, Leif, Katia,
Afbud: Lene, Søren ?
Referent: Lisbeth
Dagsorden og referat
1. Godkendelse af referat
ad.1 Referat godkendt
2. Prioritering af dagsorden
ad.2 Dagsorden godkendt
3. Ref. fra mødet om udviklingskontrakter
ad.3 Maria og Lisbeth refererede kort fra mødet 11. juni mellem LFS, ledersektionen, Direktion, Kontoret for Pædagogik og Læring, og HR-kontoret.
Opsamling fra mødet udarbejdet af Christine Brockdorff er gengivet hér:
” Tak for et rigtig godt og konstruktivt møde i går. For god ordens skyld opsummerer jeg lige lidt her på mailen selvom vi også gjorde det sammen på mødet.
Vi arbejder videre med udviklingskontrakter på institutionsområdet med udgangspunkt i det eksisterende kontraktkoncept, men med fokus på gensidighed mellem kontraktparterne. Og så indtænkes de nye krav i overenskomsten om lederudviklingssamtale og skriftlige kompetenceudviklingsplaner i det samlede koncept.
Vi kigger også på den samlede mængde af planer mv. for hhv. 0-6 års institutioner og fritids/klub med henblik på at vurdere hvordan de spiller sammen med kommende udviklingskontrakter og om der er mulighed for at forenkle.
Over sommeren mailer vi sammen om tanker og ideer til konceptet og så mødes vi igen umiddelbart efter sommerferien. Fremadrettet inddrages BUPL og LFS hver for sig.
I efteråret igangsætter vi et pilotprojekt med 5 institutioner i hvert af de 8 distrikter. LFS udvælger de deltagende institutioner. Det er vigtigt at alle typer af institutioner bliver repræsenterede – fra den lille vuggestue til den store integrerede institution 0-18 år.
Vi fremsender hurtigst muligt et forslag til årshjul som vi fælles kan tage udgangspunkt i ved vores næste drøftelser i én af de første uger efter sommerferien.
vh/Christine ”
På baggrund af ovenstående besluttede ledersektionsbestyrelsen følgende:
1. I løbet af sommeren skriver bestyrelsen sammen via mail med henblik på etablering af intern idébank med ideer, dilemmaer, og problemfelter i ft. udviklingskontrakter. Det er et must at de fremtidige udviklings”kontrakter” afspejler daginstitutionsledernes ledelseskontekst. Ledersektionen vil ikke acceptere en kontrakt som bygger på kontrol. Det skal være en udviklingskontrakt der bygger på god ledelse og gensidighed mellem lederen og Københavns kommune
2. Der skal findes en mødedato kort efter sommerferien, for et ledermedlemsmøde i regi af LFS og ledersektionsbestyrelsen.
3. udviklingskontrakten skal sammenkædes med ny overenskomsts rettigheder omkring MUS, kompetenceudvikling og løn
4. Der skal søges klarhed over hvor pengene til udviklingskontrakter tages fra. Ledersektionen mener ikke, at de decentrale lønmidler fra OK-2008 skal bruges til at finansiere et kommunalt behov for at sætte ledere på kontrakt.
5. Det skal afdækkes om udviklingskontrakten kan sammenkædes, - eller erstatte andre ”planer” på daginstitutionerne.
4. Lederuddannelse
ad.4 Maria orienterede om at der var skabt en kontaktflade mellem HR-kontoret v./ Stig Schirmer, - som ønsker at involvere ledersektionsbestyrelsen i en tænketank vedrørende strategi og udvikling af lederuddannelse for daginstitutionsledere. Maria har signaleret at ledersektionen selvfølgelig er interesseret i at mødes med HR-kontoret. Stig Schirmer inviterer. Dato indtil videre ukendt.
Bestyrelsen ønsker at koble Københavns kommunes fremtidige daginstitutionslederuddannelse/lederudvikling til de uddannelsesrettigheder lederne har fået via Trepartsaftalen og den ny lederoverenskomst.
Bestyrelsen dagsordensætter ”lederuddannelse” og lederudvikling som tema på et bestyrelsesmøde efter sommerferien.
Bestyrelsen besluttede at invitere Ulla baggesgaard fra LFS Forretningsudvalg til at deltage i temadiskussionen.
Bestyrelsen fordyber sig i FTF og tænketanken Væksthus for ledelses seneste undersøgelse om ledelse og uddannelse.
5. Strategi – vi skal have nedsat ad-hoc grupper.
ad.5 Poul og Maria udarbejder et udkast til brev/invitation til LFS ledermedlemmer som ønsker at deltage i arbejdsgrupper (større overordnede og pricippielle tema’er) eller
ad-hoc grupper (løst koblede sparrings- og tænketanke, hvor den enkelte leder bidrager med sin særlige interesse, viden og indsigt).
Udkastet sendes til høring/sparring i bestyrelsen.
Invitationen ønskes udsendt til LFS lederne i et nyhedsbrev i løbet af sommeren – gerne via mail til ledernes mailboks.
Fokus på f.eks:
- ledelsesstruktur og institutionsstruktur
- fremtidens daginstitutioner
- lederuddannelse og kompetenceudvikling
- ledernes arbejdsmiljø
- løn- og arbejdsforhold
- udviklingskontrakter
- ytringsfrihed, - ytringsret, - ytringspligt
- ledersektionens fremtid, - profil, - strategi, - kobling til LFS
- kommunikationsstrategi, - internt og eksternt
6. Fremtidigt arbejde fra med udgangspunkt i generalforsamlingen - Vores profil – seminar.
ad.6 Bestyrelsen besluttede at afholde et 2-dags strategi og profil bestyrelsesseminar for ledersektionsbestyrelsen.
Seminaret afvikles med henblik på af få diskuteret, konkretiseret og besluttet strategier for udmøntning af ”Fremtidigt arbejde” for generalforsamlingsperioden 2008-2010.
Som fundament for seminaret henvises til ”Fremtidigt arbejde”, Maria’s mundtlige fremlæggelse af fremtidigt arbejde (Maria udsender den elektroniske udgave af sit mundtlige oplæg til den nye bestyrelse), og Maria’s interview i LFS Nyt.
2-dags seminaret afholdes den 24.-25. september som internat. Lisbeth finder et godt kursussted.
7. Bestyrelsen, besættelse af poster og hvilket mandat har man, tanker om indsatsområdet m.m.
ad.7 Punktet udsat til 2-dags seminaret den 24.-25. september
8. Evaluering af mødet med direktionen V./ Maria
ad.8 Bestyrelsen evaluerede mødet med direktionen som positivt, fremadrettet og god dialog
Bestyrelsen ønsker at følge op på de uafklarede spørgsmål fra både møde 1 og møde 2 med direktionen. Her tænkes specielt på snitflade og kompetence problematikken daginstitutionsleder-distrikt-direktion, - decentralisering/centralisering/koncernservice.
Ledersektionen ønsker at være mere dagsordensættende på næste møde, som efter planen skal afvikles i august 2008.
- Martin læser arbejdsmiljøundersøgelsen igennem og finder centrale pejlemærker/brændpunkter i undersøgelsen
- Arbejdsmiljøundersøgelsen diskuteres på et fællesmøde mellem Direktionen, LFS ledersektion og BUPL lederbestyrelse - det er måske en god idé at afholde et formøde inden mødet med direktionen
Bestyrelsen lægger strategi for model i ft. indhentning af de gode historier fra daginstitutionerne …. der skal stå noget mere, men referenten har problem med at formulere hvad. Vi må formulere det i fællesskab på næste bestyrelsesmøde ( de gode historier - stort og småt bare det er godt ?
9. Referat fra HSUseminar
ad.9 Maria orienterede fra HSU’s 2-dags seminar.
- et godt seminar, hvor der var mulighed for at skabe nye kontakter og til både A og B-sidens repræsentanter i HSU.
- Maria fik lagt myten om at ledersektionen og LFS ikke kan samarbejde ned.
-Maria udsender dagsorden og referater fra HSU til bestyrelsen
- Bestyrelsen forsøger fremadrettet at lægge bestyrelsesmøder forud for HSU-møder således at centrale punkter på HSU dagsorden kan drøftes på ledersektionsbestyrelsens møde. Bestyrelsen forventer at de 2 lederrepræsentanter i HSU repræsenterer lederne med ledersektionens holdninger og visioner.
10. Nyhedsbrev
ad. 10 Maria forsøger at udarbejde et udkast til nyhedsbrev som forsøges udsendt hen over sommeren via mail. Realistisk er nok at det bliver primo august. Nyhedsbrevet sendes til sparring i bestyrelsen via mail.
11. Dato for næste møde
ad.11 Næste møde afholdes den 18. august kl. 12-16 i LFS
12. evt.
ad.12 Leif udarbejder udkast til brev til BUF vedr. spørgsmål om budgetmidler til koloni, - og vedr. budgetmidler til leder, souschef og afd.leder løn i fritidshjem og klubber (fra faktisk løn til gns.løn)
Evt.
For referat: Lisbeth