Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde11. oktober 2005
Tilstede: Niels, Maria, Lorraine, Poul, Dorte, Martin, Michael, Lene
Referent: Lisbeth
1. Referat fra sidst og godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt Referat godkendt med følgende ændringer: Pkt. 3: …..”Det er et faktum at mange af lederne oplever at de har et helt uhørt dagligt arbejdspres – og at lederne ønsker at tale med andre om det. Lederne stiller krav om at der handles på deres oplevelser, - spørgsmålet er bare hvordan?” ……
”Ledersektionens repræsentanter skal være opmærksomme på dette i processen.”
pkt. 4,2:..... ” Lederne er godt tilfredse med at der er en forhåndsaftale for assistenter og medhjælpere”.
pkt.6: ”Dorte sætter punktet omkring ledersektionens økonomi på HB møde, hvis nødvendigt.”
Tilrettet referat vedlagt dette referat som bilag.
2. Nyt om ny forvaltningsstruktur, herunder bestyrelsens initiativer
Poul og Dorte gav en god statusorientering fra MTHSU om ”Hvor er vi lige nu i strukturprocessen? - og hvad er der sket siden sidst? Mercuri interviews er blevet brugt positivt af forvaltningen. God struktur som ser ud til at afspejle daginstitutionernes ønsker og behov i ny børneforvaltning.
Lederrepræsentanterne oplever fin sparring, lydhørhed og indflydelse på drøftelserne i MTHSU.
Processen kører stærkt, papirer kommer sent, og megen sparring foregår via mail – men det er et vilkår pga. den snævre tidsramme i processen. Det er stadig uafklaret, hvor de integrerede institutioner placeres i den fremtidige Børneforvaltning.
Lederevaluering/ledervurdering er udeladt i nyt visions,- og missionsoplæg. Retten til MUS samtaler er indarbejdet. Der arbejdes med en model hvor beslutningskompetencen afspejler graden af decentralisering. Det er vigtigt at lederne søger indflydelse på den lokale forankring i strukturprocessen. Dorte Munk er blevet opfordret til at sidde som lederrepræsentant i arbejdsgruppen om personalepolitik, - men har på grund af bl.a. omstrukturering og ombygning i engen institution, og af tidsmæssige årsager været nødt til at sige nej tak.
Bestyrelsen drøftede et forslag om afholdelse af et temamøde for daginstitutionslederne en gang i slutningen af november – først i december – f.eks. 1. december i Islands Brygges mødelokale. Dialoglederne i FaF samt fritidshjems-, KKFO- og klublederne i U&U gav på ledersektionsbestyrelsens Ny struktur sparringsmødet i juni måned udtryk for, at lederne ønskede at blive involveret i processen. Ideen var at give daginstitutionslederne mulighed for at diskutere på tværs af FaF og U&U – samt at give dem mulighed for at stille spørgsmål, give ideer og ønsker til indhold, konkretisering og udmøntning af den ny struktur til repræsentant/pennefører for den nye Børneforvaltning.
Tema’er for debat mellem lederne og forvaltningen kan være: Lokale enheder – hvilken kompetence? Demokrati lokal løn – hvor forhandles hvad? pædagogiske konsulenter snitflader MUS ledernes arbejdsmiljø
Ledersektionens input/oplæg til debat kunne tage udgangspunkt i følgende: Status - Hvad ved vi? Derudover skulle oplægget lægge op til debat om: Hvad ønsker lederne? Hvordan ser lederne sig selv i den nye struktur? Hvad er vigtigst at bevare og fremme, hvis man ser det ud fra en lederaktørvinkel i en ny struktur?
Skal LFS ledersektionsbestyrelse sætte sig selv på spil i forhold til organisation og demokrati – hér tænkes f.eks. på om ledersektionsbestyrelsesrepræsentanterne evt. skal repræsentere hver sin bydel/lokalområde?
Ideen er at ledersektionen samler op på debatten, og dernæst overvejer at anmode Børneforvaltningens direktør til et møde med ledersektionsbestyrelsen.
Dorte og Poul prøver på næste MTHSU møde at finde ud af hvad Peter Rasmussen har af overvejelser vedr. medinddragelse af daginstitutionslederne. Hvis forvaltningen tager initiativ til at indkalde lederne – afventer ledersektionsbestyrelsen forvaltningens arrangement. Det vil være et uheldigt signal at sende, hvis både forvaltning og ledersektionsbestyrelse inviterer til møde om samme emne. Dorte giver Niels og Lisbeth en tilbagemelding.
Hvis ledersektionen skal indkalde til ledermøde er det Dorte, Niels og Lisbeth der står for udkastet til invitationen – som sendes til høring via mail til resten af ledersektionsbestyrelsen, forud for udsendelsen. Ledersektionsbestyrelsen besluttede at afholde ekstraordinært møde den 8. november til intern kvalificering og drøftelse af Københavns kommunes struktur samt forberedelse af ledermødet.
Helt principielt ønsker ledersektionen at forvaltningen – eller MTHSU beslutter et opstart seminar hvor vision/mission og lokal struktur for den ny børneforvaltning konkretiseres i dialog med de lokale aktører.
3. Konference fælles med BUPL
Niels har afholdt møde med Henriette Brockdorff i BUPL København. Ledersektionsbestyrelsen behandlede det udsendte konferenceoplæg, og besluttede at give BUPL København den tilbagemelding, at Ledersektionen stadig ser det som et mål at afholde en fælles konference med BUPL – men at konferencens omdrejningspunkt bør vinkles mere i retning af Ny Struktur – Hvordan samarbejder lederne og lokalforvaltningen.
4. APV for ledere
Niels havde udarbejdet og udsendt et idé- og diskussionsoplæg som ledersektionen tog afsæt i, i sin drøftelse af konkretiseringen af arbejdet med APV. Martin orienterede om Valby ledernes 2-dags ledelses- og arbejdsmiljøkonference ”Ledernes psykiske arbejdsmiljø”. Martin vurderede konference som en succes og en god metode til at forvaltning og leder/souschef i fællesskab har fokus på ledelsesvilkår og psykisk arbejdsmiljø. Martin sender referatet fra konferencen til Lisbeth som videresender til resten af bestyrelsen.
Lisbeth orienterede om at ledergruppen LFS/BUPL via deres DYN bestyrelse på Ydre Nørrebro er i færd med at afdække ledernes psykiske arbejdsmiljø. Metoden til afdækning er skemametoden i BUPL’s APV materiale. BUPL København og LFS følger projektet – og Lisbeth orienterer løbende ledersektionsbestyrelsen.
De to forskellige metoder til afdækning af ledernes psykiske arbejdsmiljø er begge lokalt forankret i ledergruppen. Tilbagemeldingerne og erfaringerne fra de to processer vil på sigt give ledersektionsbestyrelsen gode muligheder for at drøfte strategi. I forbindelse med etablering af ny struktur i Københavns kommune, er det vigtigt at have fokus på arbejdsmiljø og trivselsindikatorer.
Dorte udarbejder inden jul et forslag til et ”opmærksomheds” brev til den ny børneforvaltning (stikord: det er vigtigt at være obs. på psykisk arbejdsmiljø, og der er mange måder at arbejde med- og drøfte psykisk arbejdsmiljø, - vigtigt med lokal forankring – ( Valby, Ydre Nørrebro og BUPL’s APV redskaber)
5. Løn for ledere
Lisbeth orienterede om at der er aftalt møde med BUPL København Henriette Brockdorff den 20. oktober. Hvis ej BUPL ønsker at medvirke i en fælles temadag med titlen ”Lederen som sin egen lønforhandler”, afholder ledersektionen og LFS selv temadagen. Der er i maj måned sendt udkast til konferencen, oplægsholdere mv. til BUPL.
Lisbeth inviterer Britt til møde med ledersektionsbestyrelsen evt. den 30. november, med henblik på at give ledersektionsbestyrelsen en lønstrategisk status samt drøfte fremtidig forhandlings- og informationsstrategi.
6. Årsmøde maj 2006, tid og sted
Bestyrelsen besluttede at afholde generalforsamling onsdag den 17. maj 2006 i Islands Brygge Kulturhus mødesal. Der er bestilt/forhåndsreserveret til 150 personer i tidsrummet 9-14.
7. Meddelelser og nyt fra forvaltningerne
Ej behandlet
8. Eventuelt
Næste møde evt. 8. november 9-12. Næste ordinære bestyrelsesmøde er den 30. november
Huskeliste: Uafsluttede sager:
• APV for ledere, – evt. beslutning om temadag, – evt. fælles med BUPL. Brev til den ny børneforvaltning • Temadag ”Lederen som sin egen lønforhandler” evt. fælles med BUPL • Informationsstrategi • Lederkonference 2006 • OK-Møde med Britt om strategi for lederlønsforhandlinger, forhåndsaftaler mv. • ledelsesstruktur og organisering af souscheferne • Ny struktur i Københavns kommune – løbende drøftelse