Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 3. april 2017
Tilstede: Marialise, Søren, Diana, Pia B., Grethe, Pia L.B.
Afbud: Jens, Kirsten
Referent: Lisbeth
1. Bekræftelse af godkendelse af referat
Ad.1 Godkendt referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde 13. Marts
2. Direktions/koordinationsmøder herunder:
Ad. 2.1. Dagsorden for Koordinationsmødet den 7. april
1) Leder APV - opfølgning
2) Tidlig indsats
3) Kvalitetsrapport
4) Måltal sygefravær
Der er endnu ikke fremsendt bilag til mødepunkterne.
Deltager i koordinationsmødet: Kirsten, Pia B, Grethe, Diana, Søren og Maria
Highlights fra ledersektionen vedr. punkt 1): Ledersektionsbestyrelsen formidler ønsker til fremadrettet strategi for BUF’s opfølgning på leder-APV.
- Der skal laves handleplan
- Prioritering
- Opfølgning
Ledersektionen forventer at forvaltningen tager ansvar for at der udarbejdes en præcis og prioriteret handleplan, - og specielt efterlyses handleplan for opfølgning på bydækkende ”emner”, - jf. referat fra møde med direktionen/Camilla Niebuhr den 1. december 2016. Ledersektionen foreslår at MED-sekretariatet bruges som forvaltningens sparringspart i udformningen af udkast til handleplan for opfølgning på leder-APV
Highlights fra ledersektionen vedr. punkt 2): Ledersektionen får tilbagemeldinger om at der fra institutioner omfattet af tidlig indsats-programmet opleves, at der en uenighed mellem de eksterne konsulenter/forskere og forvaltningen. Uenigheden går på, hvad de skal tale om på p-møderne, og der efterlyses en form på den handleplan der skal udarbejdes. Der problematiseres fortsat over tidsperspektivet som opleves som en alt for kort tidshorisont.
Highlights fra ledersektionen vedr. punkt 3): Ledersektionen ønsker information om Kvalitetsrapport 2017
Highlights fra ledersektionen vedr. punkt 4): I praksis er det vigtigt at have en pragmatisk tilgang til måltal - det skal give mening. Hvad skal måltal bruges til? - nedbringelse af sygefravær: Vejledende eller forpligtende måltalshåndtering? - Hvorfor er måltal individuelle og ej klynge eller områdetal?
Ad. 2.2 Punkter til dagsorden for direktionsmødet 16. april
Marialise sørger for at ledersektionens dokument (analyse) vedrørende datahåndterings- og datasikkerheds problematikker sendes til direktionen med henblik på et drøftelsespunkt på dagsordenen for næste møde med direktionen.
3. Fremtidigt arbejde - Status på medlemsaktiviteter og/eller arbejdsgrupper. Herunder følgende:
3.1. God administration i BUF
Ad.3.1 Kvantitative såvel som kvalitative pilotforsøg og undersøgelser af BUF administration pågår i
Øjeblikket i skoler og klynger. Der tegner sig i praksis et billede af store forskelle på administrativ tidsanvendelse. Administrative fællesskaber skal være ”frivillige” fællesskaber der giver mening. Der lægges op til budgetbesparelser opnået gennem standardiserede processer.
Ledersektionen har gennem flere år har påpeget mulige administrative effektiviseringer og besparelsespotentialer gennem standardiserede administrative processer, værktøjer og support. Der tegner sig et billede af at klyngerne er længst i standardisering og harmonisering af de administrative opgaver. Det er ledersektionens holdning, at man må afdække, hvad der skal til for at skolerne kan effektivisere på administration. Dette ud fra præmissen om, at hvis klyngerne kan, så må man formode at skolerne på sigt også kan.
Det er endvidere ledersektionens holdning at der generelt ikke kan tages hensyn til hvad de enkelte HK’er har behov for, men derimod hvad opgaven har behov for. Gennem erfaringsopsamling fra diverse forsøg, tegner der sig et billede af at det der skaber effektivitet og arbejdsfællesskab omkring de administrative opgaver, er, når ledelsen sammen med medarbejderne er skarpe på at definere rolle, opgave og funktion.
Kvantum bør gøre indkøb nemmere, hurtigere samt mere driftssikkert - herunder simplere fakturabehandling og support. Kvantum effektueres pr. 1. september 2017. Institutionsområdet tilbydes undervisning i brug af Kvantum i juni mdr.
3.2. Sprogvurderinger - ledersektionsbestyrelsens holdning - og hvad gør man i
områderne?
Ad 3.2. Ledersektionsbestyrelsen er bekendt med den klage der er sendt fra TR’erne i område
Vanløse/Brønshøj/Husum/Tingbjerg vedrørende medarbejdernes oplevelse af at klyngelederne har tilsidesat medarbejdernes medindflydelse og medbestemmelse i klyngeledernes beslutning om at alle 3 årige skal sprogtestes/sprogvurderes.
Ledersektionsbestyrelsen er delt i sin holdning til ”tvungen” sprogtest/sprogvurdering. Ledersektionsbestyrelsen er grundlæggende enige i, at dét der virker og dét der er videnskabeligt belæg for at mene jf. bl.a. Heckmanns kurve, det er at investering i tidlig indsats 0-3 år, lavere børnegruppestørrelser, bedre fysiske rammer, kompetente voksne og sproglig udvikling gennem leg, motorik og bevægelse er det der virker. Alle børn har ret til og krav på en kvalitativ god dag i institutionerne. Det er en kompleks opgave og et kæmpe udviklingsarbejde at løfte alle børn og skabe turn around gennem skærpet fokus på ulighedsreduktion og chancelighed - specielt i en tid hvor flere børn skal udvikles på færre hænder.
KIDS sprogkoncept afprøves pt. i ca 70 institutioner i BUF.
Pædagogiske helhedsorienterede metoder samt nuancerede koncepter for sprogtest/sprogvurdering er afgørende for retvisende resultater - men der er faglig uenighed om, om sprogtest er den ”rigtige” metode.
3.3 Fælles medlemsmøde mellem almen afdelingen og almen ledersektion
Ad.3.3 Status på fælles medlemsarrangement mellem LFS almen afdeling og LFS almen
ledersektion er, at Marialise og Thomas Enghausen tager kontakt til oplægsholder Christian Ørsted som foreslås som oplægsholder ud fra hans seneste bog ”Livsfarlig ledelse” med en vinkel a la pædagogik kontra regneark.
Marialise koordinerer med Thomas Enghausen - og ledersektionsbestyrelsen holdes løbende orienteret.
3.4 Forberedelse af Årsmøde
Ad. 3.4 Der rundsendes via mail en reminder til LFS ledermedlemmer om Ledersektionens årsmøde
Der afholdes i Bibliotekets mødesal på Rentemestervej mandag den 15. maj kl. 13-16.
Maria mindede tovholderne på de prioriterede ”fremtidigt arbejde” emner om at tovholderen har til opgave at udarbejde et kort skriftlig status ( f.eks. i form af 3 bullits) vedrørende status på udfoldelsen af emnet fra generalforsamlingen til nu - samt det fremadrettede perspektiv. De skriftlige input sendes til Marialise som en tovholder på sammenskrivning af årsmødeoplæg/statusoplæg på fremtidigt arbejde.
Ledersektionsbestyrelsen reviderede skema vedrørende tovholderfunktion i forbindelse med implementering af ”fremtidigt arbejde”. Det reviderede skema vedhæftes bestyrelsens interne referat.
Det er vigtigt at prioritere god tid til dialog med almenområdets ledermedlemmer på årsmødet. ”Hvad understøtter - og hvad forstyrrer ledelsesopgaven - eller er der passende forstyrrelser?” versus ”ro på forandringer for at give plads til ledelsesopgaven” - ”Klyngeledelsesprofilen - opleves der fælles handling i ledelsesarbejdsfællesskabet?”. ”Understøtter klyngeledelsesprofilen ledernes trivsel og kerneopgave?”
Der er bestilt kaffe/te, kage, frugt og isvand til arrangementet.
Ledersektionsbestyrelsen mødes til bestyrelsesmøde kl. 10-12 samme dag. Mødet afholdes i Biblioteket. Der er bestilt morgenbrød, kaffe/te til bestyrelsesmødet samt sandwich til frokost.
3.5. Status på forberedelserne af lederkonference på tværs af de 3 LFS ledersektioner.
Ad. 3.5. lederkonference på tværs af områderne - det bliver på mødecenter IDA den 6. oktober
2017 fra 8:30-12:00. Oplægsholderne bliver Lars Bo Kaspersen og Jakob Torfing om arbejdsfællesskaber på ledelsesniveau, handlingsfællesskaber og det at lede opad.
3.6 Status på KBH Barn - Bedre ferieplanlægning
Ad.3.6 Budgetbesparelsesforslaget er ikke blevet forelagt LFS i revideret form, og det er uklart om
ledersektionens bemærkninger til forvaltningens første udkast er blevet indarbejdet.
Der er intet nyt i forhold til den tekniske afklaring om KBH Barn kan være platform for registrering af ferieplaner. Der følges op på sagen.
3.7 Brugen af midlertidige stillinger - Hvordan bruger vi det, hvad tænker LFS om det ?
Ad.3.7 Da der tilsyneladende hersker en vis uenighed mellem koncernservice og LFS vedrørende retvisende praksis omkring brug af midlertidige stillinger havde ledersektionen bedt Britt om at deltage i ledersektionsbestyrelsen mødepunkt med henblik på at afklare LFS og ledersektionens holdning. Britt orienterede ledersektionsbestyrelsen om at LFS både i CSO og MED-regi har været fortalere for at perioden for besættelse af ”midlertidige stillinger” uden stillingsopslag blev udvidet fra 3 mdr. til 9 mdr.
For at kunne saglighedsvurdere en objektiv grund for midlertidig ansættelse, skal klyngelederne og skolelederne begrunde ”midlertidighed”.
En objektiv saglig begrundelse for midlertidig ansættelse uden stillingsopslag er f.eks. ansættelse i midlertidige stillinger i forbindelse med: barsel, langtidssygdom, orlov uden løn, uddannelse. Da der ikke er normeringsaftale på institutionsområdet med en %-vis fordelingsnøgle mellem pædagoger og pædagogmedhjælpere er det f.eks. ikke en objektiv, saglig grund at ansætte en pædagogmedhjælper midlertidigt i en pædagogstilling med begrundelse i ”manglende kvalificeret ansøger til stillingen”.
Usikkerhed omkring klyngens økonomi/budget er ej heller en saglig/objektiv grund. Hvis økonomi bruges som kriterie, vil der være tale om brud på overenskomstens bestemmelser.
Britt tager et punkt om ”midlertidige ansættelser” med på koordinationsmødet mellem LFS og BUF ultimo april 2017.
”Midlertidige stillinger” påtænkes ligeledes sat på dagsordenen til et kommende møde mellem ledersektionen og BUF med henblik på fyldestgørende information, support og vejledning i regler og overenskomst til klyngeledere vedr. midlertidige ansættelser.
3.8. Kommunikation i BUF, Koncernservice mv.
Ad. 3.8 Der skal fortsat sikres god kommunikation fra BUF/Koncernservice til klyngeledere, klyngeadministration og pædagogiske ledere. Der blev orienteret om uheldig kommunikation omkring aktuelle problemer med oplysninger omkring børne- og straffeattester, NEMid og Dankort.
3.9 Dyre daginstitutioner
Ad.3.9 LFS er ikke repræsenteret i arbejdsgruppe ”dyre daginstitutioner” men Britt orienterede bestyrelsen om at man er bekendt med at der pågår et analysearbejde med hensyn til bygningsmæssige (herunder udflytterinstitutioner) og tekniske installationer, benchmarking af institutionsdrift/husleje, særlige driftsomkostninger versus faktiske omkostninger. For at sikre så mange ressourcer som muligt til kerneopgaven er det nødvendigt at reducere så meget som muligt på ”særlige omkostninger”.
Det blev besluttet at sætte punktet ”dyre daginstitutioner” på dagsordenen til et kommende koordinationsmøde.
3.10 Autorisationer
Ad.3.10 Maria fulgte op på sin skriftlige orientering til bestyrelsen som er sendt til ledersektionsbestyrelsen via mail den 6. april 2017. Ledersektionsbestyrelsen besluttede at forfølge sagen tæt, - at Maria fortsætter dialogen med KS, - og at ledersektionsbestyrelsen holdes løbende orienteret.
3.11 Klyngeledermøde
Ad 3.11 Ledersektionsbestyrelsen besluttede i samarbejde med Britt at genoptage
mødevirksomheden med ”gå-hjem dialogmøder” for klyngeleder indkalde til et snarligt klyngeledermøde i LFS.
Dagordenspunkter:
- Lederløn
- BUF faglig center rolle/kompetence
- LFS som modpart i vanskelige personalesager
4. Næste møde 2. maj kl. 9-15