Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 6. september 2017
Tilstede:Diana, Kirsten, Grethe, Jens, Pia B.
Afbud:Marialise og Pia L.B.
Referent:Lisbeth.
1.Bekræftelse af godkendelse af referat
Ad.1
Godkendelse af referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde 7. august 2017 afventer næste møde.
2.Direktions-/koordinationsmøder herunder:
Ad. 2.1
Forberedelse af koordinationsmødet den 8. september.
Kirsten, Jens, Pia L.B., Grethe, Dianna og Pia B. deltager i Koordinationsmødet. Afbud fra Maria pga. ændret mødetidspunkt.
Vedrørende punktet om delegation af tjenstlige samtaler fra klyngeleder til pædagogisk leder.
-Ledersektionsbestyrelsen tilkendegiver at det er ledersektionens opfattelse at der principielt ikke kan delegeres personalejuridisk ansvar fra klyngeleder til pædagogisk leder.
Vedrørende punktet om arbejdsfællesskaber.
- Ledersektionsbestyrelsen besluttede at Pia Bah er ledersektionsbestyrelsens repræsentant i arbejdsgruppen om arbejdsfællesskaber. Dette meddeles BUF på koordinationsmødet.
Vedrørende punktet om nye indsatser om børnemad.
- Orientering fra BUF. Der lyttes til status og visioner.
Vedrørende punktet om Arbejdsplads i fokus:
-Model til udvælgelse er ok, dog fylder sygefravær lidt for meget.
-Vedrørende punktet om tiltrækning / fastholdelse af medarbejdere:
-Der er behov for styrkelse af rekrutteringsstrategier.
-Nye rekrutteringsplatforme.
-Det er sværest at fastholde nyuddannede og nyansatte medarbejdere
-LUP er genopstartet – og det er godt. Der iværksættes introforløb. Der bør udarbejdes et talentudviklingsforløb med ”øve-sandkasse”. PL’ere og KL’ere bør stille sig til rådighed som mentorer. Undersøgelsesrapportens anbefalinger følges. Kirsten ønsker at deltage som ledersektionsbestyrelsesrepræsentant i arbejdsgruppe omkring introforløb, såfremt en sådan arbejdsgruppe indtænkes.
-Løn som rekrutteringsredskab
-Skabe transparens omkring PL-løn på tværs af kommuner for at afmontere myten om at BUF København lønner PL’ere dårligt. Lønstatistikker viser det modsatte.
-”Mangel” på kvalificerede medarbejdere i relation til uddannelsesdispensationsansøgninger.
Pædagog overenskomsten er en uddannelsesoverenskomst med mulighed for dispensation, såfremt der ikke er kvalificerede ansøgere til stillingen. Vurdering af kvalifikationer/kompetencer i f.t. ”evne” og/eller uddannelse i forhold til pejlemærker, kerneopgave, arbejdsfællesskab, relationer børn, forældre og tværfagligt samarbejde.
Dispensationsansøgninger til LFS kræver redegørelse om antal ansøgere, antal pædagoguddannede samt en saglig objektiv beskrivelse af hvorfor evt. pædagoguddannede ikke kommer i betragtning til stillingen – og dermed begrundelse for ansøgning om dispensation (Britt deltog i punktets drøftelse).
Dianna er tovholder på dagsordenspunktets drøftelse.
Ad. 2.1.1
God administration:
Der er ikke noget nyt fra forvaltningen. – Ledersektionsbestyrelsen opfordrer til at det dagsordenssættes til næste møde.
Ad 2.1.2
Status på digitale værktøjer og it sikkerhed v/Jens.
Brug af elektronisk kommunikation samt fil-lagring og deling for medarbejdere i BUF.
I foråret 2017 rejste ledersektionen en række problematikker vedrørende kommunikation og fildeling.
Der er i BUF taget initiativ til at løse en række af disse udfordringer:
- Redskaber i KBH barn (sprogvurderinger, trivselsvurderinger, handleplaner, overgangsværktøj mm.) Det er gode og anvendelige løsninger. Der er dog bekymring for at ”miste” arbejde når ”nettet er nede”.
- Der er udsendt retningslinjer for hvorledes personfølsomme data skal opbevares, i en periode indtil der forligger en anden løsning.
Vejledningen til hvordan notater gemmes indeholder stadig fejl.
Opgaven er stor og kompleks. At implementerer notater i den pædagogiske praksis er vigtig, men udfordrende, da det ikke har været en indarbejdet praksis på daginstitutionsområdet. Den praktiske oprettelse af mapper er en meget stor og tidskrævende opgave. Det tager uforholdsmæssig meget tid fra faglig ledelse og er ”rent tastearbejde”.
Der er fortsat udfordringer i forhold til:
- Mulighed for at medarbejdere i BUF kan sende mails til interne og eksterne samarbejdspartnere (løsning a´la outlook 365 afventes).
- PL' ers adgang til forældres cpr-numre for afsendelse at sikker post (f.eks indkaldelser, kopi af underretninger mv) Problematikken er rejst ved introduktionen af KBH-barn samt flere gange siden. Det er ledersektionens opfattelse at direktionen deler ønsket om at PLér kan kommunikerer sikkert med forældre via cpr/sikker mail.
- KBH medlems funktionalitet i forhold til at tiltrække unge til kommunens fritids og klub tilbud. Problematikken blev rejst i starten af året.
Ledersektionen undrer sig over de prioriteringer der sker i KBH barn. Foto apps og gadgetsagtige features udvikles og udrulles i stedet for at prioriterer væsentlige pædagogiske funktioner.
Ledersektionen vil foreslå at der oprettes en referencegruppe med bred brugerdeltagelse i forhold til KBH barn. Samt at der i BUF sker en prioritering af hvilke funktioner der udvikles og i hvilken rækkefølge.
Ledersektionsbestyrelsen har en bekymring, om det er en kompleksopgave for PL’erne. Det strider mod at frigive tid til faglig ledelse.
Jens er tovholder på punktet når det drøftes på koordinationsmødet.
Ad. 2.1.3
Status på leder-APV.
Jens og Maria har været til møde. Uddybes på næste ledersektionsbestyrelsesmøde.
Ad 2.1.4
Status på Kvantum.
Det forlyder at køkkenmedarbejderne får betalt en administrativ computer og en citrix adgang. Det forholder sig lidt anderledes, da der er udsendt en opgave til klynger/institutioner mht. at indrapporterer ”hvem” (fremtidige indkøbere) der ønsker pc/ipad som arbejdsredskab til bestillinger. Airwatch model.
Ad 2.1.5
Indkøb.
Maria skal rykke for et svar på henvendelsen fra ledersektionsbestyrelsen. Rykkeren bør måske afvente afsendelse til referatet fra koordinationsmødet 8. september foreligger.
3.Udtrådt af ledersektionsbestyrelsen
Ad. 3
Pædagogisk leder Søren Lisberg er formelt udtrådt af ledersektionsbestyrelsen idet han pr. 1. september 2017 er tiltrådt en stilling som konsulent i område Amager. Ledersektionsbestyrelsen takker Søren for mange års fagpolitisk samarbejde i både ledersektionsbestyrelsen samt som almen ledersektions repræsentant i LFS hovedbestyrelse omkring faglighed, offentlig ledelse, ledervilkår og ledelsesstrategier. Ledersektionsbestyrelsen ønsker Søren held og lykke i det nye job.
4.Næste ledersektionsbestyrelsesmøde
ad 4
Næste bestyrelsesmødeer den 2. oktober kl. 12-15 i LFS.
5.Eventuelt
Intet til referat.