Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 18. august 2011
Tilstede: Katia, Poul, Grethe, Martin, Leif
Referent: Lisbeth
1. Godkendelse af referat
Ad. 1. Godkendelse af referat udsat til næste møde.
2. Leder APV - status
Ad. 2. Lisbeth orienterede om status på leder APV arbejdet i den fælles arbejdsgruppe bestående LFS, BUPL, KS og BUF. Der er udsendt oreintering via Ugepakken om at APV skema udsendes i september 2011 til alle ledere på LFS, BUPL og KS lederoverenskomst.
Svar på spørgeskemaerne håndteres 100% anonymt hos konsulentfirmaet Enalyzer. Der bliver et ens "koncept" i alle områder, klynger, institutioner og skoler for hvordan APV processen opsamles og håndteres, så det forhåbentligt denne gang lykkes at få koblet handleplaner på ALLE APV'er på alle ledelses niveauer.
Arbejdsmiljø København (AMK) er proceskonsulenter på APV processen.
LFS, BUPL, KS fortsætter i arbejdsgruppe (styrergruppen) og følger processen tæt.
3. Forventninger til bestyrelsen. Udkast til drøftelse v./ Katia
Ad. 3. Katia fremlagde et status og strateginotat vedrørende forventnings- og kompetencesnit mellem bestyrelsen (individuelt/kollektivt), såvel som mellem bestyrelsen og formanden. Notatet er udarbejdet på baggrund af de beslutninger bestyrelsen har truffet, primært på 2-dags seminaret 2010.
Bestyrelsen drøftede Katia?s notat, og godkendte det uden rettelser. Notatet er således bestyrelsens arbejdsgrundlag i forhold til kompetence, forventning, intern og ekstern kommunikation.
Formandsfrikøb: Jf. generalforsamlingsbeslutning er formanden frikøbt til det strategiske fagpolitiske ledersektionsbestyrelsesarbejde svarende til 42 uger x 7 timer á en frikøbstimeløn på 185 kr. all incl. Frikøbet skal bruges til at aflaste formanden i lederhverdagen. Formanden bestemmer selv, hvilken model der matcher formanden og institutionen/klyngen bedst i ft. de ledelsesmæssige driftsopgaver.
4. Forberede mødet med Direktionen
Ad. 4. Bestyrelsen drøftede aktuelle punkter fra ledersektionen til dagsorden til møde mellem Direktionen og ledersektionsbestyrelsen. Det blev besluttet at katis fremsender følgende ønsker til dagsorden:
Orientering om mødeafholdelse med lederne. - De pædagogiske konsulenters fremtidige roller/ansvarsområder. - Problematikken om 5 juni. - Udpegning af ledere til udvalg . - Manglende institutionspladser - tomme børnehave pladser.
- Procedure når ting bortkommer i institutionerne. - Hele klub problematikken. - Nyt fra Direktionen.
5. Strategi og aktiviteter resten af året
- Medlemsmøder - Dato'er og Emner
- Aktiviteter
- Udtalelser - KL og hippiepædagogik.
Ad. 5 Klyngeledere og pædagogiske ledere efterlyser meningsfulde medlemsmøder. Der er behov for en tydeligere afklaring vedrørende kompetencesnittet mellem LFS FU og ledersektionsbestyrelsen i ft. leder medlems mødeindkaldelse og mødeafholdelse.
På førstkommende møde med direktionen, vil ledersektionsbestyrelsen orientere direktionen om, at der fremadrettet vil blive afholdt ledermedlemsmøder i klyngernes/enhedernes/institutionernes åbningstid, men da lederne jf. overenskomsten selv tilrettelægger arbejdstid og i øvrigt ingen højeste arbejdstid har, - så påvirker mødedeltagelse ikke institutionsdriften.
På næste bestyrelsesmøde aftales konkrete medlemsmøder og dato?er.
Det overvejes om ledersektionen skal udsende et partsindlæg i debatten om "hippiepædagogik".
6. Møde med Britt - FU.
Ad. 6. Det aftaltes at ledersektionsbestyrelsen sender en kopi af dagsorden til møde mellem BUF Direktion og ledersektionen til orientering til LFS FU forud for hvert møde mellem Direktionen og ledersektionsbestyrelsen. Dette med henblik på sparring.
Der var en kort drøftelse af ledelsesstrukturen nutid og fremtid. Et oplagt emne til et medlemsmøde i løbet af efteråret forud for evalueringen af klyngestrukturen - evt. i samarbejde med almen bestyrelsen.
Ledersektionsbestyrelsen ønsker et ledermedlemsmøde vedr. lederforhåndsaftaler med oplæg fra Britt.
Der aftaltes et fælles LFS "ansigt" udadtil med fagpolitiske strategier for ledelse såvel som øvrige medlemmer. Denne eksterne kommunikationsform vil medvirke til at højne LFS og ledersektionens gennemslagskraft som samarbejdspart.
7. Dato for næste møde
Ad. 7. Næste møde den 8. september kl. 8.30-15.00.