Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde25. april 2006
Tilstede: Dorte, Lorraine, Niels, Poul, Martin, Maria
Afbud: Lene
1 Formalia
Referat fra sidst.
Godkendelse af dagsorden.
ad 1. Referat fra sidste møde udleveret på dette bestyrelsesmøde, - og godkendt med følgende rettelse til punkt ad.2 pkt.C : sparekravet angivet i referatet til 70 mio. kr., rettes til 0,8% af lønsummen.
Dagsorden godkendt med tilføjelse af nyt punkt 9: Placering af TR uddannelsen.
Aktuelt for lederne i ny forvaltning:
Opsamling på kontakt til ledere i distrikterne. Møde med Peter Rasmussen - Dorte og Niels har sendt brev med anmodning om et møde (er udsendt til jer).
Information til ledergruppen
ad. 2. Møde med Peter Rasmussen og resten af direktionen er aftalt til den 3. maj kl. 16.00. Bestyrelsen besluttede at Niels, Dorte, Lorraine og Poul er ledersektionsbestyrelsens repræsentanter i mødet.
Bestyrelsen samlede op på de tilbagemeldinger rundringningen til lederkolleger i daginstitutionerne fra alle de nye distrikter i København havde givet. Disse tilbagemeldinger blev brugt som basis og fokuspunkter i forberedelsen af mødet med Peter Rasmussen. Bestyrelsen besluttede sig for flg. disponering af fokusområder for mødet:
Stikord fra ledersektionsbestyrelsesmødet den 25. april vedr. strukturering af mødet mellem ledersektionen, Peter Rasmussen samt de øvrige repræsentanter for direktionen den 3. maj 2006 kl. 16.
Fra ledersektionen deltager:
Dorte, Lorraine, Niels og Poul
På ledersektionens vegne indleder Dorte indleder mødet og begrunder ønsket om møde med direktionen.
Samarbejde – dialog / inddragelse: | |
Før: | Nu: |
Gl. FaF kultur --------- | mindre dialog, - mange negative tendenser |
Gl. U&U kultur -------- | nye ideer, - visse nye tendenser |
Bekymring: ”Hvis det udførende ”led” ikke kan finde mening/mål med det der sker pt. i ny struktur – så giver det mislyd".
Inddragelse:
- Borgmesterbrev om ”kraften fra neden”
- Jørgen Hanghøj artikel
- opsamling fra chefseminar 9. marts 2006
- pjece : velkommen til distrikterne (inddragelse af ”yderste led” mangler !)
- Ny struktur – Missionspapiret fra BUF
Styringsværktøjer
Servicering:
- lønsumsstyring – forskelligheder (gl. FaF/U&U)
- behov for forskellige værktøjer og servicering – afhængig af decentraliseringsgrad og lønsumssystem
- harmonisering af økonomistyring?
Lønfejl – refusioner mv.:
- oprydning hvornår? uklarhed – véd politikerne hvordan det står til?
- personaleressourcer – er der nok?
- harmonisering U&U/FaF – værktøjer og politikker
- ryd op før udlicitering
Eksempler:
Støttepædagoger:
- evaluering i 2005 – hvornår beslutning i ny BUF , - og hvem er tænkt medinddraget i beslutningsprocessen ?
- institutionerne i klemme
- inddragelse af erfaring fra daglig praksis
Tomme pladser:
- pladsafregningsaftale mellem organisationer og Københavns kommune
- lokale handleplaner – distrikternes ansvar og opgave
- inddragelse af erfaring fra daglig praksis
3. Forlig om folkeskolen i Københavns kommune - hvilken betydning har det for daginstitutionerne?
(Dagsorden er skrevet samtidig med offentliggørelsen af forliget så jeg er ikke orienteret om forligsteksten).
Ad. 3. ”Faglighed for alle” – et stykke usynligt papir for ledere indtil det politiske forlig. Blot endnu et eksempel på at ledergruppen ikke bliver medinddraget og brugt som sparringspart. Ledersektionen ønsker at give projektet institutions fagligt indhold i implementeringsfasen. Følgende fokuspunkter blev udpeget:
A: Fritidshjemmenes fremtid
Samtænkning
(tovholder/Poul)
B: Puljer, ressourcer – økonomi
(tovholder/Dorte)
C: Integration
(tovholder/Lorraine + Martin)
D: Struktur – overenskomst, - ”den matrikelløse institution”
resultatledelse – resultatkontrakter – kontraktstyring
adm. fællesskaber
(tovholder/Niels)
Ledersektionen er ikke selvstændig høringspart vedr. ”Faglighed for alle”, - dette påpeges overfor Peter Rasmussen/direktionen. Ledersektionen ønsker at blive medinddraget, - og ser sig som konstruktiv naturlig medspiller/høringspart i forandringsprocesser i BUF. (I det gamle FaF blev ledersektionen hørt).
4. Informations strategi. (Punktet er udsat fra sidste bestyrelsesmøde)
Ad. 4. Det lysner i ft. mulighederne for mere smidig og rettidig information til LFS ledermedlemmer. Hovedbestyrelsen har besluttet ny opbygning af hjemmesiden. Lederne for eget link på hjemmesiden. Alt nyhedsstof, dagsorden, referater, artikler mv. af relevans for ledere kan lægges mere smidigt ind end på nuværende. Man regner med at hjemmesiden kommer op at køre i løbet af sommeren 2006.
Ledersektionen ønsker at forsøge at bruge direkte mails til ledermedlemmerne, - men mail systemet og adr. er usikkert i ny BUF/KK. I forbindelse med afholdelse af generalforsamling forsøges opbygget en mailgruppe, - hvor de ledere der har interesse i direkte mail fra ledersektionen kan skrive sig på en mailliste.
5. Generalforsamling 17. maj
Indkaldelse, beretning, arbejdsgrundlag planlægning af mødet, praktisk, økonomi.
Ad. 5 Bestyrelsen drøftede Niels’s udkast til mundtlig beretning, - og havde følgende stikord til tilføjelser:
- det decentrale råderum
- decentralisering/centralisering
- ledersektionen funktion fra høringspart til forhandlingspart
- kompetenceudvikling af ledere – kobling til daglig praksis
- forhåndsaftaler vedr. ny løn for U&U og FaF sammenskrives, et godt forhandlingsresultat er meget tæt på.
Niels/Lisbeth får regnskabsafslutningen udarbejdet af LFS bogholder/Ann
Martin tager sig af indskrivningen på generalforsamlingen
Lisbeth sørger for medlemsliste og stemmesedler
Bodil Henriques spørges om hun har mulighed for at varetage dirigent funktionen (Niels)
Lisbeth tager beslutningsreferat på generalforsamlingen – og samler stikord sammen fra dagen
Lisbeth aftaler det praktiske – bordopstilling, lyd, overhead – og forplejning med Islands brygge og spisehuset
Gæster til generalforsamlingen: (Niels inviterer, Lisbeth sørger for mail adr. til Niels)
- 1 repræsentant fra BUPL Københavns lederbestyrelse
- LFS forretningsudvalg
- FOA lederansvarlig, Finn Danielsen, FU
- Formand for LFS almen bestyrelsen, Kirsten Annette Christensen
- 1 repræsentant fra dagplejeledernes ledersektion og fra specialområdet
Lisbeth ansøger de 2 øvrige ledersektioner i LFS om bevilling af 10.000 kr. fra den fælles lederpulje til dækning af oplægsholder på generalforsamlingen
Bestyrelsen mødes kl. 8.15 den 17. maj – der er indskrivning fra kl. 8.30
6. Orientering fra forhandlingerne vedr. lederløn
Ad. 6. Poul og Dorte orienterede fra lederlønsforhandlingerne. Det går godt, - og det forventes, at forhandlingerne afsluttes ultimo maj.
7. Information fra møder:
Hovedbestyrelsen - Dorte har sat punkt på sidste møde - er sendt ud. HSU
HSI
Fællesrådet for fritidshjem og klubber.
Ad. 7. Punktet blev af tidsnød ikke nået
8. Fastlæggelse af dato for næste møde(r)
Ad. 8. Næstebestyrelsesmøde incl. sommerspisning med den nye og evt. afgående bestyrelse planlagt til den 22. juni kl. 13 - ?
Martin booker spisested på et hyggeligt godt sted
9. Placering af TR uddannelsen
Ad. 9. LFS’s TR-uddannelseskonsulent, Ea Bram Jensen – ønskede en drøftelse med ledersektionsbestyrelsen vedr. timingen af TR uddannelsens placering i institutionernes ”årshjul”. Ea ønskede feedback på spørgsmålet om, hvordan TR-uddannelsen bedst placeres, så den belaster institutionernes pædagogiske planlægning mindst muligt? TR uddannelsen er på 18 dage sammenlagt.
Bestyrelsen ønskede:
- 2-3 dags uddannelsesdage (helst tirsdag, onsdag og torsdag). Minus april og maj pga. koloni – og minus december pga. jul.
- januar, februar og september er gode måneder til TR-uddannelse
- værst tænkeligt er 14 dags uddannelse i træk
10. Eventuelt
ad.10. Iintet
referat:
Lisbeth