Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 3. november 2017
Tilstede:Diana, Kirsten, Grethe, Jens,
Afbud:Pia B., Maria, Pia L.B.
Referent:Lisbeth,
1.Bekræftelse af godkendelse af referat
Ad.1 Referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde 2. oktober 2017 blev godkendt
2.Direktions-/Koordinationsmøder herunder:
Ad. 2.1. Forberedelse af dagsordenspunkterne til koordinationsmødet den 9. november
Vedrørende punktet om smart betalingsmetode på klubområdet
- Der orienteres om det igangsatte arbejde med en ny central betalingsmodel og metode.
Ledersektionsbestyrelsen ønsker at bemærke at den nye betalingsmodel skal være enkel og gennemskuelig for brugerne og samtidig sikre at lederne ikke kan komme i klemme i forhold til administration. Indtil den nye model iværksættes bør BUF/KS sikre sig at alle ledere er bekendt med kontantkassen – og at denne kontantkasse skal opgøres jf. de gældende regler i Københavns Kommune.
Vedrørende punktet om praktik for lærer- og pædagogstuderende
- Kirsten er tovholder på punktets drøftelse.
Ny organisering af praktikvejlederopgaven – der skal lægges vægt på at der ikke bliver tale om en nyorganisering med ”mellem lag”.- Der skal arbejdes på mere dynamiske uddannelsesplaner.
- det ønskes uddybet hvad der menes med KK-spørgsmål i forhold til praktikevaluering.
- der stilles kritisk spørgsmålstegn ved detaljeringsgraden. Oplægget kunne med stor fordel være et idéoplæg a la ”idé til dig der skal tage imod studerende for første gang”.
- der stilles uddybende spørgsmål ved finansieringsmodel – kompensation?
- Ledersektionsbestyrelsen rejser problematikken om bureaukrati i f.m. ansættelse af praktikanter (en KS problematik) f.eks. skærmprint som dokumentation
Vedrørende punktet om LUS:
- Diana er tovholder på punktet
- områdecheferne i BUF har anmodet om at der udarbejdes en skabelon til afvikling af LUS samtaler
- det vil være ok at der er udarbejdet en skabelon – men ledersektionsbestyrelsen mener at detaljeringsgraden i udkastet til skabelonen til LUS er for vidtgående.
- det problematiseres hvor grænsen mellem ledelsesstrengems kompetence går? – og hvor går grænsen for top-down ”skal-manualer”.
- lederne ønsker support og hjælp til de opgaver de kalder på, - men ønsker ikke firkantede manualer.
- detaljeringsgraden og detailstyringen via manualer opleves som en overskridelse af ledernes ledelseskompetence
- og opleves at stride imod afbureaukratiseringsstrategi, tillidsdagsorden, arbejdsfællesskaber og klyngeledelsesprofilen. (se i øvrigt punkt ad. 2.2. punkt til strategisk drøftelse med direktionen)
Vedrørende punktet om sprogkundskaber:
- BUF oplyser at ca 100 medarbejdere skønnes at have sproglige udfordringer.
- Ledersektionsbestyrelsen ønsker at tilkendegive at en ensidig testbaseret sprogscreeningsmodel opleves som et markant indgreb i ledelsesretten og ikke tager højde for klyngelederens og klyngeledelsens faglige vurdering eller måde at lede og fordele arbejdet gennem fx arbejdsfællesskaber, hvor sproglig understøttelse sker i de pædagogiske samarbejdsrelationer og systematisk refleksion med fokus på pejlemærker, systematisk sprogarbejde, arbejdsfællesskaber, APV og pædagogisk tilsyn.
- ledersektionsbestyrelsen ønsker oplyst om det er FAC eller direktionen der har besluttet at medarbejdere der ikke består sprogtesten skal afskediges?
Vedrørende punktet om Kvantum:
- orienteringspunkt. Kirsten/Grethe er tovholdere på punktet
Vedrørende punktet om administrative fællesskaber:
- Ledersektionsbestyrelsen afventer afrapportering fra den politiske beslutning i BUU den 8. november.
- p.s.: såfremt der i indstillingen til den politiske drøftelse om administrationsfællesskaber ikke er ændret væsentligt i indstillingsmaterialet med hensyn til ligebehandling af skoler og klynger afsendes en skriftlig henvendelse til det politiske udvalg fra almen ledersektionsbestyrelse.
Vedrørende punktet om Kbh-Barn:
- Jens er tovholder på punktets drøftelse.
- Ledersektionsbestyrelsen har besluttet at udpege Jens til repræsentant for ledersektionen i arbejdsgruppen.
- det anbefales at der endvidere udpeges x-antal praksismedarbejdere til arbejdsgruppen.
Ad. 2.2Punkt til dagsorden til direktionsmødet den 14. november
Ledersektionsbestyrelsen besluttede, at fremsende et dagsordenspunkt til mødet med direktionen med henblik på en strategisk drøftelse i forhold til at sikre en afstemthed vedr. ledelsesret og tillid til ledelsesevne.
Ledersektionsbestyrelsen ønsker, at drøfte hvad direktionens strategiske tanker er om ledelsesstrengens ledelseskompetencer og tilliden til, at klyngeledelsen kan løfte opgaverne med kvalitet.
Der er i materialet til Koordinationsmødet 9. november 2017 lagt op til meget bestemte måder, en klyngeleder skal drive sin klynge på. Helt ned til 5 min. (en dagsorden til en LUS-samtale). Det samme gør sig gældende med sprogarbejde, der skal sikres på institutionerne. Det er beskrevet, hvordan man SKAL gøre helt frem til en tjenstlig samtale med afsked til følge. Der er materiale om, hvordan man skal understøtte studerende i en klynge. Det betyder, at man ikke har tillid til klyngelederens evne til at lede og fordele arbejde eller en PLs evne til at lede sin egen arbejdstid.
Ledersektionsbestyrelsen mener, at det overskrider klyngeledernes og klyngeledelsens ledelseskompetencer, det kræver ekstra dokumentation, det lægger op til, at man ønsker at kontrollere os ned i detaljen. Det gælder f.eks. også TOPI.
Ledersektionsbestyrelsen mener, at det er klyngeledelsen, der har kompetencen til at lede og fordele arbejde i klyngen (herunder om der skal være praktikvejledere på tværs af klyngen), men er det nu f.eks. FAC? Det er Ledersektionens opfattelse, at det er Områdechefen, der er vores foresatte og ikke ARC eller FAC eller andre.
Nyt punkt til koordinationsmøde dagsorden vedrørende administrationsfællesskaber
Ledersektionsbestyrelsen ønsker forvaltningens status på administrationsfællesskaber.
Ledersektionsbestyrelsen ønsker oplyst om det er korrekt, at der tilsyneladende lægges op til at klynger skal indgå i administrationsfællesskaber og at skolerne kan fravælge administrationsfællesskaber (dog således at skolerne får den forholdsvise besparelse jf. opgørelse standardiserede processer/effektiviseringer.
Ledersektionsbestyrelsen vil bl.a. tilkendegive vigtigheden af fælles vilkår for skoler og klynger – og sikring af at der sikres mest mulig økonomi til kerneopgaven, børn- og unges trivsel, chancelighed, livsduelighed, læring og udvikling.
Maria fremsender dagsordenspunktet til BUF.
3.Orientering om møde med repræsentanter fra ARC vedrørende ”book en plads”
Ad. 3
Jens orienterede om et møde han har haft i institutionen med repræsentanter fra ARC vedrørende det nye pladsanvisningsprogram ”book en plads” der igangsættes medio 2018 eller 2019. Der tegner sig et billede af et brugervenligt, fremtidssikret, smidigt og gennemskueligt bookings- og pladsstyringsprogram.
4.Næste ledersektionsbestyrelsesmøde
30. november kl. 15-18 i LFS med efterfølgende julefrokost
5.Eventuelt
Intet til referat.