Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almenledersektions bestyrelsesmøde23. november 2004
Tilstede: Niels, Dorte, Lorraine, Poul, Lene, Martin, Maria
Afbud: Michael, Tine
1. Formalia
- Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt
- Godkendelse af referat
Referat fra møde 31. august 2004 godkendt
2. Velkommen
Til Lisbeth Schmidt – faglig sekretær og sekretær for ledersektionsbestyrelsen – gensidige forventninger til samarbejdet.
Ledersektionsbestyrelsen bød Lisbeth velkommen som sekretær for bestyrelsen, og de gensidige forventninger til samarbejdet blev drøftet.
Niels og Dorte refererede til et afholdt møde mellem almenledersektionen (Dorte, Poul og Niels) og FU (Britt og Ulla) forud for Lisbeth’s ansættelse.
Mødet var etableret for at afklare en række uklarheder om indholdet i kontaktpersonstillingen herunder serviceniveau overfor ledersektionsbestyrelsen, (se også referat fra mødet den 31. august).
Lisbeth og ledersektionsbestyrelsen ser frem til et positivt og konstruktivt fagpolitisk samarbejde til gavn for LFS og LFS’s ledermedlemmer.
Under punktet blev det endvidere besluttet, at ledersektionsbestyrelsen udsender et nyhedsbrev til almenledermedlemmerne bl.a. med en profilering af Lisbeth som nyansat lederkontaktperson. Det blev besluttet at Lisbeths e-mail adr. skal gøres tilgængelig for medlemmerne, således at de har mulighed for at komme i kontakt med ledersagsbehandler/lederkontaktperson udenfor normal tlf. åbningstid.
3. Orientering om sidste nyt fra forvaltningerne
U&U: Niels orienterede om at der har været afholdt valg til Fællesrådet for Fritidsinstitutioner og Klubber. LFS og BUPL havde forud for mødet afholdt fællesmøde vedr. opstilling af kandidater til Fællesrådet. Et fredeligt møde med et desværre meget ringe fremmøde. Poul Rasmussen og Maria Rømer valgt fra LFS og Michael Langkilde valgtes som 2. suppleant.
U&U har inviteret samtlige institutioner og KKFO’er der pr. 1. januar 2005 overgår til lønsumsstyring til at deltage i orienteringsmøde d. 6. december og den 9. december.
FAF: Dorte orienterede om det af FAF-direktionen vedtagne fælles ledelsesgrundlag ”De syv bud” som skal være implementeret på alle niveauer i FAF pr. 1. februar 2005. ”De syv bud” udgør tilsammen et nyt ledelsesgrundlag, som udstikker rammerne for hvordan ledere forventes at varetage deres ledelsesopgaver. Ledelsesgrundlaget skal formidles til såvel ledere som medarbejdere i hele organisationen.
Implementeringen skydes i gang på x antal workshopdage hvor lederne introduceres for en ”gør det selv model”. Målet med workshopmodellen er at klæde lederne på til at introducere og implementere ledelsesgrundlaget på egen institution. Det er en speciel opgave at skulle implementere et ledelsesgrundlag man ikke selv har ejerskab af, da det er ensidigt besluttet af direktionen og lederne har været uden indflydelse på beslutningsgrundlaget.
Det nye lønsystem og Accentuere: Der er fortsat meget store og alvorlige problemer med det nye lønadministrationssystem hos Accentuere. Institutionerne har store problemer med at gennemskue og styre institutionsbudgetterne fordi der er sket urimeligt mange og alvorlige fejlkonteringer på medarbejdernes løn og feriekonti. Der er eksempler på fejlkonteringer på 200.000 kr.
Lederne i Sundby Syd skriver fællesbrev til direktionen og gør opmærksom på at problemerne med Accentuere gør det umuligt at budgetstyre.
Det forlyder at Accentuere fejl ikke bliver rettet inden regnskabsafslutningen 2004. Lisbeth kontakter Britt for at foreslå udtalelse til LFS repræsentantskabsmøde vedr. Accentuere fejl som gør det umuligt at styre inst.budgetterne. Ledersektionsbestyrelsen retter henvendelse til Københavns kommune / Bente Knudsen og anmoder om møde vedr. problemstillingerne.
Børneplanens udvikling og afvikling: Forvaltningen tænker tanker på en normeringsmodel kaldet ”vippe” samt en økonomimodel som skal sikre afregning for tomme pladser. ”Modellerne er ”hemmelige” derfor bygger den viden vi har pt. på mundtlige udsagn. Almenledersektionsbestyrelsen forsøger at få etableret et møde med forvaltningen med henblik på at få indflydelse på beslutningsprocessen.
4. Sidste nyt fra LFS – Herunder forberedelse til Repræsentantskabsmødet
Repræsentantskabsmaterialet blev drøftet. Niels holder et generelt indlæg på rep.mødet - ”LFS’s set med lederbriller”
5. Lederkonferencen i januar 2005
(Udkast til invitation vedlagt som bilag til dagsordenen (ikke i netversionen, red.))
- Drøftelse af lederkonferencens mål og indhold.
Invitation til lederkonferencen er udsendt. Tilmelding efter ”først til mølle” princippet – men alle distrikter/områder skal tilgodeses. Konferencens tema har ramt plet. Tilmeldingerne strømmer ind og de 30 pladser er allerede fyldt op, derfor skal der foretages en prioritering således at både ”først til mølle” samt ”distrikt/område” princippet tilgodeses. Lisbeth og Niels koordinerer med Jakob Nerup som står for tilmeldingerne.
Konferencens mål og indhold blev drøftet. Bestyrelsen tilkendegav at pejlemærkerne ”hvad vil vi vægte og hvad vil vi påvirke?” , ”fremtidens udvikling sat ind i et virkelighedstegn” og ”lederen som lønmodtager og dynamo for udvikling” - var vigtige at få fremhævet under konferencen.
Lisbeth kontakter Elisabeth fra LFS Nyt for at lave aftale om artikel, interview el.lign. vedrørende mangfoldiggørelse af hovedtrækkene i konferencens debatter.
6. Ledernes psykiske arbejdsmiljø indledning v/Tine
Som indspark til bestyrelsens debat om ledernes psykiske arbejdsmiljø refererede Maria fra en lederkonference om psykisk arbejdsmiljø. Oplægget gav inspiration til en spændende debat.
Bestyrelsen konkluderede, at det vi skal blive tydeligere på i forhold til arbejdet med psykisk arbejdsmiljø, - er: ”Hvad mener vi, når vi siger psykisk arbejdsmiljø?”, ”Hvordan afgrænser vi?”, og ”Hvordan vil ledersektionsbestyrelsen arbejde med psykisk arbejdsmiljø som indsatsområde?”
Lisbeth kontakter Ane Elisabeth Smith som er psykolog og ansat i arbejdsmiljøsekretariatet i BUPL’s forbundshus for at etablere et inspirationsmøde i januar/februar mellem hende og almenledersektionsbestyrelsen. Ane har sammen med BUPL’s ledersekretariat udarbejdet en matrix til arbejdet med ledernes psykiske arbejdsmiljø.
LFS har i ugerne 45-46-47-48 registreret samtlige lederhenvendelser med henblik på at få et overblik over: antallet af henvendelser og kompleksiteten i henvendelserne. Registreringen skal bruges som baggrundsmateriale til LFS generelle arbejde med ledernes arbejdsmiljø
7. Lønpolitik – OK 2005
- Orientering om overenskomstforhandlingerne vedr. lederløn v/Dorte + Poul
Dorte og Poul er udpeget af almen ledersektionsbestyrelsen til at deltage i en fælles LFS leder sparrings- og baggrundsgruppe for Britt/LFS’s overenskomstforhandlere i forbindelse med forhandlingerne om en OK-2005 lederoverenskomst.
Dorte og Poul orienterede fra det første baggrundsgruppemøde den 17. november. Institutionsstruktur og ledelse heraf er i spil. Arbejdsgiverne har spillet ud med at ophæve normeringspligt og uddannelseskrav fra overenskomsten – en konsekvens heraf vil være et opgør med stillingsbetegnelsen souschef og afd.leder. BUPL, FOA/LFS og SL forhandler fælles med arbejdsgiverne. Oplægget til OK-forhandlingerne er ”hemmelige” indtil videre – men bestyrelsen anbefaler at LFS medinddrager medlemmerne i overenskomstdebatten så tidligt som muligt.
8. Hvad betyder en evt. fusion mellem FOA og PMF for ledergruppen i LFS? v/Poul
Bestyrelsen debatterede forskellige scenarier for organisering af lederne i forhold til et evt. ja eller nej til fusion mellem FOA og PMF. Man drøftede mulighederne for et udvidet samarbejde med BUPL.
Bestyrelsen besluttede at anmode om et møde med LFS FU om ledernes organisering, demokrati og fagpolitiske indflydelse, hvis det bliver et ja til fusion mellem PMF og FOA.
9. Møde i ledersektionsbestyrelsen i december 2004 med efterfølgende frokost?
Ekstraordinært bestyrelsesmøde mandag den 20. december kl. 12-15.30 med efterfølgende julefrokost.
Bestyrelsen inviterer Inger Nordkap med til julefrokost. Martin kontakter Inger og inviterer. Lisbeth og Niels laver dagsorden og finder ”frokost-sted”
ref: Lisbeth Schmidt