Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 1. juni 2017
Tilstede:Marialise, Diana, Kirsten, Grethe, Jens, Pia B. og Pia L.B.
Afbud:Søren.
Referent:Lisbeth.
1.Bekræftelse af godkendelse af referat
Ad.1
Godkendt referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde 2. maj 2017
2.Fremtidigt arbejde – status på medlemsaktiviteter og/eller arbejdsgrupper
Ad. 2.1.
God administration i BUF – Administrationsfællesskaber, Evaluering på forsøg. Kvantum og effektivisering. Her også spørgsmål omkring uddannelse af teamkoordinatorer i KAS.
Kirsten orienterede kort fra møde i referencegruppen.
- Det giver ikke mening at iværksætte nye forsøg.
- Der ønskes administrationsfællesskaber, men der er endnu ikke taget stilling til hvordan.
- Det skal være bæredygtige og ”robuste” administrationsfællesskaber.
- De skal give mening.
- De skal være en klar ledelsesstreng.
- Der skal være en klar opgave, rolle og funktionsbeskrivelse.
- Administrationsfællesskaber skal forankres hos klyngeleder og skoleleder.
- Der er evalueret på administrationsfællesskabsforsøg i VVK og 2 øvrige klynger.
- Der stilles krav om at klyngeleder/skoleleder er med til at træffe beslutning om administrationsfællesskaber og forandring.
Kvantum og effektivisering:
- Der ligger en plan A-B klar før sommerferien.
- Der skal laves principper centralt og indenfor for denne ramme skal de drøftes/besluttes lokal i ledelsesteamet lokalt.
- Der skal fremadrettet kunne løses flere opgaver lokalt med support fra KS/løn- og personale.
- Effektiviseringsbesparelsen skal komme klyngerne til gode – klyngerne skal ”have mere for det samme”.
Uddannelse af teamkoordinatorer:
- Ledersektionen har modtaget henvendelse fra leder omkring uhensigtsmæssig kommunikation omkring KAS kursus/uddannelse. Maria retter henvendelse til ARC, - og ledersektionsbestyrelsen opfordrer klyngeledere og pædagogiske ledere til at gøre det samme, såfremt der fremadrettet opleves uhensigtsmæssig kommunikation.
Ad. 2.2
Direktions/koordinationsmøder:
Ledersektionsbestyrelsen forsøger fremadrettet at undgå at ledersektionsbestyrelsesrepræsentanter kommer til at deltage alene i koordinationsmøder.
Såfremt man bliver akut forhindret i mødedeltagelse sendes afbud i ”mail til alle” i ledersektionsbestyrelsen.
Maria retter henvendelse til Louise Juelskjær og anmoder om at dagsorden samt bilag foreligger 1 uge før koordinationsmødet.
Næste koordinationsmøde afvikles den 9. juni
Ad. 2.3
Ledelse eller ej? – en ledermedlemshenvendelse vedrørende teamkoordinatorer.
Et ledermedlem har rettet henvendelse til ledersektionsbestyrelsen vedrørende et spørgsmål om teamkoordinatorer må bruges i ledelsesfunktioner? – og et spørgsmål om, om der er styr på grænser og snitflader mellem ledelse og koordinatorrolle?
Teamkoordinatorfunktionen/rollen er ikke tillagt ledelseskompetence. Teamkoordinatorer må ikke bruges som en slags afsavn for mangel på ledelse – eller som en slags ”lederøjne på gulvet” i de daglige aktiviteter.
Ledersektionsbestyrelsen besluttede at tage en temadrøftelse på et førstkommende bestyrelsesmøde – og dernæst temadagsordenssætte spørgsmålet på et ledermedlemsmøde for KKFO/fritidsinstitutions/fritidscenter ledere i eftersommeren 2017
Ad. 2.4
Møde for og med de pædagogiske ledere /fritidsinstitutioner/KKFO/fritidscentre.
Som opfølgning på ledersektionens årsmøde samt planlægning af fremadrettede aktiviteter i relation til ledersektionens fremtidige arbejde, - afholdes ledermedlemsmøde for de pædagogiske ledere/fritidsinstitution/KKFO/fritidscenter ledere.
Ledermedlemsmødet afholdes efter sommerferie 2017. Britt og Lisbeth laver ud fra nedenstående fokuspunkter et udkast til mødedagsorden, som sendes til godkendelse i ledersektionsbestyrelsen:
- Pædagogisk leder/KKFO/fritidsinstitution/fritidscenter lederløn i relation til klyngeledelsesprofil og kompleksitet i relation til klyngeledelsesprofil / ledelsesprofil herunder 1:1 ledelse.
- Løn og løndannelse.
- Løn og lønrelationer.
- Lønpolitik og lønstrategier.
Oplæg fra 2 klyngeledere med 2 forskellige strategier på løn, ledelse og kompleksitet
1.opgavebaseret (Maria)
2.hver pædagogisk leder er leder af 8 børnegrupper (Camilla)
Ad. 2.5
Leder-APV.
Leder-APV forventes dagsordenssat på koordinationsmødet den 9. juni – 2017. Ledersektionsbestyrelsen efterlyser aktiv handling og oplæg fra BUF
Ad.2.6
Møde med klyngelederne og Britt.
Der afholdes klyngeledermøde i LFS den 16. juni kl. 12.30-14.30 med følgende dagsordenspunkter (se i øvrigt referatet fra den 2. maj):
- lederløn og lokale lønforhandlinger.
- er grænsen nået for størrelse af klynger?
- Personalejuridiske sager – i klemme mellem LS og LFS?
- Evt.
Ad.2.7
Kort evaluering og opsamling på årsmøde afholdt 15. maj 2017.
- Årsmødet skal fremadrettet organiseres smartere og gøres mindre kedeligt.
Evaluering og opsamling på årsmødet genoptages på næstkommende bestyrelsesmøde, - og der indtænkes afholdelse af fyraftensmøder hver anden mdr. med henblik på at imødekomme efterspørgslen efter sparringsmøder i LFS regi.
Lisbeth sammenskriver opmærksomhedspunkterne fra årsmødet ud fra de fremsendte noter fra Pia L.B., Jens og Lisbeth – og sender sammenskrivningen i punktform til Maria, som udsender til LFS-almen ledermedlemmer i en mail fra ledersektionsbestyrelsen med en sommerhilsen.
3.Punkter til næste møde
Ad. 3- Temadrøftelse om teamkoordinatorer (jf. punkt Ad. 2.3 i dette referat)
- Organisering af fyraftensmøder
4.Eventuelt
Intet til punktet.