Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 16.11.2018
Deltager:Maria, Diana, Annika
Afbud:Michael, Jens Pia, Helle
Referent:Lisbeth
1.Bekræftelse af godkendelse af referat
Ad.1
Referat godkendt.
2.Direktions-/koordinationsmøder:
Som en generel bemærkning til fremadrettede referater, ønsker ledersektionsbestyrelsen at gøre opmærksom på at ledersektionsbestyrelsens repræsentanter taler på vegne af ledersektionsbestyrelsen (politisk valgte organisationsrepræsentanter for LFS).
Undtagelsesvis kan repræsentanter fra ledersektionsbestyrelsen, såfremt der til referat gøres tydeligt opmærksom på dét, tale på egne vegne. Sådanne undtagelser kan opstå i forbindelse med akut opståede problemstillinger som ikke har været udsendt til dagsorden forud for mødet og derfor ikke har været gjort til genstand for en forudgående drøftelse i ledersektionsbestyrelsen.
Ad.2.1Koordinationsmøde:
På næste møde følges op på procedure for referater, herunder rettelser, godkendelse samt genudsendelse af retvisende referat.
Som en generel bemærkning til fremadrettede referater, ønsker ledersektionsbestyrelsen at gøre opmærksom på at ledersektionsbestyrelsens repræsentanter taler på vegne af ledersektionsbestyrelsen (politisk valgte organisationsrepræsentanter for LFS).
Undtagelsesvis kan repræsentanter fra ledersektionsbestyrelsen, såfremt der til referat gøres tydeligt opmærksom på dét, tale på egne vegne. Sådanne undtagelser kan opstå i forbindelse med akut opståede problemstillinger som ikke har været udsendt til dagsorden forud for mødet og derfor ikke har været gjort til genstand for en forudgående drøftelse i ledersektionsbestyrelsen.
Direktionsmøde: – herunder dagsordenpunkter til næste møde:
Ad.2.2
Ledersektionsbestyrelsen ønsker følgende punkter på dagsordenen til det førstkommende møde med direktionen:
- Drøftelse af materiale om sommerferiepasning/lukning. Med fokus på ”fra tal til virkelighed” ønsker ledersektionsbestyrelsen at ugepakke- samt FAQ informationsmaterialer tilrettes. I informationsmaterialet refereres til at forslaget om sommerferiepasning er udarbejdet i arbejdsgruppe i samarbejde med LFS og områderne, - det er ikke en retvisende formulering, hvilket ledersektionsbestyrelsen ved tidligere møder har gjort opmærksom på.
- Ledersektionsbestyrelsen ønsker klarhed på om der i praksis legitimeres uens sommerferiepasning/lukning fra 0-3-? uger i klynger? Hvis dét er tilfældet, hvordan harmonerer det med lige principper og målsætninger om ”det starter og slutter med et barn” og det gode børne- og familieliv på tværs af klynger og områder?
- Ledersektionsbestyrelsen ønsker en principiel afklaring af hvad der er godkendte regler for julefrokost og julegaver til ansatte, - herunder et ønske om at informationer om retningslinjer/principper om reglerne udsendes til lederne.
3.Fremtidigt arbejde – Status på medlemsaktiviteter og/eller arbejdsgrupper. Herunder følgende:
Ad.3.1God administration i BUF – Administrationsfællesskaber - Noget nyt?
Diana refererede fra følgegruppen om administrationsfællesskaber. Det er besluttet at afholde ekstra møder for alle HK’er med henblik på at sikre mest mulig medindflydelse og medbestemmelse – herunder sikre at opgaveløsningen giver mening og afspejler den politiske beslutning.
Ledersektionsbestyrelsen besluttede, at Maria på baggrund af flere lederhenvendelser udsender en ledernyhedsmail på vegne af ledersektionsbestyrelsen. Lederne opfordres til at rette skriftlig henvendelse til Diana Jensen, ledersektionens repræsentant i følgegruppen, såfremt der opleves situationer, hvor opgaveløsning i administrative fællesskaber strider imod den politiske beslutning.
Ad.3.2 Status på digitale værktøjer og sikkerhed. Kvantum, KAS
Status på KVANTUM: Ledersektionsbestyrelsen fortsætter strategien med at rette henvendelse til forvaltningen med henblik på rettidig løsning af problematikker. Der opleves stor lydhørhed og handlingsvelvilje fra forvaltningen. Der arbejdes på kvalitetssikring af retvisende redskaber til økonomistyring.
Ad.3.4 Leder-APV
Intet nyt til referat.
Ad.3.5Tidlig indskrivning
Københavns Kommune er kraftigt udfordret af befolkningstilvæksten. Der er fortsat behov for akutlister og tidlig indskrivning.
4.Hovedresultater af BUF MED evaluering
Ad. 4
Udkast til evalueringsrapport er udsendt som bilag til dagsorden til næste Hoved MED møde. Lederne i Hoved MED er ved en fejl blevet glemt i evalueringsprocessen.
Efter er hurtig gennemlæsning drøftede ledersektionsbestyrelsen evalueringsrapportens hovedpunkter, med henblik på at Maria viderebringer dem til Hoved MED, med følgende bemærkninger:
- Indledningsvise bemærkninger om det beklagelige i at lederne er blevet glemt i evalueringsprocessen.
- Der mangler en ”overskrift” på forsiden af rapporten (ovenover de tre udsagn).
- et generelt spørgsmål om, om en evaluering på baggrund af interviews på 5 arbejdspladser er repræsentativ/valid
- på side 12: pointen om stor/lille er ikke en relevant problemstilling. Det handler i stedet om organisering.
- nederst på side 12: - slet ”hvis der er meget forskellige arbejdsopgaver/kulturer”. Der skal i stedet mere fokus på kerneopgavens effekt for børnene.
- side 14 : ”Veldefineret kerneopgave” – uheldig formulering.
5.Ledelsesret og ledelse / tid til ledelse / pl’ere/afdelingsledere - Dialog, skal op på næste møde hvor alle er der.
Ad.5
Britt inviteres til et kommende ledersektionsbestyrelsesmøde med henblik på dialog og drøftelse af ledelsesstruktur og organisering – udfra rammesætningen om at 0,8% af den samlede budgetramme i klynger kan bruges på ledelse.
- Klyngeledelsesstrukturen skal genbesøges i ft. drøftelse af ledelse med mening, arbejdsfællesskab, faglig ledelse, kerneopgave, arbejdsmiljø, bæredygtighed, rolleafklaring.
6. Eventuelt
Punkter til næste møde:
- Min lederside v./ Jens
- Ledelsesret og afdelingsledere v./Diana