Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde22. juni 2006
Tilstede: Dorte, Lorraine, Niels, Poul, Martin, Maria, Lene. Senere Henrik, Mai-Britt
Afbud: ingen
Referent: Lisbeth
01. Formalia
ad 01: Dagsorden godkendt
Referat fra sidste møde godkendt
Velkommen til den nye bestyrelse
ad 1: Niels bød velkommen til repræsentanterne i den nye ledersektionsbestyrelse. Derefter lavede man en præsentationsrunde. Den nye bestyrelse er bredt sammensat.
Generalforsamlingen – opsamling og evaluering
ad 2: Overordnet set vurderedes almen ledernes generalforsamling den 17. maj 2006 som vellykket. Flot fremmøde, mange nye lederansigter og god engageret lederfaglig debat. God feed-back på ledersektionsbestyrelsens arbejde i generalforsamlingsperioden
Udsagn fra evalueringen:
- BUF borgmester var et godt trækplaster
- godt oplæg fra Borgmester Bo Asmus Kjeldgaard
- god dynamisk debat mellem ”salen” og borgmesteren
- ledersektionen bør forsøge at holde borgmester og kontorchef fast på deres udsagn om dialog og medinddragelse af lederne
- Dorte Pedersens oplæg var perfekt og en god afslutning på generalforsamlingen.
- LFS Nyt’s dækning af generalforsamling bør fremtidigt afstemmes,- forstået på den måde, at hvis der benyttes direkte citater af lederes udsagn under debatten, - så cleares de af med lederen inden de gengives i bladet. – Alternativt, at de gengives i LFS Nyt som udsagn uden navns nævnelse. Dette for at undgå fejlcitat og uheldig konsekvens.
- Rammen for generalforsamlingen i Islands Brygge Medborgerhus var okay – men Generalforsamling fik en dårlig start på grund af at ”Spisehuset” fejlede med hensyn til tidsplan, kaffe, morgenmad mv. Ledersektionen og LFS er uden skyld i dette. Af kontrakten med Spisehuset, Islands Brygge og LFS fremgår det tydeligt, hvornår der er aftalt servering.
Bestyrelsens prioriteringer, initiativer, arbejdsfordeling og mødeplan
- I bedes tage beretningen med. Jeg forestiller mig vi opdeler punktet således, at bestyrelsesmedlemmerne hver i sær giver et bud på hovedprioriteringer. Ledersektionens budget indgår i debatten.
- Bestyrelsen tager en debat, -systematiserer opgaverne, ogtager beslutning om hvordan vi arbejder videre, og der udarbejdes en mødeplan for ledersektionsbestyrelsesmøderne.
ad 3. Bestyrelsen tog en indledende drøftelse af ideer til initiativer og prioriteringer med henblik på at udarbejde konkrete handleplaner for ledersektionens fremtidige arbejde. Bestyrelsen drøftede muligheden for afholdelse af en 2-dags intern bestyrelseskonference med henblik på konkretisering af handleplaner for fremtidigt arbejde og bestyrelsens arbejde, rolle og opgave.
Følgende er udsagn fra brainstorm på ledersektionens fremtidige arbejde jf. den ”ramme” der blev besluttet på generalforsamlingen:
- markere en lederstemme i ft. direktionen i Københavns kommune
- ledersektionen som høringspart
- ledersektionens indflydelse – og på hvad?
- HSU
- HSIU
- Fællesrådet -
- Klub- og fritidshjemsforum
- LFS – anerkendelse og indflydelse generelt, - og specifikt via HB og overenskomstgruppen
- kommunikation til eget leder-bagland. Kommunikationsstrategi
- ledernes arbejdsvilkår og arbejdsmiljø
Brainstorm på bud på hovedprioriteringer:
- anerkendelse af daginstitutionsledere i København på lige fod med f.eks. skoleledere
- fokus på relevant lederuddannelse - lederudvikling
- økonomi og økonomistyring. Styringsværktøjer og styringssystemer
- HSU i Københavns kommune
- indflydelse på centralt niveau i Københavns kommune
- f.eks. skrivelse fra ledersektionen vedr.:
- velkomst til ny BUF direktør – ønske om møde
- pladsanvisningssystemet
- ejendomsadministrationen
- overenskomst strategisk arbejde frem til OK 2008
- pædagogfaglighed
- institutions- og ledelsesstruktur og organisering
Bestyrelsen besluttede at arbejde videre med punktet på næste bestyrelsesmøde den 14. september 2006
Aktuelt fra Børne- og Unge forvaltningen
Dorte, Poul, Lorraine og Niels giver referat af møde med direktionen (brevet til direktionen er udsendt til bestyrelsen og lagt på LFS hjemmeside)
ad 4. Dorte, Niels, Poul og Lorraine orienterede om ledersektionens henvendelse og møde med direktionen i Københavns kommune.
Ved fremtidige henvendelser til forvaltningen i Københavns kommune underskrives med formandens underskrift på vegne af ledersektion i LFS.
Kopi af brevet til direktionen lægges på LFS hjemmeside og sendes sammen med et nyheds- sommerbrev fra ledersektionen til ledermedlemmerne på almenområdet. Dorte udarbejder udkast til nyhedsbrev og koordinerer udsendelse med Lisbeth.
Nyt fra Hovedbestyrelsen
- Udpegning af HB-repræsentant jf. beslutning på generalforsamlingen
ad 5 Hovedbestyrelsen har besluttet, at såfremt det ikke er muligt at vælge HB og HB suppleant på ledersektionens generalforsamling, kan ledersektionsbestyrelsen konstituere sig med HB og HB suppleant. På dette bestyrelsesmøde var det ikke muligt at udpege HB repræsentant(er). Bestyrelsen er i tænkeboks frem til næste møde. Indtil da deltager Dorte i HB-mødevirksomhed i det omfang det er muligt, med Niels som back-up.
Nyt fra HSU og Fællesrådet for fritidshjem og klubber
ad 6. Dorte og Niels orienterede kort fra HSU. Budget 2007 ser ud til at blive en gyser.
Personalepolitik for BUF sendes til høring snart
”Faglighed for alle” – en udfordring for ledere og pædagoger at få sat fokus på det pædagogfaglige og ligeværdigt samarbejde
Nyt punkt : FOA Ledertræf
ad 7. Bestyrelsen besluttede at undersøge muligheden for deltagelse i FOA ledertræf – herunder at søge LFS FU/HB om økonomi til dækning af deltagergebyr og rejseomkostninger. Lisbeth kontakter FOA og tilmelder (med forbehold) – og søger LFS FU om økonomi til bestyrelsens deltagelse i ledertræffet.
Eventuelt
ad 8. Næste møde 14. september kl. 9 -15 i LFS mødesal B