LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • Bestyrelser, sektioner, udvalg
  • De 3 ledersektioner i LFS
  • Almenområdets ledersektion
  • Referater
  • Bestyrelsesreferater fra før 2019
  • 11.1.2013: Bestyrelsesmøde
 

Sidemenu

  • 16.11.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.10.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.6.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 16.4.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 19.3.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 19.2.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 22.1.2018: Bestyrelsesmøde
     
  • 3.11.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 2.10.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 6.9.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 1.6.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 2.5.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 3.4.2017: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.3.2017.: Bestyrelsesmøde
     
  • 6.2.2017 Bestyrelsesmøde
     
  • 12.1.2017 Bestyrelsesmøde
     
  • 28.11.2016 Bestyrelsesmøde
     
  • 10.11.2016: Bestyrelsesmøde
     
  • 9.9.2016: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.3.2016: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.2.2016 Bestyrelsesmøde
     
  • 2.10.2015 Bestyrelsesmøde
     
  • 14.9.2015 Bestyrelsesmøde
     
  • 12.6.2015 Bestyrelsesmøde
     
  • 16.4.2015 Bestyrelsesmøde
     
  • 20.1.2015 Bestyrelsesmøde
     
  • 11.12.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.11.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.10.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 1.9.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 30.7.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.6.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.4.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 21.3.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 28.2.2014: Bestyrelsesmøde
     
  • 22.1.2014 Bestyrelsesmøde
     
  • 3.12.2013 Bestyrelsesmøde
     
  • 8.11.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.10.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.9.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 12.4.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 15.3.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.2.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.1.2013: Bestyrelsesmøde
     
  • 14.12.2012 Bestyrelsesmøde
     
  • 12.11.2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 27.8.2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 17.8.2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 12.6.2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 24.5.2012: Generalforsamling
     
  • 5.3..2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 10.2..2012: Bestyrelsesmøde
     
  • 26.1.2012: Bestyrelsesmøde
     
  • Bilag til referat 26.1.2012: Bemærkninger til revison af hvidbog
     
  • 18.8.2011: Bestyrelsesmøde
     
  • 9.6.2011: Bestyrelsesmøde
     
  • 10.3.2011: Bestyrelsesmøde
     
  • 10.2.2011: Bestyrelsesmøde
     
  • 18.1.2011: Bestyrelsesmøde
     
  • 16.12.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 16.9.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 31.8.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 24.6.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.6.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 19.5.2010.: Generalforsamling
     
  • 16.4.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 24.3.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 2.3.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 10.2.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 21.1.2010: Bestyrelsesmøde
     
  • 29.9.2009: Bestyrelsesmøde
     
  • 7.9.2009: Bestyrelsesmøde
     
  • 25.6.2009: Bestyrelsesmøde
     
  • 4.6.2009: Bestyrelsesmøde
     
  • 31.10.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 23.10.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 18.9.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 23.6.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 4.6.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 22.5.2008: Generalforsamling
     
  • 30.4.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 14.2.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 25.1.2008: Bestyrelsesmøde
     
  • 29.11.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 1.11.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 28.9.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 21.8.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.6.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 7.5.2007: Årsmøde
     
  • 16.4.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 20.3.2007: Bestyrelsesmøde
     
  • 18.12.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 21.11.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 14.9.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 22.6.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 25.4.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 17.5.2006: Generalforsamling
     
  • 14.3.2006: Bestyrelsesmøde
     
  • 30.11.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 8.11.2005. Ex.ord. bestyrelsesmøde
     
  • 11.10.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 15.8.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 9.6.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 1.6.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 28.4.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 14.3.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 2.2.2005: Bestyrelsesmøde
     
  • 20.12.2004: Bestyrelsesmøde
     
  • 23.11.2004: Bestyrelsesmøde
     
  • 25.5.2004: Generalforsamling
     
  • 13.1.2003: Stiftende generalforsamling
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
18.2.2013  | Almen  Lederne  
  
 

Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 11. januar 2013

Tilstede: Poul, Katia, Leif, Fransiska, Grethe, Niels og Pia (fra kl. 12)
Afbud: Kathrina
Referent: Niels (punkt 1 og 2, indtil kl. 11), Lisbeth (fra punkt 3, kl. 11)

Indledning:

Katja bød velkommen og ønskede godt nytår.

Almen bestyrelsen v. fmd. Thomas Enghausen deltog og præsenterede et samarbejdsoplæg til samarbejde mellem almen bestyrelsen og almen ledersektionsbestyrelse.

Oplægget blev delt ud. Behandles og evt. besluttes på næstkommende ledersektionsbestyrelsesmøde.

Pædagoguddannelsen skal ændres og der efterlyses input. Undervisningsministeriet har på deres hjemmeside lagt et oplæg som det er muligt at kommentere på.

FOA har planlagt en temadag om "den gode vuggestue".

1. Godkendelse af referat og opsamling

Ad. 1
Referat fra sidste møde blev godkendt. Opsamling: Leif, Lisbeth og Katia har ikke nået at mødes ift. referatet af 14.11.12. De vil fortsat gerne mødes.

På sidste møde under pkt. 4 blev besluttet en hurtig arbejdende gruppe vedr. skolereformen. Det er ikke sket. Det er fortsat et mål, men kædes sammen med samarbejdet med BUPL se kommende punkt.

2. Referat fra mødet med direktionen den 21. november 2012

Ad. 2
I forbindelse med referatet diskuterede vi formålet med møderne med direktionen.

Referatet kan give indtryk af beslutninger som direktion og lederbestyrelsen har forhandlet, når det bliver læst af andre. Bestyrelser ser det som et dialogmøder. Er der tale om egentlige beslutninger, henvises der til evt. efterfølgende forhandlinger med LFS.

Almen ledersektionsbestyrelse ønsker fortsat at deltage og prioritere møderne med direktionen.

Beslutning:

Katia skriver på baggrund af diskussionen et brev til direktionen vedr. bemærkninger til referatet. Katia bemærker på ledersektionsbestyrelsens vegne, at referatet er udtryk for en ulige dialog forhold, da det primært vægter direktionens synspunkter.

Vedrørende statusnotatet: Katia kvitterer for modtagelsen af statusnotatet, og bemærker samtidig at direktionen kan forvente en tilbagemelding fra ledersektionen, når notatet er nærlæst.

3. Referat fra HB mødet 10. december 2012

Ad. 3
Poul rejser spørgsmålet om etablering af fælles ledersekretariat i LFS på et kommende HB-møde.

Poul rejser spørgsmålet om LFS holdning/sagsarbejde omkring omplacering i fm. BUF-retningslinjer om familiære relationer og andre typer omplaceringer. Hvad er LFS fagpolitiske holdning? Hvordan sikrer LFS at det ikke kun er en afdækning/proces der gælder i BUF, men at det netop gøres til genstand for en kulegravning i alle forvaltninger i Københavns Kommune? Hvad er LFS strategi?

4. Referat fra HSU mødet 19. december

Ad. 4
Referatet udsendes når Katia/Grethe modtager det. Såfremt der er ønsker til HSU-dagsorden, fremsendes disse til Grethe, der således påtager sig tovholderfunktionen vedr. dagsorden og referater for HSU-møderne.

5. Evaluering af LFS repræsentantskabsmøde - ”set med lederbriller”

Ad. 5
De repræsentanter fra almen ledersektionsbestyrelse der deltog i LFS Repræsentantskabsmøde følte sig godt klædt på og forberedt til de fagpolitiske diskussioner på repræsentantskabsmødet.

Katia holdt et godt indlæg fra talerstolen og repræsenterede til fulde ledersektionens generalforsamlingsbesluttede ”fremtidige arbejde” og dermed ledernes stemme i LFS fagpolitiske, strategiske udvikling/aktiviteter og fremtidige arbejde.

Fransiska og Poul havde endvidere gode skarpe indlæg fra talerstolen vedr. LFS interne organisationsudvikling, medindflydelse, demokrati, vedtægter, pædagogisk faglighed, ledernes arbejdsmiljø, klyngestruktur mv.

Ved fremadrettede rep.møder skal lederrepræsentanterne overveje en anderledes fysisk placering i rep.møde lokalet, - således at det sikres at der løbende kan ske sparring under rep.mødet.

Ledersektionsbestyrelsen bør endvidere overveje at indkalde til ledermøde forud for almen generalforsamling, hvor de rep.møde delegerede vælges. Dette med henblik på at gøre sig strategiske overvejelser og således forsøge at sikre lederne så god repræsentation på rep.mødet som muligt og samtidig sikre at de ledere der ønsker at opstille til LFS Hovedbestyrelse på rep.mødet har deres valggrundlag og bagland med sig.

På rep.mødet 2012 stillede 6 ledere op til HB-valg, og ingen blev valgt til ordinære HB-pladser. Fransiska blev valgt som suppleant og det samme gjorde Martin Rosenquist som ellers i flere år har været ledernes rep.møde valgte repræsentant i LFS HB.

6. Aktivitets- og handleplaner 2013, - herunder beslutning om ”hvem” der bestrider hvilke tovholderfunktioner på politikområder, aktiviteter og handleplaner

Ad. 6
Katia, Leif og Lisbeth mødes inden næste bestyrelsesmøde og udarbejder et årshjul i ft. aktivitets/handleplaner jf. referatet fra dec. 2012 bestyrelsesmødet. Årshjul fremlægges på bestyrelsesmødet den 8. februar.

Forslag til aktiviteter:

”Historier” i en kompleks ledelsesstruktur. Dialog om myter og facts og hvad betyder ”historier”? Niels og Pia er tovholder på aktiviteten som forsøges indpasset i aktivitetsårshjulet sept/okt 2013.

Ledernes ændrede lederrolle, kompetence mv. i Ny nordisk skole / Skolereformen.
Aktiviteten foreslås afholdt i relation til øvrige aktiviteter omkring skolereformen og gerne i samarbejde med LFS FU, HB og almen bestyrelsen. Poul, Leif, Katia og Lisbeth er tovholder på denne aktivitet.

Årsmøde i almen ledersektion:

Britt spørges om hun vil holde oplæg om OK-2013 lederløn og strategi for forbedring af de respektive leder forhåndsaftaler. Drøftelse af valg af leder-TR jf. beslutning på generalforsamlingen 2012, hvor det blev besluttet at bestyrelsen frem til årsmødet 2013 skulle udarbejde et diskussionsoplæg vedr. leder-TR, med henblik på en drøftelse og evt. beslutning på årsmødet 2013 om valg af leder-TR.

Årsmøde aktivitet afholdes medio/ultimo maj 2013.

Pia undersøger mødekalender for planlagte ledermøder/aktiviter i BUF, således at vi ikke støder ind i allerede planlagte datoer. Dato drøftes på næstkommende møde i almen ledersektionsbestyrelse.

Medlemsmøde for pædagogiske ledere:

Aktiviteten foreslås afholdt i efteråret 2013. Kathrina og Grethe er tovholdere på denne aktivitet.

Øvrige tovholderfunktioner internt LFS:
Lederløn: Poul og Grethe
LFS HB: Poul

Øvrige tovholderfunktioner eksternt LFS:
HSU: Grethe og Katia
BUF trivselsundersøgelse: Katia
BUF akademi: ?

Såfremt bestyrelsens repræsentanter er tovholdere på andre arbejdsgrupper mv. i BUF, meddeles dette enten skriftligt til Katia eller noteres på bestyrelsesmødet den 8. februar.

7. Mødet med BUPL Hovedstadens lederforening

Ad. 7
Katia og Poul orienterede fra et positivt samarbejdsmøde med repræsentanter fra BUPL Hovedstadens lederforening vedrørende et evt. fælles lederarrangement om ”tilsyn/medsyn” – hvad er pædagogisk kvalitet set ud fra et ledelsessyn og samspil med pædagogisk tilsyn.

BUPL Hovedstaden foreslår at ekstern konsulent Bjarne Hansen er processtyrer på fællesarrangementet, som foreslås afviklet i foråret 2013 for 50 BUPL ledere, 50 LFS ledere og pædagogiske konsulenter. Deltager gebyr forventes at beløbe sig til 1.000 kr all. incl. pr. person.

Inden næste møde med BUPL afklarer Katia/Poul konference-indholdet/temaet om pædagogisk tilsyn/medsyn med Britt, således at der er klarhed over hvordan det håndteres med de pædagogiske konsulenter som jo er LFS medlemmer jf. overenskomsten, - og der er forskel på arbejdsgiver relationen og pædagogisk konsulent support alt efter om man er ansat som kommunal eller selvejende leder.

Poul og Katia afklarer endvidere med LFS FU og almen bestyrelsen, hvordan den ændrede lederrolle jf. Ny nordisk skole/skolereformen kan tydeliggøres i kommende aktiviteter mellem LFS, BUPL Hovedstaden og KLF.

Grethe udarbejder et overslag over ledersektionens økonomi frem til bestyrelsesmødet 8. februar, med henblik på kvalificering af beslutningsgrundlaget om aktivitet(ernes) afvikling.

8. Mail fra Britt den 4. januar 2013

Ad. 8

Ledersektionsbestyrelsen v. Katia, kvitterer via mail til Britt for en fin information vedr. LFS Hovedbestyrelses strategi om LFS arbejde med tillidsdagsordenen, - og tilkendegiver samtidig at almen ledersektion meget gerne vil være medspiller og medarrangør i forbindelse med LFS medlemsaktiviteter om tillidsbaseret ledelse/tillidsreformen.

9. Godkendelse af Grethes udkast -l edersektionsbestyrelsens mødeplan

Ad. 9
Mødeplanen blev godkendt med stor ros til Grethe for hendes arbejde med mødeplanen.

10. Dato for næste møde

Ad. 10
Næste møde er den 8. februar 2013 kl. 9-12 i LFS, med mulighed for frokost 12-12.30

11. Hvad vil vi gerne drøfte med Jan og Britt på næste møde

Ad. 11
Valg af TR for lederne. Hvilke muligheder ser Britt i ft. evt. frikøb af leder-TR. Hvordan optages forhandlinger med direktionen/BUF om vilkår for leder-TR mv. Disse forhold kan have afgørende betydning for evt. beslutning og valg af leder-TR

Hvordan kan almen ledersektion, øvrige ledersektioner og LFS FU/HB samarbejde om at igangsætte diskussionen om en evt. fælles ledersøjle i LFS?

På øvrige fremtidige møder med LFS FU:

Klyngegennemgang: Hvilke erfaringer har Britt gjort sig, og hvad er status på ”reduktion” i ledelse (hvor mange ledere/afdelingsledere er der reduceret med på nuværende tidspunkt, - og hvilken lederlønsøkonomi har det frigivet?)

Og hvilke konsekvenser har det givet i ft. klynge/enhedsstrukturen (antal sammenlægninger af enheder?). Hvad er LFS strategiske overvejelser i ft. om der er en magisk grænse for hvor stor en enhed kan være i ft. hvormange medarbejdere en pædagogisk leder kan lede når der samtidig skal ske pædagogisk kvalitetsudvikling, gennemføres MUS med alle medarbejdere, TRIO, forældresamarbejde, ledelsesteam samarbejde i klyngen mv.

Hvordan vil LFS stille sig i fm. klyngernes og enhedernes forskellige økonomiske vilkår og bæredygtighed. Hvordan lægges en LFS og BUF strategi så man undgår A-B-C-D-E institutioner?

Tillidsreformen: Hvilke drøftelser har LFS FU evt. med direktionen og politikerne i BUU vedr. implementeringen af budget 2013 vedr. tillidsreformen?

12. Eventuelt

Ad. 12
Forslag til punkter til fremtidige almen ledersektions bestyrelsesmøder:
- Ledersektionens økonomi
- Forventninger til ledersektionens formand og bestyrelsens repræsentanter
- Ledersektionens samlede opgavesæt og prioritering af aktiviteter
- Nyhedsmail, nyhedsbrev, - 4 linjer efter hver bestyrelsesmøde. Hvilken informationsstrategi. Hvem og hvordan?

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8272 Loadtid: 0.133 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8272 Loadtid: 0.133 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8272 Loadtid: 0.133 sek.
Download logo