Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 3. december 2013
Tilstede: Poul, Grethe, Kathrina, Fransiska, Niels (indtil kl. 12.30)
Afbud: Pia, Katia (orlov fra ledersektionsbestyrelsesarbejdet)
Referent: Lisbeth
1. Godkendelse af referat fra 8. november 2013
Ad. 1
Referatet fra ledersektionsbestyrelsesmødet den 8. november 2013 blev godkendt uden bemærkninger.
2. Status på implementering af folkeskolereformen
(Britt deltager i dette punkt)
Ad. 2
Britt orienterede om at LFS-formand og -næstformand sammen med BUPL, KLS og KLF har indgået i løbende drøftelser med såvel BUF’s fagkontorer som det politiske udvalg i fm. forhandlinger, drøftelser og udarbejdelse af grundlags-, princip- og politikpapir vedr. implementering af folkeskolereformen i København og håndtering af personaletilpasninger som følge af budgetreduktion.
Dokumenterne udsendes med ugepakken den 11. december 2013. Vigtigt at holde øje med BUF’s informationsmateriale
Klyngeleder er ansvarlig og tovholder for kompetenceafdæknings- og personaletilpasningsprocessen, - og skal efter samtale med hver enkelt medarbejder udarbejde indstillingsskema til skolelederen, som har den endelige beslutningskompetence i ft. kompetence/stillingsmatch i forhold til de pædagoger og pædagogmedhjælpere der fremadrettet skal indgå i skolen.
I stillingskabalen må de pædagogiske medarbejdere i KKFO ikke favoriseres.
Pædagogmedhjælpere indgår på lige fod med pædagoger.
Ca. 1.800 pædagoger og medhjælpere er omfattet. Ledelsespersonale vil i konkrete tilfælde også blive omfattet af omplaceringsprocessen.
Der indføres ansættelsesstop på alle stillinger pr. 1. marts 2014 mhp. at få stillingskabalen til at gå op. Der fastansættes først i ledige stillinger pr. 1. august 2014.
Ingen LFS-medlemmer sendes i arbejdsløshed pga. folkeskolereformens implementering.
Der udmøntes ikke omstruktureringstillæg jf. forhåndsaftalerne som følge af folkeskolereformens implementering.
3. Opsamling fra ledermedlemsmødet i september vedr. status på klynger med henblik på indflydelse på evalueringskonceptet v/ Niels og Pia
Ad. 3
Ledersektionsbestyrelsen behandlede det udsendte notat udarbejdet af Pia og Niels på baggrund af Grethes notater/opsamlinger fra ledertemadagen. Bestyrelsen besluttede at lade dokumentet (bilag vedlagt dette referat) indgå i det videre arbejde med evalueringskonceptet.
Niels udarbejder et tekstforslag om pointerne fra ledermødet vedr. evalueringskoncept for klynger, med henblik på at udsende dette i det kommende nyhedsbrev. Niels sender tekstforslaget til Kathrina.
4. Evaluering af mødet mellem direktionen og almen ledersektionsbestyrelse
Ad. 4
Kathrina, Grethe, Niels og Fransiska deltog i mødet. Gensidig velkvalificeret dagsorden. God dialog og lydhørhed på mødet.
Direktionen og forvaltning var mødt op med relevante chefer for de respektive fagkontorer jf. dagsordenspunkterne.
Vigtig at ledersektionsbestyrelsen prioriterer fremmøde til dialogmøderne med direktionen, - ser sig selv og fremstår som fagforening/generalforsamlingsvalgte repræsentanter for LFS-ledermedlemmer og at kunne håndtere og perspektivere et givent punkt og dialog ud fra dette i ft. at sikre en professionalisering af dialogrummet, - og sikre max. opmærksomhed om ledernes synspunkter og udfordringer - og derigennem sikre optimal medindflydelse og medbestemmelse opad i ledelsesstrengen i BUF og Københavns Kommune.
Ledersektionens tovholder på et givent punkt er den der repræsenterer punktet og samler op. Der må fremadrettet ikke opstå usikkerhed om dette. Ledersektionen er ikke i dialog med sig selv på dialogmøderne med direktionen. Eventuelle uenigheder er afklaret inden møderne på formøde eller et ordinært bestyrelsesmøde.
Ledersektionsbestyrelsen overvejer at gøre brug af et strategisk bagland blandt lederne med henblik på at professionalisere og kvalificere punktet forud for dialogmødet.
Referatet lægges på LFS´ hjemmeside når det modtages fra direktionens referent.
Der kvitteres for modtagelse af referatet og for et konstruktivt møde. I den forbindelse anmoder Kathrina, i egenskab af konstitueret formand for ledersektionen, om at få adgang til de informationer der tilgår klyngelederne.
5. Vision / fremtid - Status og opsamling på hængepartier vedr. handleplan for fremtidigt arbejde
Ad. 5
Ledersektionsbestyrelsen gennemgik, reviderede og besluttede ledersektionens aktivitets- og handleplan.
Lisbeth renskriver dokumentet og rundsender til bestyrelsen hurtigst muligt. Dokumentet er et internt styringsdokument og egner sig derfor ikke til offentliggørelse på hjemmesiden. Kathrina indarbejder et udtræk af de kommende aktiviteter i næste nyhedsbrev.
Grethe udarbejder et udkast til årshjul/mødeplan, - herunder dato for næste møde mellem almen bestyrelsen og almen ledersektionsbestyrelse
På næste bestyrelsesmøde fastlægges dato for generalforsamlingen (skal jf. vedtægterne ligge i tidrummet 15. maj – 25. maj). Pia undersøger områdernes mødekalender mhp. at finde en dato uden sammenfald med ledermøder og områdekonferencer.
Grethe fremlægger regnskab for ledersektionen på mødet i januar 2014
6. Nyhedsbrev/nyhedsmail – fremtidig kadence samt ansvar
Ad. 6
Bestyrelsen besluttede følgende: Nyhedsmail udsendes 4 gange årligt. December 2013, februar 2014, maj 2014, september 2014, december 2014.
Formanden er ansvarlig for nyhedsmailudsendelserne. Bestyrelsens tovholdere på konkrete aktiviteter og politikområder udarbejder og leverer løbende input til nyhedsbrevet, som sendes til Kathrina der sammenskriver ledersektionsbestyrelsens nyhedsbrev.
7. Gensidig orientering
Ad. 7
Fransiska orienterede om at mødet den 12. december 2013 i LFS´ arbejdsmarkedspolitiske udvalg er udsat til primo 2014.
8. Næste møde
Ad. 8
Næste møde indkaldes via mail.