Referat fra Almen ledersektionsbestyrelsesmøde den 21. marts 2022
Deltog: Martin, Marialise, Pia, Diana, Annika, Tor, Peter, Flemming,
Afbud: Lisa, Helle
Mødeleder: Maria
Ordstyrer: Peter
Referent: Lisbeth
1. Dagsorden
Godkendt med tilføjelse af følgende punkter :
- Generalforsamling, tid og sted
- Orientering fra arbejdsgruppemøde vedrørende LFS lederkonference i samarbejde med LFS. FU/Jan Hoby på tværs af de tre områder v/ Diana og Annika
- Orientering fra arbejdsgruppemøde vedrørende samarbejde med LFS Almen bestyrelse Kirsten Løth og Almen Ledersektion om medlemsmøder, fyraftensmøde, lederkonference v/Tor og Martin.
2. Referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde den 7. februar 2022 godkendt.
Lægges på LFS hjemmeside.
3. Forretningsorden for møderne i LFS Almen Ledersektionsbestyrelse
Ad. 3.
Med inspiration fra en tidligere besluttet forretningsorden og kommunikationsstrategi for den daværende ledersektionsbestyrelse, drøftede ledersektionsbestyrelsen sin fremadrettede forretningsorden og kommunikationsstrategi. Dokumentet er internt arbejdsdokument for ledersektionsbestyrelsen. Lisbeth og Maria opdaterer dokumentet til version 2022 med de faldne bemærkninger og pointer fra dagens drøftelse og det godkendes endeligt på næstkommende bestyrelsesmøde.
Lisbeth rundsender dokumentet sammen med referatet.
4. Generalforsamling
Ad. 4.
Jævnfør vedtægterne for Almen Ledersektionsbestyrelse § 4, skal der afholdes ordinær generalforsamling for LFS almen ledermedlemmer i perioden den15.-25. maj i lige år. Ledersektionsbestyrelsen besluttede at indkalde til generalforsamling mandag den 23. maj og booke mødefaciliteter i tidsrummet kl. 8-13, gerne i festsalen på Arbejdsmuseet. LFS’ administration står for booking af lokale, forplejning mv. Der planlægges med en efterfølgende ”hilse på/god dag frokost” til den nyvalgte ledersektionsbestyrelse (det skal fremgå af indkaldelsen).
Lisbeth rundsender vedtægter for Almen Ledersektions samt udkast til forslag til vedtægtsændring til bestyrelsen.
Maria indkalder til ekstraordinært bestyrelsesmøde hvor dagsorden, beretning, fremtidigt arbejde, regnskab/budget og formelle spilleregler for generalforsamling drøftes og besluttes.
5. Status på proces omkring justering af klynger – frem mod 2023.
Ad. 5.
Intet nyt til referat.
Der samles op på områdernes proces og den politiske beslutning på et kommende bestyrelsesmøde.
6. Orientering fra arbejdsgruppemøde om lederkonference i LFS regi på tværs af almen – dagpleje – special område v/ Diana og Annika
Ad. 6.
Diana og Annika orienterede fra et godt og konstruktivt arbejdsgruppemøde der netop har været afholdt på baggrund af invitation fra LFS FU v/ Jan Hoby. Dagplejens ledersektion, almen ledersektion og Jan Hoby deltog i arbejdsgruppemødet. Der var afbud fra specialområdets ledersektion. Form, indhold og tidsperspektiv blev drøftet. Hovedtema kunne være ”det grænseløse arbejdsliv” med underpunkter: psykologisk tryghed, Work Life Balance, ”Hvem” passer på lederne?, Hvordan passer lederne på sig selv? Forebyggelsesstrategier – hvad gør LFS? Der sigtes efter en konference i september/oktober 2022. Arbejdsgruppen modtager et udkast konferenceprogram snarest muligt. Annika sender en reminder til Jan.
7. Orientering fra arbejdsgruppemøde vedrørende samarbejde med LFS Almen bestyrelse Kirsten Løth og Almen Ledersektion om medlemsmøder, fyraftensmøde, lederkonference v/Tor og Martin
Ad. 7.
Tor og Martin orienterede fra et spændende og konstruktivt arbejdsgruppemøde med formanden for Almen området Kirsten Løth vedrørende invitationen til samarbejde mellem almen bestyrelsen og almen ledersektion om ledermedlemsmøder, fyraftensmøder, lederkonference.
Følgende blev drøftet på mødet:
Tidsperspektiv: Der arbejdes på, at kunne afholde noget i juni indenfor det muliges kunst – dvs. at det kan være, at det skubbes til efter sommerferien.
Her er en kort opsummering af den nuværende arbejdstitel/indhold til arrangementet:
Der er to formål:
- At inspirere og samle LFS-ledere om det, de har til fælles.
- At LFS Almen får vist, at vi er optaget af ledernes arbejdsvilkår og at pege på langsigtede løsninger.
Psykologisk tryghed og ”the new normal, skal ikke være the new normal” (altså det her med det grænseløse arbejdsliv under corona)
Undertemaer/emner:
- Spørgsmålet om som leder at stå med det overordnede ansvar og at have brug for et fællesskab for ikke at føle sig alene. Fællesskabet skal være det, der er med til at lede op ad, at skabe psykologisk tryghed.
- Hvordan får vi skabt bæredygtige arbejdspladser med ledere, der har ro på nervesystemet og fokus på det rigtige?
- Arbejdstid/tempo – det at have stået til rådighed i to år stort set uden afbrud
Det er et arrangement i dagtimerne enten formiddag eller eftermiddag.
Det retter sig mod pædagogiske ledere og klyngeledere
Det er lederbestyrelsen og Almenbestyrelsen, der arrangerer det sammen
Der skal være tid til at stille spørgsmål til foredragsholderen og at debattere
8. Rekruttering og fastholdelse af ledere i BUF - Sparring med Britt
Ad. 8.
Rekruttering og fastholdelse tages op på næste ledersektionsbestyrelsesmøde. Punktet blev delvis udsat pga. afbud fra Britt. Der brainstormes sammen med Britt og drøftelsen kvalificerer et eventuelt debatmøde med LFS ledermedlemmer om strategi for rekruttering og fastholdelse af ledere. – debatmøde titel kunne f.eks. være: Hvad er og gør din arbejdsplads og lederrolle attraktiv som pædagogisk leder eller klyngeleder.
Pointer fra ledersektionsbestyrelsens egen indledende drøftelse:
- Behov for etablering af tilbud om supervision til ledere til håndtering af medarbejdere i krise. (skal læne sig op ad pointer fra sidste leder-APV).
- understøttelsen af ledere er utilstrækkelig (opfølgning på leder-APV)
- hvad koster det at drifte ledertalent uddannelsen? – og er uddannelsen praksisnær og god nok til kommende PL’er.
- BUF program for modtagelse af nye ledere.
- Psykologisk tryghed er pt. skrøbelig. Der er ledelsesproblematikker der ikke kommer frem før det er for sendt.
- Der er behov for en forventningsafstemning omkring kompleksitet i ledelsesopgaven (det administrative fylder for meget).
- Der er behov for tydeliggørelse og nødvendig afklaring af indhold/kompetence i : teamkoordinator, pædagog med ledelse, pædagogisk leder funktioner, opgaver, kompetence.
- Politikernes beslutning om at forældrebestyrelse/forældreråd skal spørges forud for beslutning om omplacering af ledere, spænder ben for grundtanken i klyngeledelsesprofilen.
- Behov for større råderum til klyngeledelse og ledelsesteamet – løfte som team – spille hinanden gode.
- Bruge kvalifikationstillæg i BUF, områdernes og klyngernes fastholdelsesstrategi. Kvalifikationsløn for oparbejdet viden, indsigt og erfaring.
Når rekruttering og fastholdelse skal drøftes på kommende ledersektionsbestyrelses-møde, bør det overvejes om bestyrelsen med fordel kan dele sig op i 3 mindre grupper således at flere kommer til orde og flere nuancer, pointer mv. fremkommer.
Gruppedrøftelsen kan f.eks. pågå i ½ time- 45 minutter. Pointer fra grupperne samles op i plenum med henblik på fælles beslutning.
9. Orientering fra følgegruppe om kvalificering af ny trivselspolitik i BUF v/Tor
Ad. 9.
Tor rundsender udkastet til ny trivselspolitik i BUF til ledersektionsbestyrelsen med henblik på ledersektionsbestyrelsens medblik og kommentarer, som Tor vil bidrage med på følgegruppemødet onsdag den 23. marts.
10. Orientering fra BUF Hoved-MED v/Maria
Ad. 10.
Maria rundsender dagsorden og bilag til BUF Hoved-Med til ledersektionsbestyrelsen med henblik på bemærkninger og refleksioner set med lederbriller. Bemærkninger mv. sendes til Maria inden Hoved-MED onsdag den 23. marts.
11. Evt.
Intet til referat