Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 20. maj 2019
Deltog:Maria, Michael, Helle, Annika, Diana, Jens.
Afbud:Pia.
Referent:Lisbeth.
1.Bekræftelse af godkendelse af referat
Ad. 1
Referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde den 30. april 2019 blev godkendt.
2.Koordinationsmøde 2. maj 2019 - orientering
Ad. 2
Diana, Helle og Annika deltog i koordinationsmødet.
Referatet er endnu ikke modtaget. Maria rykker Louise Juelskjær for referatet.
Punktet om ændret praksis i Koncernservice Personalejura og Forhandling fyldte meget. Ledersektionsbestyrelsens høringssvar indgik i dialogen og kritikken af KS udkast til ændret praksis og support. Resultaterne fra leder-APV 2016 indgik i ledersektionsbestyrelsens bemærkninger
Der følges op på drøftelsen om ændret KS praksis og support når ledersektionsbestyrelsen har dialogmøde med direktionen den 21. maj 2019.
2.2.Direktionsmøde den 21. maj 2019
Ad. 2.2.
Maria har sendt ønsker til dagsorden til møde med direktionen. Dagsorden endnu ikke modtaget. Maria rykker for dagsordenen. Maria, Jens, Diana, Annika, Helle og Michael deltager i mødet.
Ledersektionens dagsordensønsker er:
- Leder-APV.
- Ændringer i Koncernservice praksis omkring personalejura og forhandling – med reference til den tidligere leder-APV, hvor det blev belyst, hvor positivt det er med let tilgængelighed, kontinuitet og fast sagsbehandler i KS.
- Klyngelederseminar – ikke kl.12-12 seminar, men gerne internat hvis der er punkter nok til et 2-dags seminar. (på mødet med direktionen skal der spørges ind til, hvad der er direktionens behov for at tale med klyngelederne, - hvad er direktionen nysgerrige på?
Ledersektionen fastholder, som tidligere tilkendegivet overfor direktionen samt BUF forvaltning på koordinationsmøde, et stærkt ønske om gennemførelse af leder-APV som opfølgning på TU-19. Ledersektionens bemærkninger vedr. behovet for leder-APV er bl.a. følgende:
Trivselsundersøgelsen giver nogle øjeblikspejlinger i forhold til ledernes trivsel, - men afdækker ikke alt. Trivselsundersøgelsen TU19 rummer blandt andet ikke spørgsmål om samarbejde med øvrige, f.eks. Koncernservice og Kejd. Der er i en kommende leder-APV behov for spørgsmål omkring samarbejde med eksterne idet ledere tilkendegiver komplekse udfordringer i samarbejdet med KS og Kejd. I den kommende leder-APV bør dilemmaer/paradokser i samarbejdet med øvrige interessenter afdækkes.
Jan Hoby har rykket BUF for iværksættelse af leder-APV proces.
Ad. 2.3KAS – er der ændringer?
Der er ikke oplysninger om varslede ændringer i KAS
Ad. 2.4Administrative fællesskaber – status
Diana har fremsendt skriftlige bemærkninger til dagsordenspunkterne til følgegruppemødet som afholdes den 20. maj om administrative fællesskaber. Ledersektionsbestyrelsen er orienteret om de fremsendte bemærkninger.
Ad 2.5Min lederside – digitale værktøjer – status
Punktet sættes på et kommende koordinationsmøde. Et generelt ønske om revision af skabelon med henblik på mere brugervenlighed. Der foreslås ændret layout og ændret tekst i skabelonfelt ”du har ansvaret for”, - evt. formuleret som ”du kan evt. løse opgaven således”. Link sendt internt til klyngeleder skal lægges på en sådan måde at det gøres muligt og smidigt at videresende til øvrigt ledelsesteam.
Børnemapper – der følges op på tidligere drøftelser om skabelonen. Jens sender stikord til Maria til brug for udarbejdelse af dagsordensønsker til koordinationsmødet den 4. juli 2019.
Ad2.6Årsmøde i almen ledersektion den 24. maj
Årsmødet afholdes på Hotel Scandic Sydhavnen. Der er bestilt forplejning mv. til 100 personer med morgenbuffet, kaffe/te og frugt kl 8.30 samt sandwich to-go k.l ca. 12.30.
Der er indskrivning ved indgangen. Lisbeth medbringer medlemsliste. Ledersektionsbestyrelsen deltager med afbud fra Jens.
Maria byder velkommen til årsmødet og giver sammen med den øvrige bestyrelse en status på ledersektionens arbejde, efter oplægget af cand.merc. ph.d. Helle Hedegaard Hein om ”Meningsskabende værdiledelse”. Helle Hein holder oplæg i tidsrummet kl. 9.00-11.00.
Invitationen til årsmødet er rundsendt af ledersektionen via BUF leder mailliste og er endvidere lagt på LFS hjemmeside og har været annonceret i LFS Nyt samt udsendt med sms-nyt fra LFS.
Maria udsender en reminder om årsmødet til alle institutionsledere via ledermaillisten.
Ad. 3FOA Kongres 2019
Diana deltager i FOA Kongres som suppleant for Jens sammen med LFS øvrige hovedbestyrelse.
Ad. 4Pædagogiske læreplaner – orientering om proces
Der afholdes pt. workshops i EVA-regi: ”Kom godt i gang med den styrkede læreplan”.
Målgruppen er pædagogiske ledere, institutionsledere og klyngeledere i 0-6 års dagtilbud. På de områdevise workshops introduceres overordnet til redskaberne ”Skabelon til den skriftlige handleplan” og ”Selvevalueringsredskabet” og lederne får vejledning i, hvordan de kan anvende redskaberne i en konkret proces i deres institution, frem mod at udarbejde den skriftlige læreplan. EVA har lagt en procesforventning om, at lederne begynder at sætte ord på den skriftlige handleplan i skabelonen, og går hjem fra workshop med en god plan for det videre arbejde.
Den styrkede læreplan skal være på plads 1. oktober 2019. Tidsrammen for kursus/uddannelse af ledere og fyrtårne er lagt efter 1. oktober 2019 – hvilket giver meget lidt mening i tidsrammeperspektivet. Der stilles derfor spørgsmål til direktionen om deadline for den skriftlige styrkede læreplan kan rykkes til f.eks. 1. januar 2020
5.Eventuelt
Punkter til dagsorden til næste møde:
Organisering af ledere i LFS, - skal der f.eks. udarbejdes en velkomstskrivelse til nyansatte ledere med information om ”lederne i LFS – organisering og tilbud” og Almen ledersektion.