Referat fra almen ledersektionsbestyrelsesmøde 13. januar 2020
Deltog:Pia, Diana, Helle, Marialise, Michael.
Afbud:Jens, Annika.
Referent:Lisbeth.
1.Direktions- og koordinationsmøder
Ad 1
Kort orientering fra møde 8. januar 2020 mellem direktionen og repræsentanter fra ledersektionsbestyrelsen
Et konstruktivt dialogmøde. Der blev genskabt en fælles forståelse af at tillid er basic i organisationen, og at vi ”spiller på samme hold”, samarbejder i det store arbejdsfællesskab og finder meningsgivende, håndterbare, konstruktive løsninger. Inddragelsesprocesser og vigtigheden af målrettet meningsgivende kommunikation blev drøftet. Det handler ikke om mistillid med om ledelsesudfordringer genereret af manglende kommunikation. Ugepakken og opgaveportalen skal optimeres.
Ledersektionsbestyrelsen repræsenterer qua repræsentanterne er valgt på en LFS ledergeneralforsamling, et bagland, og er derfor et stærkt talerør, hørerør og sparringspart på vegne af de mange - modsat de ledere der er udpeget af BUF kun repræsenterer sig selv.
Fremadrettet vil ledersektionen være mere obs på dagsordenspunkter til koordinationsmøder med områdecheferne v/Kate og/eller Mikala. Problematikker vedrørende systemfejl skal drøftes på koordinationsmøderne, herunder dialog og opfølgning på den ændrede regnskabsinstruks – og gennem ledelsesstrengen sikre udvikling og opfølgning på klyngeledelsesprofilen og faglig ledelse. Sikre at der sker både faglig kvalitet og faglig ledelse/klyngeledelsesprofilen. Områdecheferne skal også klædes på og forpligtes på denne proces.
Kvartalsmøderne med Camilla/direktionen målrettes til strategiske drøftelser.
Til internt brug har Diana udsendt korte noter fra mødet til ledersektionsbestyrelsen til ledersektionsbestyrelsen.
Næste møde med direktionen – 28. januar 2020.
Marialise, Diana, Michael deltager (afbud fra Helle og Pia).
Ad. 1.2
Dagsordenspunkter til koordinationsmøde 23. januar 2020
Marialise fremsender dagsordenspunkter til sekretæren:
- Status og opfølgning på regnskabsinstruksen.
- Samtaleformer: Hvad skal erstatte den opsagte BUF vejledning om ”samtaleformer”? Hvilke værdier, retningslinjer og samtalepraksisser vil vi fortsat gerne fremme i BUF rent personalepolitisk til trods for direktionens opsigelse af HSU/HovedMED besluttede ”samtaleformer” og centralisering til KS/jura? I ledersektionens optik er det, som vi tidligere har fremhævet, f.eks. vigtigt at der fortsat er enighed om at medarbejderne har ret til at have bisidder med til samtaler med deres leder. Dagsorden for samtaler skal være klare og tydelige og evt. bilag skal udsendes sammen med indkaldelsen. De skal sikres vidensdeling om BUF samtaleværdier til alle ledere specielt de mange nye ledere.
- Sommerferiepasning – informerer pladsanvisningen på nuværende om sommerferiepasning til nyindmeldte børn?
- Obligatoriske læringstilbud: - Er der eller vil der kunne aftales en bufferpulje der dækker ”tomme pladser” når/hvis forældre takker nej tak til en plads med obligatorisk læringstilbud. Det opleves urimeligt at institutionen selv hæfter for den tomme plads.
- ”Se personalesag” – hvad er status?
- Status og opfølgning på administrationsfællesskaber. Serviceniveau på tværs af alle områder og administrationsfællesskaber. Hvad er snitfladen for de opgaver som ikke er placeret i de administrative fællesskaber? Opfølgning på opgaveporteføljen. Kvantum – budget, Klyngelederne er dekoblet eget budget. Administrationsfællesskabers formål og funktion er/var bl.a. at frigive tid til faglige ledelse. Mange ledere oplever et paradoks og forskel på mulighederne for administrativ understøttelse af ledelsesopgaven se f.eks. stillingsopslag til administrativ skolesekretær stilling. Hvorfor forskel på skoler/klynger? Systemer skal understøtte opgaveløsningen.
2.Følgegruppen omlægning til KKFO
Ad.2.1
Ledersektionsbestyrelsen har tidligere udpeget KKFO-leder Michael Langkilde samt klyngeleder Pia Bah til følgegruppen. Det er efterfølgende blevet besluttet i følgegruppen at ledersektionerne i BUPL og LFS hver kun har én repræsentant i følgegruppen. LFS ledersektionsplads går til Michael Langkilde som sammen med LFS almenformand Kirsten Løth repræsenterer LFS.
Internt LFS er det besluttet at fritidsinstitutionslederne og KKFO lederne inviteres til møde i LFS i februar 2020. Britt inviterer og koordinerer invitationen med Michael Langkilde og Pia Bah som deltager fra ledersektionsbestyrelsen.
3.Leder APV
Ad.3
Der er nedsat 2 følgegrupper. Følgegruppe for pædagogiske leder og følgegruppe for klyngeledere.
4.TR i klynger – orientering fra Britt
Ad. 4
Britt informerede ledersektionsbestyrelsen om at LFS i denne uge udsender informationsmail til alle LFS-tillidsrepræsentanter og -ledere i BUF vedrørende praksis for TR-bisidderopgaver på tværs af klyngens enheder.
5.Ledermedlemshenvendelser
Ad. 5
Ledersektionsbestyrelsen behandlede 2 konkrete henvendelser fra henholdsvis én klyngeleder og et område klyngeledelsesteam. Marialise sender svar på begge henvendelser på vegne af ledersektionsbestyrelsen.
6.FOA landsledermøde – herunder valg til FOA’s lederudvalg
Ad. 6
Diana og Marialise deltager i FOA’s landsledermøde den 20. februar 2020 i FOA’s forbundshus. Diana Jensen opstiller til valg til FOA’s landsdækkende lederudvalg. Af hensyn til LFS ledermedlemsvolumen, ledelseskonstruktioner og ledelsesudfordringer i hovedstadskommune er der utrolig vigtigt at LFS sikres en post i FOA’s landslederudvalg da LFS også ad den vej kan sikres indflydelse på FOA’s lederarbejde. På landsledermødet skal der desuden vælges 3 kongresdelegerede til FOA kongres.
Såfremt Diana vælges, så trækker hun sig på ledersektionens generalforsamling i maj 2020 fra sin post i LFS hovedbestyrelse. Denne LFS HB-post er Helle villig til at opstille til.
Lisbeth sørger for tilmelding til FOA.
7.Møder i ledersektionsbestyrelsen
Ad.7
Næste møde i ledersektionsbestyrelsen indkaldes til den 3. februar kl. 11.30-15.
Ledersektionsbestyrelsesmødet den 16. marts ændres til den 17. marts kl. 13-15.30.
Generalforsamling i ledersektionen indkaldes til den 27. maj 2020. Generalforsamlingen afholdes i LFS mødesal A i tidsrummet kl. 9-ca.12.30 (indskrivning fra kl. 8.30).
Maria sender kalenderinvitation via outlook til bestyrelsen.
Julefrokostdato afventer kalenderoverblik.