Referat fra almen ledersektionsbestyrelsesmøde den 7. februar 2022
Deltog:Pia, Diana, Helle, Annika, Tor, Peter, Flemming, Lisa.
Afbud:Martin, Marialise.
Mødeleder:Diana.
Ordstyrer: Tor.
Referent:Lisbeth.
1.Dagsorden
Ad. 1. Godkendt
2.Udpegning af kasserer for almen ledersektionsbestyrelse
Ad. 2.Lisa Oldhøj blev udpeget som almen ledersektions kasserer.
3.Orientering fra samt evaluering af koordinationsmøde
Ad. 3.Diana, Peter og Annika orienterede fra koordinationsmødet.
- Ny budgetmodel:
Bæredygtige institutioner. Selvforvaltningen indenfor rammen må ikke forringes eller udhules i ny budgetmodel. Obs på store/små institutioner i relation til tidligere drøftelser om grundbeløb til ledelse. Den nuværende pladsprismodel forenkles og sikres bedre gennemsigtighed. Alle børn skal have samme muligheder med henblik på chancelighed.
Vær’ obs på minimumsnormering, særbevillinger, kompensationsmidler, ledelsesspænd, flere matrikler, fysiske rammer, afstand til legeplads mv.
Der afholdes sparringsmøde mellem BUF og repræsentanter fra LFS og LFS Almen ledersektion medio marts forud for 1. behandlingen af ny budgetmodel i BUU. Almen ledersektionsbestyrelse udpegede Marialise som ledersektionens repræsentant til mødet om ny budgetmodel i BUF. Marialise tydeliggør overfor forvaltningen at hun i mødet med BUF og de øvrige LFS repræsentanter (Britt Petersen, Kirsten Løth og Henrik Krogh) repræsenterer LFS ledersektion - og ikke alene taler som klyngeleder fra arbejdsgruppen.
Marialise skriver selv til Michael Holm Svendsen og Britt og oplyser om ledersektionens repræsentation.
- Organisering af fritidsområdet:
Fuldtidsstillinger i kombination KKFO – skole – klub
Strategi i ft. rekruttering af uddannede pædagoger
KKFO’erne var ikke nævnt i oplægget hvilket ledersektionsbestyrelsen påpegede var en fejl. KKFO har en vigtig mission og værdi i forhold til brobygning.
- Referater fra koordinationsmøder – form og indhold:
Efter hvert punkt samles drøftelsen op og skrives til referat. Når almen ledersektionsbestyrelse udtaler sig, er det ikke som enkeltpersoner men som ledersektion. Referater skal være retvisende og fyldestgørende. Der følges op på aftaler ved hvert møde.
- Investeringscase:
Vagtplan/KAS. Ledersektionen har tilkendegivet bekymring for udhuling af ledelsesretten.
KAS WEB kan indtænkes som konkret afgrænset forsøgsordning.
- Ledere i BUF arbejdsgrupper:
Der tilstræbes åbenhed og gennemsigtighed om arbejdsgrupper. Fremadrettet sendes orientering til ledersektionen om nye arbejdsgrupper, kommissorier mv.
Såfremt arbejdsgruppe bemærkninger tilgår indstillinger til BUU, så skal bemærkninger fra LFS ledersektion også fremgå.
- Senior 0-dage:
Der udsendes et værktøj / vejledning med ugepakken til ledere.
Oplæg til fastholdelse og rekruttering af ledere. BUF invitere ledersektionen til at fremsende forslag og input til rekrutterings- og fastholdelsesstrategi.
Der følges op på om der drøftes fastholdelsestillæg til PL og KL.
4.Høringssvar vedrørende klynger. Status på proces i områderne:
Ad. 4. Intet nyt.
Der samles op på områdernes proces og den politiske beslutning på bestyrelsesmødet i marts.
5.Lederkonference i LFS regi på tværs af almen – dagpleje – specialområde
Ad. 5.Ledersektionsbestyrelsen har modtaget invitation fra Jan Hoby til et samarbejds- og planlægningsmøde for en lederkonference på tværs af områderne. Almen ledersektionsbestyrelse drøftede Jan Hobys oplæg til en lederkonference. Det er spændende og godt initiativ som følger godt op på LFS rep.møde beslutning, - men ledersektionsbestyrelsen er ikke enige i indholdet og oplægsholderne.
Såfremt invitationen alene handler om at kvalificere det udsendte oplæg, så ønsker ledersektionen ikke at deltage, da ledersektionen mener at det er langt forbi hvad der rør for almens ledermedlemmer. Oplæg af Chris MacDonald og Charlotte Larsen er ikke aktuelt meningsgivende for almen ledere. Ledersektionsbestyrelsen tilkendegiver at ledersektionen gerne deltager, hvis vi bliver inviteret til et møde, hvor vi i fællesskab kan drøfte indhold og derved oplægsholder.
Jan Hoby har kvitteret for almen ledersektions tilbagemelding og der er aftalt dato og tidspunkt for samarbejdsmøde om en lederkonference på tværs af områderne med mening og relevans for LFS’s ledermedlemmer. Mødet afholdes den 15. marts kl. 13.30-15.00 i LFS. Diana og Annika er repræsentanter fra almen ledersektionsbestyrelse. Muligt ”emne” for lederkonferencen kunne være: Status på ledelseskommissionens arbejde – hvilken vej frem
AD.5.1Invitation fra LFS Almenbestyrelse om input til medlemsarrangementer der retter sig mod ledere og ledelse.
Almenbestyrelsen v/ formand Kirsten Løth inviterer ledersektionsbestyrelsen til at samarbejde om medlemsarrangementer som retter sig mod ledere, eller drejer sig om ledelse. Det kan være foredrag, der retter sig mod ledelse af dagtilbud, KKFO, klub eller ledelse mere generelt. Almenbestyrelsen foreslår, at vi laver et ”joint venture” – altså at vi finder en måde at splitte regningen på. Kirsten Løth ønsker input til foredragsholdere.
Tor, Martin og Annika er arbejdsgruppe/tovholdere på samarbejdet med almenbestyrelsen om medlemsarrangementer om ledelse. Tor giver Kirsten en tilbagemelding.
Mulige emner:
- Psykologisk tryghed
- Anerkendende følgeskab – en ny side af arbejdsfællesskab
- væksthus for ledelse – hvad medarbejdere ønsker sig af deres ledere
- Hvordan bliver the new normal ikke the new normal fremadrettet?
- Work life balance – hvordan udfordrer det ledelse og lederrollen?
6.Ledersektionsrepræsentanter til følgegruppe
Ad. 6.Ledersektionsbestyrelsen drøftede udpegning af repræsentanter til følgegruppen til taskforce for grøn folkeskole. Ledersektionsbestyrelsen udpegede Flemming og Diana til følgegruppen.
7.Dato for generalforsamling maj måned 2022
Ad. 7. Marialise og Lisbeth sætter sammen datoen for generalforsamlingen i maj og gerne en fredag, da oplevelsen er, at der kan flest komme.
8.Sparring med Britt
Ad. 8.Rekruttering og fastholdelse tages op på næste ledersektionsbestyrelsesmøde den 21. marts 2022. Der er reserveret 2 timer til puktet kl. 12-14. Der brainstormes sammen med Britt og kvalificerer et eventuelt debatmøde med LFS ledermedlemmer om strategi for rekruttering og fastholdelse af ledere. – debatmøde titel kunne f.eks. være: Hvad er og gør din arbejdsplads og lederrolle attraktiv som pædagogisk leder eller klyngeleder.
Punkt på FOA HB møde d. 8. februar vedr. Lederarbejdet i FOA
Britt orienterede om at FOA HB på sit møde den 8. februar har dagsordensat en opfølgende drøftelse af FOAs lederarbejde. FOAs lederarbejde har været behandlet i FOA HB flere gange over årene, og der er igangsat mange forskellige aktiviteter for at rekruttere og fastholde ledermedlemmer i FOA. Alligevel ser vi en nedgang i antallet af medlemmer på lederområdet. Organiseringen af lederarbejdet i FOA har ligeledes været drøftet flere gange.
For at give FOA en endnu stærkere position på lederområdet og samtidig give ledermedlemmerne en stærk organisation, som imødekommer deres behov foreslås det, at der igangsættes et arbejde, der kan kvalificere en debat på FOA kongres om organiseringen af lederarbejdet. Lederarbejdet har ligeledes været drøftet i lov -og strukturudvalget.
Der lægges op til at Hovedbestyrelsen:
- Drøfter udfordringerne på lederområdet
- Drøfter de 2 modeller for mulig organisering af lederområdet
- Beslutter, at der igangsættes undersøgelser mv., som kan understøtte debatten og beslutningen om en Lederforening i FOA.
Britt og LFS tilkendegiver at selve tænkningen i at man fra FOA centralt kan rådgive og sparre med den enkelte leder, er problematisk når vi ser på hvad det i praksis er lederne henvender sig om.
At tænke, at der skal besluttes over decentral struktur, vil for Britt betyde mindre direkte indflydelse for lederne.
Britt er helt med på at man centralt kan kalde det en lederforening og styrke på det overordnede ledelsesniveau, give flere tilbud mv, men, dér hvor grænsen går er lokale lønforhandlinger, ledersagsbehandling mv.. Det giver ikke mening at alt lederarbejde eller lederdemokrati er forankret enten i et regionalt eller et centralt tilbud . Det er forfejlet at tro at ny struktur skaber stærkere varetagelse eller håndtering af ledersager gennem en centralisering af FOA lederarbejde.
Det er derimod den viden og indsigt i den lokale ledelsespraksis som den lokale FOA fagforening har, der skaber muligheder for de lokale fagforeningers fagpolitiske handlinger til gavn for ledernes kompetenceudvikling, løn- og ansættelse, arbejdsmiljø mv. Det vil simpelt hen være så stor en forringelse for LFS ledere at vi ikke kan være det bekendt. Det er en centralisme af lokaldemokratiet som dekobler de meningsgivende lokale aftalemuligheder. One size fits all dur ikke i ledersagsbehandlingen i hele FOA. FOA’s ledermedlemmer har så vidt forskellige ansvars- og kompetenceområder, så man kan frygte at FOA worst case får en ledermedlemsflugt ved en centralistisk lederforening.
Almen Ledersektions bestyrelsesrepræsentant klyngeleder Diana Jensen er sammen med dagplejeleder Ulla Kragh repræsentanter fra LFS i FOA Lederudvalg, som også har haft indledende drøftelser om FOA’s lederarbejde.
9.Eventuelt
Ad. 9. På næste bestyrelsesmøde drøftes forretningsorden for bestyrelsesmøder i ledersektionen.
10. Næste møde
Ad. 10. Næste ledersektions bestyrelsesmøde afholdes den 21. marts 2022 kl. 11.30 - 14.30