LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • Bestyrelser, sektioner, udvalg
  • De 3 ledersektioner i LFS
  • Almenområdets ledersektion
  • Referater
  • 16.8.2022: Bestyrelsesmøde
 

Sidemenu

  • 10.01.2023: Bestyrelsesmøde
     
  • 09.12.2022: Bestyrelsesmøde
     
  • 11.10.2022: Bestyrelsesmøde
     
  • 30.09.2022: Bestyrelsesmøde
     
  • 12.09.2022: Bestyrelsesmøde
     
  • 16.8.2022: Bestyrelsesmøde
     
  • 7.6.2022: Bestyrelsesmøde
     
  • 21.3.2022: Bestyrelsesmøde
     
  • 7.2.2022: Bestyrelsesmøde
     
  • 3.2.2020: Bestyrelsesmøde
     
  • 13.1.2020: Bestyrelsesmøde
     
  • 9.12.2019: Bestyrelsesmøde
     
  • 15.11.2019: Bestyrelsesmøde
     
  • 25.10.2019: Bestyrelsesmøde
     
  • 26.8.2019: Bestyrelsesmøde
     
  • 20.5.2019: Bestyrelsesmøde
     
  • 30.4.2019: Bestyrelsesmøde
     
  • 1.4.2019: Bestyrelsesmøde
     
  • 25.2.2019: Bestyrelsesmøde
     
  • 18.1.2019 Bestyrelsesmøde
     
  • Bestyrelsesreferater fra før 2019
    16.11.2018: Bestyrelsesmøde
     
    8.10.2018: Bestyrelsesmøde
     
    11.6.2018: Bestyrelsesmøde
     
    16.4.2018: Bestyrelsesmøde
     
    19.3.2018: Bestyrelsesmøde
     
    19.2.2018: Bestyrelsesmøde
     
    22.1.2018: Bestyrelsesmøde
     
    3.11.2017: Bestyrelsesmøde
     
    2.10.2017: Bestyrelsesmøde
     
    6.9.2017: Bestyrelsesmøde
     
    1.6.2017: Bestyrelsesmøde
     
    2.5.2017: Bestyrelsesmøde
     
    3.4.2017: Bestyrelsesmøde
     
    13.3.2017.: Bestyrelsesmøde
     
    6.2.2017 Bestyrelsesmøde
     
    12.1.2017 Bestyrelsesmøde
     
    28.11.2016 Bestyrelsesmøde
     
    10.11.2016: Bestyrelsesmøde
     
    9.9.2016: Bestyrelsesmøde
     
    11.3.2016: Bestyrelsesmøde
     
    8.2.2016 Bestyrelsesmøde
     
    2.10.2015 Bestyrelsesmøde
     
    14.9.2015 Bestyrelsesmøde
     
    12.6.2015 Bestyrelsesmøde
     
    16.4.2015 Bestyrelsesmøde
     
    20.1.2015 Bestyrelsesmøde
     
    11.12.2014: Bestyrelsesmøde
     
    13.11.2014: Bestyrelsesmøde
     
    8.10.2014: Bestyrelsesmøde
     
    1.9.2014: Bestyrelsesmøde
     
    30.7.2014: Bestyrelsesmøde
     
    13.6.2014: Bestyrelsesmøde
     
    11.4.2014: Bestyrelsesmøde
     
    21.3.2014: Bestyrelsesmøde
     
    28.2.2014: Bestyrelsesmøde
     
    22.1.2014 Bestyrelsesmøde
     
    3.12.2013 Bestyrelsesmøde
     
    8.11.2013: Bestyrelsesmøde
     
    8.10.2013: Bestyrelsesmøde
     
    13.9.2013: Bestyrelsesmøde
     
    12.4.2013: Bestyrelsesmøde
     
    15.3.2013: Bestyrelsesmøde
     
    8.2.2013: Bestyrelsesmøde
     
    11.1.2013: Bestyrelsesmøde
     
    14.12.2012 Bestyrelsesmøde
     
    12.11.2012: Bestyrelsesmøde
     
    27.8.2012: Bestyrelsesmøde
     
    17.8.2012: Bestyrelsesmøde
     
    12.6.2012: Bestyrelsesmøde
     
    24.5.2012: Generalforsamling
     
    5.3..2012: Bestyrelsesmøde
     
    10.2..2012: Bestyrelsesmøde
     
    26.1.2012: Bestyrelsesmøde
     
    Bilag til referat 26.1.2012: Bemærkninger til revison af hvidbog
     
    18.8.2011: Bestyrelsesmøde
     
    9.6.2011: Bestyrelsesmøde
     
    10.3.2011: Bestyrelsesmøde
     
    10.2.2011: Bestyrelsesmøde
     
    18.1.2011: Bestyrelsesmøde
     
    16.12.2010: Bestyrelsesmøde
     
    16.9.2010: Bestyrelsesmøde
     
    31.8.2010: Bestyrelsesmøde
     
    24.6.2010: Bestyrelsesmøde
     
    11.6.2010: Bestyrelsesmøde
     
    19.5.2010.: Generalforsamling
     
    16.4.2010: Bestyrelsesmøde
     
    24.3.2010: Bestyrelsesmøde
     
    2.3.2010: Bestyrelsesmøde
     
    10.2.2010: Bestyrelsesmøde
     
    21.1.2010: Bestyrelsesmøde
     
    29.9.2009: Bestyrelsesmøde
     
    7.9.2009: Bestyrelsesmøde
     
    25.6.2009: Bestyrelsesmøde
     
    4.6.2009: Bestyrelsesmøde
     
    31.10.2008: Bestyrelsesmøde
     
    23.10.2008: Bestyrelsesmøde
     
    18.9.2008: Bestyrelsesmøde
     
    23.6.2008: Bestyrelsesmøde
     
    4.6.2008: Bestyrelsesmøde
     
    22.5.2008: Generalforsamling
     
    30.4.2008: Bestyrelsesmøde
     
    14.2.2008: Bestyrelsesmøde
     
    25.1.2008: Bestyrelsesmøde
     
    29.11.2007: Bestyrelsesmøde
     
    1.11.2007: Bestyrelsesmøde
     
    28.9.2007: Bestyrelsesmøde
     
    21.8.2007: Bestyrelsesmøde
     
    13.6.2007: Bestyrelsesmøde
     
    7.5.2007: Årsmøde
     
    16.4.2007: Bestyrelsesmøde
     
    20.3.2007: Bestyrelsesmøde
     
    18.12.2006: Bestyrelsesmøde
     
    21.11.2006: Bestyrelsesmøde
     
    14.9.2006: Bestyrelsesmøde
     
    22.6.2006: Bestyrelsesmøde
     
    25.4.2006: Bestyrelsesmøde
     
    17.5.2006: Generalforsamling
     
    14.3.2006: Bestyrelsesmøde
     
    30.11.2005: Bestyrelsesmøde
     
    8.11.2005. Ex.ord. bestyrelsesmøde
     
    11.10.2005: Bestyrelsesmøde
     
    15.8.2005: Bestyrelsesmøde
     
    9.6.2005: Bestyrelsesmøde
     
    1.6.2005: Bestyrelsesmøde
     
    28.4.2005: Bestyrelsesmøde
     
    14.3.2005: Bestyrelsesmøde
     
    2.2.2005: Bestyrelsesmøde
     
    20.12.2004: Bestyrelsesmøde
     
    23.11.2004: Bestyrelsesmøde
     
    25.5.2004: Generalforsamling
     
    13.1.2003: Stiftende generalforsamling
     
20.9.2022  | Almen  Lederne  
  
 

Referat fra Almen ledersektionsbestyrelsesmøde den 16. august 2022

Deltog: Marialise, Tor, Helle, Martin, Peter
Afbud: Lisa, Diana, Annika,
Mødeleder: Martin
Referent: Lisbeth

1. Dagsorden godkendt

2. Referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde den 7. juni 2022 er godkendt

Er lagt på LFS hjemmeside

3.Drøftelse omkring inddragelse af Almen Ledersektion

Ad.3

Drøftelsen tog afsæt i de indledende spørgsmål: Hvordan sikrer vi en stærk lederstemme fra praksis ind i BUF? og - Hvad får vi som ledersektion ud af koordinationsmøderne /direktionsmøderne?

Opsamling af drøftelsen:
Vi ønsker at deltage når der er relevante punkter på dagsordenen i de forskellige mødefora. Ledersektionsbestyrelsen ser frem til en større oplevelse af medinddragelse og kvalificering af temaer som f.eks. skal implementeres.

Ledersektionsbestyrelsen ønsker en tydelighed på dét der er på dagsordenen. Det skal fremgå om det er orienteringspunkter eller om det er en drøftelse.

Ledersektionsbestyrelsen vil i sin ageren have større fokus på at være dagsorden sættende. Det betyder at der forud for de indkaldte forskellige møder, skal ske god mødeforberedelse og gennemgang af dagsordenspunkterne enten på ledersektionsbestyrelsesmøderne eller vil mail, da vi ønsker at stå stærkere og skarpere i vores kommunikation og holdninger – og derigennem kvalificere vores repræsentative roller som talerør for alle almen lederne og sammen skabe udvikling.

Hvorfor holder vi ikke koordinationsmøderne sammen med LFS? Fordi vi i vores repræsentation på møderne har forskellige udgangspunkter i vores roller på møderne.

Aula fælles platform for klyngerne ønskes, dette er taget op i koordinationsudvalget og de vil se på mulighederne.

4. Ny budgetmodel – orientering fra møderne

Ad.4

Almen områdets formand Kirsten Gunvor Løth, Diana og Maria gav en grundig information fra møderne vedrørende ny budgetmodel. Der kan på nuværende ikke refereres yderligere.

5. Justering af pædagogisk tilsynskoncept

Ad.5

Ledersektionsbestyrelsen drøftede det udsendte bilag og udkast til justering af det pædagogiske tilsynskoncept. Ledersektionsbestyrelsen ønsker naturligvis at bidrage til kvalificering af udkastet til nyt pædagogisk tilsynskoncept og har sendt følgende bemærkninger til BUF.

”Tak for det udsendte og ikke mindst, muligheden for at byde ind.

Vi vil egentlig gerne have en dialog omkring materialet, da vi har flere opmærksomheder i forhold til den pædagogiske praksis.

Selv om det pædagogiske tilsyn jo, som udgangspunkt, skal opfattes som og bruges som et internt redskab, til institutionen, har vi jo mange andre aktører som tilsynet også henvender sig til. Vi er glade for den transparens som såvel lovgivningen og vi bakker op om.

På samme måde oplever vi at gennemgang af, samt drøftelse af tilsynet i såvel personale, forældre som bestyrelse har en stor værdi. fordi de kender institutionen og er medaktører i udvikling af den pædagogiske praksis.

Der hvor vi kan blive udfordret er, når udenforstående interessenter læser tilsynet. Her tænker vi bl.a. på rekruttering og fastholde af personale samt tiltrækning af nye børn. Her er måden vi benævner den pædagogiske praksis, altafgørende.

Vi tænker at målet med det pædagogiske tilsyn er at være med til at kvalificere og videreudvikle den pædagogiske praksis.

Så når der i det udsendte anvendes begreber som:

  • Utilstrækkelig pædagogisk praksis
  • Mangelfuld pædagogisk praksis
  • Tilstrækkelig pædagogisk praksis

så mener vi, at der er en risiko for at borgere og kommende samt nuværende medarbejdere, får en uhensigtsmæssig og forfejlet opfattelse af, den pædagogiske kvalitet i enheden og dermed i Københavns Kommune.

Hvilket ikke er befordrende for hverken det store arbejde der udføres i de pædagogiske institutioner eller for fastholdelse og rekruttering. Sidstnævnte er de udfordringer som vægter højst på den politiske dagsorden i København.

Det vil endvidere kunne forstærke en uhensigtsmæssig udvikling på institutioner som er udfordret, da det både vil kunne påvirke børneoptaget, da nogle forældre som læser den slags, kan vælge institutionen fra. På samme måde, kan de institutioner som virkelig har brug for kompetent pædagogisk arbejdskraft, for at kunne hæve kvaliteten, risikere ikke at kunne tiltrække samme.

Polemisk sagt: Er det da attraktivt at sætte sit barn, på en institution som er benævnt som "utilstrækkelig pædagogisk indsats".

Vi deltager gerne i et møde, hvor vi kan uddybe ovenstående. Vi er endvidere interesserede i at deltage i en dialog omkring light tilsyn, da vi har erfaringer som kan kvalificere samme.

På vegne af Ledersektionsbestyrelsen v./ Marialise Rømer”.

6. Overlevering fra BUF, når opgaver flytter sig?

Ad.6

Almen ledersektions ledermedlemmer oplever et uhensigtsmæssigt flow af opgaver fra forskellige fagkontorer og TMF, Kejd. Det virker som om at analysen af målgruppen mangler og at den gamle beslutning om at opgaver sendes via ugepakken er gået i glemmebogen.

For at konkretisere og eksemplificere det oplevede opgaveskred, besluttede ledersektionsbestyrelsen at de enkelte ledersektionsbestyrelsesmedlemmer frem til 1. september opsamler eksempler og fremsender en liste til Marialise, som sammenskriver og fremsender en samlet liste til LFS formand Britt Petersen med henblik på videre handling.

7. Trivsel og fastholdelse af ledere

Ad.7

Punktet indeholdende ”Hvad er status på rekruttering og fastholdelse af ledere og hvordan ser det ud med ledernes trivsel?” udsættes til næste ledersektionsbestyrelsesmøde.

8.Dialog med lederne – opfølgning på APV

Ad.8

Punktet indeholdende ”Ledersektionsbestyrelsen vil gerne mere generelt i bedre dialog med lederne. Hvordan griber vi det an? Hvad sker der med opfølgningen på vores APV?” udsættes til næste ledersektionsbestyrelsesmøde.

9.Punkter til næste ledersektionsbestyrelsesmøde

Ad.9

  • Bæredygtige institutioner (udsat punkt fra forrige ledersektionsbestyrelsesmøde)
  • Trivsel og fastholdelse af ledere - Hvad er status på rekruttering og fastholdelse af ledere og hvordan ser det ud med ledernes trivsel? (udsat punkt fra 16.august 2022)
  • Dialog med lederne – opfølgning på APV. Ledersektionsbestyrelsen vil gerne mere generelt i bedre dialog med lederne. Hvordan griber vi det an? Hvad sker der med opfølgningen på vores APV?” (udsat punkt fra 16. august 2022)
  • LFS’s holdning til dispensationsansøgninger vedrørende uddannelseskravet til pædagog. Kan der, som en forsøgsordning, blødes op i en f.eks. 5 årig periode? / (Britt og Kirsten anmodes om at deltage i punktets behandling)
  • Sociale normeringer – Kan en andel af pengene anvendes til løntillæg til pædagoger der påtager sig og fastholdes i den pædagogiske opgave. (som led i strategi om rekruttering/fastholdelse af fagligt dygtige medarbejdere). / (Britt og Kirsten anmodes om at deltage i punktets behandling)
  • Tomme pladser – bæredygtige institutioner. / (Britt og Kirsten anmodes om at deltage i punktets behandling)

10. Evt.

Intet til referat

Næste ledersektions bestyrelsesmøde – Den 12. september kl. 12.00 -15.00 i LFS

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/15562 Loadtid: 0.073 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/15562 Loadtid: 0.073 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/15562 Loadtid: 0.073 sek.
Download logo