Referat fra Almen ledersektionsbestyrelsesmøde den 16. august 2022
Deltog: Marialise, Tor, Helle, Martin, Peter
Afbud: Lisa, Diana, Annika,
Mødeleder: Martin
Referent: Lisbeth
1. Dagsorden godkendt
2. Referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde den 7. juni 2022 er godkendt
Er lagt på LFS hjemmeside
3.Drøftelse omkring inddragelse af Almen Ledersektion
Ad.3
Drøftelsen tog afsæt i de indledende spørgsmål: Hvordan sikrer vi en stærk lederstemme fra praksis ind i BUF? og - Hvad får vi som ledersektion ud af koordinationsmøderne /direktionsmøderne?
Opsamling af drøftelsen:
Vi ønsker at deltage når der er relevante punkter på dagsordenen i de forskellige mødefora. Ledersektionsbestyrelsen ser frem til en større oplevelse af medinddragelse og kvalificering af temaer som f.eks. skal implementeres.
Ledersektionsbestyrelsen ønsker en tydelighed på dét der er på dagsordenen. Det skal fremgå om det er orienteringspunkter eller om det er en drøftelse.
Ledersektionsbestyrelsen vil i sin ageren have større fokus på at være dagsorden sættende. Det betyder at der forud for de indkaldte forskellige møder, skal ske god mødeforberedelse og gennemgang af dagsordenspunkterne enten på ledersektionsbestyrelsesmøderne eller vil mail, da vi ønsker at stå stærkere og skarpere i vores kommunikation og holdninger – og derigennem kvalificere vores repræsentative roller som talerør for alle almen lederne og sammen skabe udvikling.
Hvorfor holder vi ikke koordinationsmøderne sammen med LFS? Fordi vi i vores repræsentation på møderne har forskellige udgangspunkter i vores roller på møderne.
Aula fælles platform for klyngerne ønskes, dette er taget op i koordinationsudvalget og de vil se på mulighederne.
4. Ny budgetmodel – orientering fra møderne
Ad.4
Almen områdets formand Kirsten Gunvor Løth, Diana og Maria gav en grundig information fra møderne vedrørende ny budgetmodel. Der kan på nuværende ikke refereres yderligere.
5. Justering af pædagogisk tilsynskoncept
Ad.5
Ledersektionsbestyrelsen drøftede det udsendte bilag og udkast til justering af det pædagogiske tilsynskoncept. Ledersektionsbestyrelsen ønsker naturligvis at bidrage til kvalificering af udkastet til nyt pædagogisk tilsynskoncept og har sendt følgende bemærkninger til BUF.
”Tak for det udsendte og ikke mindst, muligheden for at byde ind.
Vi vil egentlig gerne have en dialog omkring materialet, da vi har flere opmærksomheder i forhold til den pædagogiske praksis.
Selv om det pædagogiske tilsyn jo, som udgangspunkt, skal opfattes som og bruges som et internt redskab, til institutionen, har vi jo mange andre aktører som tilsynet også henvender sig til. Vi er glade for den transparens som såvel lovgivningen og vi bakker op om.
På samme måde oplever vi at gennemgang af, samt drøftelse af tilsynet i såvel personale, forældre som bestyrelse har en stor værdi. fordi de kender institutionen og er medaktører i udvikling af den pædagogiske praksis.
Der hvor vi kan blive udfordret er, når udenforstående interessenter læser tilsynet. Her tænker vi bl.a. på rekruttering og fastholde af personale samt tiltrækning af nye børn. Her er måden vi benævner den pædagogiske praksis, altafgørende.
Vi tænker at målet med det pædagogiske tilsyn er at være med til at kvalificere og videreudvikle den pædagogiske praksis.
Så når der i det udsendte anvendes begreber som:
- Utilstrækkelig pædagogisk praksis
- Mangelfuld pædagogisk praksis
- Tilstrækkelig pædagogisk praksis
så mener vi, at der er en risiko for at borgere og kommende samt nuværende medarbejdere, får en uhensigtsmæssig og forfejlet opfattelse af, den pædagogiske kvalitet i enheden og dermed i Københavns Kommune.
Hvilket ikke er befordrende for hverken det store arbejde der udføres i de pædagogiske institutioner eller for fastholdelse og rekruttering. Sidstnævnte er de udfordringer som vægter højst på den politiske dagsorden i København.
Det vil endvidere kunne forstærke en uhensigtsmæssig udvikling på institutioner som er udfordret, da det både vil kunne påvirke børneoptaget, da nogle forældre som læser den slags, kan vælge institutionen fra. På samme måde, kan de institutioner som virkelig har brug for kompetent pædagogisk arbejdskraft, for at kunne hæve kvaliteten, risikere ikke at kunne tiltrække samme.
Polemisk sagt: Er det da attraktivt at sætte sit barn, på en institution som er benævnt som "utilstrækkelig pædagogisk indsats".
Vi deltager gerne i et møde, hvor vi kan uddybe ovenstående. Vi er endvidere interesserede i at deltage i en dialog omkring light tilsyn, da vi har erfaringer som kan kvalificere samme.
På vegne af Ledersektionsbestyrelsen v./ Marialise Rømer”.
6. Overlevering fra BUF, når opgaver flytter sig?
Ad.6
Almen ledersektions ledermedlemmer oplever et uhensigtsmæssigt flow af opgaver fra forskellige fagkontorer og TMF, Kejd. Det virker som om at analysen af målgruppen mangler og at den gamle beslutning om at opgaver sendes via ugepakken er gået i glemmebogen.
For at konkretisere og eksemplificere det oplevede opgaveskred, besluttede ledersektionsbestyrelsen at de enkelte ledersektionsbestyrelsesmedlemmer frem til 1. september opsamler eksempler og fremsender en liste til Marialise, som sammenskriver og fremsender en samlet liste til LFS formand Britt Petersen med henblik på videre handling.
7. Trivsel og fastholdelse af ledere
Ad.7
Punktet indeholdende ”Hvad er status på rekruttering og fastholdelse af ledere og hvordan ser det ud med ledernes trivsel?” udsættes til næste ledersektionsbestyrelsesmøde.
8.Dialog med lederne – opfølgning på APV
Ad.8
Punktet indeholdende ”Ledersektionsbestyrelsen vil gerne mere generelt i bedre dialog med lederne. Hvordan griber vi det an? Hvad sker der med opfølgningen på vores APV?” udsættes til næste ledersektionsbestyrelsesmøde.
9.Punkter til næste ledersektionsbestyrelsesmøde
Ad.9
- Bæredygtige institutioner (udsat punkt fra forrige ledersektionsbestyrelsesmøde)
- Trivsel og fastholdelse af ledere - Hvad er status på rekruttering og fastholdelse af ledere og hvordan ser det ud med ledernes trivsel? (udsat punkt fra 16.august 2022)
- Dialog med lederne – opfølgning på APV. Ledersektionsbestyrelsen vil gerne mere generelt i bedre dialog med lederne. Hvordan griber vi det an? Hvad sker der med opfølgningen på vores APV?” (udsat punkt fra 16. august 2022)
- LFS’s holdning til dispensationsansøgninger vedrørende uddannelseskravet til pædagog. Kan der, som en forsøgsordning, blødes op i en f.eks. 5 årig periode? / (Britt og Kirsten anmodes om at deltage i punktets behandling)
- Sociale normeringer – Kan en andel af pengene anvendes til løntillæg til pædagoger der påtager sig og fastholdes i den pædagogiske opgave. (som led i strategi om rekruttering/fastholdelse af fagligt dygtige medarbejdere). / (Britt og Kirsten anmodes om at deltage i punktets behandling)
- Tomme pladser – bæredygtige institutioner. / (Britt og Kirsten anmodes om at deltage i punktets behandling)
10. Evt.
Intet til referat