Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde 15. november 2019
Deltog:Pia, Diana, Helle, Annika.
Afbud:Jens, Marialise, Michael.
Referent:Lisbeth.
1.Bekræftelse af godkendelse af referat
Ad 1.
Referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde den 25. oktober 2019 blev godkendt.
2.Direktions-/koordinationsmøder – punkter til dagsordenen
Ad.2.1
Forslag til dagsordenspunkter til møde med Camilla Niebuhr, direktionen
1. Ledersektionsbestyrelsen besluttede at fremsende en mail til direktionssekretæren med følgende ønsker og forslag til dagsorden til mødet med Camilla Niebuhr den 25. november 2019:
Ledersektionsbestyrelsen ønsker en strategisk drøftelse med Camilla om, hvordan vi kan tænke nye strategiske tanker om forældrebestyrelse og forældreråd.
Nogle institutioner/klynger sidder med fuldtallige forældrebestyrelser/råd, andre kan ikke få valgt. Nogle forældre ønsker medinddragelse, andre ikke. Nogle forældre er pressede. Kan vi tænke nyt ift. hvordan man vælger? Kan vi inddrage KFO på en anden måde? Osv.
Med henblik på at komme lidt mere ned i dybden ønsker Ledersektionsbestyrelsen en drøftelse herom uden, at vi straks inddrager FAC. Nye tanker kan måske føre til en ny strategi og indhold.
2. Ledersektionsbestyrelsen ønsker en status på hvordan det går med arbejdet omkring at sætte et værn om det fritidspædagogiske (herunder pejlemærker for fritidsinstitutioner), ledelseskompetence, økonomi, m2, ligeværdigt samarbejde, medindflydelse og medbestemmelse, mv., når fritidshjem overgår til KKFO´er? Hvad er status på arbejdet med ændringer af styrelsesvedtægten for folkeskolen i København, - og hvornår er den politiske behandling i BUU?
Ad.2.2
Forberedelse af punkterne på den udsendte dagsorden til koordinationsmøde den 21.11.2019.
Deltager i koordinationsmødet: Maria, Helle, Diana, Annika, Pia.
Afbud: Jens, Michael.
1. Procesoplæg om modtagelse/ansættelse af nye medarbejdere i BUF.
Oplægget er en følge af BUU-behandling af forslag fra C vedrørende systematisk strategi og planlægning ved ansættelse og modtagelse af nye medarbejdere i BUF.
Ledersektionsbestyrelsen er ikke uenige i oplægget – men der stilles nysgerrige spørgsmål til:
- Hvor meget er ”kan” og hvor meget er ”skal”?
- Er det en instruks, en vejledning eller et idékatalog?
- Prøvetidssamtaler - (hvad nu hvis der ikke har været afholdt prøvetidssamtaler) – vil det være genstand for tjenstlig sanktion?
2. Styrkede læreplaner – status på implementering
- Ledersektionsbestyrelsen bemærker, at der er modtaget tilbagemeldinger om, at der på uddannelsesdagene er store kvalitative forskelle på undervisning/uddannelse – og for lidt fokus på ledelse. Der er fremadrettet behov for at UCC strømliner uddannelse meget bedre.
- Faglige fyrtårne, - Ledersektionsbestyrelsen spørger ind til kriterier for udvælgelsen af ”faglige fyrtårne” til diplomuddannelsen. Hvor mange uddannelsespladser er til rådighed?
Vikardækning under uddannelse – Ledersektionsbestyrelsen foreslår at FAC-forvaltningen tager rundt i områderne og drøfter ”hvad skal der til” for at understøtte faglige fyrtårne?
3. Orientering om indsatser på specialområdet
- Ledersektionsbestyrelsen bemærker at det er positivt at der er lagt op til en styrkelse af kompetencecenter.
- Ledersektionsbestyrelsen efterlyser og foreslår derfor at ledersektionsbestyrelsen tildeles en plads i styregruppen. Forebyggelse skal forankres i 0-6 års området.
3.Ledersektionsbestyrelsens svar på Tobias Børner Stax mail
Ad.3
Ledersektionsbestyrelsen drøftede svarmail (7. november 2019) fra BUF adm. direktør Tobias Børner Stax, og besluttede at sende følgende svar d.d.:
”Kære Tobias
Tak for din mail.
Vi har i dag møde i Ledersektionen, hvor vi drøfter vores ønske om at mødes med den samlede direktion.
Vi ønsker et møde, hvor vi taler om den tillid, vi skal have til hinanden, og at vi sammen har tillid til, at vi ønsker BUF’s bedste – herunder kerneopgaven og arbejdsfællesskabet.
Det er ikke konkrete sager, vi ønsker at være i dialog med jer om. Vi ønsker at være i dialog med jer om de processer, der er for medinddragelse, så vi bidrager til at kvalificere det, vi skal være sammen om.
Vi er enige i, at vi inddrages bl.a. via vores møder med Camilla og på koordinationsmøderne.
Da du opfordrer til, at vi sender nogle eksempler, så kan vi nævne disse, hvor vi kunne have ønsket at være i dialog: Regnskabsinstruksen, en proces om bæredygtige klynger, de 3 samtaletyper og de Administrative Fællesskaber.
Skriftlig kommunikation er desværre unuanceret, og derfor ønsker vi, at vi kan sidde overfor hinanden. For at dialogen har de bedst mulige rammer til mødet, har vi valgt, at vi kommer med udvalgte medlemmer fra Ledersektionen og ikke alle.
På vegne af ledersektionsbestyrelsen
Med venlig hilsen”
4.Klyngelederseminar – emner til workshops
Ad.4
Ledersektionsbestyrelsen sender d.d. svar til Sarah Berthelsen i BUF vedrørende emner til workshops på det kommende klyngelederseminar.
Med reference til mail fra ledersektionsbestyrelsen den 1. november 2019 og efterfølgende korrespondance med Sarah, kvitterer Ledersektionsbestyrelsen positivt for muligheden for 1 time workshop med de 3 fokusemner:
- klyngeledelsesprofilen
- kerneopgaven i BUF
- den nye LederAPV
Processen og dagsordenen lægger ledersektionsbestyrelsen trygt i hænderne på forvaltningen/direktionen – så Sarah skal ikke vente på yderligere input fra ledersektionsbestyrelsen.
5.Orientering fra følgegruppemøde vedr. ny tilsynsstrategi v/Diana
Ad. 5
Diana orienterede fra følgegruppemøde vedr. opfølgning på ny tilsynsstrategi. Diana deltog i følgegruppemødet som suppleant for Marialise. Almenområdeformand Kirsten Løth deltog som repræsentant fra LFS.
Vedligeholdelsestilsyn træder i kraft 1. januar 2020.
6.Ikke-medlems deltagelse i FOA ledertræf
Ad.6
Efter en grundig drøftelse af problematiken vedrørende et ikke-medlems deltagelse i FOA ledertræf på Nyborg Strand, besluttede bestyrelsen at Lisbeth, på vegne af LFS ledersektion, kontakter den pågældende og indleder dialog om fagligt fællesskab.