Referat fra Almen ledersektions-bestyrelsesmøde den 30. september 2022
Deltog:Marialise, Tor, Peter, Diana, Annika
Afbud: Lisa, Helle
Mødeleder: Tor
Referent: Lisbeth
1. Dagsorden
Godkendt.
2. Referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde den 12. september 2022
Godkendt og lægges på LFS hjemmeside.
3. Genforhandling af forhåndsaftale om lederløn – v/Marialise. Britt deltager i punktets behandling.
Ad.3.
Britt og Maria orienterede fra forhandlingerne med BUF om genforhandling af forhåndsaftalen vedrørende lederløn. Der er et udspil på bordet som der pt. beregnes på. Ingen må gå ned i løn. Almen Ledersektionsbestyrelse bakker op om det fortsatte forhandlingsarbejde og prioriteringerne.
Når forhåndsaftalen er forhandlet på plads, udsendes der en skrivelse til LFS’s ledermedlemmer med rammer og idéer til lokale lønforhandlinger – og der indkaldes til ledermøde med gennemgang af den genforhandlede forhåndsaftale.
4. Ny budgetmodel
Ad.4.
Almen ledersektionsbestyrelse afsender høringssvar på ny budgetmodel. Børne- og Ungdomsudvalget besluttede den flerdelte høringsproces på sit møde den 21. september og BUU besluttede at den nye budgetmodel tidligst kan træde i kraft pr. 1. januar 2024
5. Bekymringsskrivelse fra Almen Ledersektion til BUF direktion.
Ad.5
Almen Ledersektionsbestyrelse færdigbehandlede udkastet til bekymringsskrivelse til BUF direktion og besluttede at afsende det til BUF direktion.
Almen Ledersektionsbestyrelse ønsker en dialog med direktionen og BUU, for tiden til kerneopgaven, herunder kerneopgaven med ledelse og det faglige arbejde i institutionerne må prioriteres. Der er brug for, at vi i hele BUF og i fællesskab tager ansvar for de gode løsninger, da ledelseskvaliteten ellers vil dale grundet mangel på tid.
Vi har ikke brug for, at konsekvensen af opgaveporteføljen bliver ledere, der er sygemeldte, der opsiges eller selv siger op, fordi de ikke magter opgaven. For som det er nu, så drypper det til et vist punkt, og så kan det ikke komme videre. Som Ledersektion havde vi førhen strategimøder med den faglige direktør, hvor vi kunne tale om strategier for det, som vi hørte fra medlemmerne. Det sker ikke længere.
Det er Almen Ledersektions ønske, at BUU får kendskab til den daglige drift ift. opgaver, der pålægges os, og hvordan det går med f.eks. bygninger, administrative fællesskaber, hvordan vi håndterer økonomien samt får indblik i de pædagogiske lederes/klyngelederes opgaveportefølje.
Børne- og Ungdomsudvalget skal vide, hvordan der med de nuværende rekrutteringsudfordringer lægges pres på nærværende ledelse og kvaliteten af kerneopgaven, og at vi må tale om en omfordeling af opgaveporteføljen.
Vi må spille med åbne kort om problemer, kultur og struktur samt muligheder. For vi er alle en del af løsningen på ovennævnte. Organisationen må samstemmes på en ny måde, så muligheden for at løfte kerneopgaven på institutionerne kommer i centrum.
Bekymringsbrevet sendes endvidere ud til alle LFS almen ledermedlemmer og kan i sin fulde ordlyd læses på LFS hjemmeside https://www.lfs.dk/15585
Lisbeth sørger for at det lægges på LFS hjemmeside 30. september 2022 efter det er afsendt til BUF direktion.
6. Dialog med LFS’s ledermedlemmer på almenområdet
Ad.6
Almen ledersektionsbestyrelse planlægger afholdelse af en 5 dialog/lyttemøder i områderne a la Town Hall meetings. Tanken er at afholde møderne i januar, februar, marts (foreløbig dato’er er lagt i ledersektionsbestyrelsens outlook kalender, men afventer endelig beslutning. Peter afklarer mødefaciliteter og vender tilbage med et bud på lokalebooking og forplejning/sandwich, kaffe/vand).
Den foreløbige rammesætning af dialog/lyttemøderne med LFS ledermedlemmer og at drøfte, nuancerer og perspektivere inddragelse af LFS ledermedlemmer i ledersektionens fagpolitiske arbejde med afsæt i bekymringsskrivelsen til BUF direktion om opgaveportefølje, arbejdspres, arbejdsmiljø, rekrutterings- og fastholdelsesproblemer. Hvordan repræsenterer almen ledersektionsbestyrelse lederne bedst ? Hvad skal der til for at flere ledermedlemmer deltager i ledersektionens årsmøder, ledersektionens generalforsamling og almen områdets ditto?.. mv.
Punktet følges op på næste ledersektionsbestyrelsesmøde.
7. FOA ledertræf 24.-25. oktober 2022
Ad.7
Almen ledersektionsbestyrelse v/Marialise, Helle, Tor, Peter, Annika og Lisbeth til tilmeldt FOA ledertræf. Diana er tilmeldt jf. sin repræsentation i FOA’s centrale lederudvalg. Martin melder afbud til FOA ledertræf da han tiltræder ny fagpolitisk rolle og opgave som nyvalgt almen områdeformand.
Lisbeth sørger for at der bestilles tog- og pladsbilletter tur-retur til Kolding.
8. Evaluering af almen områdets generalforsamling
Ad.8
Arbejdermuseets festsal lagde en smuk ramme for almen områdets generalforsamling. Almen ledersektionsbestyrelse er meget positive overfor det store fremmøde som tegner et stærkt billede af LFS medlemmernes fagpolitiske engagement. Almen ledersektionsbestyrelse sender en stor tak til Kirsten Gunvor Løth for stærkt samarbejde med hende og ønsker Kirsten rigtig god vind til valget som den fremtidige formand for LFS, som Kirsten stiller op til på LFS repræsentantskabsmøde den 25.-26. november 2022.
Ledersektionsbestyrelsen ønsker et kæmpestort stort tillykke til almen områdets nyvalgte formand Martin Kragballe Rasmussen som blev valgt ved kampvalg mellem tre kandidater. Martin udtræder samtidig af almen ledersektionsbestyrelse da han ikke kan sidde i en dobbeltvalgt politisk rolle i begge bestyrelser. Tak til Martin for det stærke fagpolitiske samarbejde vi har haft i ledersektionsbestyrelsen. Almen ledersektionsbestyrelse ser frem til det forsatte konstruktive samarbejde med almenområdets formand og områdebestyrelse.
Ledersektionsbestyrelsen vil opfordre LFS til at undersøge muligheden for indførelse af digitale/elektroniske afstemninger på generalforsamlinger mv. da det vil kunne sikre en mere smidig afvikling af afstemningerne og gennemførelse af generalforsamlingen.
Ledersektionsbestyrelsen vil desuden opfordre almenområdets bestyrelse til en grundig evaluering af generalforsamlingen da der efter ledersektionsbestyrelsen opfattelse er grundlag og behov herfor – her tænkes f.eks. på rammer for generalforsamlingen, forplejning, længde af generalforsamling, indskrivning, forretningsorden, taletid, dirigenternes rolle/kompetence, stemmeudvalg
9. Punkter til næste ledersektionsbestyrelsesmøde
Ad.9
- Fortsat planlægning af dialog/lyttemøder med almen ledersektions ledermedlemmer i de 5 områder
- Bæredygtige institutioner (udsat punkt fra tidligere ledersektionsbestyrelsesmøde)
- Tomme pladser – bæredygtige institutioner. / (Britt og Martin anmodes om at deltage i punktets behandling)
10. Evt.
Almen Ledersektionsbestyrelsesmødet den 9. december afholdes incl. julefrokost i LFS (Lisbeth bestiller) – og herefter reception for Britt på Arbejdermuseet. Der købes en afskedsgave fra Almen Ledersektion til Britt
11. Næste ledersektions bestyrelsesmøde:
Den 11. oktober kl. 12.00 -15.00 i LFS.