Referat fra almen ledersektions bestyrelsesmøde26. august 2019
Deltog:Maria, Michael, Annika, Diana, Pia.
Afbud:Helle, Jens.
Referent:Lisbeth.
1.Bekræftelse af godkendelse af referat
Ad. 1
Referat fra ledersektionsbestyrelsesmøde den 20. maj 2019 blev godkendt.
2.Direktions/koordinationsmøder herunder:
2.1. Koordinationsmødet den 29.8.2019
Udsendt dagsorden incl. bilag samt punkter til dagsorden.
Ad. 2.1
Ledersektionsbestyrelsen drøftede konkrete nedslag i relation til dagsordenens mange punkter og bilag. På koordinationsmødet vil ledersektionsbestyrelsen indledningsvis appellerer til at dagsorden samt bilag udsendes til ledersektionsbestyrelsen i så god tid at en grundig forberedelse og evt. sondering i baglandet gøres muligt, set i lyset af at ledersektionsbestyrelsen er repræsentative for en stor og kompleks ledergruppe.
Deltager i koordinationsmødet: Marialise, Diana, Annika, Michael, Helle
Bemærkninger til: ”Implementering af styrket opfølgning på tilsyn”:
- LFS har 2 pladser incl. ledersektionen i styrergruppen. Almenbestyrelsens formand Kirsten Løth deltager fra LFS. Ledersektionsbestyrelsen udpeger sin repræsentant hurtigst muligt.
- Fokus på forældreindflydelse, - det bør være områdets ansvar at understøtte klynger og PL’ere i faglig dialog om tilsynsrapport
- Forældre skal have mulighed for at deltage i tilsynsdialog, derfor bør der inviteres i god tid og tidspunktet på dagen bør derfor nøje overvejes i relation til at det skal være reelt muligt at deltage. Der skal koordineres på tværs af klyngens institutioner.
- Fokus skal være på implementering og pædagogiskpraksis – derfor er spørgsmålet ”hvad skal der til for at det lykkes?”
- Det styrkede tilsynskoncept skal være et redskab for institutionen og klyngen. Det skal være håndterbart og pædagogisk lavpraktisk.
- Opfølgning på tilsyn – ”in house viden” via personalemøder med fagligt pædagogisk indhold/oplæg.
- Strakspåbud-konceptet ser fint ud.
- Bør det overvejes at etablere et netværk for PL’ere som er på faglig handleplan? – evt. tilbud om kvartalsmøder – hjælp til prioritering.
- BUU beslutningen fra 19. juni 2019 er en styrkelse af tilsynet om pædagogisk praksis – værktøj med fokus på faglige mål, konkrete indsatser, fokus på medarbejderne = til gavn for børnene, kerneopgaven og arbejdsfællesskabet.
- Tilsynskonceptet skal udover pejlemærkerne tilrettes, således at der tages højde for den styrkede læreplan
Bemærkninger til: ”Arbejdspladsen i fokus”:
Orienteringspunkt. BUF vil give en status på AiF 2019 forud for at programmet lukker ned ultimo 2019 og ønsker evt. input fra ledersektionsbestyrelsen.
- Når arbejdsfællesskaber ikke fungerer så er der ikke tilstrækkelig fokus på arbejdspladsen og kerneopgaven. Læring fra Pionerprojektet skal implementeres
- Arbejdspladsen i Fokus AiF bør fremadrettet ikke forankres i Fagligt Center FAC, men bør i stedet forankres i MED-sekretariatet da fokus er på arbejdsfællesskaber, ledelse, medindflydelse, medbestemmelse, medansvar, demokrati, arbejdsmiljø, kerneopgaven, økonomi.
Bemærkninger til: ”Status på Kvantum og møde med ny økonomichef Rikke Clausen”:
Opfølgning på tidligere fremsendte Kvantum problematikker (Jens’s liste).
- Kvantum er et tungt og besværligt system at arbejde i
- fritekstbestillinger er fortsat problematisk
- tilbageleveringer er fortsat problematisk
- adresser på leveringer af varer fejler ofte
- ordrebekræftelser modtages fortsat ikke.
- bestillinger af f.eks. oplægsholdere/konsulenter er besværligt og går ofte udenom compliance.
- underleverandør til Hørkram er ikke på compliance
- det er fortsat problematisk at indgå rammeaftaler, - derfor bruges unødigt meget tid på fribestillinger eller også undlader institutioner/klynger i afmagt at købe f.eks. legetøj
- mødepakker (forplejning) til f.eks. MED-uddannelsen kræver 10 personer ved bestilling. Hvis mødepakken bestilles til færre end 10 personer kan der ikke leveres forplejning, da minimumsbestemmelsen er 10 personer.
Ad. 2.2
Direktionsmødet – orientering samt evt. opfølgning på mødet
Københavns Kommunes ansøgning i ministeriet om dispensation for forældrebetaling på fritidshjem a la sammenligneligt KKFO/SFO går tilsyneladende ikke igennem. Dvs. at fremtidsudsigten højst sandsynligt er at Københavns Kommune desværre beslutter at omdanne fritidshjem til KKFO. Der skal sættes gang i proces om drøftelser med henblik på indhegning af de særvilkår KKFOerne drives under som følge af 2003 BR-beslutningen om vilkår for KKFO. Det drejer sig bl.a. om m2, ledelse, indflydelse – herunder bør/skal styrelsesvedtægten for folkeskolen i Københavns revideres.
På næste møde med direktionen fremsender ledersektionsbestyrelsen spørgsmålet om klyngers bæredygtighed som dagsordenspunkt. Herudover fremsender Marialise på vegne af ledersektionsbestyrelsen en henvendelse til Camilla Niebuhr hvor der følges op på de drøftelser ledersektionen og direktionen tidligere har haft om problemstillinger vedr. klyngers bæredygtighed.
Ledersektionsbestyrelsen har kontinuerligt påpeget at klynger ville blive yderligere udfordret hvis der blev truffet politisk beslutning om at omdanne alle fritidshjem til KKFO’er i København, idet klynger som i dag har fritidsinstitutioner i klyngen ville miste en del af børnegrundlaget og derfor udfordres på mange parametre om bæredygtighed.
På tidligere møder er der blevet talt om, at der især var 2 områder som havde udfordringer med klynger som ikke var bæredygtige, nemlig Vanløse/Brønshøj og Indre By/Østerbro. Der kan være andre klynger som er udfordret.
Ledersektionsbestyrelsen har på tidligere møder klart tilkendegivet at man ønskede, at der blev taget stilling til, om der fortsat, på tværs af områderne, skulle ansættes nye klyngeledere. Ledersektionsbestyrelsen har tilkendegivet at det gav bedre mening, hvis man/områdecheferne og direktionen i stedet fik løftet problematikken op, så man ved stillingsledighed blandt klyngelederne, benyttede anledningen til at se på om der kunne være brug for en anden organisering af klynger, som sikrede bæredygtighed.
Af respekt for at LFS ledersektionsbestyrelse er fagpolitisk talerør og repræsentative for såvel klyngeledere som pædagogiske ledere oplyste ledersektionsbestyrelsen direktionen så tidligt som muligt om de bekymringer og strategiske overvejelser, ledersektionsbestyrelsen havde gjort sig på baggrund af de henvendelser ledersektionsbestyrelsen havde fået fra klynger som ikke var bæredygtige allerede i januar 2019.
Faktum er at ledersektionen kontinuerligt er blevet kontaktet af klyngeledere og pædagogiske ledere, som undrer sig over stillingsopslag på klyngelederstillinger. Der er et klart ønske om at der udtænkes en strategi således at BUF ikke skal ud i endnu en fyringsrunde af klyngeledere, såfremt der kom KKFOér.
Dette især set i lyset af, at målet med den sidste ændring af klyngerne, hvor klyngerne stort set blev halveret i antal, var, at gøre klyngerne bæredygtige og modstandsdygtige over for forandringer herunder også besparelser og øvrige politiske tiltag.
Ledersektionsbestyrelsen efterlyser mulighed for i samarbejde med LFS, direktionen og områdecheferne bl.a. at drøfte 2 scenarier:
- Hvordan ser klyngerne ud nu? Er der brug for justeringer i forhold til bæredygtighed? - hvilke muligheder kunne der være?
- Hvordan vil klyngerne se ud, hvis der træffes politisk beslutning om at etablere KKFOér og dermed trække fritidsinstitutionerne ud af klyngerne?
På baggrund af dette kunne man så have taget stilling til, hvad der var brug for og ikke mindst om det gav anledning til, at man ikke skulle ansætte flere klyngeledere eller hvor mange klyngeledere man så ville ansætte ved stillingsledighed.
De områder hvor der løbende er prioriteret tilpasset klyngestruktur, er foregået ganske fredeligt, hvilket det pædagogiske område har stor gavn af i arbejdsfællesskabet og kerneopgaven. Disse strategiske, velovervejede struktur og organiseringstilpasninger skaber tryghed hos såvel de pædagogiske medarbejdere, pædagogiske ledere og klyngeledere.
Det er ikke omkostningsfrit at ændre på klynger, - det viser al erfaring fra de 2 store klyngetilpasninger der allerede er gennemført i BUF, senest i 2016.
Ledersektionsbestyrelsen stiller sig naturligvis fortsat til rådighed i den/de fremtidige drøftelser og løsninger såfremt den politiske beslutning bliver at omdanne fritidshjem til KKFO’er.
3.Status på medlemsaktiviteter
Ad.3
FOA Ledertræf. Ledersektionsbestyrelsen besluttede at bestille en minibus (30 personer) til fælles transport til FOA ledertræf på Nyborg Strand med de øvrige 2 ledersektioner i LFS. Der udsendes ledermail (Maria gør) til LFS-ledermedlemmer med oplysning om at man efter ”først til mølle” princippet kan tilmelde sig den fælles bustransport. Bus afgår fra Københavns Hovedbanegård, Banegårdspladsen den 29. oktober 2019 kl. 7.30 præcis og retur til Københavns Hovedbanegård den 30. oktober, med afgang fra Nyborg Strand ved ledertræffets afslutning. Transport koster jf. tilbud tur-retur 12.462 kr. incl. moms
De 3 afdelingsbestyrelser i LFS holder fælles årsmøde den 12 september 2019 kl.18-21.30 i Dansk Metal, Nyropsgade 25, 1602 Kbh. V. Dørene åbnes kl.17.00, og der vil være sandwich og vand til de fremmødte. Husk tilmelding via LFS hjemmeside.
LFS indkalder til fælles leder-TR møde den 9. september 2019 kl. 09.00 – 12.00 på Biblioteket på Rentemestervej 76, 2400 København NV. Det er et møde for TR’er på fritidshjem/fritidsinstitutioner på det kommunale og selvejende område, TR’er på KKFO’erne, Pædagogiske ledere fra hhv. fritidshjem og fritidsinstitutioner og KKFO’er, Klyngeledere.
Børne- og Ungdomsborgmesteren har tirsdag d. 27. august 2019 bedt forvaltningen om at forberede, at selvejende og kommunale fritidshjem kan omdannes til KKFO‘er. LFS indkalder derfor til dette møde.
Dagsorden:
1.Baggrund for situationen
2.Fremadrettet strategi
4.KS Personale og Jura
Ad.4
Status på de tilbagemeldinger der kommer fra klyngerne er at der fortsat er store udfordringer og at det ikke fungere optimalt.
Ledersektionen tilkendegiver overfor direktionen og områdecheferne endnu engang behovet for en fast sagsbehandler i KS.
På grund af databruddet tidligere på året er portalen pt. ikke tilgængelig, hvilket giver store gener i administrativ praksis.
5.Skal ledere til at registrere deres arbejdstid?
Ad.5
Det kommer an på formålet med registreringen. Principielt skal ledernes arbejdstid ikke optælles. Lederne er omfattet af reglerne om ”ingen højeste tjenestetid” og har derfor selvstændig tilrettelæggelse af tjenesten(se ledernes overenskomst). I BUF skal ledernes møder mv. skrives i den elektroniske kalender således at det kan medvirke til at give overblik, tilgængelighed og arbejdsmiljø
Der er stor forskellighed i de enkelte områder og klynger vedrørende brug af ”arbejder hjemme dage” – der skal være opmærksomhed om at der i BUF forventes nærværende, tilgængelig og tydelig ledelse.
6.“Ny i København”, NiK
Ad.6
Modtageklasser modtager barnsbestemt økonomi jf. principper om inkluderende indsats. KKFO/fritidshjem får ikke økonomi til opgaven da indsatsen går ind under 30-timers tilbud.
Støttepædagoger er ikke kun konsultative, - de skal være i nærværende pædagogisk praksis med barnet og børnegruppen. Det er den pædagogiske leder der bestemmer.
7.Eventuelt
Intet til punktet.