Referat – HB-møde den 29. januar 2024
Til stede: Kirsten Løth, Jan Hoby (fra kl. 9.40), Majbritt Kronbøl, Helle Haslund, Claus Reffstrup, Diana W. Jensen, Rasmus Tore Mortensen (fra kl. 12.45), Morten Hoier Morsing, Thomas Bjerre, Bettina Øster (fra kl. 9.40), Martin K.A. Rasmussen, Emil Solvind, Martina Wellm (fra kl. 9.45), Thomas Seider, Maria Porse, Annika Bæk Vind, Natascha Steen, Sakse Ravnskov Andersen og Birgit Jørgensen.
Afbud: Mette Marie Nielsen, Ditte Mundeling Samuelsen, Elizabeth Thynov, Anne Angelsø, Ulla Krag, Lisbeth Waidtløw, Bjørn Lind Lynge og Klara Hippe Hansen, PLS.
Ad 1. Godkendelse af referatet fra den 27. november 2023
Referatet blev godkendt.
Ad 2. Organisering
Orienterings- og drøftelsespunkt.
Medlemstal: Historisk set plejer medlemstallet at stige i forbindelse med overenskomstforhandlingerne. Det er dog ikke steget ret meget denne gang.
FOA overvejer at rykke fristen for indmeldelse, men indtil videre er fristen med udgangen af januar måned.
Status på arbejdspladsklubber på de 3 områder: Det går godt med arbejdspladsklubberne i dagplejen. Der drøftes aktivisme og aktioner og afholdelse af en aktionsdag for arbejdspladsklubberne. Det drøftes videre i bestyrelsen.
På almenområdet er der ca. 60 arbejdspladsklubber. De fleste klubber har afholdt et arrangement og ca. 10 klubber har afholdt flere arrangementer. Fornemmelsen er, at frekvensen er nedadgående, men der kommer også flere til. Arrangementerne har et organiserende sigte.
Det skrider fremad på specialområdet.
Nedsættelse af udvalg for arbejdspladsklubber: Bettina Øster, Thomas Seider, Natascha Steen og Martin K.A. Rasmussen meldte sig til udvalget.
Specialområdet drøfter det i bestyrelsen og finder repræsentant/er.
Det vil være oplagt at lægge en snor ud til brobyggerne.
Ad 3. ”Indenfor murene”
Orienteringspunkt.
Den nyansatte faglige sekretær, Marina Franck Ellegaard, startede den 2. januar og er faldet godt til.
I morgen afholdes der ansættelsessamtaler til viceværtstillingen. Der er indkaldt 5 kandidater til samtale. Vores forrige vicevært havde problemer i privatlivet og sagde op efter kort tids ansættelse.
A-kassen er flyttet fra LFS til Godthåbsvej. Tidligere var LFS’ medlemmer tilknyttet LFS’ A-kasse, men nu er de tilknyttet den A-kasse de bor nærmest ved. Medlemmerne kan godt blive overflyttet til den A-kasse, hvor de helst vil være tilknyttet.
Der er opstartsproblemer med indmeldelser.
FU får i øjeblikket besked når et medlem udmeldes. Vi kontakter medlemmet og prøver at fastholde. Dette er kun indtil den 1. marts.
Pr. 1. marts er det den centrale A-kasse der registrerer alt, så medlemmernes data er korrekte.
Præsteforeningen har overtaget A-kassens lejemål/lokaler. Lokalerne er ved at blive istandsat og de flytter ind den 11. februar 2024.
Ad 4. Læseundersøgelse af LFS-Nyt v/Kommunikationsafdelingen
Orienterings- og drøftelsespunkt.
FOA Kommunikation fremlagde resultaterne af læserundersøgelsen, hvor 302 har responderet. Det svarer til en svarprocent på 3%. Det lyder ikke af meget, men det er svært at få folk til at svare.
73% af respondenterne er pædagoger. 51% er fra Almenområdet og 16% fra SOF. 25% af respondenterne er TR.
83% får bladet i fysisk form. 32% læser hele bladet, mens 50% kigger det igennem.
Det respondenterne helst vil læse om, er artikler om arbejdsmiljø og arbejdsforhold.
Kommunikationsafdelingen kan bruge svarene på undersøgelsen i deres fremtidige arbejde.
Der var et ønske om at se aldersfordelingen på respondenterne og dette vil kommunikationsafdelingen fremsende til HB.
Drøftelser om hvorvidt LFS-Nyt skal være et fysisk blad eller udkomme elektronisk, drøftes på et senere HB-møde.
Ad 5. Forslag fra ledersektionen – investeringscase
Drøftelses- og beslutningspunkt.
På FOA’s Ledertræf blev et vikarkorps for ledere præsenteret og det inspirerede ledersektionen, som har udarbejdet et forslag til investeringscase herom. Det er ledersektionens håb, at LFS vil bringe det videre til BUF og at de vil investere i det.
Der var i HB enighed om at det er en god idé og det sender et signal til lederne om, at deres arbejdsmiljø tages alvorligt. Der var opbakning til investeringscasen.
LFS får lavet beregninger og sender investeringscasen videre.
Der følges op på hvor mange ledere der har private firmaer ved siden af deres arbejde. Det menes blot at være et par stykker.
Ad 6. FOA’s ledertræf den 9-10. januar 2024
Orienteringspunkt.
På ledertræffet var der 2 interessante oplæg om de kommende generationer på arbejdsmarkedet. De nye generationer er lidt mere sprøde og de bliver max. 1 år på en arbejdsplads. Det giver helt nye udfordringer i forhold til rekruttering og fastholdelse. Vi skal prøve at forstå de nye generationer. Deres indflydelse på arbejdsmarkedet er vigtig.
I USA forskes der i det og her ses de samme tendenser. Tilhørsforholdet til arbejdspladsen er vigtigt, selvom medarbejderne kun er der kort tid. De nye generationer kommer til at udfordre os.
Det får også stor indflydelse på vores organisering. Vi skal gøre noget helt andet for at få de nye generationer ind i vores fællesskab.
Ad 7. FOA’s HB-møde den 12-13. december 2023
Orienteringspunkt.
På FOA’s HB-møde blev der drøftet lånemodeller i forhold til evt. lockoutede medlemmer.
Arbejdsgiverne kan lockoute dem der ikke strejker og dem skal der også være penge til.
FOA har talt med flere banker og har valgt Arbejdernes Landsbank. Det er rent teknisk og vil ikke koste medlemmerne ekstra penge.
Hvor længe er der økonomi til at strejke? Hvis 10% af FOA’s medlemmer strejker, kan vi holde i 9,5 uge og hvis 15% af medlemmerne strejker, kan vi holde i 6 uger.
45.000 medlemmer kan lockoutes i 4 uger, med det lån der er hjemtaget i Arbejdernes Landsbank.
Evaluering af kongressen blev også drøftet. Der er gode tilbagemeldinger og man nåede godt i mål med debatterne mm. Der var bred kritik af håndtering af forslagene. Det vil ikke ske igen.
Forslaget om politikernes lønninger var ikke beskrevet. Der manglede beregninger og det er 850.000 det handler om.
Samlet set var der en god stemning og mange synes det var en god kongres.
Vedr. fællesskabsløsningerne og sagsbehandlingen af arbejdsskadesager har LFS ikke problemer. Men det har andre afdelinger.
Forslaget går på at centralisere og samle arbejdsskadesagerne på et kontor på Staunings Plads. Beslutning om centralisering af arbejdsskadeområdet er udsat til februar.
Der skal etableres en lederforening og det skal defineres hvem der er ledere. Strategisk og praksisnær ledelse er kriterierne, eller at der står leder på deres ansættelsesbrev.
Lederbegrebet har ændret sig over tid og i den offentlige sektor er der mange der har leder nævnt i deres stilling. Det er vigtigt med en afklaringsfase. Man kan ikke altid se det i overenskomsten.
Ad 8. OK-24
Orienterings- og drøftelsespunkt.
Der afholdes statusmøde om OK-24 hver uge i FOA. Der har været drøftelser i FH om udtagelse af medlemmer til konflikt.
I LFS skal vi udtage ca. 1500 medlemmer til konflikt. Det er ca. 15% af vores medlemmer. For FOA udtages der samlet ca. 10% af alle medlemmer til konflikt.
Forretningsudvalget (FU) kigger videre på hvilke områder der skal udtages til konflikt.
Der var en snak om hvorvidt det kunne være en god idé at udtage medlemmer og områder, som ikke tidligere har været udtaget.
Specialområdet har ikke tidligere været udtaget til konflikt og måske skal det overvejes, sammen med dagplejen.
Det kan være svært at få medlemmer til at melde sig ind, hvis deres område historisk ikke tidligere har været udtaget til konflikt.
Det må godt gøre lidt ondt på de områder der udtages.
Det er tankevækkende at nødberedskabet er bedre normeret end hverdagen og det må der gerne være medieopmærksomhed på.
Pengene fra trepartsforhandlingerne forsvinder ikke hvis der bliver konflikt. Det skal aftales ved overenskomstforhandlingerne og der skal gerne forhandles noget hjem, før vi går i konflikt.
Hvis vi konflikter og det ender ud i et regeringsindgreb, kan de ikke tage trepartsmidlerne ud.
Det er afgørende hvornår i processen konflikten kommer.
Der foregår forhandlinger om rammen i øjeblikket. FH har sagt min. 10% og Nicolai Vammen har meldt 8,8% ud.
Alle forbundene er enige i rammen og vi håber de står fast.
Mona Striib vil gerne varsle konflikt, hvis der ikke kan opnås enighed om rammen.
Normalt varsles en konflikt med 5 dages varsel.
Puljen til reguleringer skal helst være mindst mulig og gerne på 0 kroner.
Ad 9. Støbeskeen
Orienteringspunkt
FU har besluttet at der er behov for at få folk udefra til at deltage med input på HB-møderne. På februar mødet deltager Jonas Gielfeldt med et oplæg og på marts mødet deltager Lawand Hiwa Namo med et oplæg.
Kommunikationsafdelingen deltager også på februar mødet, da de ønsker at høre Jonas Gielfeldt oplæg.
Hvis I har spændende emner til oplægsholdere på HB-møderne, så send Heidi en mail med info herom.
Ved KL’s Topmøde i Aalborg den 21. marts planlægges der på en landsdækkende markering fra ”Nødråb fra kommunerne”. Der skal afholdes møde i morgen og vi håber det besluttes.
Der afholdes også landsdækkende arrangementer i uge 19 og 20 og I vil blive inviteret via Outlook.
TR har arrangeret morgenaktioner ”Kroner eller kaos” i forbindelse med OK-24 flere steder i byen. Alle er velkommen. I næste uge er det på Trianglen.
Den 28. februar afholder arbejdspladsklubberne aktions aften ved Storkespringvandet. Der aktioneres for ligeløn. Den 28/2 er deadline for hvornår der skal være opnået enighed på KL’s område.
Den 9. februar afholdes der aktion og fanemarkering med tøndeslagning (slå bunden ud af rammen) ved KL.
Ad 10. Gensidig orientering
Vi har modtaget en ansøgning om finansiering af et stormøde i Fagligt Palæstina Solidaritetsnetværk på 2.000 kr. I vil modtage en mail i Outlook, hvor I kan svare om I støtter op om det eller ej.
Lørdag den 3. februar afholdes der demonstration for et frit Palæstina kl. 13.45-16.30 på Allégade 24A, 2000 Frederiksberg. Er der HB-medlemmer der kan deltage og medbringe LFS’ faner? Der er indkøbt veste til lejligheden og der plejer at deltage mange LFS-medlemmer. Jan Hoby sender info i Outlook.
Ad 11. Eventuelt
Det bestilte merchandise er kommet. Størrelserne på vestene er lidt sjove denne gang.
Der undersøges nærmere omkring indkøb af teleskopstænger.
Referent: Heidi Holmbjerg