Referat – HB-møde den 27. februar 2023
Til stede: Kirsten Løth, Jan Hoby (fra kl. 12.50), Claus Reffstrup, Diana W. Jensen, Mette Marie Nielsen, Morten Hoier Morsing, Thomas Bjerre, Bettina Øster, Martin K.A. Rasmussen (til kl. 15.00), Ditte Mundeling Samuelsen, Emil Solvind, Michael Monberg, Thomas Seider, Natascha Steen, Lisbeth Waidtløw og Bjørn Lind Lynge.
Afbud: Majbritt Kronbøl, Helle Haslund, Rasmus Tore Mortensen, Maria Porse, Helle Bak Andersen, Elizabeth Thynov, Anne Angelsø, Ulla Krag, Sakse Ravnskov Andersen og Birgit Jørgensen.
Ledersektionen har bedt om at få punktet ”Suppleringsvalg på ledersektionens årsmøde den 26. maj 2023” på dagsordenen. Det indsættes som nyt Ad. 2.
Ad 1. Godkendelse af referatet fra den 30. januar 2023
Referatet er godkendt og udsendt.
Ad 2. Suppleringsvalg på ledersektionens årsmøde den 26. maj 2023
Diana W. Jensen orienterede om at ledersektionen nu kun består af 6 medlemmer, mod tidligere 10.
Ledersektionen ønsker derfor at afholde suppleringsvalg på årsmødet, selvom det ikke står i vedtægterne, og ønsker Hovedbestyrelsens accept.
Hovedbestyrelsen godkendte afholdelse af suppleringsvalg på årsmødet.
Ad 3. Status på økonomien i LFS
Orienteringspunkt.
Kirsten Løth orienterede om LFS’ økonomi og de ændringer der er foretaget siden REP-mødet.
Slides fra oplægget vedhæftes referatet (bilag).
Ad 4. Organisering
Temadrøftelse.
- Medlemstal februar 2023
De 3 områdeformænd redegjorde for de organiseringstiltag der foretages på henholdsvis almenområdet, specialafdelingen og dagplejen.
Den aktuelle situation i PLS blev nævnt og PLS sættes på dagsordenen på HB-mødet i marts måned.
- Kontingent til timelønnede
Et muligt kontingent for timelønnede blev drøftet, jf. beslutningen på REP-mødet. Der er et stort medlemspotentiale hos pædagogmedhjælperne, da mange er timelønsansatte og arbejder under 15 timer om ugen.
Der er mulighed for at lave en underkategori til timelønskontingentet, som kun er gældende for LFS’ medlemmer. Dette skal undersøges nærmere, ligesom det skal undersøges hvor mange timelønnede vi har nu.
Der skal regnes på mulige scenarier med forskellige ændringer af kontingentet, ligesom de nye regler for skattefradraget skal genbesøges og tages med i FOA.
Ad 5. ”Indenfor murene”
Orienteringspunkt.
FU har afholdt 2 heldagsmøder, hvor fejlorganisering blandt andet er blevet drøftet. Det er vigtigt at alle er korrekt organiseret, ikke mindst i forhold til en eventuel konflikt. Der bliver strammet op omkring fejlorganisering og der tages kontakt til de andre organisationer på det pædagogiske område.
Medarbejderne i LFS er blevet lovet en evaluering af de nye telefonåbningstider i LFS. Hovedbestyrelsen skal også komme med input hertil.
Omkring den ledige stilling som faglig sekretær, er der igangsat en inddragende proces, hvor de øvrige faglige sekretærer kan komme med input til sammensætningen af stillingens indhold mm. Gruppen af faglige sekretærer afholder snarest 1. møde uden ledelsen.
Stillingen er ledig til besættelse pr. 1. maj 2023.
Ad 6. Det fremtidige arbejde
Temadrøftelse.
Kommunikationsafdelingen orienterede om en miniundersøgelse de har foretaget, som omhandler brug af hjemmesiden, nyhedsbrevet, SoMe mm.
Mange synes ikke hjemmesiden er optimal og der skal findes en løsning, så medlemmerne kan finde det de søger.
Kommunikationsafdelingen ønsker at have en bevidst plan for hvad LFS kommunikerer, hvor og til hvem der kommunikeres og hvor ofte.
Hovedbestyrelsen var enige i at hjemmesidens problemer skal løses. Muligheder herfor skal afklares mellem kommunikationsafdelingen og FU. Der skal prioriteres i forhold til økonomien.
LFS skal have et ensartet udtryk på alle platforme, herunder farvekode, logo mm. på merchandise, flyers og andet.
Der skal skelnes mellem hjemmesiden, som er for medlemmerne, og Intra som er til de ansatte i LFS.
Der skal eventuelt undersøges omkring synlighed nu og om 2 år samt data på besøgene på hjemmesiden nu og om 2 år, jf. REP-beslutningen om midlertidig opnormering af kommunikationsafdelingen.
Hjælp omkring evt. videoredigering og produktion af video afklares mellem FU og kommunikationsafdelingen.
Første prioritet er opdatering af hjemmesiden.
Ad 7. FOA’s HB-møde den 6-7. februar 2023
Orienteringspunkt.
FOA’s kongres er udvidet med en ekstra dag til strukturdrøftelser, hvor de delegerede skal diskutere FOA’s struktur.
Der foreslås bevarelse af de 4 sektorer og afskaffelse af de 4 næstformænd i sektorerne. Disse tilbydes en tryghedspakke, der gælder indtil næste kongres, så de dermed sikres økonomisk.
Pædagogisk sektor er modstander af strukturforandringer.
Der vil blive udsendt et debatoplæg og der afholdes Regionsdebatmøder for de delegerede, som I vil blive indkaldt til.
Ad 8. Støbeskeen
Orienteringspunkt.
FU har besluttet at LFS sender en delegation til KL’s topmøde i Aalborg den 16. marts 2023. På topmødet skal OK-24 og ligeløn drøftes.
FU har besluttet, på baggrund af det fremtidige arbejde, at indkalde til stormøde om OK-24 for TR i løbet af 2. kvartal af 2023. Herefter vil en evt. lønkonference blive afholdt. Det har betydning for en evt. strejke.
#1 mio. stemmer# afholder 98 arrangementer hvor handicapområdet, retssikkerhed og ringe forhold mm. er på dagsordenen. Handicapaktivister er tovholdere på arrangementerne.
Ad 9. Frem mod OK-24
Temadrøftelse.
Jan Hoby holdt et oplæg, som vedhæftes referatet (bilag).
Der fandt en drøftelse sted, som omhandlede velfærdsstaten i frit fald, ligeløn, kvindefag, lønkrav på kr. 10.000 pr. måned og lønstigninger i kroner og ører.
Der var enighed om at der udarbejdes en indstilling til HB-mødet i marts måned.
Udgangspunktet er kr. 10.000 i lønstigning til kvindefagene.
FU og kommunikationsafdelingen drøfter udarbejdelse af kampagneargumenter og information om konflikt til medlemmerne.
Ad 10. Socialområdet - status
Orienteringspunkt.
Tidslinjen for hvidbogen på handicapområdet skal revideres. Det kan ikke nås til den 1. maj 2023.
Der er afholdt møde med Henrik Krogh, LFS, som har udarbejdet et skriv til arbejdsgruppen. Det er positivt med nye øjne på projektet.
Næste møde afholdes om en uge.
Ad 11. Gensidig orientering
Der foregår i øjeblikket PFAS-undersøgelser på institutionernes grunde i Københavns kommune. BUF holder os løbende orienteret.
TR-møderne kan der fremadrettet orienteres om på HB-møderne.
På almenområdets TR-møder er organisering altid på dagsordenen. Det udmøntes i case-arbejde og der kommer gode tilbagemeldinger herpå.
Der rettes henvendelse til de TR der ikke melder afbud eller møder op til TR-møderne. Dagplejen er påbegyndt samme praksis.
Ad 12. Eventuelt
Intet at referere.
Referent: Heidi Holmbjerg