LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS' ledelse og kontaktpersoner
  • Hovedbestyrelsen
  • HB-møder
  • Referater fra 2020 og før
  • Referat fra 24. september 2018
 

Sidemenu

  • Referat fra 26. oktober 2020
     
  • Referat fra 28. september 2020
     
  • Referat fra 31. august 2020
     
  • Referat fra 22. juni 2020
     
  • Referat fra 24. februar 2020
     
  • Referat fra 27. januar 2020
     
  • Referat fra 28. oktober 2019
     
  • Referat fra 23. september 2019
     
  • Referat fra 26. august 2019
     
  • Referat fra 24. juni 2019
     
  • Referat fra 23. april 2019
     
  • Referat fra 25. marts 2019
     
  • Referat fra 28. januar 2019
     
  • Referat fra 22. oktober 2018
     
  • Referat fra 24. september 2018
     
  • Referat fra 27. august 2018
     
  • Referat fra 22. maj 2018
     
  • Referat fra 23. april 2018
     
  • Referat fra 22. januar 2018
     
  • Referat fra 27. november 2017
     
  • Referat fra 23. oktober 2017
     
  • Referat fra 25. september 2017
     
  • Referat fra 21. august 2017
     
  • Referat fra 29. maj 2017
     
  • Referat fra 24. april 2017
     
  • Referat fra 20. marts 2017
     
  • Referat fra 20. februar 2017
     
  • Referat fra 23. januar 2017
     
  • Referat fra 24. oktober 2016
     
  • Referat fra 26. september 2016
     
  • Referat fra 22. august 2016
     
  • Referat fra 20. juni 2016
     
  • Referat fra 18. april 2016
     
  • Referat fra 14. marts 2016
     
  • Referat fra 22. februar 2016
     
  • Referat fra 25. januar 2016
     
  • Referat fra 16. november 2015
     
  • Referat fra 19. oktober 2015
     
  • Referat fra 21. september 2015
     
  • Referat fra 15. juni 2015
     
  • Referat fra 18. maj 2015
     
  • Referat fra 27. april 2015
     
  • Referat fra 4. marts 2015
     
  • Referat fra 26. januar 2015
     
  • Referat fra 17. november 2014
     
  • Referat fra 20. oktober 2014
     
  • Referat fra 15. september 2014
     
  • Referat fra 18. august 2014
     
  • Referat fra 13. juni 2014
     
  • Referat fra 28. april 2014
     
  • Referat fra 17. marts 2014
     
  • Referat fra 20. januar 2014
     
  • Referat fra 18. november 2013
     
  • Referat fra 21. oktober 2013
     
  • Referat fra 16. september 2013
     
  • Referat fra 19. august 2013
     
  • Referat fra 21. juni 2013
     
  • Referat fra 27. maj 2013
     
  • Referat fra 22. april 2013
     
  • Referat fra 13. marts 2013
     
  • Referat fra 21. januar 2013
     
  • Referat fra 10. december 2012
     
  • Referat fra 22. oktober 2012
     
  • Referat fra 17. september 2012
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
26.9.2018  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Referat – HB-møde 24. september 2018

Til stede:Britt Petersen, Helle Haslund, Pia Ludvigsen, Claus Reffstrup, Sakse Ravnskov Andersen (fra kl. 9.40), Martina Wellm, Kristian Danelund Høeg, Anne Müllertz, Brian Engsig, Kirsten Løth, Elizabeth Thynov, Majbritt Kronbøl, Anne Angelsø, Lisbeth Waidtløw, Jesper Berring, Birgit Jørgensen og Mia Rebecca Lund.

Afbud:Jan Hoby, Martin Alexandersen, June Andreasen, Pia Bah, Annette Frank Olesen, Martin K.A. Rasmussen, Jette Christiansen, Jens Peter Andersen og Gitte Thøgersen.

Næste møde:Den 22. oktober2018.

Britt Petersen startede mødet med at byde velkommen til de 2 nye HB-medlemmer, Anne Müllertz og Kristian Danelund Høeg, som er blevet valgt til HB på Almenområdets generalforsamling.

Ad 1.Godkendelse af referatet fra den 27. august 2018

Referatet blev godkendt.
Majbritt Kronbøl og Kirsten Løth havde et par kommentarer til referatet, som blev nævnt på mødet, men som ikke skulle skrives ind i referatet.

Ad 2.Status på medlemstallet

Britt Petersen orienterede om medlemstallet, som stadig ligger fint, trods et fald på Frederiksberg, hvor medlemstallet siver. Vores faglige sekretærer, Anne Brenøe og Jannike S. Andersen, arbejder stadig med Frederiksberg og vi håber medlemstallet vil stige igen.

Kirsten Løth: Hvor stort er potentialet af medlemsskaren på Frederiksberg?

Britt Petersen: Ca. 40-45% højere end på nuværende.
Der er mange midlertidigt ansatte på Frederiksberg, som burde være fastansat.

Det går den rigtige vej med Frederiksberg, hvor der generelt er meget stor udskiftning. Samtidig har de uddannede ikke den største interesse i at alle ansatte er organiserede.

Ad 3.”Indenfor murene”

Britt Petersen orienterede om at der forhandles forhåndsaftaler på alle områder. Vi er i gang med udmøntninger af budgetaftalerne og det er en udfordring.
BUF er dog gode til at inddrage os i forhold til indstillinger til udvalgene.
Vi venter på nogle af kommunerne, da det ikke er dem alle der er færdige med budgetaftalerne.

Katja C.R. Sørensen i Specialafdelingen er i lykkelige omstændigheder og går på barsel til december. Det er en glædelig nyhed og vi ønsker Katja og familien tillykke med familieforøgelsen.
Der skal findes en barselsvikar for Katja og vi kender ikke løsningen herpå endnu. Vi informerer selvfølgelig HB når der er fundet en barselsvikar.
LFS er med i barselsfonden, så økonomisk er vi dækket ind på et eller andet niveau.

Ad 4.Kommunale budgetter

Britt Petersen orienterede om at alle kommuner vrider sig for at finde penge.
I København har der været en del bump på vejen, bl.a. fortovsordningen som blev udliciteret og hvor der venter flere retssager fra private borgere, containerskandalen, Amager Fælled byggeriet, hvor både spidssnudede frøer og orkideer kom i vejen – alt sammen noget der skal findes en løsning på.
2 partier, Alternativet og Enhedslisten, takkede nej til at medvirke til en løsning. Kr. 187 mio. er blevet brugt på at fjerne byggesagsgebyrerne – penge som i stedet kunne være blevet brugt på velfærd.

Sommerferielukning kunne der ikke findes midler til. Det er derfor fremadrettet besluttet, at 50% af institutionerne skal lukkes i sommerferieperioden, hvor der tilbydes pasning til børnene med 30% af personalestyrken.
For de mindste børn skal der være én kendt voksen. Herefter er det klyngernes problem.
Det selvejende område er et problem, såfremt de ikke samarbejder med hinanden. Det bliver de nødt til nu.

I foråret blev der rettet op på handicap- og psykiatriområdet (demografibeslutning) og i budgetaftalen blev der afsat lidt mere.

Vi har været medinvolveret i diskussionerne om nedsættelse af sagsmængden hos sagsbehandlerne på det sociale område.
Det var urealistisk med personlige aftaler, når hver sagsbehandler har ca. 153 borgere de skal servicere.
Refusionen fra Staten er ændret.
Sammen med HK og Socialrådgiverne har vi arbejdet på at få sagsmængden hos sagsbehandlerne ændret.

Frederiksberg har for mange tomme pladser og skal lukke institutioner. Der er blevet peget på 2 institutioner, som ingen tidligere har haft i spil.
Det er besluttet at Nylands gården, en stor institution der har fælles ledelse med dagplejen, skal lukke. Det medfører en del problemstillinger. Hvad skal der ske med dagplejen – hvem skal være leder af dagplejen?
Jeg tror desværre ikke der er tænkt så meget på dagplejen i denne sammenhæng.

Majbritt Kronbøl: Vi afventer et høringssvar fra Ballerup kommune.

Britt Petersen: Hvis man ikke snart begynder at forstå vigtigheden af at vi skal stå sammen, ramler det hele.

Sakse Ravnskov Andersen: Sagsbehandlerløftet vil få stor betydning i SOF. De sanktioner der er, har vidtrækkende konsekvenser. Det er et tegn på, at ændringer kan være positive.

Britt Petersen: Demografien på det sociale område er også positivt.

Ad 5.Dobbelt medlemskab – forslag til REP

Pia Ludvigsen orienterede om at forslaget om dobbelt medlemskab er det samme som sidst.
På forrige HB-møde var der nogen der ville forhøje beløbet til kr. 100. Det har vi fravalgt.

Britt Petersen: Det er ikke et økonomisk spørgsmål, idet der formentligt vil være få der vælger det.

Pia Ludvigsen: Planen er, såfremt HB kan godkende det, at det sendes til REP.

Britt Petersen: Det er for passive kontingentbetalende.

Kirsten Løth: Skrives det ind, at det er et passivt medlemskab?

Helle Haslund: Det er en god idé.

Jesper Berring: Giver det adgang med medlemsaktiviteter?

Britt Petersen: Nej, det giver ikke adgang til medlemsaktiviteter. Det er kun bladet de vil modtage.

Herefter blev forslaget godkendt og sendes videre til behandling på REP-mødet.

Ad 6.Kontingentsats for pædagogiske assistentelever, som voksenelev – forslag til REP

Pia Ludvigsen orienterede om at det nu er blevet tilføjet at kontingentforhøjelsen træder i kraft pr. 1. februar 2019, da dette tidspunkt passer i forhold til start og slut på uddannelsen.

Britt Petersen: Jens Peter Andersen har stillet spørgsmål om hvad andre fagforeninger siger til det. Svaret hertil er, at de i årevis har sagt vi er for billige.

Herefter blev forslaget godkendt og sendes videre til behandling på REP-mødet.

Ad 7.Formuer i områdebestyrelserne

Britt Petersen orienterede om at det er formuer i de 3 områder, ikke i områdebestyrelser, som forslaget omhandler.

I dag tildeler vi årligt penge til områderne, også selvom områderne ikke bruger pengene.
Almenområdet har i dag en formue på kr. 2,7 mio.

Vi foreslår at områderne overgår til 2-årige budgetter og det der ikke er brugt over kr. 100.000, bortfalder.

Dermed kan store formuer ikke spares sammen.

Jesper Berring: Områderne er forskellige i størrelse. Hvordan er I landet på beløbet kr. 100.000?

Britt Petersen: Det var der enighed om blandt de 3 formænd.

Jesper Berring: Hvornår vil det træde i kraft?

Britt Petersen: Pr. 1. januar 2019.

Kirsten Løth: Jeg har budt ind med dette forslag. Så stor en formue vil Almenområdet aldrig få brugt.
Budgettet hænger sammen med fordelingsnøglen der bruges til fordeling mellem områderne.

Britt Petersen: Vi afsætter det samme beløb til områderne.

Kirsten Løth: I Almenbestyrelsen har vi drøftet om man kunne sænke det samlede bidrag.
Der var enighed om at gøre noget ved formuen. Vi vil gerne sikre at pengene bliver brugt og ikke putter sig på en konto.

Britt Petersen: Jeg vil have det skidt med at sænke udgifterne til aktiviteter i områderne.
Vi kigger på det løbende og budgetmæssigt er det ikke ok med store formuer i områderne.
En hvilken som helst formue vil komme foreningen til gode. Vi opererer med et stort underskud i de næste 2 år.

Brian Engsig: Alle i Almenbestyrelsen mener det er en usund konstellation. De midler der kommer ind, skal bruges til medlemsaktiviteter.
Dagplejen og Specialområdet har haft økonomiske besværligheder med den nuværende fordelingsnøgle. Måske skal grundbeløbet ændres?
Historisk set har Almenområdet aldrig forbrugt alle pengene.

Britt Petersen: Fordelingen områderne imellem ligger i budgetkommentarerne.

Brian Engsig: Det hænger sammen og er betinget af noget andet.

Helle Haslund: Områderne differentieres på medlemsantallet.
Suppekøkkenet startede for eksempel i Specialområdet, men er nu en del af det fælles budget.
Jeg er ikke bekymret over de kr. 100.000.

Kirsten Løth: Jeg synes det skal skilles ad, og det er svært at skille ad. Vi gør os umage med at forstå det, men vi har det generelt svært med forståelse af budgetterne i Almenbestyrelsen.

Britt Petersen: Vi ville aldrig have stillet det forslag. Vi er glade for at I selv har rejst det.

En række af forslagene hænger sammen.
Det er et indkommet forslag der skal behandles.

Det vil være fornuftigt at tage alle forslag på én gang. De hænger sammen og ellers bliver det svært og uoverskueligt.

Lisbeth Waidtløw: Vores medlemsrettede aktiviteter er for alle. Økonomien ordner vi internt. Det skal medlemmerne ikke tænke over. Det gør det lettere for medlemmerne at deltage.
Vi er ét samlet LFS og det styrker tilgangen for vores medlemmer.

Anne Müllertz: Det er vigtigt vi er én samlet fagforening og ikke tænker i egne områder. Der skal ikke stå en masse penge der ikke bliver brugt.
Hvor flyttes pengene hen og hvad skal de bruges til?

Majbritt Kronbøl: Dagplejen har kr. 24.000 og kommer hurtigt i bund økonomisk. For dagplejen vil det nye forslag være et plus.

Det er vigtigt at alle medlemmer har ens rettigheder.

Britt Petersen: Alle kan stille forslag til Hovedbestyrelsen (HB), inklusiv dagplejen.
Forudsætningen for at HB bevilger økonomisk tilskud, er at der er økonomi til det.

Det er rigtigt at foreningen har en formue, men meget er bundet i mursten, hvilket er et plus, da vi så kan få pengene til at blive aktive i det centrale budget.

Kirsten Løth: Almenområdet mener at kr. 2,7 mio. er langt over hvad vi kan forsvare at have stående på kontoen.

Britt Petersen: Da vi er husejere og en del af huset er udlejet, skal vi altid have penge, hvis en lejer fraflytter. Vi er nødsaget til at have en økonomisk buffer.

Nødvendig renovering skal der også være penge til.
Forudsætningen for at vi kan låne, er blandt andet at der er friværdi i huset.
Herudover skal der hensættes penge til feriepenge, godtgørelser mm. Hvis LFS lukker, skal der være hensatte midler. Det er teknisk i regnskabet.

Vi skal samtidig huske på, at når vi engang imellem i LFS bliver rigtig kreative i vores beslutninger, så koster det mange penge.
Det vil være usundt med en lille buffer.

Claus Reffstrup: Det er ikke intentionen at de kr. 2,7 mio. blot hensættes.

Britt Petersen: Der er en grund til at vi meget nødigt hæver kontingentet. Det er kronebestemt og prisreguleres ikke.

Brian Engsig: Det er en del af en samlet pakke. Jeg er enig i, at vi gør det nu og det er sundt med økonomiske diskussioner i organisationen.
Der skal ikke akkumuleres formuer og der skal være penge til aktiviteter.

Martina Wellm: Hvad er argumentationen for hvornår man modtager tilskud igen? Skal noget skubbes videre til næste REP-møde?

Britt Petersen: Nej, vi tager det hele nu. Det hænger sammen. Vi forventer ikke at Almenområdet kommer til at mangle økonomiske midler med forslaget.

Lisbeth Waidtløw: Specialområdet har også haft overskud og vi har fået pengene til at arbejde. Blandt andet afholdes der Nordisk konference hvert år, som koster penge. Vi vil gerne have kr. 100.000 stående.

Sakse Ravnskov Andersen: Kr. 100.000 passer med 20% af det samlede budget.

Pia Ludvigsen: Det er ikke sådan at områderne stækkes. Hvis områderne mangler økonomi, kan de ansøge herom i HB.

Majbritt Kronbøl: Vi bliver ikke rige af denne omfordeling. Vi har sparet de sidste 4 år qua vi har fået færre medlemmer.
Den tidligere formand var også sparsom.
Den nye ordning vil give dagplejen lidt flere muligheder.

Lisbeth Waidtløw: Jeg tror det bliver nemmere at forholde sig til, når vi taler om budgettet.

Kirsten Løth: Jeg synes alle områder skal have lige muligheder og adgang til aktiviteter.

Forslaget blev herefter vedtaget.

Ad 8.Budget 2019-2020

Under dette dagsordenspunkt deltog LFS’ bogholder Lisbeth Bjørn Jensen.

Pia Ludvigsen orienterede om udkastet til budget 2019-2020, hvor kontingentindtægterne er opskrevet til kr. 30 mio., hvilket er vores øverste grænse.

Vi forventer mindre indtægter på finansielle indtægter. De finansielle indtægter er lig med renter og udbytte.

Udgifterne til områderne – her er der budgetteret med at de forlods får kr. 150.000. Resten af beløbet er medlemsafhængigt.

Britt Petersen: Det er ikke vedtægtsbestemt med fordelingen af områdernes penge. De 3 formænd kan ændre det og foreligge det for HB.

Pia Ludvigsen: KFF, LO og andre kontingenter er steget. Det er nyt at der nu skal betales til LO.

Britt Petersen: Frivilligt medlemskab af LO koster kr. 8,- pr. medlem (jeg har ef-terfølgende fået af vide det er kr. 18,- pt.), mens et ufrivilligt medlemskab koster kr. 11,- pr. medlem.
Jeg vil derfor foreslå at vi frivilligt indmelder os pr. 1. januar 2019.

Pia Ludvigsen: Der er i budgettet indregnet en pensionsstigning ved ens pensionsprocent til Forretningsudvalget (FU) samt en lønstigning til områdeformændene.
Overenskomstforhandlingerne for de ansatte i huset er pt. gået i stå.

Britt Petersen: Vi har aftalt med tillidsmændene i huset at slaget ikke skal slås her. Vi afventer de store forbund og forhandler herefter.
Ifølge HK skal alle have del i lavtlønspuljen, SOSU-puljen og ligelønspuljen fuldt ud og det er vi ikke enige i.

Mia Rebecca Lund: Hvad er de generelle lønstigninger så for jer?

Britt Petersen: Generelle lønstigninger + reguleringsordningen.

Lisbeth Bjørn Jensen: Alt skyldigt i forhold til ferie- og fratrædelser skal hensættes.

Pia Ludvigsen: Vi har lavere udgifter til porto, da vi sender en del pr. mail.
EDB-udgifterne nedsættes, da det er FOA der står for det meste af vores IT-udstyr.

I kantinen fik vi tidligere et tilskud til Bjarne, men den ordning eksisterer ikke længere.
Vi har fået en nyansat i stedet for Bjarne, som er ansat på almindelige vilkår og heraf følger en forhøjelse af budgettet.

LFS-Nyt udkommer fremadrettet 10 gange årligt. Vi har været nødsaget til at gå tilbage til Postnord i forhold til distribution af LFS-Nyt.
Distributionsfirmaerne må ikke levere til firmaer og institutioner og derfor kan vi ikke gøre brug af dem der og de er alt for ustabile i resten af distributionen.
Britt Petersen: Vi har lavet en undersøgelse omkring hvor mange medlemmer der modtager LFS-Nyt. Desværre viste det sig, at 30% af de undersøgte ikke modtager bladet.

Vi skifter nu til et trykkeri der har en direkte aftale med Postnord.

Idet vi går ned på 10 udgivelser årligt, vil LFS-journalisterne skrive mere på nettet og være mere aktive her.

Det har givet anledning til tanker om hvorvidt vi skal fortsætte med LFS-Nyt i sin nuværende form eller overgå til et elektronisk blad. Der er enighed om, ud fra vores medlemssammensætning, at fortsætte med et fysisk medlemsblad.

Brian Engsig: Er der lavet en vedligeholdelsesplan for ejendommen fremadrettet?

Pia Ludvigsen: Ja. Vi har en ønskeliste med diverse projekter/en to-do-liste.

Britt Petersen: Men det afhænger af hvorvidt vi har penge eller ej.

Sakse Ravnskov Andersen: Hvor mange penge kan vi råde over?

Pia Ludvigsen: Vi kører altid med 2 budgetår på REP. Normalt er der 1 år med overskud og 1 år med underskud.
Denne gang er der underskud begge år og det beløber sig samlet til kr. 783.793.
Det er formuen på kr. 2,7 mio. der redder disse 2 regnskabsår, idet formuen dækker noget af underskuddet.

A-kassen skal have tømt deres arkiv i kælderen og hermed forventer vi at miste en indtægt på kr. 125.000 om året.

Administrationsaftalen med A-kassen skal genforhandles og kan ende ud med et negativt resultat.

Britt Petersen: Det er centralt besluttet at A-kassen skal telefonbetjenes anderledes end LFS og de øvrige FOA-afdelinger.
De får et nyt telefonsystem pr. 1. januar 2019, hvor opringninger til A-kassen besvares med trykfunktioner og indkommer ikke længere via LFS’ reception. Såfremt A-kassen ikke besvarer deres telefonopkald, ryger de videre til en A-kasse sluse. Dette vil selvfølgelig indgå i forhandlingen om vores administrationsaftale.

I forhold til regnskabet tør vi ikke gå ud med et større underskud, hvorfor det ser ud som det gør.

Claus Reffstrup: Hvorfor budgetterer vi ikke med lønstigninger til de ansatte?

Hvorfor hører vi ikke fra de medlemmer, der ikke modtager LFS-Nyt?
Jeg har mailet til FU vedrørende LFS-Nyt, men har ikke fået svar. Hvorfor har vi ikke en diskussion om det?

Sakse Ravnskov Andersen: Jeg er ikke uenig med Claus. Vi kunne spørge om nogen var interesseret i et elektronisk blad i stedet for et fysisk blad.
Jeg synes vi skal have en fremadrettet diskussion herom.

Britt Petersen: Der er lavet 2 stikprøver omkring leveringen af LFS-Nyt. De viser at 30% ikke modtager bladet.

Jeg synes ikke LFS er parat til at afskaffe det fysiske blad. Den overgang der nu vil finde sted, med mere elektronisk nyt, kan eventuelt på sigt være en overgang til et elektronisk blad.

Alle de medlemmer der var dyre i porto i forhold til levering af LFS-Nyt til, er blevet spurgt om de i stedet vil have bladet elektronisk.

Når man læser blade via nettet, skalerer man anderledes, end ved læsning af et fysisk blad. Man læser på en anden måde med fysiske blade. Det er der lavet undersøgelser omkring. Og så har vi en meget blandet medlemsskare.

Min forudsætning er, at vi ikke skal hæve kontingentet. Det er højt nok i forvejen.

Den centrale A-kasse er snart løbet tør for formue, så her ligger en stigning forude.
Jeg synes derfor vi skal gøre hvad vi kan, for at styre uden om en kontingentstigning.

Med budgetunderskud og formuen, strammer vi buen. Kassereren siger det er hertil og ikke længere hun vil gå.

Ingen i LFS kan holde til flere diskussioner om løn- og pensionsstigninger. Det skal lukkes nu i dette budget, så vi kan få arbejdsro.

Der er mange årsager til at budgettet ser ud som det gør.

Sakse Ravnskov Andersen: Måske skal vi finde et niveau midt imellem med bladet. Nogen læser det ikke, andre gør og nogen læser det på nettet.

Selvom der er et stort underskud på budgettet, mener jeg godt vi kan stå på mål for det. Det er aktivitetsposter, så det ser jeg intet problem i. Det ser fint ud.

Anne Müllertz: Det forekommer mig at dette år er skelsættende. Der behøver ikke komme underskud i de kommende år.

Diskussionen om bladet er svær at tage her. Det er også følelsen af at læse et blad. Det skal diskuteret til bunds.
Jeg har altid fået bladet.

Pia Ludvigsen: Mødeudgifterne er det samme, som der er budgetteret med i 2018. Det er i 2016 og 2017 der er afvigelser.

Tidligere udkom LFS-Nyt 15 gange årligt. Nu er det 10 gange pr. år i de næste 2 år. Herefter kan vi tage en bladdiskussion og lave undersøgelser.

Ja, vi har en formue/’buffer’ fra Almenområdet.
I 2018 har vi fået ca. kr. 2 mio. mere ind, end der var budgetteret med.

Lønningerne er stationære, når de er godkendt.

Claus Reffstrup: Jeg læser ikke alt på nettet, men synes LFS-Nyt er en stor økonomisk post.

Når der er så mange der ikke modtager bladet, er det underligt de ikke har reageret. Sådanne meldinger skal vi diskutere i HB.

Sakse Ravnskov Andersen: Er der budgetteret med pensionstilbagebetaling?
Britt Petersen: Ja, men ikke i budgettet for 2019-2020.

Kirsten Løth: Tages formuen fra Almen nu eller i 2020? Hvad kan ’dark horses’ i budgettet beløbe sig til?

Hvis Almenområdet ikke bruger formuen og holder medlemstallet, så går vi ud med overskud.

Britt Petersen: Jeres formue ryger pr. 31/12-2020.

Lønninger og pension er varige driftsudgifter, som bliver større og større.

En formue kan kun bruges én gang.

Vi tør dette nu, fordi vi tror på at Almenområdet ikke når at bruge deres fulde formue. På den måde tør vi lidt mere end til næste REP.

Brian Engsig: Jeg er enig i at driftsbudgettet ikke skal være i minus år efter år.
Historisk ender vi ofte med et overskud, selvom der er budgetteret med et underskud. Er vi meget konservative eller ligger vi et retvisende budget?

Jeg synes vi løbende skal kigge på bladet og udgifter hertil.

Pia Ludvigsen: Som kasserer kan jeg godt lide at gå med livrem og seler. Med budgettet for 2019-2020 har jeg smidt selerne.

De 600 nye medlemmer giver ca. kr. 2 mio. mere og hvis vi kan holde på dem, ser det ok ud.

Majbrit Kronbøl: Jeg synes det er vigtigt vi får en diskussion om bladet inden næste REP.
I receptionen har jeg modtaget et par opringninger omkring manglende levering af bladet.
Vi kan eventuelt spørge på TR-møderne hvor mange der modtager bladet.

Britt Petersen: Vi bør lade Anna-Louise Stevnhøj og Hedda Maj Jensen fra redaktionen være med i diskussionerne om bladet. Og diskussionerne skal selvfølgelig ikke finde sted lige op til det næste REP.

Efterfølgende blev der stemt ja til bilag 18 og 18A.

Britt Petersen: Jeg sender en mail til LO om vores frivillige indmelding.

Ad 9.Fremtidigt arbejde 2019-2020

Britt Petersen orienterede om at LFS-Nyt udkommer skævt i forhold til REP. Derfor lægges beretningen på nettet.
Journalist Anna-Louise Stevnhøj laver en større reportage efter REP.

I har modtaget det fremtidige arbejde som bilag. Der er et par stavefejl i udkastet, som selvfølgelig vil blive rettet.

Kirsten Løth: Indholdsmæssigt er det et fint udkast. Men det er et langt oplæg.
Måske skal vi prøve at planlægge mere i forhold til næste REP og gå i gang lidt før.

Britt Petersen: HB drøftede indholdet i det fremtidige arbejde i maj måned. 1. udkast fik HB i juni måned og nu har I fået 2. udkast fra Jan Hoby.
Vi følger den plan vil allerede har lagt, men vi kan jo altid lave en ny plan til næste REP.

Jeg synes de indledende afsnit er vigtige for forståelsen. Jeg tror ikke det kan forkortes. Jeg synes ikke der er noget der kan slettes.

Kirsten Løth: 1. udkastet blev omdelt på selve HB-mødet i juni, hvor jeg ikke deltog. Det bør efterfølgende sendes til dem, der ikke deltager på mødet.

Britt Petersen: Det er jeg enig i.

Sakse Ravnskov Andersen: Jeg synes afsnittene og indledningerne er gode. Måske kan vi spare et par linjer her og der, og dermed koge det ned til lidt færre sider.

Herefter blev det fremtidige arbejde godkendt.

Ad 10.Pension for forretningsudvalgsmedlemmer

Claus Reffstrup refererede til fremsendte bilag 20 omhandlende pension til forretningsudvalget (FU).

I forbindelse med snakken om en lønforhøjelse til områdeformændene, er jeg blevet opmærksom på at pensionsprocenten blandt FU er forskellig, hvilket jeg undres meget over.

Vi har drøftet det i FU og er ikke enige.

Jeg kan ikke finde noget på skrift om beslutningen om de forskellige pensionsprocenter i FU.
Min retfærdighedssans kan ikke forstå, hvorfor der er forskellige pensionssatser.
Historisk er man fortsat med den pensionsprocent, man har haft med fra sit arbejdsområde, da man blev valgt ind i FU.

I FU får man den samme løn og jeg mener også man bør have den samme pensionsprocent.

Helle Haslund: Jeg må indrømme at jeg ikke har fået tjekket min pensionsprocent på min lønseddel.
Da jeg blev valgt ind i FU blev jeg oplyst, at man fortsatte med sin pensionsprocent fra området. Jeg har derfor valgt selv at indbetale yderligere til min pensionsordning.

Claus Reffstrup: Er det rimeligt vi har en 32-årig gammel aftale, der er gældende, når vi ikke engang har den på skrift? Det synes jeg ikke.

Britt Petersen: Jeg har været i arkivet i kælderen og har ikke kunnet finde den oprindelige beslutning omkring pensionsprocenten i FU.

Da jeg blev valgt ind i FU, var vi 3 tjenestemænd og 2 pædagoger. Tjenestemændene fortsatte indbetaling til deres tjenestemandspension, som var 12% af den løn man ville få hos sin arbejdsgiver.
Det er sidenhen blevet ændret til 15%, hvilket svarer til 11,4% af lønnen i LFS. Herudover har tjenestemandspensionen også andre fordele.

De 2 pædagoger i FU fik 12% i pension.

Da Pia Ludvigsen blev kasserer, fik hun også 12% i pension.

Jeg ved ikke hvordan Jan Hoby er blevet indplaceret på 16% i pension. Det er en fejl.

Siden 1987 har der alle steder stået, at der er forskellige pensionssatser i FU. På intet tidspunkt har vi diskuteret 16% i pension til FU eller ensartet pensionsprocent.

I 2004, hvor vi sidst ændrede på FU’s løn, forblev pensionen uændret.

Hvis Claus og Helles forslag med 16% i pension til FU skal følges, kræver det en REP-beslutning.

Jeg kunne ikke drømme om at nogen skulle betale noget tilbage. Jeg mener heller ikke der er nogen, der har noget til gode i pension.

Alle, uden undtagelse, har kunnet stille og rejse forslag om pension og løn.

Efter min opfattelse råder vi bod på dette, ved pr. 1/1-19 at indføre 16% i pension til FU.

Jeg vil, uanset udfaldet af denne diskussion, fortsætte med min tjenestemandspension og jeg vil stemme imod 16% med tilbagevirkende kraft på REP.

Jeg beklager at oplysninger fra det gamle lønsystem ikke kan fremskaffes. Vi kan kun gå tilbage til 2006 og desværre gemmes lønoplysninger kun 5 år tilbage.

REP-materialer fra før 1983 findes ikke.

Claus Reffstrup: Man kunne også have kigget på sin lønseddel.

På LFS’ hjemmeside fremgik det at FU får 16% i pension. Det har stået der i flere år.

Herefter fandt der en lang debat sted, som mundede ud i et flertal i HB indstiller at der pr. 1/1-2013 indbetales et beløb svarende til en pensionsprocent på 16% til alle i FU og at det stilles som forslag til REP.
Tjenestemandspensionen fortsætter uændret.

Ad 11.Ansøgning om økonomisk støtte til FRESO – Freds- og solidaritetsudvalget

Britt Petersen orienterede om at der er kommet et forslag fra FRESO til REP.
Jeg foreslår at vi laver deres forslag om, da vi ikke støtter valgfonde.
Mit forslag er, at HB bevilger et rammebeløb på kr. 5.000 som vi kan støtte dem med. Det er støtte til kritisk EU-oplysning og aktiviteter.

FRESO skal ansøge HB om midlerne.

HB bakkede op om forslaget.

Ad 12.Gensidig orientering

Kirsten Løth: Almenområdet har afholdt generalforsamling og jeg blev valgt til formand.
Majbritt Kronbøl: Dagplejen har også afholdt generalforsamling, hvor jeg blev genvalgt som formand og vi fik en dagplejepædagog med i bestyrelsen. Det er vi glade for.

Lisbeth Waidtløw: Specialområdet afholder generalforsamling i morgen, hvor der er kampvalg om formandsposten. Det bliver spændende at se udfaldet af valget.

Pia Ludvigsen: Vi mangler 2 bilagskontrollanter. De skal vælges på REP.
Som HB-medlemmer må I gerne medvirke til at finde 2 bilagskontrollanter.
Der afholdes 4 møder årligt.
HB-medlemmer og medlemmer af områdebestyrelserne kan ikke opstille som bi-lagskontrollanter.

Ad 13.Eventuelt

Intet at referere.

Referent: Heidi Holmbjerg

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/13474 Loadtid: 0.097 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/13474 Loadtid: 0.097 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/13474 Loadtid: 0.097 sek.
Download logo