Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat fra HB-møde 17. september 2012
1. Formalia
Godkendelse af referat af ordinært hovedbestyrelsesmøde den 20. august 2012.
Sagen til godkendelse.
Britt pointerede, at i drøftelsen af offentliggørelse af HB-mødernes referat skulle have stået, at der var grænser for, hvad hun ville citeres for i referaterne, og ikke for hvad hun ville sige. Referatet blev så godkendt.
2. Medlemstal/Organisering
Hovedbestyrelsen besluttede på februarmødet, at Medlemstal skal være et fast punkt på dagsordenen fremover. Der skal bl.a. følges op på, om vore tiltag virker, således at medlemstallet vokser.
Britt fastslog, at tallene tydeligt viser, at der er studieoptag, både på special- og almenområdet.
Med hensyn til dagplejen stiller tingene sig anderledes.
Når der er faldende børnetal begynder man at se på, om der skal være dagpleje, hvordan der skal være dagpleje. Man ser på, om der skal være pasning i eget hjem eller om man skal benytte tomme institutionspladser.
Thomas fortalte, at han og Daniel fortsætter med at være på uddannelsesstederne for at organisere eleverne.
Britt havde på seneste HB-møde fortalt, at der var et oplæg til BUPL’s kongres om at det skal være billigere at gå fra fuldtidsstilling til faglig organisering. Det forslag havde Britt haft med i Forbundet, som nu arbejder på en finde ud af, hvordan vi uden problemer kan gøre det samme, hvis det ender som en beslutning på BUPL’s kongres.
Bilag: Medlemstal fordelt på områder.
Sagen til orientering/drøftelse.
3. REP-forberedelse
Hovedbestyrelsens godkendelse af REP-materialet samt snak om valg til diverse poster.
Materialet blev uddelt på mødet, og der var så en times læsepause.
Forskellige dele af materialet blev drøftet. Hovedbestyrelsen godkendte materialet.
4. De kommunale budgetter 2013
Orientering om status på de kommunale budgetter.
Britt startede med at fortælle om Frederiksbergs budgetsituation. De penge, som folketinget afsatte til at forbedre normeringerne i daginstitutioner, har Frederiksberg valgt at bruge på områder, der ikke forbedrer normeringerne, fx at afskaffe lukkedagene.
Så indføres der en ny ansættelseskategori, som hedder ”Praktisk hjælp under 18 år”. Der skal så i øvrigt bruges tid på at arbejde med stillingsbeskrivelser for henholdsvis pædagoger og medhjælpere.
Hvor PAU’er er henne står hen i det uvisse. De er ikke nævnt i budgetteksten i Frederiksberg. Det er noget, vi kommer til at arbejde seriøst med.
København er færdig med deres budget. Det har været en mærkelig omgang. Forhandlingerne har foregået meget internt. Man har indgået en aftale, hvor dagplejen ikke er nævnt, hvilket betyder, at dagplejen ikke bliver reduceret.
Der var en temmelig lang ønskeliste på Specialområdet. Der var blevet lavet nogle prioriteringer på listen, og det lykkedes at få noget med i budgettet, bl.a. ansættelse af flere socialrådgivere i skoler og daginstitutioner.
På ungeområdet ligger der flere ting. Man fik hele det beløb, der var afsat til ungeområdet, og man fik flere anlægsmidler.
Med hensyn til anlægsområdet, er alle udvalg sat til at gennemgå hele området for at prioritere, hvad der kan vente og ikke nødvendigvis skal udføres i 2013.
Det betyder også, at den del af anlægsudgifterne, som var kommet ind på anlægsønskelisten fra BUF, nemlig fritids- og ungdomsområdet, ville økonomiforvaltningen have fjernet fra listen. Det er dog lykkedes at komme ind på listen igen, ikke med et stort beløb men det er lykkedes, at komme ind.
Pia fortalte om situationen i Ballerup. Nu står man i den situation, at man venter på, at der skal vedtages noget. Man ved, at det på forvaltningsplan er foreslået, at man skal skille sig af med to tilsynsførende pædagoger. De får lov til at behol-de deres ledere, og de går fra ca. 36 dagplejere til ca. 22 stk. Til gengæld skal de have gæstehuse.
Der er 17 kommuner, men det er kun i tre, at man har hørt, at der skal ske noget radikalt vedr. dagplejen.
5. Overenskomsten
Status på OK.
Britt gav en status på overenskomstforhandlingerne. Britt har løbende udsendt materiale fra forhandlingerne ud til HB. Hun anbefalede, at man gik ind på KL’s hjemmeside for yderligere informationer.
6. Orientering fra FOA's hovedbestyrelse
Hovedbestyrelsesmødet var præget af ændringerne i dagpengereglerne og spørgsmålet om hvordan det ser ud hos FOA og internt hos LFS. Det viser sig, at i LFS er der ca. 113, som falder ud i 2013. I den gruppe er der desværre en del helt unge. Der skal være en særlig snak med dem. En snak, der skal handle om uddannelse.
Et andet punkt, der fyldte meget, var fordelingen af akutfondsmidler. Det medførte mange diskussioner, og det tog rigtig lang tid, men man enedes dog til sidst om en model.
Så lavede man en udtalelse til LO’s hovedbestyrelse vedr. det uacceptable forløb af trepartsforhandlingerne internt i LO. Der var blevet holdt møder på kryds og tværs, men for det meste uden for den gruppe, der skulle holde møder.
I PenSam har man lukket det hul, der har været for udbetaling, så det ikke er muligt at få udbetalt hele sin pension. Det har vist sig, at det fra det offentliges side er blevet brugt således, at man har sagt til folk, at de ikke kan få kontanthjælp før de har opbrugt deres pensionsopsparing.
7. Gensidig orientering
Lisbeth orienterede om ”Meningsdanner-uddannelsen”, som hun selv har været på. Efter endt uddannelse prøvede man at få en ny version op at stå sammen med Sevea, men det er ikke lykkedes.
Lisbeth fortalte endvidere, at det årlige suppekøkken, som har været afholdt på kulturnatten, sikkert ikke bliver til noget i år, da man var kommet for sent i gang.
Marianne kunne fortælle, at DHL-løbet igen i år havde været et tilløbsstykke. Der kommer flere og flere deltagere år for år.
Derudover kunne hun fortælle, at med hensyn til private børnepassere ser det ikke så slemt ud, som man kunne frygte. Det er selvfølgelig især i de store byer, som fx København, at der er mange, men ser man på det på landsplan, er det ikke overvældende.
Kirsten Løth fortalte, at hun tilsyneladende sidder i den fortsatte ”afbureaukratiseringsgruppe”.