LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS' ledelse og kontaktpersoner
  • Hovedbestyrelsen
  • HB-møder
  • Referater fra 2020 og før
  • Referat fra 17. marts 2014
 

Sidemenu

  • Referat fra 26. oktober 2020
     
  • Referat fra 28. september 2020
     
  • Referat fra 31. august 2020
     
  • Referat fra 22. juni 2020
     
  • Referat fra 24. februar 2020
     
  • Referat fra 27. januar 2020
     
  • Referat fra 28. oktober 2019
     
  • Referat fra 23. september 2019
     
  • Referat fra 26. august 2019
     
  • Referat fra 24. juni 2019
     
  • Referat fra 23. april 2019
     
  • Referat fra 25. marts 2019
     
  • Referat fra 28. januar 2019
     
  • Referat fra 22. oktober 2018
     
  • Referat fra 24. september 2018
     
  • Referat fra 27. august 2018
     
  • Referat fra 22. maj 2018
     
  • Referat fra 23. april 2018
     
  • Referat fra 22. januar 2018
     
  • Referat fra 27. november 2017
     
  • Referat fra 23. oktober 2017
     
  • Referat fra 25. september 2017
     
  • Referat fra 21. august 2017
     
  • Referat fra 29. maj 2017
     
  • Referat fra 24. april 2017
     
  • Referat fra 20. marts 2017
     
  • Referat fra 20. februar 2017
     
  • Referat fra 23. januar 2017
     
  • Referat fra 24. oktober 2016
     
  • Referat fra 26. september 2016
     
  • Referat fra 22. august 2016
     
  • Referat fra 20. juni 2016
     
  • Referat fra 18. april 2016
     
  • Referat fra 14. marts 2016
     
  • Referat fra 22. februar 2016
     
  • Referat fra 25. januar 2016
     
  • Referat fra 16. november 2015
     
  • Referat fra 19. oktober 2015
     
  • Referat fra 21. september 2015
     
  • Referat fra 15. juni 2015
     
  • Referat fra 18. maj 2015
     
  • Referat fra 27. april 2015
     
  • Referat fra 4. marts 2015
     
  • Referat fra 26. januar 2015
     
  • Referat fra 17. november 2014
     
  • Referat fra 20. oktober 2014
     
  • Referat fra 15. september 2014
     
  • Referat fra 18. august 2014
     
  • Referat fra 13. juni 2014
     
  • Referat fra 28. april 2014
     
  • Referat fra 17. marts 2014
     
  • Referat fra 20. januar 2014
     
  • Referat fra 18. november 2013
     
  • Referat fra 21. oktober 2013
     
  • Referat fra 16. september 2013
     
  • Referat fra 19. august 2013
     
  • Referat fra 21. juni 2013
     
  • Referat fra 27. maj 2013
     
  • Referat fra 22. april 2013
     
  • Referat fra 13. marts 2013
     
  • Referat fra 21. januar 2013
     
  • Referat fra 10. december 2012
     
  • Referat fra 22. oktober 2012
     
  • Referat fra 17. september 2012
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
19.3.2014  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Referat – HB-møde 17. marts 2014

Til stede: Britt Petersen, Claus Reffstrup, Helle Haslund (fra kl. 11.05), Pia Ludvigsen, Olaf Christensen, June Andreasen, Hans Erik Sørensen, Thomas Enghausen, Kirsten Løth, Dorthe Sørensen, Marianne Rosell, Majbritt Kronbøl, Anne Angelsø, Lisbeth Waidtløw, Jane Skou, Poul Rasmussen og Birgit Jørgensen.

Afbud: Jan Hoby, Inger Riis Laursen, Iben Andersen, Søren Beha, Annette Mortensen, Kristina Achille Vasseux, Nicki Lykke Jensen, Tina Malene Hansen, Mia Christensen, Birgit Thøgersen og Martin Alexandersen.

Næste møde: Den 28. april 2014

Ad 1. Formalia

Referatet fra HB-mødet den 20. januar 2014 blev godkendt.

Ad 2. Status på medlemstallet

Britt Petersen orienterede om medlemstallet, som fortsat er stigende. Der var enighed om at det bør fejres, når vi når op på 11.000 medlemmer.

Det er blevet opdaget, at der er en del AMR der ikke er medlem. Det kigges der på i øjeblikket. Det er primært AMR på Almenområdet.

Thomas Enghausen orienterede om pjecen ”Hvad kan LFS gøre for dig?”, som omfatter alle områder og som er ved at blive layoutet. Den skal godkendes af Hovedbestyrelsen når den er færdig.
Der er ligeledes nogle postkort under udarbejdelse. FOA forestår trykning af dem, så udgifterne minimeres.

Der afholdes møder på seminarierne henholdsvis forår og efterår. De tre områdeformænd sørger for at der altid er repræsentation fra LFS på møderne.

I forhold til de nye store internationale daginstitutioner, der er startet op i København, er overenskomsterne nu blevet oversat til engelsk. Det er et område i vækst, så vi får også brug for de oversatte overenskomster fremadrettet.

Med den nye Folkeskolereform åbnes der op for pædagogisk personale på de selvejende institutioner. Vi vil benytte anledningen til at rydde op i den gamle PMF-aftale.

BUPL har en aftale på friskoleområdet og forbundet har forhandlet med BUPL, så pædagogmedhjælpere og PAU på friskoleområdet 0-6 år nu aftaledækkes af FOA.

Ad 3. ”Indenfor murene”

Britt Petersen orienterede om at der er færdigforhandlet to overenskomster internt i LFS, for henholdsvis HK’erne og de faglige sekretærer. Forhandlingerne er forløbet helt uproblematisk.

MED-aftalen i BUF medfører interne problemer, idet alle TR er på valg samtidig. Der har været stor udskiftning, hvilket har givet pres på TR-grunduddannelserne i LFS. Derfor er der blevet oprettet ekstra grunduddannelsesforløb i 2014 og 2015.

Der følger ingen ekstra penge med fra FOA til uddannelserne, med mindre man er godkendt FOA-underviser. Ea Bram Jensen er godkendt FOA-underviser, mens Iben Andersen der kobles op på de ekstra TR-grunduddannelser, har det meste af den uddannelse der kræves. Derfor er Iben nu i gang med at læse voksen-pædagogik, så hun har al den påkrævede uddannelse til FOA-underviser.
Iben vil være en del af TR-grunduddannelserne foreløbig i 2014 + 2015.

Ad 4. Status på skolereformen (FSR)

Britt Petersen orienterede om Folkeskolereformen (FSR), som nu breder sig over Almen- og Specialområdet.

På Specialområdet organiserer vi lærerne på de interne skoler, så vores Specialafdeling har travlt i øjeblikket.

FSR volder SL store problemer. De ved ikke hvad de skal stille op med FSR, så de har fået lov til at gøre brug af Flemming Kjærgaard Andersen fra vores Specialafdeling, mod timebetaling.

Der er ved at være en fornuftig ramme for hvordan FSR skal forstås og implementeres, inden den træder i kraft pr. 1. august 2014.

På Almenområdet er det anderledes. Her har vi følgerne af FSR. Der er behov for at det pædagogiske personale indgår indholdsmæssigt, og alle personaler der skal træde ind i folkeskolen, er fundet.
Kabalen kan kun gå op, hvis der bruges folk fra lokalområdet.

Vi bliver nødt til at tale med områdecheferne på de steder, hvor der ingen eller kun få ansøgere er til stillingerne på skolerne. Der skal ske noget på de skoler, der har et meget dårligt ry.

Fritidstilbuddene får beskåret åbningstiden som følge af FSR. Der har været få omplaceringer i klyngerne, og det store arbejde der er lavet i den forbindelse, fortjener klyngerne ros for.

LFS, BUPL og KFO skal mødes med BUF omkring muligheden for at finde en brugbar løsning for hvordan fritidstilbuddene skal se ud fremover.

Det er vigtigt forældrene involveres i forhold til fritidstilbuddene, hvilket er årsagen til vi har KFO med.
De små børn vil der formentligt stadig være behov for pasning af, mens det fra ca. 8 års alderen ser anderledes ud. Måske skal vi tilbyde mere end vi gør i dag?
Prisen er heller ikke uvæsentlig.

Der afholdes møde med Pia Allerslev i forhold til fritidstilbuddene, og i den forbindelse tænkes der i forskellige tankesæt. Det nye udvalg synes arbejdet er spændende, og der er bekymring for hvorvidt udvalget selv vil forsøge at løse problematikken.
Vi afholder derfor møde med Enhedslisten herom senere.

Der er afsat en midlertidig indfasningspulje til små institutioner, der ikke er bæredygtige når FSR implementeres. Der er interesse i at holde liv i de små institutioner midlertidigt.

Der bør tænkes i netværk på det selvejende område. Cirka 60 institutioner har meldt sig på banen til ansættelsesstop, heraf er ca. 30 fritidsinstitutioner.

Vi har en jobportal på hjemmesiden for pædagogmedhjælpere, og BUPL har en tilsvarende på pædagogområdet. Vi har ét opslag pt.

Der har været afholdt møde med paraplyorganisationerne i sidste uge.
Der afholdes møde den 31. marts 2014 med dem der skal afgive og modtage personale. De skal have samtykkeerklæringer med. Vi prøver at lave en kabale á la den på det kommunale område.

Arbejdstidsreglerne er færdigforhandlet. Der bliver to sæt – ét for dem der har primær ansættelse på skolen, og ét for de øvrige.

Det påregnes at arbejdstidsaftalen underskrives indenfor en uge.
Der har været mange parter indover forhandlingerne, og alt er nu godkendt.
Automatiske omregningsfaktorer er ikke nævnt i de nye arbejdstidsregler. Al tid er arbejdstid.

Det nye vagtplanssystem kan godt håndtere de nye arbejdstidsregler, så der bør ikke være problemer forbundet hermed.

Når arbejdstidsaftalen er underskrevet, indkalder vi lederne og TR til et informationsmøde, hvor vi gennemgår aftalens indhold.

Ad 5. Køreplan for Rep 2014

Den 17. september 2014 skal alt materialet til REP 2014 være færdigt.

Beretningen og det fremtidige arbejde skal skilles ad. Det gør det udfordrende at skrive beretningen, som er Hovedbestyrelsens beretning.

På det næste HB-møde, den 28. april 2014, skal vi drøfte hvad vi gerne vil have med i beretningen, og hvad ”den røde tråd” skal være på REP-mødet. Skal vi have gæster med udefra mm.?

Det er at foretrække, at vi i fællesskab peger på temaer som vi finder interessante, så vi på den måde gør det interessant og læseværdigt.
Britt appellerede til at det gøres enkelt.

På HB-mødet den 13. juni 2014 skal udkast til beretning og fremtidigt arbejde fo-religge. Beretningen bringes i LFS-Nyt.

Almenbestyrelsen ønsker datoer/frister på køreplanen til REP 2014. Det sættes på og kommer med som bilag på HB-mødet den 28. april 2014.

Ad 6. ”Hvid tid" – orientering om drøftelser i København

Økonomiforvaltningen i København skal finde ressourcer ved effektivisering og ser på Tillidsreformen med ledelsesbriller på. Heraf er der opstået mange forskellige og spændende diskussioner.

Økonomiforvaltningen kigger på om tiden væk fra kerneydelsen, skaber mere effektivitet for kerneydelsen. Hvornår er der mest bemanding på opgaven? Betaler man for arbejdstid, som man ikke gør brug af?
Endvidere kigges der på vinterafspadsering og harmonisering af overenskomsterne i 2015.

Vi har i tre år ønsket bl.a. at forhandle omstruktureringstillæg med dem. Der er penge involveret, og de penge skal vi så bruge andetsteds.

Hjemmeplejen er blevet undersøgt. Her blev det konkluderet at borgerne ikke havde besøg af hjemmehjælperne mellem kl. 11-12.30, og dermed fik de så motion med i arbejdstiden.

Der er mange diskussioner i gang omkring hvordan man kan effektivisere arbejdstiden/hvid tid/kerneydelsen.

Der afholdes ekstraordinært samarbejdsudvalgsmøde hvor emnet drøftes, da vi ikke kan have at det løber løbsk.
Selvom vi ikke bryder os om disse diskussioner, ønsker vi at Økonomiudvalget har et ordentligt grundlag for diskussionerne.

Vi ved ikke præcist hvor langt diskussionerne er nået, blot at der kigges på optimering af vagtplaner på Specialområdet.

Ad 7. Netværk for fleksjob ansatte LFS’ere

Vores socialrådgiver Susanne Brink Andersen har talt med en del fleksjob ansatte LFS’er, som savner et netværk. FU har derfor besluttet at Susanne kan hjælpe en netværksgruppe i opstartsfasen, og at de kan mødes her i LFS med tilhørende fortæring.

Ad 8. Eventuelt

Marianne Rosell orienterede om at der afholdes Racismekonference den 21-22. marts 2014. Martina fra Almenområdet og Marianne Rosell deltager fra LFS.

Marianne Rosell informerede endvidere om at FRESO i forbindelse med EU-valget den 25. maj 2014, afholder valgmøder i områderne og at disse vil blive annonceret i LFS-Nyt.

Thomas Enghausen fortalte at Pia Allerslev kommer til møde her i LFS.

Britt Petersen fremsender en mæglingsskitse på det private område til Hovedbestyrelsen. Det private område skal drøftes på næste HB-møde den 28. april 2014.

Pia Ludvigsen orienterede om Hvidovre dagpleje. Den nyeste melding er, at de har fravalgt den tidligere udmeldte model for dagplejen, og at dagplejerne nu ansættes med 4-børns kontrakter med gæstebørn og får en selvstændig ledelse.

Referent: Heidi Holmbjerg

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9269 Loadtid: 0.092 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9269 Loadtid: 0.092 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9269 Loadtid: 0.092 sek.
Download logo