LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS' ledelse og kontaktpersoner
  • Hovedbestyrelsen
  • HB-møder
  • Referater fra 2020 og før
  • Referat fra 13. juni 2014
 

Sidemenu

  • Referat fra 26. oktober 2020
     
  • Referat fra 28. september 2020
     
  • Referat fra 31. august 2020
     
  • Referat fra 22. juni 2020
     
  • Referat fra 24. februar 2020
     
  • Referat fra 27. januar 2020
     
  • Referat fra 28. oktober 2019
     
  • Referat fra 23. september 2019
     
  • Referat fra 26. august 2019
     
  • Referat fra 24. juni 2019
     
  • Referat fra 23. april 2019
     
  • Referat fra 25. marts 2019
     
  • Referat fra 28. januar 2019
     
  • Referat fra 22. oktober 2018
     
  • Referat fra 24. september 2018
     
  • Referat fra 27. august 2018
     
  • Referat fra 22. maj 2018
     
  • Referat fra 23. april 2018
     
  • Referat fra 22. januar 2018
     
  • Referat fra 27. november 2017
     
  • Referat fra 23. oktober 2017
     
  • Referat fra 25. september 2017
     
  • Referat fra 21. august 2017
     
  • Referat fra 29. maj 2017
     
  • Referat fra 24. april 2017
     
  • Referat fra 20. marts 2017
     
  • Referat fra 20. februar 2017
     
  • Referat fra 23. januar 2017
     
  • Referat fra 24. oktober 2016
     
  • Referat fra 26. september 2016
     
  • Referat fra 22. august 2016
     
  • Referat fra 20. juni 2016
     
  • Referat fra 18. april 2016
     
  • Referat fra 14. marts 2016
     
  • Referat fra 22. februar 2016
     
  • Referat fra 25. januar 2016
     
  • Referat fra 16. november 2015
     
  • Referat fra 19. oktober 2015
     
  • Referat fra 21. september 2015
     
  • Referat fra 15. juni 2015
     
  • Referat fra 18. maj 2015
     
  • Referat fra 27. april 2015
     
  • Referat fra 4. marts 2015
     
  • Referat fra 26. januar 2015
     
  • Referat fra 17. november 2014
     
  • Referat fra 20. oktober 2014
     
  • Referat fra 15. september 2014
     
  • Referat fra 18. august 2014
     
  • Referat fra 13. juni 2014
     
  • Referat fra 28. april 2014
     
  • Referat fra 17. marts 2014
     
  • Referat fra 20. januar 2014
     
  • Referat fra 18. november 2013
     
  • Referat fra 21. oktober 2013
     
  • Referat fra 16. september 2013
     
  • Referat fra 19. august 2013
     
  • Referat fra 21. juni 2013
     
  • Referat fra 27. maj 2013
     
  • Referat fra 22. april 2013
     
  • Referat fra 13. marts 2013
     
  • Referat fra 21. januar 2013
     
  • Referat fra 10. december 2012
     
  • Referat fra 22. oktober 2012
     
  • Referat fra 17. september 2012
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
29.9.2014  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Referat – HB-møde 13. juni 2014

Til stede: Britt Petersen (fra kl. 10.00), Claus Reffstrup, Helle Haslund, Pia Ludvigsen, Inger Riis Laursen, Olaf Christensen, Thomas Enghausen, Hans Erik Sørensen, Annette Mortensen, Kristina Achille Vasseux, Nicki Lykke Jensen, Kirsten Løth (fra kl. 9.50), Ulla Børgesen, Marianne Rosell, Majbritt Kronbøl, Anne Angelsø, Lisbeth Waidtløw, Kirsten Egsgård og Katrine Aagaard.

Afbud: Jan Hoby, Iben Andersen, Søren Beha, June Andreasen, Tina Malene Hansen, Dorte Sørensen, Mia Christensen, Anne Nurken, Jane Skou, Søren Lisberg, Birgit Thøgersen og Birgit Jørgensen.

Næste møde: Den 18. august 2014

Ad 1. Formalia

Referatet fra HB-mødet den 28. april 2014 blev godkendt.
Der blev byttet rundt på dagsordenspunkterne og der tilføjes et nyt punkt 7 - gensidig orientering.

Ad 2. Status på medlemstallet

Pia Ludvigsen orienterede om medlemstallet, som fortsat ser fornuftigt ud. Vi nærmer os 11.000 medlemmer, så mon ikke champagnepropperne snart skal springe?

Thomas Enghausen orienterede om at TV2 har bragt et indslag med sektorformand Jakob Sølvhøj omkring de private daginstitutioner, der i øjeblikket er for opadgående.
Det er kendetegnende for dem alle, at de ikke ønsker at tegne overenskomst.
Vi fortsætter arbejdet med at tage kontakt til dem, og holder ører og øjne åbne.

FOA afholder af privatiseringskonference, hvor ministeren er inviteret. Thomas Enghausen vil gerne levere input til dagsordenen, hvor f.eks. den private institution Lønneberg kunne være oplagt at nævne.
I BUPL’s temanummer om privatisering giver de udtryk for, at der ikke at grund til bekymring.

Marianne Rosell orienterede om at der er 769 private børnepassere i Københavns kommune, og kun 252 kommunale dagplejere.
Der er skrevet til Manu Sareen for 2. gang, men han har ikke reageret. Derfor skrives der endnu engang til ham, i håb om en reaktion.

Ad 3. ”Indenfor murene”

Pia Ludvigsen orienterede om at Inge Brund, receptionist i LFS, stopper til november. Inge har været her i mange år, og vil blive savnet af mange.
Stillingen i receptionen er slået op internt, og er på 20,5 timer om ugen. Såfremt der ikke er interne ansøgere, bliver stillingen slået op eksternt.

Der er kommet nye lejere på 4. sal, hvor firmaet Offroad er flyttet ind. I den forbindelse er 4. salen blevet istandsat.

Køkkenet i stueetagen får lagt nyt gulv i juli måned, hvor der holdes ferielukket.

Helle Haslund orienterede om at FTR Mia Christensen, der har været langtidssygemeldt på grund af arbejdsrelateret stress, er vendt tilbage til arbejdet. Mia starter stille og roligt op, og vil også snart være tilbage i Hovedbestyrelsen.

Ad 4. Årsregnskab 2013

Pia Ludvigsen gennemgik årsregnskabet for 2013, hvor der var et forventet underskud på grund af manglende lejere på 3. og 4. sal.
Årsregnskabet endte dog overraskende med et overskud på kr. 1.325.051, da LFS har modtaget kr. 1.491.218 i AKUT-midler fra KTO/FOA, som der ikke var budgetteret med.
Endvidere har vi fået 145 flere medlemmer, end der var budgetteret med.

På løn- og personaleomkostningerne er der væsentlige ændringer i fratrædelsesgodtgørelse, idet der er flere medarbejdere der har valgt at stoppe, ligesom der har fundet nogle personalerokader sted.

Kursusbudgettet ser bedre ud end forventet, idet vi har modtaget Akutmidlerne på kr. 1.491.218, som der ikke var budgetteret med.

Kantinedriften fungerer som forventet. Indtægterne i kantinen kan bære kantinelederens løn.

LFS-Nyt er blevet væsentligt dyrere. Der har været dobbeltløn i en periode, idet Elisabeth Lange er stoppet og der er startet en ny journalist. Elisabeth er fortsat i LFS som webjournalist og arbejder 12 timer om ugen. Disse 12 timer er HK‘er. Maj-Britt Nilsson tilsvarende gået ned om ugen, da hun er gået på delefterløn.
Annonceindtægterne til LFS-Nyt er fortsat faldende.

Det har kostet kr. 231.770 at istandsætte halvdelen af 3. salen, hvor PLS nu er lejere.

De uventede udgifter og indtægter gør at regnskabet ser anderledes ud end forventet. Dog er det meget positivt at resultatet endte op med et overskud.

Når de næste budgetter skal udarbejdes, sættes medlemstallet op til 10.500.

På 4. salen mangler vi fortsat at få udlejet 310 kvadratmeter.

Thomas Enghausen havde en bemærkning til ledelsesberetningen, hvor der manglede noget tekst. Britt Petersen svarede at ledelsesberetningen udelukkende er til brug for Skat og derfor ikke var helt færdigskrevet. Lisbeth Bjørn Jensen skriver teksten færdig, så Britt kan underskrive og den kan sendes til Skat.

Hovedbestyrelsen godkendte herefter årsregnskabet og underskrev det.

Ad 5. Status på Folkeskolereformen (FSR)

Britt Petersen orienterede om status inden ikrafttræden af Folkeskolereformen (FSR).

De nye lokale arbejdstidsregler i BUF har været til forhandling i KL. Vi var ikke enige i KL’s landsdækkende forslag, og bad dem nærlæse vores oplæg fra januar 2014, så problemet kunne blive løst. Efter 14 dages betænkningstid vendte KL tilbage med beskeden om at de godt kunne se at deres landsdækkende forslag ikke matchede Københavns Kommune.

Der er to sæt arbejdstidsregler. I forbindelse med personaleudskiftning vil timetallet være afgørende for hvilken aftale det bliver.

Vinterafspadseringen er lavet om. Nu hedder det plustid. De ansatte bevarer retten til én uges afspadsering, idet normen hæves.

Udarbejdelsen af de nye arbejdstidsregler har taget tid, og er efterfølgende blevet gået igennem i sømmene af mange forskellige personer og instanser. Arbejdstidsreglerne er efterfølgende også blevet godkendt af mange instanser i København.

Da vi har erfaring for at det giver god mening, at aftaleparterne holder møde med TR’erne og lederne og forklarer hvad de indgåede aftaler omhandler, indkaldte vi TR’erne, lederne og skolelederne til møde omkring arbejdstidsreglerne. Der blev stillet mange spørgsmål, også spørgsmål om de nuværende regler.

Nogen vil opleve store forandringer i forbindelse med FSR, specielt på special KKFO-delen. Det skyldes den måde man har forvaltet de nuværende regler. Fremadrettet er der ingen automatiske omregningsfaktorer, og man skal tilbringe mest tid sammen med børnene. Mange vil derfor formentligt synes, at de skal arbejde uhørt meget efter nye regler.

Skolelederne har en drøm om, at de er suveræne ledere for de understøttende aktiviteter. De har forsøgt, ved ledighed på disse stillinger, at få ”råderet” over de timer.
Det er kulturforandringer der skal finde sted, og derfor nytter det ikke noget at skolerne bare ansætter nye folk.

Forvaltningen foreslår mixstillinger til 2016, men det afhænger også af hvor fritidsområdet ender. Skolelederne er meget utilfredse med det.

Skolelederne skal understøttes i hvordan de ledelsesmæssigt arbejder med at lave teams, selvom Lærerforeningen siger at lærerne altid har arbejdet i teams.

Socialforvaltningen følger de arbejdstidsregler som de hele tiden har gjort.

Thomas Enghausen orienterede om at Almenområdet afventer hvad der sker efter den 1. august 2014, og at de vil samle op på det efter ½ år. Der arrangeres medlemsmøder hvor der kan debatteres og erfaringsudveksles.

Herefter blev det nævnt, at man skal være observant på at det pædagogiske arbejde ikke bliver opslugt af skolen, og at samtidig ikke må glemme at inklusions-pædagogerne de sidste to år har skabt stor respekt for at pædagoger kan noget i folkeskolen.
Inklusionspædagogerne har fået lærerne til at tænke anderledes.

Olaf Christensen orienterede om at der er tiltag og ændringer på vej i forhold til dagtilbudslovgivningen, hvor der ”skolificeres”. Det skal vi have diskuteret.

Ad 6. Forberedelse af REP 2014

Britt Petersen orienterede om at FU/Formand foreslår tillidsdagsordenen som ho-vedemne på REP 2014. Der er endvidere foreslået tre emner til gruppearbejde på REP 2014.

Tillidsdagsordenen

  1. Muligheder og udfordringer – roller, opgaver og funktioner
  2. Ledelse – hvordan forstås tillidsbaseret ledelse?
  3. MED-organisationen – kerneopgaven

Der foreslås gruppearbejde á la vandfaldsmodellen, hvor det udnyttes at så man-ge kompetente mennesker er samlet på et sted, og kan bidrage med input til de to kommende års arbejde.

Der arbejdes videre med ideen den 30. juni 2014, hvor FU/Formand igen mødes.

Der udarbejdes et startoplæg til gruppearbejderne, som vil blive forelagt Hovedbestyrelsen på et senere møde.
Det nedsatte REP-udvalgs arbejde bliver at omdanne resultaterne af gruppearbejdet til det fremtidige arbejde.

Der planlægges ikke afholdelse af delegationsmøder, da det er foreningspolitik der skal arbejdes videre med på REP-mødet. Såfremt der bliver behov for at afholde delegationsmøder, skal dette ske under festen eller om natten. Der afsættes ikke tid til delegationsmøder på dagsordenen.

Hovedbestyrelsen godkendte emnerne til REP 2014, og FU/Formand vil arbejde videre med vandfaldsmodellen og de foreslåede emner.

Ad 7. Gensidig orientering

Britt Petersen orienterede om at hun blev meget overrasket, da hun så oplægget til fremtidens fritidsinstitutioner i Københavns Kommune, og chokeret over sæt-ninger vedrørende fritidshjemmene. Der stod bl.a. at ”de skal være mere entydige i forhold til skolen”.

Derfor blev der afholdt møde med SF i sidste uge, og efterfølgende et møde med direktøren i BUF. BUF havde dog ikke til hensigt at afskaffe fritidshjemmene og oprette KKFO’er i stedet. Derfor ændres protokolteksten nu, så der står at det ikke handler om at få KKFO’er i hele byen.
Vi afventer referatet med protokolteksten.

Der afholdes møde i CSO (det Centrale Samarbejdsudvalg i Københavns kommu-ne) i næste uge. På dagsordenen er budget 2015, herunder central ejendomsenhed.
Med central ejendomsenhed ønskes det at samle mange faggrupper, herunder håndværkere, rengøringspersonale, gårdmænd mm., under ét.

Hvis der ikke kommer en ny kommunalaftale og EU konvergenskrav, hvordan kan vi så effektivisere og bevare kvaliteten? Vi må søge indflydelse og har et medansvar i forhold til tillidsreformen.

Er der noget der kan laves helt om, så noget at det der allerede er blevet privatiseret, kan gøres kommunalt igen?

Vi har i CSO tidligere sagt ja til samling af administrativt arbejde og hvad der måtte være principielt fornuftigt.

Når det kommer ud i høring, går det op for alle, at rengøring og gårdmænd nu organiseres et andet sted, og at noget af budgetansvaret fjernes fra institutionerne.
Britt har lavet en aftalte med Henrik Krogh, så vi sikrer at der handles og kommer indsigt i makroøkonomi. Vi er nødsaget til at lave det her i sommer, for at kunne informere herom.
Storøkonomi kræver indsigt, og det er vanskeligt hvis vi ikke ved hvordan økonomien reelt ser ud.

Der tænkes i flere modeller, blandt andet at man kombinerer flere jobs. Ved f.eks. at kombinere rengøring med andre opgaver, bliver nedslidningen ikke så voldsom som ved 8 timers rengøring om dagen. Der skal tænkes i alternative løsninger, og nye tankegange kræves.
Via rotationsordninger kan personale uddannes. Det åbner for andre ting som er meget fornuftige. Det er vigtigt vi prøver at kvalificere de lavt uddannede.

Pia Ludvigsen orienterede om dagplejen i Høje Tåstrup kommune, som laver kombinationsstillinger med dagplejer/medhjælper. Der planlægges 20 timer i gæstehus og 17 timer i en institution.

I Furesø oprettes der gæstehus for fem dagplejere. Lokalerne er i en institution, hvor en dagplejer er ansat 37 timer om ugen, trods åbningstiden på 48 timer. Der er ansat en medhjælper, som tager over når dagplejeren har fri. Vi forhandler løn/aftale med kommunen.

I Gentofte kommer der formentligt også kombinationsaftaler.

Hvidovre kommune ansætter nu dagplejerne med fire børn og gæstedagpleje. Ordningen er ved at blive implementeret.

Der oprettes gæstehus i Albertslund.

Marianne Rosell orienterede om FRESO’s arbejde i forbindelse med EU-valget. Rina Ronja deltager i et temamøde, der afholdes i efteråret.

Konferencen ”Kvalitet i dagplejen”, hvor mange var afsted i år, var en succes og indholdet var brugbart og tilrettet dagplejen.

Der afholdes loppemarked i gården i LFS den 23. august 2014.

DHL afholdes den 29. august og alle er velkommen til at tilmelde sig.

Inger Riis Laursen orienterede om at der efter den nye kontanthjælpsreform er trådt i kraft, skal arbejdes pædagogisk med beskæftigelse og sociale mentorer.
Efter en psykiatrisk indlæggelse har borgeren ret til en mentor, og sammen skal de arbejde for at gøre borgeren klar til arbejdsmarkedet, fremfor f.eks. at skaffe borgeren en bolig via det sociale arbejde.

Pædagogerne bliver snart beskæftigelsesområdets forlængede arm, og det er ikke hensigtsmæssigt.
Helle Haslund supplerede med at fortælle, at LFS vil drøfte dette med SL og tage en overordnet snak herom. Det burde ligge i SOF’s regi fremfor i BIF. Det er vigtigt at der ses og arbejdes med det hele menneske.

Thomas Enghausen orienterede om at nogle elever fra SOPU-Skolen (en selvejende virksomhed) på Strandlodsvej, har kontaktet LFS. De er PAU-elever under uddannelse og klager over forholdene på Strandlodsvej.
Thomas Enghausen og Daniel Dreyer har besøgt virksomheden og kan konstatere at der er støjgener, mangelfulde lokaler og manglende undervisere. Eleverne har mødepligt, men kan vælge at møde op og skrive deres navn på en liste, for derefter at gå hjem.
Én enkelt elev har ikke fået undervisning i 1,5 år!

Det er Københavns kommune der har ansættelsesmyndigheden i virksomheden, og efter vores kontakt til kommunen tyder det på, at der bliver rettet op på forholdene.
Det er yderst kritisabelt at noget sådant kan foregå, og det bør omgående stoppes. Måske bør det drøftes på politisk niveau, da pilen nemt vil pege på os, og flere vil påstå at PAU-systemet ikke kan bruges til noget.

Ad 8. Eventuelt

Intet at referere.

Referent: Heidi Holmbjerg

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9726 Loadtid: 0.084 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9726 Loadtid: 0.084 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9726 Loadtid: 0.084 sek.
Download logo