Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat – HB-møde 22. maj 2018
Til stede:Britt Petersen, Jan Hoby, Helle Haslund, Pia Ludvigsen, Claus Reffstrup, Sakse Ravnskov Andersen, Martin Alexandersen, Pia Bah, Christa Hauser, Thomas Enghausen, Brian Engsig, Kirsten Løth, Elizabeth Thynov, Majbritt Kronbøl, Anne Angelsø, Jette Christiansen, Jane Skou, John Skeberg og Kirsten Egsgård.
Afbud:June Andreasen, Annette Frank Olesen, Martin K.A. Rasmussen, Martina Wellm, Nicki Lykke Jensen, Ulla Børgesen, Lisbeth Waidtløw, Jesper Berring, Gitte Thøgersen og Mia Rebecca Lund.
Næste møde:Den 25. juni 2018.
Ad 1.Status på medlemstallet
Britt Petersen orienterede om at medlemstallet er højt og bærer præg af en periode hvor forskellen på medlemskab eller ej har været tydelig.
Vi er meget opmærksomme på hvad der sker nu, efter hele situationen med en mulig konflikt og lockout.
Alle opsigelser, der ikke er objektive, sendes til Jan Hobys mail. Hvis medlemmer der stadig er i arbejde, melder sig ud, vil vi tage kontakt til dem.
TR’erne skal være særligt opmærksomme og trække medlemslister jævnligt, så de også følger medlemsudviklingen tæt.
Medlemstallet ser meget fornuftigt ud. Det gør det også på Frederiksberg, som vi stadig er ekstra opmærksomme på. Her er der blevet valgt mange flere TR og det er meget positivt.
Kirsten Løth: Er der sat et mål for hvornår indsatsen på Frederiksberg skal stoppe?
Britt Petersen: Nej. Så længe der ikke er en ny forhåndsaftale på Frederiksberg, fastholder vi vores indsats.
Jeg har afholdt møde med kommunen og pointeret at vi ikke ønsker en forværret arbejdstidsaftale.
Vi skal have genoptaget drøftelserne på Frederiksberg.
Helle Haslund: På specialområdet er vi meget opmærksomme på Frederiksberg, da de indplacerer mange af vores medlemmer i en forkert pensionskasse.
Kirsten Løth: Hvornår plejer man at kunne se en eventuel ændring i medlemstallet, efter en situation med en mulig konflikt?
Britt Petersen: Det plejer at vise sig umiddelbart efter urafstemningen.
Jan Hoby: Det sidste store træk var i 2008.
Britt Petersen: Sådan har det været hver gang.
Brian Engsig: Hvad siger vi til dem der melder sig ud?
Har vi en køreplan for de fejlorganiserede i BUPL og SL?
Britt Petersen: Vi skal have en snak med BUPL og SL. Den gamle aftale om at man er organiseret hvor overenskomsten er, har vi været de eneste der har fulgt. Det er uholdbart.
Vi kan ikke forhindre medlemmerne i at melde sig ud, men TR’s rolle er vigtig i denne sammenhæng.
Uorganiserede skal ikke kunne holde arbejdspladser åbne ved konflikter.
Ad 2.”Indenfor murene”
Britt Petersen orienterede om at Thomas Enghausen er blevet valgt til næstformand i FOA, hvorfor hans dage i LFS er ved at være talte.
Kongressen den 6. juni 2018, hvor der skulle vælges en ny næstformand, er aflyst da Thomas var den eneste kandidat. I stedet afholdes der forskellige præsentationsmøder rundt om i landet, hvor Thomas får lov at fortælle hvem han er og hvad han står for.
Præsentationsmødet i Region Hovedstaden afholdes den 6. juni 2018 i forbundshuset.
Vi ønsker Thomas al muligt held og lykke som næstformand i FOA og kommer til at savne ham i LFS.
Thomas Enghausen: Der skal vælges en ny formand i Almenbestyrelsen. Ifølge vedtægterne kan bestyrelsen beslutte at vælge en konstitueret formand/midlertidig formand, indtil generalforsamlingen afholdes den 18. september 2018.
Hvis der ikke bliver valgt en midlertidig formand, er Almenbestyrelsen uden for-mand indtil generalforsamlingen.
Jeg vil selvfølgelig hjælpe så godt jeg kan, blandt andet med beretningen til gene-ralforsamlingen.
Britt Petersen: Siden Bjarne i køkkenet døde, har Jannie Karlsen været ansat som vikar. Køkkenpersonalet er meget tilfredse med Jannie og da Jannie også er glad for at være i LFS, har vi valgt at fastansætte hende pr. 1. juli 2018.
EU’s persondataforordning (GDPR) træder i kraft den 25. maj 2018.
Flere ansatte i LFS har adgang til deres mail på mobilen, hvori der forekommer personfølsomme data. Det må vi ikke fremadrettet. Det kan medføre store bøder, så det skal der findes en løsning på.
Vi har længe arbejdet på at finde en god og holdbar løsning for alle.
Jeg har foreslået at alle mailboxes samlet flyttes over i vores journaliseringssy-stem, som er sikkert og hedder ’360’. Det arbejder vores IT-afdeling videre med og vi skal holde møde herom senere i dag.
I forbindelse med den mulige konflikt og lockout har LFS indkøbt hættetrøjer til de konflikt- og lockoutramte for kr. 169.000. Da konflikt og lockout ikke blev en realitet, kan alle vores TR, områdebestyrelser og de ansatte i huset få en hættetrøje. De resterende hættetrøjer sælges.
De mange LFS’ere der stod foran Forligsinstitutionen, har efterlyst nogle veste med ’LFS’ på, så vi bliver mere synlige i mængden.
Merchandises var meget brugt af mange organisationer.
Jan Hoby: Der er bestilt veste hjem og de kommer til august.
De Københavnske organisationer overvejer indkøb af en fælles kaffevogn.
Kirsten Løth: Er der taget stilling til organizerstillingen i LFS?
Britt Petersen: Nej, ikke endnu. Om lidt mangler vi også en områdeformand.
Efter min opfattelse skal organizerstillingen ikke genbesættes. Lønforhandling og organisering kan eventuelt samkøres på anden vis.
Efter sommerferien vil vi drøfte det.
Ad 3.OK 2018
Britt Petersen orienterede om at alt urafstemningsmateriale er udsendt.
Vi nåede med hiv og sving at forhandle ligelønspuljen og organisationspuljen i KL.
Der var principielle problemstillinger med KL. De synes pensionssatserne er for lave og at pensionssatser under 15% er for lave. De ønskede at bruge alle midlerne på pension, hvor vi ville bruge dem på lønnen.
Vi er umiddelbart enige omkring pensionsprocenten, men pengene skal være der.
Lederne får ren pension, da lønnen forhandles lokalt. Vi kunne ikke gøre andet her. Det er lidt den omvendte verden for lederne.
For alle andre gjaldt det løn. Vi skulle have en højere løn end BUPL og SL – det ville jeg bare have igennem.
Vi lavede en lukket forhandling med KL, hvor de selvfølgelig også ville have noget.
Omkring ligelønspuljen gælder det, at mere end 60% skal være kvinder og timelønnen må kun være kr. 184 i gennemsnit. Vi kom dog med på landsgennemsnittet og derfor vidste vi, at vi kunne opnå mere end BUPL og SL.
PAU-eleverne har ikke arbejdstidsregler i praktikperioder. Det skulle løses og vi ville have et lidt større tillæg end BUPL, også til det ikke-uddannede klubpersonale. Vi ville også gerne have lidt mere end SL. Omvendt ville KL have ”noget” i København.
Ved fælles hjælp lykkedes det at få et lidt større tillæg end BUPL til Almen pædagogerne og til det ikke-uddannede klubpersonale.
Det lykkedes også at få lidt mere pension end SL på specialområdet og PAU-eleverne følger arbejdstidsreglerne på praktikstedet.
Pædagogmedhjælpergruppen hjalp i forhold til de ikke-uddannede klubansatte og ved at vi reducerede forhandlingsperioden i vores opsigelsesbestemmelser fra 4 til 3 uger, via alle andre, så fik vi arbejdstidsreglerne til PAU-eleverne.
KL ville gerne at timelønnede vikarer skulle overgå til månedsløn. Det sagde vi nej til. Ingen ved hvem der har rejst det krav og der har ikke været nogen inddragel-se af de involverede, så det kunne vi selvfølgelig ikke gå med til.
Når alt kommer til alt, har vi klaret det godt. Det var få midler der skulle forhandles om (0,35%).
Kirsten Løth: Kun på ligelønspuljen?
Britt Petersen: Nej, på det hele.
For KL er pædagogisk sektor én forhandling. Sådan ser vi det ikke.
De ikke-uddannede klubassistenter har fået et tillæg mere. Deres tillæg er betalt af pædagogmedhjælpernes restpulje på landsplan.
PAU-eleverne har fået arbejdstidsregler når de er i praktik.
Der skal gang i fornyelse af forhåndsaftalerne, når urafstemningen er overstået. Det samme gælder for arbejdstidsreglerne.
Jan Hoby: Der afholdes fælles TR-møde den 8. juni kl. 13-15.30 på Drejervej med efterfølgende afslutningsfest kl. 18-24 i 3F Nordvest. Alle er blevet indkaldt via Outlook.
Bo Evers og Selmer Band med flere kommer og spiller.
Vi håber at mange TR vil prioritere det.
Vi fremskynder budgetdemoen til den 6. september 2018. ”Alle for velfærd” og ”Vi er alle københavnere” er overskrifterne.
Vi prøver at få de politiske partier involveret i København og Frederiksberg.
Ad 4.Ekstraordinær FOA-kongres 6. juni 2018 – valg af næstformand
Britt Petersen orienterede om at den ekstraordinære kongres er blevet aflyst, idet Thomas Enghausen er den eneste kandidat til næstformandsposten.
Der afholdes i stedet præsentationsmøder rundt om i landet.
I Region Hovedstaden afholdes præsentationsmødet den 6. juni i forbundshuset.
Ad 5.REP 2018 – drøftelse af tema
Jan Hoby orienterede om at temaet ”Arbejdsfællesskaber 2.0”, der graver et spadestik dybere end tidligere, er Forretningsudvalgets forslag til overordnet tema.
Vi er på 3 år efter indførslen af arbejdsfællesskabet og vi ønsker en politisk medinddragelse på området.
Der gøres mange forsøg med tiltag i kommunerne og der er samtidig et stort ønske om nytænkning.
Hegnspælene skal flyttes yderligere og tanken er, at Økonomiforvaltningen byder ind på et partsprojekt.
Jeg udarbejder et oprids/en grovskitse til jer, som I får på mail i løbet af den næste uges tid.
Jette Christiansen: Jeg synes det er en god idé, men medarbejderne i dagplejen har det lidt svært med at det hele handler om København.
Kirsten Løth: Udfordringen er, i forhold til arbejdsfællesskabet, at vi har mange medlemmer der arbejder alene, som for eksempel i dagplejen.
Majbritt Kronbøl: Dagplejen er glade for arbejdsfællesskabet, men det er vigtigt at det hele ikke bliver ”Københavneri”.
Helle Haslund: Vi skal formulere det, så det er en bevægelse der skal rejses både øverst og nederst. Vi skal også inkludere dem der ikke er nået så langt med arbejdsfællesskabet.
Jeg tror vi bliver nødt til at snakke om at der er færre penge end tidligere. I psykiatrien er de meget pressede på grund af besparelser.
Dagligdagen er blevet så presset for dem, at det kan være svært med nytænkning og nye tiltag.
Pia Bah: Det er en rigtig god idé. Det skal være praksisnært og det organisatoriske og styringsmæssige skal med, så det giver god mening.
Kirsten Løth: Det er vigtigt at arbejdsgiverne forpligter sig med version 2.0. Det er aktive LFS’ere der trækker læsset nu og derfor er det vigtigt at arbejdsgiverne understøtter institutionerne.
Det har fungeret godt med vandfaldsmodellen på de forrige REP-møder og jeg synes vi skal gøre brug af den igen.
Martin Alexandersen: Det kunne være en god idé, hvis vi forud for REP-mødet lavede en artikel eller en video på en arbejdsplads med Jan Hobys oplæg. Tror det kunne være positivt med videnssparring.
Kirsten Løth: I Hyltebro har vi lavet små videoer med medarbejdere der på 30 sekunder forklarer hvordan det gøres praksisnært.
Jan Hoby: Det skal ikke være københavneri – det er for alle, på alle de forskellige niveauer, hvor medlemmerne befinder sig.
De små medlemsgrupper i BUF føler sig overset.
På klyngelederområdet har vi 4 eksempler på hvordan det kan gøres.
Rammevilkårene presses yderligere og vi skal samle folk op, der hvor de er.
En vigtig opgave er at der skal bides til bolle, så budskabet viderebringes.
Jeg er ikke bekymret for at vi ikke inkluderer alle, for det gør vi.
Jane Skou: Det er en god idé med vandfaldsmodellen. Hvad skete der med alle de guldkorn som var udfaldet af arbejdet i vandfaldsmodellen på det forrige REP-møde?
Pia Bah: Dem opsamlede vi i Hovedbestyrelsen, fra alle 3 grupper.
Jane Skou: Jeg kunne godt have brugt lidt hjælp til det videre arbejde.
Joh Skeberg: Materialet ligger på hjemmesiden.
Brian Engsig: Vi har en fantastisk historie at fortælle i LFS.
Ikke alle er nået lige langt, men vi viser at vejen er farbar. Vi skal underbygge fortællingerne og der hvor det virker, skal de gode eksempler vises.
Vores fornemmeste opgave er at fortsætte det gode arbejde.
Der er fuld opbakning til version 2.0 herfra.
Jan Hoby: Arbejdsfællesskabet er et forsøg på at ramme den lige linje fra arbejdspladserne og hele vejen rundt. Selvtænkning på tværs af teams er vigtigt.
MED-organisationen skal med i arbejdet og forståelsen heraf er meget vigtig.
Arbejdsfællesskabet medinddrager både medarbejdere og ledere og det er en stor styrke.
Helle Haslund: På Specialområdet er der skåret så meget ind til benet på kerneopgaven, så fagligheden kan have det svært. Herudover er der flere ting i forhold til økonomien, hvor medarbejderne føler de er oppe imod lederne.
Britt Petersen: Rammevilkårene er som de er, men hvordan vil vi udvikle os inden for rammevilkårene?
Vi vil gerne væk fra alt det der er forhadt og vi har en idé om hvor vi gerne vil hen, men vi har ingen facitliste.
Der er rigtig mange der tænker med på vores ideer og er med til at videreudvikle det.
Vi kan ikke helt undgå københavneriet, idet det indtil videre er her politikerne er med på vognen. Vi har ikke politikere med fra andre steder.
Hvis man kan få det igennem i Hovedstaden, kan det sprede sig som ringe i vandet i andre dele af landet. Hovedstadseffekten eksisterer.
Christa Hauser: Jeg mangler en definition af kerneopgaven. Der er stadig efterveer fra New Public Management. Fagligheden skal beskrives bedre.
Kirsten Løth: En forudsætning er, at man lokalt definerer hvad kerneopgaven er. Det er det første, der skal ske lokalt.
I forhold til dagplejen, er der nogen kommuner der kan stå forrest?
Majbritt Kronbøl: Glostrup kommune. Her er hele kommunen i gang med arbejdet. De kalder det blot noget andet end arbejdsfællesskab.
Jan Hoby har deltaget i mange møder i de forskellige dagplejer rundt om i kommunerne, og det har været rigtigt godt.
Vi ved godt det hele starter i København. Det er blot vigtigt der ikke står København ud over det hele.
Pia Bah: Det afhænger af oplægget og hvad vi vil. Måske skal det laves ud fra de 3 områder.
Lad os se oplægget fra Jan og arbejde videre derfra.
Jan Hoby: Jeg har været på besøg i dagplejen i Kerteminde og er meget imponeret over dem.
Det er interessant at arbejdsfællesskabet handler om det modsatte af ansvarsfralæggelse.
Rammevilkårene er givet på forhånd.
Specialpsykiatrien i Nordvest skal spare 7 mio. kr. De har indført selvledelse, som er det modsatte af et arbejdsfællesskab.
Man er nødt til at vove pelsen og rette spørgsmålene ud fra arbejdspladsen. Frustrationen skal sendes det rigtige sted hen, så man ikke ødelægger det gode samarbejde medarbejderne imellem.
Christa Hauser: Jeg har ikke talt om økonomi. Kerneopgaven og fagligheden er det vigtigste. Pressede medarbejdere underminerer arbejdsfællesskabet.
Britt Petersen: Man undgår ikke ”skal-opgaver”, da vi er underlagt politikerne og deraf medfølgende underlige krav. Der stilles absurde krav til medarbejderne og det forstyrrer fagligheden. Det kan vi ikke forhindre, men vi kan løbende prøve at påvirke udviklingen. Der er ingen vej uden om arbejdsfællesskabet.
Kirsten Løth: Har SOF hvad der svarer til BUF’s faglige center?
Hvad skal BUF og SOF løse af opgaver og er der behov for et større ”rockwool-lag”?
Helle Haslund: Kerneopgaven skal laves. Der er kamp derude på arbejdspladserne.
I SOF har MED-systemet ansvaret for at det fungerer. Lokalt forstår folk ikke at der er elementer vi skal forholde os til, som en del af kerneopgaven, selvom vi ikke synes det bør være sådan.
Britt Petersen: SOF er opbygget på en anden måde end BUF. Det er en helt anden opbygning.
Kontrolinstanserne er de værste.
Kirsten Løth: Man kan ikke forsvare at SOF’s ”rockwool-lag” er større.
Helle Haslund: De sidste besparelser har også ramt centralkontorerne. Der er for længst skåret ind til benet.
Man kan ikke få driftspenge.
Christa Hauser: Arbejdsfællesskabet kan være en løftestang for mig.
Jan Hoby: Jeg har ikke mødt nogen chefer der synes det kører i SOF og alle oplever, at deres faglighed bliver udfordret.
Ad 6.Info fra kursusafdelingen – uddannelse af TR
Iben Andersen og Lars Hostrup Hansen orienterede om kursusafdelingen og de forskellige kurser der afholdes for de tillidsvalgte.
Der er i alt 521 tillidsrepræsentanter i LFS, hvoraf 392 er fra Almenområdet, 99 fra Specialområdet, 30 fra dagplejen og 37 fra Frederiksberg.
Kursusafdelingens oplæg vedhæftes referatet som bilag (ej på web, red.).
Ad 7.Gensidig orientering
John Skeberg orienterede om at der skal findes 1% besparelse sted på specialområdet. Det medfører store frustrationer hos medarbejderne og vil medføre fyringer, ændrede åbningstider mm. Der ses på alle tiltag.
Britt Petersen: Der afholdes møde i CSO den 31. maj 2018 og her vil jeg tage en budgetdiskussion, så det kommer for en dag inden kommuneaftalen.
John Skeberg: I Center City skal der skæres ned fra 28 medarbejdere til 22.
Helle Haslund: Der kigges også på, hvor meget støtte beboerne får.
Ad 8.Eventuelt
Intet af referere.
Referent: Heidi Holmbjerg